روايات

رواية جنت اليحيى الفصل الأول 1 بقلم منى طلال الجمل

رواية جنت اليحيى الفصل الأول 1 بقلم منى طلال الجمل

رواية جنت اليحيى الجزء الأول

رواية جنت اليحيى البارت الأول

جنت اليحيى
جنت اليحيى

رواية جنت اليحيى الحلقة الأولى

{بْسم آلُلُہ آلُرحٍمنْ آلُرحٍيَم}
﴿انا منمن يا جدعان اول مره اكتب روايه ويارب تعجبكم واوعدكم هتكون مميزه عن أي روايه تانيه 🥰﴾
نبداء بتعريف الأبطال: يـــــــّلَآ يــــآ حًـلَــوٌيِّــنِ بًسِـمً أّلَلَهّـ
٭تعريف الشخصيات » ♚عــائــلــة الـمـالـكـي♚
①الام «فـاتـن» سيده جميلة الشكل لديها<٤٤>عام تحب عائلتها جداً مقربه من جابر و جني عن اختهم جنه وتحب زوجها جداً تهتم بمظهرها ومظهر عائلتها للغايه•
②الاب «هاني» رجل جميل صاحب ملامح رجوليه جذابه لديه شوارب ولحيه لديه<٤٩>عام يعمل تاجر عطاره يحب عائلته وزوجته كثيراً لكنه يميز ابنته جنه عن الأخرين •
الإبن الأكبر «جابر» شاب جميل شعره بندقي عيناه خضراء وأنف شفاه جميله وبشره بيضاء وجسم به عضلات بسيطه وطويل يعمل محاسب لديه <٢٤>عام•
(4)الأخت المتوسطه «جنه» فتاه متوسطة الطول شعرها بني ووجه يشبه البدر وعيون واسعه زرقاء ورموش كثيفه وشفاه رائعه لونها كحبات الكرز وانف جميل
وخدود ورديه و غمازتين جميلاتان وجسم ممشوق؛ وذات شخصيه قويه سرسجيه سيكا😂لا تترك حقها لديها كرامتها مهمه جداً عصبيه وعنيده لكنها طيبه وحنونه واثقه في نفسها جداً لكنها متواضعه تحب الخروج والاغاني والرقص صاحبة صوت جميل لبسها عباره عن درسات و سكرت لبسه الخمار وبتصلي وحفظه 15جزء من المصحف ♥️في كليه الاعلام<٢٠> عام •
⑤الأخت الأصغر«جنى» فتاه جميله ذات عيون مميزه وشفاه جميله كحبه الفراوله ووجه طويل وانف مسحوب متوسطه الطول مثل اختها جنه وجسم جميل لديها <١٩>عام في كليه تجاره انجلش •
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل♡
✦ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
♛عــائــلــة صـقـر ♛
¹٭الأم «أمـل» سيده طيبه وحنونه ورقيقه جداً هادئه لديها<٤٤>عام جميلة الملامح•
²٭الزوجه الثانيه «هـاجـر» إبنت عم علاء تزوجته بسبب إسرار أهلهم طيبه وتحب أولاد علاء كلهم جميله لكنها تغير من أمل لديها <٤٣>عام•
⁴٭الأب«علاء» صاحب طباع غير مفهومه متقلب المزاج لا يرضي بشئ بسهوله يحب المظاهر مغرور يعشق السهر وكل ملازات الحياه، يحب عائلته جميل وجذاب لايظهر عليه سن<٤٩>عام رجل اعمال •
4❥الإبن الأكبر «يحيى» طويل جميل جداً صاحب عيون واسعه وجميله لونها اخضر ووجه طويل وشفاه غايه في الجمال وانف جميل وجسم مليئ بلعضلات صاحب شخصيه قويه يعشق السيطره مغرور ومتكبر واثق من نفسه لابعد الحدود عنيد وعصبي وعندما يريد شئ يحصل عليه مهما كان الثمن يحب الحياه طائش لديه <٢٥>عام يمتلك جريده الصقر •
⁵٭«أسـر»شاب جميل يشبه اباه في الشكل فقط متميز في كل شيء ومتفوق دائماً في دراسته في كليه طب قسم اطفال لديه <٢٣>عام •
بـقـلـمـي☜مـنـى الـجـمـل
⁶٭«إبراهيم» شاب جميل يشبه اباه وامه في الشكل محترم وطيب لديه شخصيه مميزه إبن هاجر مقرب من أسر جداً في كليه هندسه قسم معماريه •
⁷٭الأخت الأصغر «همس» فتاه جميله مرحه تحب الضحك مدللة عائلتها في كليه هندسه قسم ميكانيكا<١٩>عام •
ويعيش أبطالنا في محافظه القاهره وتسكن ♕عائلة صقر♕ في إحداي اكبر واجمل فلل التجمع الخامس
وتسكن ✪عائلة المالكي ✪ في إحداي عمائر المعادي في شقه جميله
✦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦

بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
معلش لو كان تعريف الشخصيات طويل شويه بس حبيت تعرفوا الشخصيات الرئيسيه وبقيت الشخصيات الي هتظهر في الروايه هنبقي نتعرف عليها في الأحداث ويارب الروايه تعجبكم يا حلوين 😘
❀ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❀
جـنـت الــيـحـيـى
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل

تشرق شمس الصباح تعلن قدوم يوم جميل وتستيقظ بطلتنا الجميله علي صوت المنبه وتقوم بكل نشاط وتذهب للإستحمام وبعد إنتهائها إرتدت بزك بالون الأبيض مع جارد بالون الأسود يزينه مجموعه من الأهله وخمار ابيض وحذاء وحقيبه بهم اللونين ثم ذهبت لإحضار الإفطار وإيقاظ إخواتها…
في” غــرفــة جـنـى“
جـنـه: چوچو إصحي يا قلبي الساعه بقت 8•
جـنـى:- يوووووه سبيني شويه بس عاوزه أنام حبه•
جـنـه:-قومي بقاا يا كسوله (وبتزغزغها) •
جـنـى (بضحك):-سبيني بقااا خلاص قومت اهو•
(ضحك جنه وذهبت لغرفة اخيها جابر لتيقظه)
جـنـه:-جابر يا حبيبي قوم يلا•
جابر(بنشاط):-حاضر ياقلبي صحيت خلاص •
: صباح الجمال ي جميلتي •
ثم خرجت جنه من غرفة أخيها وذهب جابر للإستحمام ومن بعدها إجتمعوا علي طاولة الإفطار ثم أوصلهم جابر إلي الجامعه •
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل
♢ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♢
♔في فيلا عائلة صقر ♔
يستيقظ بطلنا الوسيم علي صوت منبهه بنشاط ويذهب للإستحمام ثم إلي تمرينه وبعد إنتهائه ذهب إلي فيلته لكي يستعد لعمله… وتحدث في هاتفه وهو يجهز…
يـحـيـى(بجديه):-الو صباح الخير يا حسام فينك دلوقتي •
حـسـام(بجديه):-صباح النور يا يحيى بيه، انا في القاعه بأكد علي التجهيزات •
يـحـيـى(بجديه):-في حاجه ناقصه •
حـسـام(بجديه):-كل حاجه ممتازه زي ما امرت يا باشا ومافيش حاجه نقصه•
يـحـيـى(بجديه):-تمام ساعه واكون عندك سلام •
وأغلق الهاتف وإرتدي بدله مودرن سوداء وكان غايه في الجمال واكنه كما قيل لا يليق الاسود الابه وبعد إنتهائه ذهب إلي عمله•
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل
♡ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
عند جنه فكانت تلتفت حولها وتبحث عن شخص ما وفجأه يأتي شخص من خلفها ويحتضنها ويكون هو الشخص الذي تبحث عنه ويقول…
الشخص« بحب» وحشتيني يا موزتي•
جنه«بحب» فينك ياقلبي كل ده تأخير •
الشخص:-معلش يا حب حقك عليا •
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل
❀ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❀
عند جابر فكان يجلس في مكتب المدير يتناقشون في موضوع ما…
مستر فاروق:-إنت عارف يا جابر إنك من أكفاء الموظفين عندنا في الشركه وأنا عاوز أكلفك بمسؤلية تدريب الطلاب إلي هيجولنا •
جابر(بإحترام):-أكيد يا مستر وأكيد إن شاءلله هكون قد المسؤليه هما هيجم إمته؟
مستر فاروق:-بكره بإذن الله•

بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل
✪ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✪
وعند هاني والد جنه يكون متواجد في متجر العطاره الخاص به وتأتي سيده في الأربعينات جميله ويتفجأ بها ويقول بكل جديه…
هاني:-تأمري بحاجة يا هانم •
السيده (بحزن):-هانم وده من امته يا إبن عمي•
هاني (بضيق وحزن):-من يوم ما إتجوزتيه علشان ينتقم مني بيكي علشان عارف انك بالنسبه ليا اختي •
السيده(بحزن):-ما إنت إتجوزتها وإنت عارف أنه
وقطعها هاني بضيق …
هاني:-في فرق بينا انا بحبها وإنتي مش بتحبيه ووافقتي بيه وإنتي عارفه إنه عاوز يكسرني بيكي
وكانت ستتحدث لكن اوقفها هاني وقال بجديه ممزوجه بالحزن…
هاني:-لو هتشتري حاجه إتفضلي قولي طلباتك غير كده مع السلامه •
وذهبت السيده بحزن وكان ينظر لها هو الاخر بحزن وقال في نفسه …
هاني:-أاااااه وحشتيني يا أختي أوي،بس للأسف مهما عدت السنين ماحدش فينا عارف ينسي إلي فات •
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل
★ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ★
عند جني فكانت تقف تمزح مع صديقتها لمار وتعالت أصوات ضحكاتهم وجاء شاب إليهم وقال…
الشاب:-حصل ايه في الدنيا علشان القمرات يقفم لوحدهم •
لمار(بمياعه):-مش عارفه والله (وضحكت ضحكه مايعه)
جني (بضيق):-عن إذنكم•
وقبل ان تبتعد جذبها الشاب وقال …
الشاب:-ما تصبر ياجميل مست
وقبل أن ينهي كلامه دفعته جنى وصفعته صفعه قويه علي وجهه وتحدثت بغضب وصوت مرتفع …
جنى:-إنت إزاي يا زبا*له تتجراء وتشدني كده او تحط إيدك عليا أصلاً لو فيه ناس ماتربتش زيك بيسمحولك فأنا مش زيهم ومش هسمح لحد يقربلي واحد ماترباش
وتركته يشتعل من الغضب من صفعتها وإهانتها له ومن نظرات الطلاب الذين كانوا ينظرون بستحقار وشماته ومن ثم جاء صديق له يدعي محمد وقال …
محمد:- تعال معايا يلا وإهدي يا فارس دلوقتي
فارس (بغضب مكتوم):-والله لأعرفها مين فارس غنيم وماهحلها يا محمد
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل

♬ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♬
(1)ياترا مين الشخص اللي جنه حضنته؟
(2)ويحيى هيقابل مين في المؤتمر الي عامله؟
(3)وياترا مين الست إلي قبلت هاني وهيحصل مع هاني ايه🤔؟
(4)وفارس هيعمل إيه مع جني؟
كل دي حاجه هنعرفها مع الاحداث والفصل القادم بإذن الله ♥

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنت اليحيى)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى