روايات

رواية جنت اليحيى الفصل الثاني 2 بقلم منى طلال الجمل

رواية جنت اليحيى الفصل الثاني 2 بقلم منى طلال الجمل

رواية جنت اليحيى الجزء الثاني

رواية جنت اليحيى البارت الثاني

جنت اليحيى
جنت اليحيى

رواية جنت اليحيى الحلقة الثانية

كان يقف بكل ثقه وكبرياء يلقي خطاب الإفتتاح للمؤتمر الخاص به الذي يجمع أكبر عدد من الصحفين والإعلاميين و المصورين حول الشرق الاوسط وأشهر دكاترت ومدراء الإعلام ومجموعه من أكبر رجال الاعمال وبعد الإنتهاء من إلقاء خطابه الرائع ذهب للترحيب ب ضيوفه ومن ثم جاء إليه مدير كليه الإعلام في جامعة القا*هره …
دكتور احمد:-جميل الشغل إلي عمله ده يا يحيى•
يحيى(بثقه):-تسلم، رغم اني عارف إنه ممتاز وضحكم هم الاثنين
دكتور احمد:-بصراحه يا يحيى عاوزك في شغل •
يحيى:-شغل إيه يا دكتور•
دكتور احمد:- إحنا محتاجين في كليه الإعلام شخص يكون بمهارتك و كفاءتك إيه رأيك؟
يحيى (بتفكير):-اممم تمام بكره هكون عندك بإذن الله •
«دكتور احمد هو الدكتور الي كان بيدرس ليحيى، راجل مدي وبتاع مصالح وفلوس)
بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
♕ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♕
عند جنه فكانت في غاية السعاده من مقابلة ذلك الشخص وقالت…
جنه:-أعمل إيه بمعلش دي يا شوشيه وبعدين فين ست نور
{طبعاً فكرتم إن الي حضنها شاب بس لا 😂احنا بنتنا محترمه 😂}
شهيره:-نور خطيبها هو الي هيجيبها زمنها علي وصول
stop:
﴿شهيره ونور إصحاب جنه من الطفوله بنات حلوين اوى ﴾
جنه:- طيب يلا بينا إحنا
شهيره:-يلا بس إيه الحلاوه دي
جنه:-تسلميلي يا شوشيه عيونك الحلوين
شهيره:-لبستي الخمار برضو مش قولنا هنلبسه اخر السنه مش هتبطلي عند بقا
جنه:-أولاً: مش هبطل عند أبداً 😂ثانياً: انا بقيت عارفه إن الخمار فرض علينا يعني كده باخد سيئات إن عارفه الصح ومش بعمله وبعدين هتفرق إيه دلوقتي من اخر السنه وكمان فيها ايه لما اكون مسطوره مش كل من هب ودب يتفرج علي جسمي ليه ماأبينش جمالي غير لراجل واحد الي هيكون شريك حياتي •
بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
شهيره:-ده يابخته هينبسط اخر إنبساط😂
جنه:-سا*فله وضحكت 😂
✿ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✿
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل
وعند هاني يكون متعب مماحدث وينادي علي الفتا الذي يعمل معه في محله لكي يقف محله ويذهب إلي منزله …
هاني:-فاتن ياحبيبتي
واتت فاتن من المطبخ عند سماعه وقالت بحب…
فاتن:- حمد لله علي السلامه يا حبيبي مالك شكلك تعبان ليه
ثم جذبها هاني وعنقها وبادلته هي الأخري نفس العناق وقال بحب …
هاني:-بحبك يا فاتنتي ومستحيل يفرق بينا شيء
فاتن:-وانا كمان بحبك يا هناعمري بس قولي مالك
هاني(بحزن):-جاتلي النهارده المحل كان نفسي اخدها في حضني وكمان اعرفها علي ولادنا واتعرف ولادهم كانوا هيقولولي يا خالو وليها يا عمتو وحشوني والله •
بـقـلـمـي☜مـنـى الـجـمـل
إبتعدت فاتن واخذت بيده وقالت بحب وحنان …
فاتن تعال يا حبيبي إستريح وخد دواك لان شكل الضغط عندك عالي وإهدي كده يا قلبي وما تزعلش وإن شاءلله كله هيتصلح وانا هروح اخلص علشان ناكل والعيال زمنهم جاين
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل
※ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ※
وعند جنى فكانت تجلس في الكافيه الخاص بالجامعه تنتظر موعد محاضرتها الاخيره جاء فارس إليها وجلس علي الكرسي المقابل لها وقال…
فارس (بمكر):-هو الحلو زعلان منى ولا ايه
جنى(بضيق):-الحلو بعد الكشري يا خفيف
ضحك فارس ضحكه جذابه للغايه ونظرت جنى له بإعجاب لاحظه فارس وقال…
فارس:-عجبتك ضحكتي عارف انها حلوه وان انا اجنن
جنى(بضيق):-وتعجبني ليه انا مالي بيك أصلاً وإتفضل قوم من هنا يلا
بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
فارس (بمسكنه):-حقك عليا انا اسف علي كل حاجه وعلى فكره ماكنش قصدي حاجه
جنى (بأسف):-وانا اسفه ان ضربتك واهنتك كده 😅، وحصل خير
فارس (بخبث):-ولا يهمك، انا فارس غنيم وانتي
جنى:-اعملك ايه يعني؟
فارس:-نتعرف ونكون اصحاب
جنى:-اسفه مابتعرفش عن اذنك
وتركته دون ان يقول لها شيء وكان ينظر لما نظرات غضب وقال في نفسه …
فارس:-والله ما هحلك واستني عليا
بـقـلـمـي☜مـنـى الـجـمـل
♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
عند همس تكون في كليتها تقف مع صديقتها ريماس ويكونون في ورشه العمل الخاصه لقسم هندسه ميكانيكا ويأتي شاب وسيم ويقول…
الشاب:-هلا بالحلوين خالصتم ولا محتاجين مساعده
ريماس:-لا شكرا مش محتاجين مساعده هو حضرتك مين
الشاب:-لا انا الدكتور الي هيدرسلكم مكان دكتور سمير
تفجأت ريماس لظنها انه تلميذ وتحدثت بإحترام …
ريماس:-اهلا يا دكتور
ونظر الدكتور الي همس التي كانت منشغله بتلك السياره التي تتدرب عليها ولم تلتفت له مما جعله يشتعل من الغيظ لعدم اهتمامها به ثم ذهب وبعد رحيله تحدثت همسالي ريماس وقالت…
همس:-ما تخلصي بقا
ريماس:-حاضر، بس الدكتور موز الصراحه
همس:- عيب يا بت
ريماس:- عادي 😂
همس:-علي رأي المثل ديل الك*لب عمره ما يتعدل
(ريماس صديقه همس من الثانويه تحبها جداً طائشه بعض الشئ لا تفكر قبل ان تتحدث عفويه)
بـقـلـمـي ☜مـنـى الـجـمـل
☆ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ☆
وعند جنه وتكون ذاهبه هي وشهيره ونور إلي المدرج يأتي شاب ويرتطم بجنه من الخلف…
الشاب (بإحترام):-اسف والله صحبي كان بيهزر معايا اسف هزاره تقيل حبه
جنه: ولا يهمك حصل خير عن اذنك
وذهبت تحت نظرات اعجاب من ذلك الشاب وحدث نفسه وقال…
الشاب:- إن شاءلله هتكوني من نصيبي يا جنه وهتكوني جنت الجمال •
(الشاب ده هنتعرف عليه في الاحداث وهو شاب يحب جنه)
نور:-إنتي كويسه يا جنوشتي
جنه:-الحمدلله ياقلبي خبطه بسيطه
بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
❥ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
وعند أمل فكانت في غرفتها تتحدث مع علاء زوجها …
أمل(بحيره): -هو انت بتحبني ولا لا
علاء (بحب):- اكيد بحبك ده انا مبحبش حد زيك يا املي في الحياه
وجذبها إليه واحتضنها واحتضنته بشده وتحدثت بطريقه رقيقه وجميله مليئه بالحب…
أمل:-وانا بحبك ياروحي
وضحك علاء وقالها بمشاكسه وهو يجذبها اليه أكثرمن قبل…
علاء:-ماتيجي نسبت لبعض وقبل أن تتحدث قبلها من شفاهها قبله طويله رقيقه ووووووو
{نسيبهم لوحديهم بقا علشان عيب 🫣😅}

بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
✪ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✪
بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
وعند جابر كان أنهي عمله وذهب لإحضار إخواته لكنه كان سيصدم فتاه امام الجامعه …
جابر:-إنتي كويسه
البنت(بغضب):-أه كويسه بس ابقي فتح مش علشان معاكم عربيات تدوسم علي الخلق
جابر(بضيق من اسلوبها):-أولاً انا اسف ثانياً إنتي الي تفتحي وانتي ماشيه مش ماشيه زي اله*بل ولابصه في الطريق يابنتي ده الاطفال بتبص حوليها ولا مش علشان معانا عربيات ندوس علي الخلق احناولاد ناس زينا زيك واهلي مربيني لما اغلط اعتذر
وكان يتحدث بغضب شديد للغايه وأتي في حينها أختاه وأخذهم ورحلوا تحت نظرات تلك الفتاة التي كانت منهاره من البكاء
بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
★ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ★
وفي منزل عائلة المالكي كان قد وصل أولادهم وأعدت «فاتن» الغداء وكانوا جميعهم مجتمعين علي طاولة الطعام وكان يملئهم السعادة والحب وتحدث«هاني» بحب…
هاني:-ربنا يخليكم ليا يارب ويديم علينا نعمه
فاتن:-يارب ياحبيبي ويحفظك لينا
جنى:-يارب يا حجوجتي إنت حبي والله
جابر:-يارب يحميكم ليا بجد انتم أغلي ما في حياتي
جنه:-يارب يا حبايب قلبي انتم بحبكم، بس بجد يا امي الاكل جميل تسلم ايدك
فاتن:-واحنا كمان بنحبك تسلمي الف هنا
واكملوا طعامهم في صمت ومنهم من كان سعيد ويفكر في جمال يومه ومنهم من كان مهموم يتذكر الماضي وخائف من الغد
وفي حلول المساء وبعد انتهاء كل منهم اعماله ذهبت جنى الي غرفة جنه وحكت لها ما حدث معها وبعد حديثهم ذهبوا الي غرفة جابر وكان مازال مستيقظ
جنه:-ممكن نحكيلك حاجه
جابر:-ممكن طبعاً تعالوا، اممم مين بقا اللي يحكي الاول
جنى«بتوتر»:-انا الي هحكيلك بص هو الي حصل
وحكت له كل ما حدث معها منذ ان دخلت الي انا رحلت
جابر«بتفهم»:-سهله جدا مش محتاجه الخوف ده اولاً لمار ما تتكلمي معها نهائي، ثانياً لو قرب لك الواد ده قولي لرئيس الجامعه وبعدين اتصلي بيا وانا افرموا
و احتضنته جني بشده وقالت…
جنى:-بحبك يا احسن اخ
وكانت تتابعهم جنه بنظرات حب و جذبها وقال بحنان…
جابر:-وانا بموت فيكم ومهما حصل معاكم او عملتم حاجه قولولي انا سندكم وهحميكم من الدنيا كلها وإياكم تخافوا مني ابدا
وحكت له جنه يومها وبعد ذلك ذهب كل منهم الي غرفته وقبل أن تنام جنى ارسل احداليها وفتحت الو*تس وكان الرساله عباره عن صور لها هي وفارس
بـقـلـمـي☜مـنـى الـجـمـل
♕ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♕
{فيلا صـقـر}
ذهب يحيى لغرفته للاستحمام وارتدي بنطال اسود علي تيشيرت ابيض مكتوب عليه (king )بالسود وساعه سوداء وكوتش ابيض ووضع من العطر المميز الذي صنعا خصيصا له ومن ثم ذهب الي الاسفل وقابل همس واحتضنته…
بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
همس:- وحشتني يا يحيى طمني عليك يا قمري
يحيى:-قمرك تمام الحمدلله وانتي كمان وحشتيني
اسر:-وانت وحشنا كلنا والله نادر لما بقينا نشوفك
ابراهيم:-ايوا والله مع انك عايش معانا في نفس البيت نقول ايه الشهره كبرته علينا
ضحك يحيى وقال بمزح…
يحيى:-يا ابني ده انا متواضع
وضحك الجميع وقال بحب…
يحيى:-وانتم كمان وحشتوني بس اعمل ايه الشغل بقا
ونزل من خلفهأمل وعلاء وقالوا في نفس الوقت…
أمل وعلاء:-الشغل ياخذك من أهلك
التفت اليهم يحيى وذهب لكي يسلم عليهما وقال بأدب…
mona elgamal
يحيى:-وحشتوني والله غصب عني
أمل:-والسهر مع اصحابك كمان غصب عنك
علاء:-رد علي مامتك ولا القطه كلت لسانك
يحيى:- معلش يا امي بعوض لكم بيوم كله ليكم
وقبل خديها و ضمهم من ثم ذهب وقبل أن يرحل وقفته هاجر في حديقة الفيلا …
هاجر:-وحشتني يا يحيى
يحيى:-وانتي كمان يا جوجو وحشتيني
هاجر:-ريح فين وا
يه الحلاوه دي
يحيى(بثقه):- من يومي حلو يا جوجو رايح اسهر
وذهب وعند وصوله لأصدقائه جاء شخص من ووضع يديه علي اعين يحيى وقال بصوت ناعم “انا مين” ابعد يديها والتفت و احتضنها…
يحيى:-وحشتيني يا إلين يا جزمه
With my pen☞Mona Elgamal
إلين:- وانت كمان ايه جزمه دي ياض
يحيى:-ياض طب تلمي وخلي ليلتك تعدي
قاسم:- لالا دي شكلها نسيتك يا يحيى
إلين:-يابني أنسي مين ده انا انسي نفسي ولا انساكم
فهد:-حبيبتي الي ليا وحشتينا موت
سلطان:-أيون وحشتينا كلنا عامله ايه
مروان”بمزح”:- فكك من جو المحن ده وقولي جبتي ايه من سويسرا
ضحكم جميعهم وقالت…
الين:-وانتم كمان وحشتوني وجت هدايا للكل
و جلسوا يتحدثون عن رحلتها وبعد فتره طويله ذهب كل منهم الي منزله •
(إلين- قاسم-فهد- سلطان- مروان: اصحاب يحيى من الطفوله يعتبرون بعض إخوان و موزز)
بـقـلـمـي☜ مـنـى الـجـمـل
①يا ترا هيحصل ايه مع جنى وفارس وهل هتقول لجابر علي الصور؟
②و مين الشاب الي خبط جنه و هيعمل ايه؟
③يا ترا الدكتور هيتصرف مع همس ازاي؟
④وتصرف يحيى هيكون ايه وهو في كليه الاعلام؟
هنعرف كل ده في الاحداث القادمه والفصل التالي يا حلوين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنت اليحيى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!