روايات

رواية من أنا الفصل الرابع عشر 14 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل الرابع عشر 14 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء الرابع عشر

رواية من أنا البارت الرابع عشر

من أنا

رواية من أنا الحلقة الرابعة عشر

هنا خبط الباب جامد فتحت الخادمة كانت رانيا ومالك ومعاهم الشرطة
طلع عليهم عماد ومسك :في ايه
رانيا :صدقتني لما قولتلك انها كل يوم مع حد ده حتى عماد مش عاتقاه
مالك بصلها بغضب
عماد بغضب :في ايه ما تتكلموا
الشرطي :جانا بلاغ انه الفيلا دي بتحصل فيها حاجات مخلة بالادب وتعتبرر بيت دعارة
عماد بصله من فوق لتحت :اثباتك ايه ومين اصلا الي ادالك الحق انك تقتحم بيوت الناس بالشكل ده
الشرطي :ده بلاغ واحنا بنعمل واجبنا
عماد بغضب :يبقى ما تعرفش حاجة عن شغلك فين اذن التفتيش او اقتحام اديني اي حاجة من الي مشغلينك
مالك بغضب :صحيح انك بجح يعني عند اختي وبتلعن في شرفي وشرف صاحبك وبتبجح
عمااد بصله بغضب :انت تخرس خالص انا مش طايق ابص في وشك حتى اختك دي اختك الي من دمك ولحمك جاي هنا تتبلى على اختك على شان ترضي وحده ما تسواش جنيه في سوق النسوان
رانيا بغضب :اخرس يا حيوان
عماد بصلهم بغضب وطلع هويته للشرطي
عماد :معاك المقدم عماد زكارين
الشرطي اتصدم وبتأتأه :انا اسف حضرتك انا
رانيا :ايه حضرتك هو القانون في مقدم وعسكري
الشرطي طنشها :انا اسف حضرتك وبعتذر منك
عماد بغضب :شوف شغلك وانا بكره هشوف شغلي مع اشكالكم
طلع الشرطي وخد الي معاه
مسك بدموع لمالك :يا ريتك طعنتي بسكينة ولا عملت كده ده انا لسه عندي امل انك ترجعلي وتكون ندمان وعارف يعني ايه عيله انا يا مالك انا تفكر اني ممكن اعمل كده
رانيا بغيظ :وما تعمليش ليه
مسك بغضب :انتي تخرسي خالص فاهمه انتي واحده واطيه وحقيرة وما تستاهليش واحد زي مالك انا مش عارف انتي عاملاله ايه مخلياه شبه راجل كده
وقربت من مالك ومسكت ايده بدموع :انا بحبك وواللهي ما بكرهك لكن انا ومراتك في بيت واحد ما ينفعش عمر الشر ما اجتمع مع الخير
مالك نزع ايده منها وساب الكل ومشي ورانيا حصلته
عماد :ما تعيطيش يا مسك دموعك غالية عليا قووي والله لاربيهم لاتنين
مسك مسحت دموعها :شكرا يا عماد على كل حاجة بتعملها على شاني
عماد :ده واجبي انتي اخت قيس اغلى واقرب واحد على قلبي
مسك ابتسمتله وسابها ومشي
………………………………………………
عند قيس
كلم علاء وقاله انه هيجي ليهم مع عم مبارك بالليل
مبارك باستغراب :وليه بتاخد موعد مهو الباب بالباب
قيس قعد قدامه ومسك ايده :اصل يا راجل يا طيب انا قررت اتجوز
مبارك بابتسامة ود :الاء مش كده
قيس رفع حاجبه :عرفت منين
مبارك :عرفت من اليوم الي كنت هتاكل ابني محمود لانه بصلها
قيس :ياااه انت متابع بقى
مبارك بحب :الحب بيبان على صاحبه يا ابني وانتوا لاتنين ما شاء الله لايقين على بعض جدا
قيس :شكرا يا راجل يا طيب لكن النهاردة انت هتكون كبيري وهتطلبها ليا
مبارك :وانا في اليوم الي افرح فيك واجوزك ولكن ومسك ايده بحزن اوعى تنساني زي ما عيالي نسيوني بعد ما اتجوزوا
قيس بألم لحاله :مقدرش انساك بعد كل الي عملته معايا وعمري ما هسيبك
مبارك :طب ما تعيش معايا انت وهي بعد الجواز واوعدك هسجلك البيت بأسمك
قيس :لا يا راجل يا طيب انا لو تمت امور جوازي على خير هستأجر البيت الي مقابل لبيتك وبكده الاء تكون مرتاحه وانا بنفس الوقت هكون ما بعدتش عنك
مبارك حضنه جاامد :مبارك يا حبيبي مبارك
بعد مده قيس كلم عماد
عماد :اهلا يا قيس عامل ايه
قيس :الحمدلله انت ازيك
عماد :كويس بقولك ايه انا عايز اقولك حاجة مهمه حصلت النهاردة
قيس بص عالفون كانت الاء بتضربله
قيس :عماد انا مشغول جدا هبقى اكلمك لكن عايزك تحولي مبلغ كويس على حساب علاء
عماد باستغراب :ليه
قيس :عندي حاجة كده ولازمني فلوس واول ما تتم هقولك اول واحد
عماد :اها ربنا يتمملك كل حاجة بتتمناها لكن اول ما تفضى كلمني الموضوع ضروري والفلوس هحولهم بكره من الصبح على حساب علاء
قيس :شكرا يا عماد هقفل انا عندي شغل جامد
عماد :ربنا معاك
قيس فتح الفون على الاء
قيس :الووو
الاء :مشغول مع مين
قيس :مع واحد صاحبي
الاء :صاحبك ولا صاحبتك
قيس :تفرق في ايه
الاء :والله
قيس :انتي يا بنتي بتعشقي النكد لا ست مصرية بصحيح
الاء :على فكرة ده انا انغش واجمل واروع وارق وحده جت على البشرية باجمعها
قيس :اوعي بس السقف رقبتك من الغرور
الاء :ههههههههههه انا الوحيدة الي يحقلي اتغر ده قيس البحيري على سن ورمح هيبقى جوزي
قيس بابتسامة :ههه ربنا يخليكي ليا بقولك ايه انا كلمت علاء وقولتله اني هاجي انا وعم مبارك المسا هو اكيد دلوقت هيدخل ويسألك
الاء :بجد انا بتكسف هقوله ايه
قيس :ههههه ما تقوليش وهو هيفهم لوحده
هنا الباب خبط :اقفل باين هو الي على الباب
الاء :احم ادخل
علاء وسهير دخلوا عندها :ازيك يا حبيبتي
الاء :الحمدلله
علاء :الاء بصي النهاردة قيس كلمني وقال انه هيجي المسا هو وعم مبارك انا عايز جوابك على شان اعرف هقوله ايه ولو لا ما اخليهوش يجي ويحرج نفسه
الاء التزمت الصمت
سهير :اتكلمي يا بنتي
الاء اتكسفت جدا ووشها جاب ميت لوون
علاء :الاء اتكلمي
سهير :ههههههه السكوت علامة الرضا يا ابني
علاء :يعني موافقة
الاء بكسوف :الي تشوفه يا علاء
علاء ابتسم وخرج وسهير حضنت بنتها جااامد وهي فرحانه انها هتجوزها ومش لاي حد لقيس البحيري بذات نفسه
………………………………………………….
الاء كلمت ضحى
ضحى :بتتكلمي جد يعني النهاردة هتبقي حرم قيس البحيري على سن ورمح
الاء :ههههههه ايوه انا مش مصدقه انا حاسه اني بحلم الي بحبه ربنا كتبهولي اخيرا
ضحى :حبيبتي يا لولو ربنا يتمملك على خير
الاء :عقباالك يا ضحى
ضحى بدراما :يااااااه امتى يجي اليوم ده ويجيني الفارس على الحصان الابيض ويخطفني
الاء :بس بس كفاية دراما بقولك انا مش عارفه البس ايه
ضحى :ايووه لقى البسي الفستان الي شريتيه وانتي معايا القصير
الاء :لا قصير ايه ما يصحش
ضحى :طب اخرسي ده هيبقى جوزك البسيه النهارده هيبقى تحفه عليكي
الاء :مش عارفه هشوف اقفلي دلوقت لاني لازم اجهز زمانهم على وصول
…………………………………………..
عند مالك
دخل الاوتيل وكان متجنن ازاي يفكر بمسك بالطريقة دي ويفضح اخته بايده نظراتها وهي تعاتبه مش بتروح من دماغه
دخلت رانيا :انت صدقت الي قالته دي بتكدب امال هو بيعمل ايه عندها هاه
مالك بغضب :بس خلاص اخرسي وارحميني كفايه انتي ايه شيطان
رانيا قربت عليه بحزن مصطنع :انت بتصرخ عليا ليه انا الوحيدة الي واقفة جنبك دلوقت محدش معاك كلهم سابوك لوحدك
مالك بتوهان :انا تعبان جدا مش عارف مين معايا ومين ضدي
رانيا قربت عليه وهي بتلعب بشهطعر صدره باغراء :سوف مين الي معاك وفي اوضتك وشوف مين الي طردك من بيتك
……………………………………………..
في المساء
لبست الاء فستان ابيض قصير وجزمة بكعب وفردت شعرها
سهير :تحفة يا حبيبتي اخيرا شفتك يا لولو عروسة
الاء وهي بتلف :حلو يا ماما
سهير :زي القمر يا روحي ربنا يحميكي من عيون الحساد يا رب
……………………………………
عند مبارك
مبارك :في حاجة يا ابني انت ازاي هتكتب كتابك وانت لسه ما بلغتش انك فاقد الذاكره وما طلعتش اسم
قيس بتوتر :هااه لا ما اناةيا حج قدمت لكن باين نسيت اقلك وطلعولي اسم
مبارك بصدمة :بجد
قيس :ايووه اتعرفت على حد بيشتغل هناك وزبطلي الموضوع كله في السريع
مبارك :اهااا طيب يالله يا ابني اتأخرنا على الجماعة
وفعلا راجوا وضربوا الجرس
علاء :اهلا وسهلا اتفضلوا
قيس بابتسامة :ازيك يا علاء
علاء :الحمدلله تمااام اتفضل يا عريس اتفضل يا عم مبارك
دخلوا وسلموا على سهير وعنين قيس بتدور على الي خطفت قلبه
مبارك :امااال عروستنا الحلوة فين
سهير :اهي جايه يا راجل يا طيب
ودخلت الاء باطلالتها الي خطفت قيس ما كانش قادر يبعد عينيه عنها بجمالها وبياضها وشعرها
علاء بغيرة :اهلا يا قيس
قيس بأحراج :ااه احم اهلا فيك
الاء قدمت القهوة لمبارك :قمر يا حبيبتي
الاء لخجل :شكرا
وقدمتها لقيس الي اتكلم بصوت مهموس :خطفتي قلبي بجمالك
الاء وشها جاب ميت لون
وجريت من قدامه وادت قهوة لماماها واخوها وقعدت بأحراج
مبارك :بص يا علاء انا جي اطلب ايد الاء لقيس الي بعتبره احسن من ولادي
علاء بابتسامة :وانا يشرفني ده قيس بااين راجل ويعتمد عليه
مبارك :لو كان كده نقرأ الفاتحة
قيس باندفاع :ونكتب الكتاب
سهير :لكن
علاء :بس احنا كده بنستعجل قووي
قيس :علاء انا بحب اكون على راحتي وكده هكون مرتاح اكتر
مبارك :بما انكم موافقين ما فرقتش كتب كتاب ولا قراءة فاتحة
سهير :زي ما تشوفوا
وفعلا قرئوا الفاتحة وجابوا الشيخ وكتب كتابهم والاء حاسة انها طااايرة في السماء
الكل باركلهم
قيس قرب علبها وباس دماغها :مبروك يا نعمتي
الاء بأحراج منهم :الله يبارك فيك
سهير :ايه رائيكم نسيب العرسان هنا لوحدهم ونطلع نقعد في الصالون
علاء :هو كده البيت بيتك يا قيس
وخرجوا كلهم وسابوا قيس والاء لوحدهم
قيس قفل الباب وراهم
الاء بخجل :قفلت الباب ليه
قيس كان بيقرب منها وهو بياااكلها بعينيه
الاء بضحك :قيس احنا في البيت وامي واخويا بررره
قيس شدها من وسطها :وجوزك معاكي في الاوضة
الاء بصت في عنيه :حلوه جوزك دي انا مش مصدقة ان كل حاجة تمت بسررعة كدده
قيس خرج علبه من جيبته :غمضي عنيكي
الاء غمضت عينيها وقيس فتح العلبة كان طقم من الالماس الحر ومعاه محبس ليه وليها يجنن
الاء فتحت عينيها واتصدمت :وااااااو يجنن يا قيس تحفه
قيس بابتسامة :عجبك
الاء باسته على خده :يجنن شكرا بجد
قيس حط الطقم على الطاولة وشدها :شكرا ما بتبقاش كده
الاء بدلع وهي بتلعب بزراير قميصه :اماال ازاي
قيس ما قدرش على دلعها وخدها بقبلة جيياشة خرجت كل الي جواته من مشاعر
الاء خبطته على صدرة جامد كانت هتثقطع النفس
قيس بعد عنها بعد مده وسند جبينه على جبينها :بعششقك
الاء بابتسامة ومشااعر كتير جواها :وانا بحبك قووي
قيس خدها بقبلة تانية وتالته وما كانش قادر يبعد عنها مشاعر كتير اجتاحته لحد ما ضرب فوونه اكتر من مره
قيس بعد عنها بصعووبة :اووف عالرزالة وبص عالفون
الووووو
عماد :ازيك يا عم ما بتردش ليه
قيس شد الاء وقعدها على حجره وهو بيملس على شعرها :اهلا ازيك يا بوص
عماد :تمااام قووي بقولك انا حولت الفلوس لكن قلقتني يا راجل عايزهم ليه
قيس بابتسامة باس الاء على خدها :اصلي خطبت وكتبت كتابي النهاردة
عماد بفرحة :بتهزر مين وازاي ومنين
قيس بضحكة رجولية :ههههههههه حيلك حيلك هقولك كل حاجة يا عماد
الاء اول ما سمعت اسمه صابتها كهربا بجسمها
عماد :انجز يا عم
قيس :النهاردة كتبت كتابي على الاء اخت علاء صاحبنا
وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى