روايات

رواية جنت اليحيى الفصل الثالث 3 بقلم منى طلال الجمل

رواية جنت اليحيى الفصل الثالث 3 بقلم منى طلال الجمل

رواية جنت اليحيى الجزء الثالث

رواية جنت اليحيى البارت الثالث

جنت اليحيى
جنت اليحيى

رواية جنت اليحيى الحلقة الثالثة

وفي صباح اليوم التالي استيقظ يحيى علي صوت المنبه وقام لعمل الروتين اليومي الخاص به وبعد انجازه ارتدا بنطال جينز كحلي علي قميص ابيض ونظارة وساعه كحلي علي كوتشي ابيض ووضع العطر الخاص به وذهب الي كليه الاعلام وقابل دكتور احمد وانجز جميع الاوراق لتعينه وبعد الانتهاء اتفق معه دكتور احمد علي تدريب’٨’ طلاب الصف الاول والثاني واقترح عليه بعض الاسماء المتفوقين والمتوسطين
اصطدم بفتاه كانت ترتدي بنطال اسود ضيق وتيشيرت ابيض
البنت:- sorry
ولم يرد عليها يحيى وكان ينظر لها نظرات مقرفه
البنت:-هو انت طالب
يحيى:-لا ويلا اتفضلي علي محاضرتك
البنت:-انا هايدي في تانيه اعلام
يحيى:-اهلا يلا علي محاضرتك
وتركها يحيى وذهب واتجهت هي لمحاضرتها
بـقـلـمـي✍︎ مـنـى طـلال
𖣘ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ𖣘
وعند جنى فكانت ذهبت للتحدث مع فارس …
جنى”بغضب”:-إيه الصوره دي وجبت رقمي ازاي
فارس:-رقمك من صحبتك والصور واحد صحبي خايته يصورنا
جنى:- انتم زباله وانا بوريكم هعمل فيكم ايه
فارس(بغضب):- بت لمي لسانك ووريني هتعملي ايه وانا هبعت لكل اللي في الجامعة الصور واهلك كمان
جنى(بدموع):-انا اذيتك في ايه علشان تأذيني
فارس:-عشان الاهانه اللي عملتهالي هدنعك تمنها غالي لان مافيش مخلوق ربنا خلقه عمل معايا كده ومش عيله زيك تعمل مع فارس غنيم كده
وتذكرت كلام اخيها لها واستجمعت قوتها وقالت بكل ثقه كانت واضحه في عيونها وصوتها …
جنى:-كبيرك اعمله بس ما تعيطش من اللي هيحصلك
وتركته جنى وهو يفكر ماذا سيفعل معها؟
𖣘ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ𖣘
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند جنه فكانت قد دخلت متاخره عن صديقتها وكانم بإنتظارها وجلست بجوارهم…
شهيره:- إتأخرتي ليه ياحب
جنه:-حصل معايا حاجه عاوزه احكيهلكم بعد المحاضره
نور:-وحشه ولا حلوه
جنه:-حلوه ومفرحاني خالص
ثم دخل الدكتور المحاضره فصمت الجميع
الدكتور:-انا الدكتور يحيى صقر هدرسلكم ماده***وفي مشروع تدريب هختار منكم اربعه للتدريب معايا ومرشحلي الدكتور احمد كام شخص بس انا هختار منكم حسب مهارتكم وضعفكم… وبداء بالشرح وكانت جنه متحاوبه معه جدا وبعد انتهائه من الشرح طلب من اثنين ان يقفم وتحدث بجديه واحترام…
يحيى:- اسمائكم ايه
جنه:-جنه هاني المالكي
حامد:-حامد حسان
يحيى:- امممم يعني الدكتور احمد كان عنده حق لما قال انكم اشطر اتنين في الدفعه كلها
جنه وحامد بثقه:-طبعا يا دكتور الحمدلله
يحيى:-هايدي فهمي طارق الامام
ووقفم وقال لهم يحيى…
يحيى:-انتم الاربعه هتكونوا معايا في التدريب العملي ان شاءلله يا شباب
وكان يحيى طيله كلامه ينظر لجنه التي كانت ترتدي درس بالون الوردي «بينك»عليه رسومات فراشات صغيره بيضاءوخمار ابيض بتعجب من طريقه لبسها واختلفها عن الجميع …
وبعد ان انهي كلامه تركهم وذهب ليكمل الباقي من عمله
𖣘ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
𖣘
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند فاتن كانت في المول تتسوق ويأتي شخص من الظاهر أنه كان يرقبها وهي تقف في متجر داخل المول وتحدث بالقرب من اذنها وقال بخبث…
المجهول:-لسه حلوه زي ما انتي متغيرتيش
فاتن«بضيق»:-إنت مش هتبطل تقرفني امبارح مراتك لجوزي والنهارده انت
المجهول:- مراتي وبتشوف اهلها وانا بشوف الي مالكه تفكير دايمافاتن:-وانا قلبي و تفكيري لجوزي وعيالي وبس
المجهول:- نفسي افهم فضلتيه عليا ليه وانا احسن واغني منه
فاتن«بغضب»:-ايوا اغني بس هو احسن مليون مره علي الاقل راجل عكسك ماتعرفش عن الرجوله شئ
المجهول «بضيق»:- إنتي جربتيه هو بس تعالي وانا اوريكي الرجوله علي حق
ضربته فاتن صفعه قويه علي وجهه وذهبت دون ان ترد علي كلامه الوقح
♡ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♡
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند همس فكانت تجلس في مكان بعيد عن الجميع تراجع دروسها وياتي شاب ويجلس بجوارها وتحدث وهو يصطنع اللطف…
الشاب:-بيعمل ايه الجميل لوحده
همس”بتعجب “:-مين حضرتك معلش
الشاب:-انا جاد مش انتي صحبه ريماس انتي ماشفتنيش امبارح ولا ايه.
همس”بمزح “:- جاد ولا هزار
وضحكت ضحكه جميله ونظر اليها وتحدث بضيق…
جاد:-ههه دمك تقيل
همس:-عجبني وما طلبتش رائيك
جاد”بخبث “:- عارفه يابت انتي عجباني والله وشكلك بطل الصراحه
همس” بتعجب”:-انت بتقول ايه
جاد “بخبث”:- كله بتمنه انا الدكتور بتاعك يعني هنجحك وهديكي الي عاوزاه من فلوس وهننبسط سوا وهتكون ليله حلوه
ووقفت وابتعد عنه ولم تكن قادره علي استيعاب كلامه ولم تكن قادره علي الحركه واقترب منها بمكر ووضع يده على خصرها واقترب منها وتحدث بالقرب من اذنها….
جاد:-مش محتاجه تفكير يا بطل
دفعته همس وصفعته علي وجهه…
همس’بغضب’:-انت حيوان وزباله ومش كل الناس رخيصة زي اختك
غضب جاد للغايه وجذبها اليه ومسك يديها الاثنين بيد واحده واوقفها عند جدار بالقرب منهم….
جاد’بغضب’:-والله لهندمك علي القلم دا جامد وعلي كلامك علي اختي
وقبلها من شفاهها بطريقه همجيه قذره ونزل الي رقبتها والي وجهها وكانت همس تبكي وتحاول الابتعاد عنه وحين ابتعد عنها جذبها الي احضانه وكانت تدفعه بشده وتضربه في ظهره وتحاول الابتعاد عنه لكن بلا جدوا وجاء شخص وسحب جاد وضربه بشده وكان ذلك الشخص…..
𖣘ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ𖣘
وبعد إنتهاء المحاضره خرجت جنه وكانت تمشي في الممر وقبل ان تبتعد عن يحيى نادا عليها….
༺Mona Talal༻
يحيى:-انسه جنه لو سمحتي دقيقه؟
وذهبت جنه اليه لتتحدث معه وكانت تتحدث باحترام شديد….
جنه:- ايوا تحت امرك يا دكتور
يحيى:- الامر لله وحده عاوز منك تعملي جروب علي الو*تس وتدخلي فيه التيم وياريت انا كمان معاهم
جنه:-تمام يا دكتور بس رقمك مع مين فيهم؟

يحيى:-لا رقمي مش مع حد فيهم
جنه:-اصلا😕طيب بما ان مش مع حد فينا هضيفك ازاي يا عيوني
وضحكت جنه ضحكه رقية وكانت تتحدث بعفويه ومزح ونظر لها هو الاخر بتعجب من طريقتها
(وكان شبه الايموجي ده 🤨)
يحيى:-عيونك 😂ايه الاسلوب ده يا بت
جنه:- اسفه سا دكتور والله نا اخدت بالي 😅
يحيى:-ولا يهمك يا قمر سجلي رقمي ٠١٠*******
༺Mona Talal༻
جنه:- تمام يا دكتور سجلته لما اوصل البيت هعمل الجروب عن اذنك
وذهبت جنه تحت نظراته التي لم تكن تبشر بالخير
✿ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✿
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند اسر فكان يجلس وتحدث مع حبيبته حوريه
اسر«بحب»:-وحشتيني مووت يا روحي
حوريه«بحب»:- وانت كمان عامل ايه
اسر:-كويس طول مانتي معايا يا حوريتي؛ عامله ايه
stop
﴿حوريه هي فتاه جميله وهي حبيبه اسر لديها 22عام يحبان بعضهما من 10سنوات طيبه ورقيقه﴾
حوريه:-فل الفل الحمدلله يا اسر روحي
اسر:-عاوز اعملك مفجأه ياقلبي
༺Mona Talal༻
حوريه:-قولي يا حب مفجأت ايه
اسر:-يا حب مش هتكون مفجأه لو قولتلك بس عاوز اعرف لو اتقدمتلك هتوفقي بيا
حوريه:-اكيد طبعاً دا انا بستنا اليوم دا بفارغ الصبر
اسر:-قرب بإذن الله يا حوريتي وتكوني ليا
༺ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ༻
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند همس فقد كان الشخص الذي ضرب جاد هو ابراهيم اخيها وكان قد ذهبا الي مكتب رئيس الجامعه «دكتور علي»….
دكتور علي:-ايه المهزله الي حصلت دي
ابراهيم:-هو الي غلطان يا دكتور هو الي قرب لاختي
دكتور علي[بصدمه]:-يعني ايه قرب لاختك دا حصل فعلا
جاد «بخبث وكذب»:-يا دكتور علي هو في راجل تقربله وحده ويقولها لا بالاخص لو حلوه
”وكان يقصد من ذلك ان يشوه سمعت همس “
نظرله ابراهيم ودكتور علي بصدمه وكان سيضربه لكن اوقفه شهقات همس وبكائها الشديد والتفتم اليها إبراهيم وذهب اليها بخوف وتحدث بحب وحنان…..
༺Mona Talal༻
إبراهيم:-اهدي ياقلبي والله ما هسيبه وهدفعه تمن دموعك دي غالي اوي اهدي انتي بس وانا واثق فيكي وعارف انه حيوان وكذاب
جاد:-اختك الي جتلي برجليها انا معملتش حاجه غير بمزاجها
دكتور علي:-بس بقا اهدي يا انسه وممكن تحكيلي ايه الي حصل وكل حاجه هتتحل
Stop:
{دكتورعلي:-شخص محترم وهو رئيس الجامعه وشخص صادق يقف مع الحق}
ولم تستطع همس الحديث من كثره البكاء ثم فقدت الوعي وخاف عليها ابراهيم وذهب بها الي المستشفى
𖣘ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ𖣘
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند جنه فكانت تتحدث مع صديقتيها بما حدث معها قبل دخولها الكليه…..
جنه:-……..
flash back :-
جمال:-لو سمحتي يا انسه جنه ممكن دقيقه من وقتك
جنه:-نعم حضرتك عاوز ايه
Stop:-
(جمال هو نفسه الشخص الي خبط جنه لما كانت ماشيهفي الممر فاكرين😉)
جمال:-ممكن اخد موعد من والد حضرتك عاوز اقابله واكلمه
جني”بغباء”:- تكلمه في ايه هو انا دايقتك في حاجه
جمال:-لا خالص بس عاوز اخد معاد معاه علشان اتقدم لحضرتك واطلبك للجواز
جنه”بخجل“:-جابر اخويا بيجي ياخدني تقدر حضرتك تتكلم معاه
جمال:-انا اسمي جمال قدوره ومعجب بيكي من سنه اوله
جنه’بخجل’:- عاشت الاسامي عن اذنك
جمال:-اتكسفتي بقيتي شبه الكريز
احمر وجه جنه بشده اكثر وذهبت دون ان ترد عليه من الخجل…
back:
جنه:- انا فرحانه اوي هتخطب والبس فستان واغني عقبال كل البنات
نور:-الف مبروك ياقلبي ربنا يتمم بخير
شهيره:-الف مبروك يا جنوشتي
نور:-يلا غني عقبال كل البنات
وكانوا يجلسون في مكان بعيد عن الجميع وقامت جنه بغناء مقطع من الاغنيه وكان يستمع لها يحيى وهي تغني……
جنه:-النهاردة هكلم ابوكى
قالها وروحى راحت يانى
قالى خدودك كسفوكى

لونهم برتقالى
قالى دة عيونى استنوكى
ردت روحى جيه فستانى
الى متلون بلونى عقبال كل البنات
صفر يحيى لها وقال بإعجاب شديد…..
يحيى:-يخربيت كده صوتك روعه بت انتي كل حاجه فيكي حلوه كدا ولا إيه (وغمز لها😉)
جنه:-تسلم يا دكتور
يحيى:-دي حقيقه انا اول مره اشوف حد بالجمال والكمال دا
جنه:-الكمال لله وحده تسلم يا دكتور علي مدحك
نور:-يا دكتره احنا عندنا كنز اسمه جنه بس الي يقدر بقا
يحيى:-موجود ومقدر
وكان ينظر لجنه نظرات مريبه وغير مفهومه….
༺Mona Talal༻
شهيره:-تسلم يا دكتور عن اذنك يا دكتور احنا ماشين
يحيى:-مع السلامه يا قمر بس انسه جنه تيجي معايا
شعرت شهيره بالحيره……..
شهيره:-تمام استني يا نور نشوف الدكتور
تكلم يحيى بجديه…..
يحيى:-هو انتي وليه امرها وانا معرفش وبعدين انتم مش متدربين معانا تيجوا ليه؟
ذهبت شهيره دون ان تتحدث وكانت تشعر بالضيق …
وذهب يحيى وجنه الي مكتبه واذن لها بالجلوس….
يحيى:-امممم عندك كام سنه يا جنه؟
جنه’بتعجب’:-20يا دكتور بس دا ايه دخله في التدريب
يحيى:-عادي فضول، بصي بصراحه عاوز اشوف شاطرتك وحلاوتك عملي«وغمز لها😉»
جنه’بحده’:-نعم ممكن توضح كلامك يا دكتور معلش اصل شكلي فهمت حضرتك غلط
༺Mona Talal༻
مالك كده يا جنتي ما تهدي كدا يا بطل
جنه’بغضب وحده’:-جنتك اولاً يا دكتور انا مش من الاشخاص الزبا*له الي مفكرني منهم ثانياً ياريت حضرتك تتكلم معايا بإحترام ومش تشيل التكلفه ثالثاً انا اسمي جنه ومش جنتك
وتركته دون ان يرد عليها وكان يحيى سينفجر من الغضب
✿ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✿
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎

عند جابر كان قد وصل المتدربون وكان بينهم تلك الفتاة التي تشاجرت معه وتدعي مريم ونظرلها جابر نظرات تعجب بوجودها معهم ومن ثم بدا بتدريبهم وكان جميعهم رائعين وتحدث جابر بتقدير واحترام لهم….
جابر:- ما شاء الله كلكم متفوقين
ساهر:-شكرا يا مستر
منير:- تسلم يا مستر تفوق ده من تعب السنين احنا بناكل المواد اكل
مريم:- اه والله يا استاذ زي ما بيقول كده ناكل المواد اكل وشرح حضرتك مميز
ريم:-حصل والله يا مستر
جابر:-ربنا يوفقكم
༺Mona Talal༻
وبعد انتهاء التدريب لهذا اليوم اذن لهم جابر بالرحيل لكن لم ترحل مريم وطلبت التحدث مع جابر……
مريم:-ممكن اتكلم مع حضرتك يا مستر
جابر:-اتفضلي يا انسه مريم
مريم:-انا اسفه على كلامي واسلوبي امبارح يا مستر
جابر:- ولا يهمك حصل خير وانا كمان اسف لاني كلمتك وحش
مريم:-ولا يهمك يا مستر عن اذنك
جابر:- اتفضلي وخلي بالك وانت ماشيه😂
ورحلت مريم وانا جابر عامله وذهب لاصطحاب اخوته
𖣘ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ𖣘
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند جاد فكان يقف مع رجل وكان يتحدث بشر
جاد:-وريني الصور
الرجل:-اتفضل يا باشا
و اعطاه الصور التي صورها له ولهمس…
جاد:- خذ فلوسك اهي وامشي مش عاوز اشوف وشك تاني وما تنطقش بكلمه
الرجل:- عشان حفظت البقين دول من كثر ما سمعتهم اطمن ما فيش مخلوق هيعرف
جاد:-شاطر بالظبط كده
وذهب جاد الى مكان جميل ودخل غرفه في ذلك المنزل
༺Mona Talal༻
وكانت في تلك الغرفه فتاه جميله نائمه على الفراش وحولها اجهزه كثيره تحدث جاد بنشاعر مبعثره….
جاد:- قربت خلاص يا قلبي اخذ لك حقك منه واكسره زي ما كسرك وانت امين وانتقامي بداء خلاص عارفه يا مايان انا هزل يحيى جامد عارفه انا عملت النهارده ايه
(وحكي لها مافعله بهمس والصور وما سوف يفعله)
stop:
{ مايان فتاه كانت تحب يحيى كان يتسلى معها يحيى وتزوجوا في السر وعندما طلبت منه ان يصبح الزواج رسمي طلقها وهددها بان يفضحها
༺Mona Talal༻
حزنت مايان للغايه وارسلت رساله الى اخيها جاد بما كان بينها وبين يحيى وما فعلته وبعد ان انهت رسالتها ذهبت والقت بنفسها امام سياره لكي لا يشك احد بموتها ويظهر انها حادث ودخلت في غيبوبه واقسم جاد علي ان ينتقم من يحيى
༺ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ༻
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند يحيى فكان سينفجر من الغضب لاهانت جنه لها كان يتحرك ذهابا وايابا ويفكر كيف سيتعامل ماذا سيفعل مع تلك الفتاه التي فقط واهانت غروره وهي الاولى التي ترفض تتحدث معهم تلك الطريقه وبعد تفكير طويل ذهب الى بيته وجلس مع والدته…..
༺Mona Talal༻
يحيى:-اخبارك ايه يا أمي
أمل:-بخير طول ما انتم بخير ياقلبي
يحيى:-ربنا يخليكي لينا ياست الكل؛ بس مالك كده شكلك زعلانه
أمل:-مافيش يا حبيبي بس اخوياو اهلي وحشوني
يحيى:-تصدقي اني نفسي اشوفهم
أمل:-مسير كل حاجه تتصلح وترجع تاني
يحيى:-مش فاهم قصدك ايه؟ وليه كل ماتيجي السيره دي تقولي كده! ايه اللي مخبياه علينا؟
أمل:-مش لازم كل حاجه تفهموها افهموا بس إني بحبكم اوي
وكانت تتحدث أمل بحزن وغموض
✿ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✿

بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند جنه فكانت تنتظر جابر ان يأتي وعند وصوله ذهبم وجلسم بالسياره واتي جمال وتحدث مع جابر بإحترام…..
جمال:-ممكن اخد من وقتك دقايق
جابر:-اتفضل حضرتك
جمال:-انا اسمي جمال قدوره وطالب القرب من حضرتك وعاوز اخد موعد من حضرتك واتقدم للانسه جنه وعارف ان انتم ناس محترمين و شرف ليا ان اتقرب منكم
جابر:-تسلم ربنا يخليك وده شرف لينا بس انا مش هقدر اقول لحضرتك موعد غير لما استشير والدي بس ممكن اخدرقمك وارد عليك
واخذ جابر رقمه وذهب كل منهم الى
༺Mona Talal༻
منزله وبعد تناول الغداء تحدث مع والده هاني واخبره عن جمال وتحدث هاني معه واتفقم علي موعد وكانت جنه في غايه السعاده وتذكرت كلام يحيى واسلوبه ونظراته القذره وشعرت بالضيق منه وتذكرت بأن تنشاء الجروب وفعلت مثلما قال لها يحيى وارسل لهم يحيى انهم سوف يبدئون التدريب من الغد وانهم سوف يتاخرون وذهبت جنه لتخبر ولدها….
جنه:- بابي حبيبي وحشتني
هاني:-وانتي كمان وحشتيني يا جنتي
وفي ذلك الحين تذكرت جنه يحيى عندما قال لها جنتي وشعرت بالضيق وذهبت ناحية ابيها واحتضنته….
༺Mona Talal༻
جنه:-الدكتور بكره عاوزنا معاه لانه هيدربنا وهنتاخر في التدريب
هاني:-تمام ياقلبي، ماتيجي انيمك زي زمان
جنه:-ياريت يا بابا
هاني:- مين اللي مزعل دلوعتي ومضايقها
ابتسمت جنه لولدها الذي يفهمها…
جنه:-ولا حاجه
واخذها والدها ونامت وهي بحضن والدها
★ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ★
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
عند جنى فكانت في غرفتها تفكر بكلام فارس وكانت متوتره وقلقه من ان تخبر اخيها
༺Mona Talal༻
جابر خوفا مما سيفعله بفارس وارسل في ذلك الوقت فارس رساله لها…..
فارس:- اسف انا مسحت الصوت من عندي من عندي الولد اللي صورنا ممكن تسامحيني ونبقى اصحاب
جنى:- لو زي ما بتقول اسف ومسحت الصور انا مسامحاك
فارس:- تمام ممكن نبقى اصحاب ونفتح صفحه جديده
جنى:- نفتح صفحه جديده مش لما يكون في قديمه الاول ولا مش ممكن سلام
واغلقت هتفها ونامت بارتياح
𖣘ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ𖣘
بـقـلـمـي ✍︎مـنـى 𖣘᭄͢طـلال ✍︎
وعند ابراهيم فكان قد اخذ همس الي مزلهم وصعد بها الي غرفتها وطلب من العمال بأن يحضروا لهم الطعام وكانت همس تبكي بشده ولا تريد ان تأكل وبعد اصرار شديد من ابراهيم جعلها تأكل….
ابراهيم:- اهدي كده و لما تقدري تحكي انا هسمعك واطمني انا مش هسيبك ابدا وابسطي بقى يا ستي هتنامي في حضني النهارده ولعلمك انا واثق جدا فيك ومصدقك من قبل ما اعرف اي حاجه انت قلبي واختي وكل حاجه ليا
واخذها بحضنه وناموا…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جنت اليحيى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى