روايات

رواية نظرة أمل الفصل الثالث 3 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الفصل الثالث 3 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الجزء الثالث

رواية نظرة أمل البارت الثالث

رواية نظرة أمل الحلقة الثالثة

الحلقه (3)
وشغلت نرمين التليفزيون ع فيلم كوميدي وقعدو جنب ندى في السرير وكانوا مبسوطين لحد ما جاه تليفون لندي دمر القعده الحلوه
نرمين. : ميار بترن
ندي. : طيب هاتي ارد عليها
ميار. : نودي عامله اي
ندي. : الحمد لله تمام أنتى عامله لي
ميار. : الحمد لله تمام زعلت خالص لما عرفت بالحادثه قابلت ياسين صدفه وقالي وزعلت اكتر لما عرفت انكم سيبتوا بعض
ندي. : بصدمه هو قالك كده
ميار. : ايوه انا شوفته مع بنت في كافيه واستغربت ولما سألته عنك قالي كده
رمت ندي الموبايل وكانت منهاره جدا من العياط اخدت نرمين الموبايل وكلمت ميار عشان تفهم اي اللي هي قالته ليها
نرمين. : الو انتي قولتلها اي
ميار. : أن ياسين كان مع بنت في كافيه وقالي أنه ساب ندي
نرمين. : طيب سلام
وقفلت نرمين المكالمه مع ميار
نرمين. : اهدي ي ندي دا مايستلهيش والله
ندي. : بصت لمامتها ونرمين. انتوا كنتوا عارفين صح
منال. : كلمني النهارده وقالي أنه مش عايز يكمل وانا ماعرفتش أقولك
ندي. : كل دا عشان انا عاجزه صح لو ماكنش حصل ليا الحادثه كان زمانه معايا
منال. : لا هو مايستهلش احمدي ربنا أنه بين ليكي الحقيقه لو كنتي اتجوزتي وحصلك حاجه كان هيسيبك اللي زي دا مايتزعلش عليه
ندي. : كل دي مسكنات بتقوليها
منال. : لا دي الحقيقه هو مايستهلش
اخدت ندي تليفونها وطلعت رقم ياسين ورنت عليه بس نرمين سحبت منها الفون وانهت المكالمه
ندي. : بصوت باكي هاتي التليفون اشوفه لي عمل فيا كده انا والله بحبه انا عملت كل حاجه عشان ارضيه ويفضل معايا يبقي دا جزائي
نرمين. : حضنتها لا دا مش جزائك انتي تستاهلي حد احسن هو مايستهلكيش
ندي. : انا مش عايزه حد تاني غيره ي نرمين اعملوا حاجه والنبي انا قلبي وجعني
نرمين. : احنا جنبك وهتعدي وهتبقي احسن
ندي. : بعدت عنها اطلعوا بره وسبوني لوحدي
نرمين. : لا احنا معاكي
ندي. : بانفعال اطلعوا بره
منال. : حاضر يلا ي نرمين تعالي نسيبها تهدأ
وطلعت منال ونرمين وسابوا ندي وكانت منهاره اخدت صوره باباها ونظرت للصوره وهي تبكي وكانت بتتكلم مع الصوره.
ندي. : لي سيبتني لوحدي انا بجد محتاجه للك اووي شوفت حصل فيا اي انا بقيت عاجزه وفي السرير مبقاش ليا اي لازمه في الحياه حتي الإنسان الوحيد اللي حبيته واختارته وعملت كل حاجه عشانه وقولت أنه هيبقي ليا ضهر وسند كسرني وسأبني في اكتر وقت انا محتاجه لي انا نفسي اجيلك بقي لاني تعبت من الحياه دي انا قلبي وجعني اووي
وحطت ندي الصوره وكان جنبها كوبايه كسرتها وجرحت ايديها دخلت منال ونرمين ع صوت كسر الكوبايه بس للاسف كانت ندي جرحت شريان ايديها
منال. : بصوت صريخ بينتي اتصلي بالاسعاف بسرعه يا نرمين
نرمين. : كانت شبه المجنونه ماسكه تليفونها ويتكلم الإسعاف وكانت هتموت من الخوف ع ندي وجات الإسعاف ونقلت ندي للمستشفي
منال. : الحقيقي ي بسمه بينتي بتموت
بسمه. : بخضه بعد الشر ماتقوليش كده اهدي وقولي اي اللي حصل
منال. : ندي حاولت تنتحر واحنا في المستشفي
بسمه. : انتي في مستشفي اي
وقالت منال لبسمه اسم المستشفي وقفلت بسمه معاها ورنت ع بنتها فيروز
بسمه. : انتي فين
فيروز. : انا جاي في الطريق في حاجه
بسمه. : ندي حاولت تنتحر ونقلوها المستشفي انا نازله تعالي ع هناك
فيروز. : طيب حاضر
وكانت منال هتموت من القلق ع بنتها وخرج الدكتور وطمنها أن الحمد لله الجرح كان سطحي وان ماتقلقش بس للاسف حالتها النفسيه وحشه ومحتاجه انها تفضل في المستشفي ورحت منال ونرمين الاوضه لندي
منال. : لي ي حبيبتي عملتي في نفسك كده
ندي. : كانت بتبص لهم ورافضه الكلام حتي الدموع كانت رافضه تنزل من عينيها وكانت دي صدمه بمنال أنها شايفه بنتها كده
قربت نرمين منها وبدأت تكلمها
نرمين. : ندي حبيبتي انتي مش بتردي لي ردي عليا طمنيني عليكي
منال. : بصوت باكي بنتي بتروح مني ي نرمين منك لله ي ياسين زي ماعملت في بينتي كده ي رب هون علينا
نرمين. : اهدي ي طنط هتبقي كويسه
وجات بسمه وفيروز وكانوا زعلانين ع حاله ندي اللي كانت طول الوقت بتضحك وتهزر دا بقي حاله ادبدلت بقت شخص تاني
ساعات الصدمات اللي بتحصل للك في حياتك بتبقي اقوي من أن عقللك يستوعبها وخصوصا لما بتكون من أشخاص بنحبها
مر كام يوم والوضع زي ماهو ومع شروق شمس يوم جديد دخلت الممرضه ونقلت ندي ع الكرسي المتحرك ووقتها قدام شباك الاوضه
نظرت ندي من النافذه وكانت تري اطفال يجلسون ع كراسي متحركه وكانت في طفله تبتسم لهم فضلت ندي تنظر ع الطفله التي كانت جالسه وبيدها دفتر وكانت تراقبها من النافذه وماكنتش عارفه لي الطفله تبتسم رغم وضعها
وجات الممرضه لندي وحركت الكرسي بيها لخارج الغرفه وكانت ندي مستغربه وبتقول لنفسها هي هتوديني فين لحد ما لاقيتها تتحرك اتجاه حديقه المستشفي
الممرضه. : انا هسيبك شويه وارجع للك تاني
وتركت الممرضه ندي وكانت ندي تتأمل المكان من حولها لحد ما وقعت عيناها ع تللك الطفله التي تبتسم وتحمل بيديها دفتر فضلت ندي تراقبها ومره واحده رفعت الطفله عيناها عن الدفتر واتقابلت عيناهم في نظره وابتسمت تللك الطفله لندي التي كانت جالسه حزينه وبدأت الطفله تحرك الكرسي اتجاه ندي
الطفله بابتسامه : انتي اسمك اي
ندي. نظرت لها وفضلت صامته
الطفله. : بنفس الابتسامه انا امل انتي مش بتتكلمي ؟
ندي. : فضلت تنظر لها وصامته
امل. : مسكت الدفتر بتاعها وطلعت صوره رسمتها لنفسها بصي انا رسمه نفسي
نظرت ندي للصوره وكانت مستغربه أن طفله زي دي تكون رسمه نفسها بالطريقه الجميله دي وكانت بتقول لنفسها أن الطفله دي موهوبه بجد وكانت منبهره بالرسم ورفعت عيناها لامل وكانت اول مره من يوم ما دخلت المستشفي تبتسم
امل. : اي رٱيك ؟
ندي. : لاقت نفسها بترد عليها حلوه اووي انتي عندك كام سنه
امل. : بصوتها الطفولي اخيرا رديتي عندي 11 انتي اسمك اي بقي
ندي. : انا اسمي ندي
امل. : انتي اسمك حلو عندك كام سنه
ندي. : 25.
أمل : بصوتها الطفولي ياه انتي اكبر مني بكتير اووي بس مش مهم ممكن نكون صحاب
ندي. : ابتسمت لها ممكن
وسكتت ندي وكانت مستغربه أن الطفله مبسوطه رغم ظروفها وكانت بتنظر لطفل اخر نفس وضعهم و كان حزين بس امل رغم انها صغيره بس كانت ذكيه جدا كانت بتراقب نظرات ندي
امل. : بتشاور ع الطفل دا اسمه سيف بس طول الوقت ساكت حاولت اروح العب معاه بس مش بيرضي
ندي. : بصت لها باستغراب وكانت بتفكر هيلعبوا ازاي في وضعهم دا
ندي. : هتلعبوا اي
امل. : ممكن نلعب كوتشينه مثلا او نو أو سيلم وثعبان وفي حاجات تانيه كتير عارفه ي ندي انا اول ما حصل لي الحادثه كنت حزينه زيكم كده بس مامي قالتلي اني بنت جميله ومميزه وان ربنا اختارني من وسط الاطفال كلها عشان اكون انا احسن منهم وكمان انا اشطر واحده بترسم مش كل الاطفال بتعرف ترسم زي وانا اقتنعت بكلام مامي وكمان الصراحه ساعات بدايق بس لما بحس اني مدايقه مامي قالتلي اقرى القران اللي انتي حفظاه ومش هتكوني مدايقه بس كده
ندي كانت بتسمع كلام امل وكانت مستغربه معقول طفله صغيره بتقول الكلام دا وتكون راضيه اووي كده ومبسوطه رغم أنها بتشوف الاطفال اللي في سنها بتمشي وتلعب وتتنطت وفعلا البنت موهوبه في الرسم في ناس اكبر منها وماعندهمش نفس الموهبه دي
الرضا بقضاء الله من اجمل الحاجات اللي بتخلي الإنسان عنده سلام نفسي وتقبل للوضع مهما كان مش شرط الأشخاص الكبار يكون ع هما بس اللي راضين ممكن طفل صغير يبقي عنده رضا وتقبل لوضعه
امل. : انتي بتعرفي ترسمي
ندي. : ايوه
امل. : مدت ايديها بدفتر الرسم طيب ارسمي
ندي. : مدت ايديها لامل واخدت منها الدفتر
وبدأت ندي ترسم وتخيلت ياسين ورسمته وبدأت عنيها تدمع وكانت امل واخده بالها من ندي
امل. : بتمسح لندي دموعها انتي بتعيط لي
ندي. : بصوت باكي افتكرت حاجه دايقتني
امل. : نظرت للصوره اللي ندي رسمتها هو دا اللي دايقك
ندي. : هزت راسها ليها ايوه
امل. : ماتزعليش انا هكون صحبتك
ندي. : بابتسامه وانا موافقه
وجات الممرضه اخدت ندي ورجعتها لاوضتها تاني عشان منال ونرمين
منال. : قربت منها وحضنتها عامله اي
ندي. : الحمد لله
منال. : بفرحه أن ندي بترد عليها ديما بخير ي حبيبتي
نرمين. : حضنتها عامله اي ي روحي
ندي. : الحمد لله
نرمين : طلعت دفتر رسم واقلام والوان بصي جبت للك اي انا عارفه انك بتحبي ترسمي وانك بتعملي تصاميم فساتين تحفه فهترسمي عشان نشوف حد ينفذ التصاميم وتبقي اشهر مصممه ازياء في العالم
ندي. : بصت لها تفتكري
نرمين. : ايوه انتي موهوبه بجد
ندي. : ماشي ماما فين موبايلي
منال. : الدكتور مانع عنك الموبايل نستحمل شويه
ندي. : لا هاتي انا زهقت وعاوزه اروح
منال. : انتي لسه في فتره العلاج نستحمل الفتره دي واشغلي وقتك بالرسم
ندي. : انتوا مخبين عني حاجه صح عشان كده رافضين تدوني الموبايل
نرمين. : لا مش مخبين الدكتور هو اللي مانع
ندي. : طيب هاتي دلوقت هو مش معانا وخدي تاني
وفضلت ندي تزن ع منال عشان تاخد الموبايل ومنال استسلمت من زنها وعطت ليها الموبايل وفتحت ندي الفيس بوك وكانت الصدمه ليها خطوبه ياسين من سلمي بدأت دموعها تنزل وقفلت الموبايل وعطيته لمامتها
ندي. : بصوت باكي للدرجه دي انا ماكنتش حاجه بالنسبه لى دا مزعلش عليا دا ماصدق وراح خطب مافرقش معاه وجع قلبي وأنه كسرني انا والله حبيته اوي وكنت بعمل اي حاجه عشان يبقي مبسوط وكنت بتنازل عن حاجات كتير وفي الاخر يعمل معايا كده انا استاهل كل دا
نرمين. : لا ي حبيبتي انتي ماتستاهليش كل دا هو شخص مش سوي وانتي ماتزعليش انتي ربنا بيحبك أنه بعد الشخص دا عنك لانه مؤذي
ندي. : الحمد لله
الممرضه. : الزياره خلصت
ودعت منال ونرمين ندي ومشيوا وقعدت ندي تفكر مع نفسها في اللي ياسين عمله للدرجه دي حبي لي كان عاميني عن أني اشوف أنه ماحبتنيش بس لا تصرفاته كلها كانت عكس اللي بيحصل طيب ماهو لو كان بيحبيني ماكنش سابني ماهو غصب عنه هيكمل ازاي مع واحده عاجزه زي انا محتاجه اللي يساعدني انا مش هعرف اعمل اي حاجه هو معاه حق بس انا بحبه اووي وقلبي موجوع ومش متخيله أنه يكون مع غيري
وفضلت ندي في صراع بين عقلها وقلبها وكان في تناقض بنهم وفاقت ع صوت الممرضه
الممرضه. : يلا عشان انقلك ع السرير عشان تنامي
ندي. : ماشي
وفعلا نقلت الممرضه ندي السرير وفضلت ندي تفكر في امل وكلامها ونظرت لدفتر الرسم وقالت لنفسها انا هبدا اغير من حياتي وهتخطا كل حاجه صعبه وهنساك ي ياسين
بلاش تتنازل عن حقك عشان خاطر حد لأن في الاخر ماحدش هيقدر انك عملت دا عشانه
وانتي يوم جديد مشرق ملئ بالأمل والتفاؤل وفاقت ندي من نومه وجات الممرضه بالقطار وطلبت ندي من الممرضه أنها تنقلها ع الكرسي المتحرك وفعلا نقلت الممرضه ندي ع الكرسي المتحرك ومسكت ندي دفتر الرسم وبدأت ترسم وكانت مبدعه وسابت دفتر الرسم وبدأت تحرك الكرسي اتجاه الشباك وكانت عنيها بدور ع امل في وسط الاطفال اللي في حديقه المستشفي وجات الممرضه وخرجتها للحديقه
ندي. : بقولك هي فين البنوته اللي كانت هنا امبارح
الممرضه. : متساله انهي واحده
ندي. : امل اللي كانت قاعده معايا
الممرضه. : اها دي بتيجي تعمل جلسات علاج طبيعي 3 ايام في الاسبوع بس هي النهارده مش هتيجي بس هتيجي بكره إن شاء الله
ندي : ماشي
وسابت الممرضه ندي ومشيت وكانت ندي تنظر لسيف اللي طول الوقت قاعد حزين وافتكرت كلام امل عنه فبدات تحرك الكرسي اتجاه سيف
ندي. : عامل اي ي سيف
نظر لها سيف وكان مستغرب أنها تعرف اسمه وكان ساكت ورافض الكلام نهائي
ندي. : انا اسمي ندي انا زيك برضو قاعده ع الكرسي دا وكنت بخرج ويسافر وبتحرك بس دلوقت لا بس الحمد لله انت كمان قول الحمد لله
سيف. : بصوت باكي انا بحب العب كوره بس دلوقت مش هعرف خلاص
ندي. : مانت ممكن تلعب بلايستيشن
سيف. : بحزن مش عندي واحد
ندي. : بابتسامه انا هجيب للك واحد
سيف. : ماما وبابا مش هيوافقوا اني اخده منك
ندي. : انا هكلمهم واقولهم انت موافق تكون صحبي انا وامل
سيف. : موافق
ندي. : انت بتحب اي غير الكوره
سيف. : انا بحب اعزف بيانو وكنت بدرب بس من يوم ما عملت الحادثه مش عاوز اروح اي مكان
ندي. : لا هتروح وانا كمان هاجي اتفرج عليك
سيف. : مش هروح الناس هتتريق عليا
ندي. : لا ماحدش هيتريق احنا احسن من غيرنا احنا لازم نشجع بعض
سيف. : ماشي انتي هتكوني معايا
ندي. : ايوه
وجات الممرضه تاخد ندي للاوضه عشان منال وودعت ندي سيف وفي الوقت دا كانت ندي مستغربه نفسها هي قالت لسيف أنها هتروح تتفرج عليه وبتشجعه وهي رافضه اصلا تخرج طيب هتعمل كده ازاي
منال. : حبيبت ماما عامله اي
ندي. : الحمد لله تمام
منال. : جبت للك الشكولاته اللي بتحبيها
ندي. : شكرا ي حبيبتي
ومشت ندي بالكرسي المتحرك لوحدها وجابت دفتر الرسم عشان تفرج منال وكانت منال مبسوطه أن ندي بدأت تبقي احسن
ندي. : بصي الرسومات بتاعتي
منال. : مشاء الله حلوين اووي
ندي. : عارفه مين اللي شجعني
منال. : مين
ندي. : امل بنت عندها ١١ سنه بتعرف ترسم رسمها حلو اووي موهوبه بجد رغم ظروفها بس عندها تفاؤل كلامها اثر فيا اووي خلاني افوق لنفسي
منال. : الحمد لله ي حبيبتي عيشي حياتك وانا معاكي في اي حاجه
ندي. : ماشي اومال نرمين فين
منال. : عندها مشوار مع مامتها وماعرفتش تيجي بس قالت لي اكلها فديو عشان تشوفك
وطلعت منال الموبايل واتصلت بنرمين وفتحت فديو وكلمت ندي نرمين وقعدوا يهزروا مع بعض وكانت ندي مبسوطه جدا
لما تكون راضي من جواك بالحاجه اللي ربنا عطاهالك هتعرف تعيش وتكمل لأن ربنا بيعوض قديما كون راضي و عندك يقين أن ربنا هيعوضك

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نظرة أمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى