روايات

رواية عشقت سمراء الفصل الثالث عشر 13 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل الثالث عشر 13 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء الثالث عشر

رواية عشقت سمراء البارت الثالث عشر

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة الثالثة عشر

نتخانق ألف مرة لكن مفرطش فيهاولا مرة، الدنيا كلها تغيب لكن هي مَتغيبش🤎🤎🤎🫁””.
خالد” مش بتردي ليه
ساجي ” عايز اي اخلص
خالد” قولتلك عاوز اشوفك
مراد” ساجي بتكلمي مين .
نظرت له ساجي ثم إغلقت اغلقت الهاتف” مفيش دي واحده صحبتي
مراد بعدم تصديق ” قفلتي لي طيب
ساجي بتوتر ” خلصت ف قفلت
مراد ” طيب يلا عشان تختاري فستان
اتجهت ساجي مع الي الداخل ثم انتهوا جميعا و رجعوا الي القصر
بعد عدده ساعات دون احداث تذكر
انتهوا الفتيات من تجهيزهم
بليل بعد رقص و فرح و زغريط انتهي الفرح و اخذ كل منهم عروسته و اتجهوا الي الجناح الخاص بهم
عند عائشه دلفت الي الحمام و بدلت ملابسها
و خرجت
ما ان رأها احمد انبهر من جمالها
احمد” اي الجمال دا
عائشه نظرت الي الأرض بخجل
اقترب منها احمد ” لا بقولك اي مش وقت كسوف دلوقتي
عائشه ” طيب يلا نصلي
احمد ” يلا
و اتجهوا كي يبدائو حياتهم برضا الله
عند سالم و منه
انتهت منه من تغير ملابسها و خرجت
سالم” اي دا بطه ماشيه ي ناس
منه بخوف اتجهت إلي السرير و ظلت تفرك في يداها بتوتر
اتجه لها سالم و مسك يدها ” ايدك متلجه ي منه مالك
منه بتوتر ” مفيش
سالم ” انتي خايفه مني
منه ” لا انا متوتره بس
سالم ” خلاص اي رأيك اجبلك عصير و نحكي مع بعض
اتجه سالم كي يجلب لها عصير ثم اتجه لها و ظل يتساير معاها كي يخفف من توترها
عند فهد انتهت مسك من تبديل ملابسها ثم اتجهت الي فهد
فهد ” يخربيت الملبن
مسك بخجل ” بس بقي
اتجه لها فهد ” يلهوي قلبتي طماطم
مسك وهي تبتعد ” فهد
فهد و هو مازال يقترب ” ي عيون فهد
مسك و هي تظر ل عيناها “ي فهد
فهد و هو مازال يقترب منها الي ان استندت علي الحائط و حاوطها بيدها” ي روح فهد
مسك وهي مازالت تحت تأثير عيناه ” فهد لو
قطع فهد باقي جملتها في قبله كي يبث لها عشقه و اشتياقه لها ثم ذابو في بحر عشقهم
عند عهد و أسر
بدلت عهد ملابسها الي بجامه ب اللون الوردي و عليها رسوم كرتونيه
اسر” متجوز بنت اختي اي اللي انتي لبسه دا
عهد ” بجامه مش هنام
اسر بضحك ” تنامي لي متجوزك عشان تنامي
عهد و هي تتجه إلي سرير التقتاها اسر بي زرايعيه
اسر” رايحه فين ي قمر انت
عهد ” اسر نزلني
اسر ” تؤ تؤ
عهد بضحك ” تؤ تؤ اي بس نزلني
اسر” ضحكت يبقي قلبها حن مفيش نزول
عهد ” هفضل متشعلقه كدا كتير
اسر” اه
عهد بدلع” اسر حبيبي نزلني
اسر ” بعد حبيبي دي مفيش نزل دا احنا ليلتنا صباحي
عند مراد كان مازال في الحمام يأخذ دش
عند ساجي بدلت ملابسها ثم جلست علي الاريكه و هي تنظر إلي هاتفها الذي مازال يرن و هو علي وضع الصامت
ساجي و هي تكلم نفسها” انا هقول ل مراد و خلاص بقي انا اصلا معملتش حاجه غلط
مراد ” عاوزه تقولي اي
فزعت ساجي ” هو مش انت قولتلي لما تكوني عاوزه تتكلمي انا هسمعك
مراد ” اه حابه تتكلمي
هزت ساجي رأسها و جلس مراد بجانبها
مراد ” انا سمعك
ساجي ” من حاولي 3سنين كدا انا كنت مع صحابي في كافيه كنا خرجين عادي المهم قابلت خالد هناك كنت لسه صغيره عندي 15سنه
مراد” خالد دا اللي انتي شوفتي في الفندق
ساجي ” اه هو المهم اتعرفنا علي بعض و هو قالي انه بيحبني و انا كنت معجبه بي بعدها لقيت نفسي بحبه و متعلقه بي جامد جي طلبني من بابي و سعاعتها بابي رفض عشان لسه صغيره فضلت اتحايل علي بابي كتير عشان يوافق و وافق بعد إصرار مني اتخطبنا و بقي خالد بنسبالي كل حاجه مكنتش بعمل حاجه من غيره
مراد” سكتي لي
اكملت ساجي حديثها بدموع تهبط منها بغزاره ” بقي كل حاجه مكنش بيعدي يوم من غير ما اشوفه
24 كنا مع بعض طبعا بابي مكنش عجبه الوضع النهائي عارف لما يكون شخص بنسبالك كل حاجه و24ساعه مع بعض و مكنتش بعمل حاجه من ما احكيله المهم بعد حاولي 8 شهور اتغير مره واحده و قعد اسبوع كامل ميكلمنيش و انا مكنتش فاهمه حاجه كلمني بعدها و اتقبلنا انا قولت هيحكي لي مكلمنيش في الاسبوع دا
اتقبلنا في المكان اللي بنقعد في علي طول
قالي انتي عارفه انا بحبك قد اي بس انتي مش مناسبه ليا هو ماكنش يعرف ان انا من عيله المهدي الغنيه هو كان عارف ان ماما دكتوره و بابا بيشتغل في شركه و بس قالي انتي مش مناسبه ليا و ان بابه عاوز يجوزه ل بنت شريكه الجديد و قالي بكل برود انا فعلا حبيتك اوي بس انا مصلحه عائلتي اهم من حبي ليكي و سبني و مشي انا فضلت قاعده مكاني مصدومه و بعدها تعبت نفسيه و سافرت اميركا قعدت مع خالتو هناك و كنت باجي مصر عشان الامتحانات بس حتي المدرسه مكنتش بحضرها و جيت من أميركا من 3شهور بظبط
مراد و هو يحتضنها ” ممكن متعيطيش
مسحت ساجي دموعه و ابتعدت عنه ” بس دا كل الي حصل و هو رجع دلوقتي عاوز يقبلني
مراد ” طيب اليوم الي كنا في الكافيه علي البحر انتي اتغيرتي مره واحده سااعتها شوفتيه
ساجي بضحك سخريه ” شوفت بنته مسمي بنته ساجي علي اسمي
مراد ” اسمه خالد اي
ساجي” السيوفي
مراد” ابن عيله السيوفي بتاع شركه مقاولات
ساجي ” اه
مراد في نفسه والله لهتشوف ايام سوده ي ابن السيوفي.
مراد و هو يخفف عنها” خلاص اي النكد دا حتي انهارده فرحنا ينفع نقضي في نكد كدا
ساجي” فرح مين هو انت صدقت
مراد ” بتقلبي في ثواني دا انتي لسه كنتي كيوت دلوقتي
ساجي بضحك ” انا اصلا كيوت بس انت الي بتعصبني
مراد و هو يتجه الي الفراش ” طيب ي كويت تصبحي علي خير
ساجي” هتنام
مراد ” اوعي تقولي انك بتخافي تنامي لوحدك و شغل الروايات دا
ساجي ” لا ي ظريف بس مكنتش عاوزه اسهر لوحدي
اعتدل مراد في جلسته و هو يقول ” حابه نعمل اي ي ستي
ساجي بفرحه ” بجد هتقعد معايا
مراد ” هو انا عندي كام ساجي
ساجي ” خلاص اي رأيك نتفرج علي فيلم
مراد ” أجنبي
ساجي” لا كرتون
مراد” كارتون! لا نتفرج علي رعب
ساجي” لا كارتون
مراد ” كارتون كارتون امري لله
ذهبت ساجي و جلست جنبه علي السرير و شغل مراد كارتون سندريلا و ظلوا يشاهدون حتي غفلت ساجي و اغلق مراد التلفاز و نام بجانبها
الاهم من انك تلاقي حد تتفق معاه في كل حاجه هو انك تلاقي اللي لو حصل واختلفتم او اتخانقتم ميخسركش وميتغيرش وميسيبكش ويمشي مهما طال بينكم الزعل والضغط وانه مالوش غيرك ومبيفكرش غير انه يرجع ليك حد تحسه منك وحاسك منه اللي هو انت زعلان مني بس برضو بحبك وهدخل اناكش فيك يعني ما انا ماليش غيرك 🖤🖤🖤🖤🍂”””””:
صباح يوم جديد
في الجناح الخاص ب فهد كان يتأمل مسك و هي نائمه
قامت مسك” و هي تقول صباح الخير
فهد” صباح الورد علي احلي ورده صباحيه مباركه ي عروسه
مسك بخجل ” الله يبارك فيك
فهد” قومي خدي دش و يلا عشان نفطر
قامت مسك و اتجهت إلي الحمام الخاص بجناحهم
بعد مرور اسبوع لم يحدث في شئ جديد
مراد ظل يقترب من ساجي و فهد و مسك مبسوطين و كذلك عهد و أسر و منه و سالم و عائشه و احمد
نزلت ساجي حيث يجلس الفتيات في الصالون و معهم عبير و ليلي و ساميه و عفاف و شمس
شمس” تعالي ي عروسه اقعدي
ساجي ” هو فين مراد
عبير بخبث ” هو لحق يوحشك ما هو فحضنك بقاله اسبوع
عفاف ” قال عنده شغل مش هيتأخر انتي عاوزه حاجه ي بتي
ساجي ” لا بس المفروض نرجع القاهره
ليلي” قاهره اي انتي مسافره.
ساجي ” اه ي ليلي هقعد هناك
ليلي ” لي ي حببتي وبعدين مراد شغله هنا
ساجي ” لا مراد شغله هناك و بعدين احنا هنقعد اسبوعين و نرجع
عبير” مدام هو عنده شغل انتي هتروحي معه لي ما تقعدي اهناه
ساجي ” ممكن ي طنط انتي تخليكي في حالك
ليلي” عيب ي ساجي كدا
ساجي بلا مبالاه ” ماشي
ثم و جهت كلامها الي مسك ” مسك انتي كويسه
مسك بتعب” اه اه
ساجي” متاكده ي بنتي انتي وشك اصفر خالص
مسك و هي تمسك معدتها و تجري علي الحمام
شمس ” بتك حامل ي عفاف
عفاف ” والله شكلها أكده ياما
ساجي ” طيب خلوها تروح لدكتور
عبير ” دكتور اي و كلام فارغ اي دلوقتي لا انا مرات ابني متتكشفش علي رجاله هبعت حد من الغفر ينادي غلي الدايه ام سمير
ساجي ” اي الجهل دا دايه اي
عفاف ” انتوا ناسين أن في اتنين دكاترة في البيت ليلي ول عائشه واحده فيهم تكشف عليها
كشفت ليلي عليها و علمت انها حامل
ليلي” مبروك ي مسك ي حببتي بس لازم تروحي تعملي تحليل في المستشفي عشان تتاكدي و تتابعي مع دكتوره
عبير” انشاء الله يطلع ولد
عفاف ” مبروك ي بتي عقبالك ي مرات ابني انا عاوزه 6ولاد
ساجي ” ولاد اشمعنا يعني وبعدين انا مش بفكر اخلف دلوقتي اصلا
عفاف ” أي الكلام دا لا انتي معاكي 9شهور تكوني جيبالي حفيد انتي فاهمه
ساجي ولم تبالي لها ” مبروك ي مسك اي دا علي كدا انا هبقي عمتو الحربايه 😂😂
ضحك الجميع عليها
ساميه بضحك” علي كدا انا حربايه ي ساجي
ساجي و هي تتجه لها لتحتضنه” لا طبعا ي عمتو دا انتي قمر و بعدين انا بهزر
ساميه” عارفه ي حببتي ربنا يخليكي ليا
ساجي” طيب عن اذنكم
و اتجهت إلي غرفتها
دلفت ساجي الي غرفتها
و بعد قليل دلف الي الجناح مراد و هو يمسك بوكس هدايا
مراد” ساجي
ساجي و هي في الغرفه ” انا هنااا
اتجه لها مراد ” بتعملي اي
ساجي و هي تتجه له و علي وجها ابتسامه ” اقولك خبر حلو
مراد ” خير قولي
ساجي ” مسك حامل هتبقي خال
مراد” ولله دا فهد هيفرح اوي
ساجي” مش هتروحلها
مراد ” هروح بس خليها ترتاح دلوقتي اتفضلي
ساجي و هي تاخذ ” البوكس دا ليا
مراد” اه
ساجي بفرحه هي تقفظ ك الاطفال” الله هروح افتحها
مراد ” مجنونه
فتحت ساجي البوكس و كان يدخله شوكولا كتير و و نوتيلا و جميع انواع الشوكولاته
ساجي” الله انا بحب الشوكولا اوي بس انت عرفت من فين
مراد” مصدري الخاصه
جلست ساجي و ظلت تاكل في الشوكولا و كان مراد يقعد امامه و ينظر لها
ساجي” متبصليش كدا مش هديك دول بتوعي لوحدي
مراد بضحك” مفجوعه و بعدين انا الي جايبهم
ساجي و هي تاكل الشوكولا كالاطفال اقترب كنها مراد
ساجي” في اي
ظل مراد يقترب منها ثم التقت شفايفها في قبله
انصدمت ساجي و لم تتحرك
ابتعد عنها مراد و هو يقول” حبيت ادوق الشوكولا بس من علي شفايفك
قفزت ساجي و هي تقول ” انا لازم اخد دش اه لازم ثم اتجهت إلي الحمام و إغلقت الباب
مراد بضحك” هبله
في الداخل ساجي وهي تضع يدها علي شفتها و تبتسم ” انا بضحك لي هو انا ليه مبسوطه ينهار لا لا محبتهوش كدا هو اللي هيكسب و انا هعقد هنا لا انا مش بحبه و بعد شهر ونص همشي و احقق الي نفسي فيه طلعت ساجي ولم تجده في الاوضه
عند فهد علم ان مسك حامل اتجه الي غرفتها سريعه
فهد ” مسك انتي كويسه
مسك ” آه ي روحي
فهد ” صح اللي بتقوله امي دا
مسك و هي تهز رأسها” اه ي روحي هتبقي بابا
فهد بفرحه ” هبقي بابا انا هبقي بابا
مسك و هي تمسك يده و تضعها علي بطنها ” اه ي حبيبي هتبقي احلي بابا
عند مراد دلف إلي غرفته
ساجي” هو احنا هنسافر القاهره امتي
مراد ” انهارده بليل
ساجي ” طيب و تركته نزلت الي الجنينه
مراد ” مالها دي
نزل مراد ورأها
كانت ساجي تتمشي في الجنينه الخلفيه للقصر
مراد ” ساجي
نظرت له ساجي ” نعم
مراد ” مالك انتي زعلانه
ساجي ” لا هو دا صوت خيل
مراد ” اه في اسطبل خيل هنا
ساجي بفرحه “قول والله
مراد ” تعالي اورهولك
ذهبت ساجي معه اللي الاسطبل فهي تعشق الخيل
ساجي” الله حلوين اوي
مراد ” بصي الاسود دا رعد
ساجي ” الله دا حلو اوي
أمسكت ساجي جزره و اطعامته ” هو انا ينفع اركبه
مراد ” اه طبعا استني هطلعهولك
طلع مراد لها الخيل ” هاا هتعرفي تركبي
نظره له ساجي بغرور ثم ركبت علي الخيل بكل مهاره
مراد” انتي اصلا بتعرفي تركبي خيل
ساجي ” اها اتعلمت لما كنت في اميركا
ثم أسرعت ب الحصان
مراد بقلق”ساجي براحه انتي رعد لسه مش متعود عليكي
ساجي” متخفش هو حبني
بعد وقت ليس بقليل نزلت ساجي من علي رعد
مراد” عرفتي تتعملي مع رعد
ساجي ” اها انا هطلع اخد دش
و تركته و اتجهت إلي أعلي
مر اليوم دون احداث تذكر سافر ساجي و مراد الي القاهره
صباح اليوم التالي في القاهره
قام مراد و أرتدي ملابسه الخاصه ب الشغل
وترك ساجي نائمه
بعد قليل قامت ساجي علي صوت الهاتف
رديت ولما تنظر إلي الهاتف
خالد” صباح الخير
ساجي بنوم ” مين
خالد” مش معقول نسيتي صوتي
ساجي” هو انا مش هخلص منك
خالد” تؤ تؤ انا قدرك ي بنوتي
ساجي ” خالد انا دلوقتي متجوزه و مينفعش تكلمني
خالد” عارف ما جوزك عمل الواجب المهم هستناكي في كافيه ***** ربع ساعه و تكوني عندي
ساجي” و مين قالك اني هاجي
خالد ” هتيجي يا هبعت الصور الي بينا لجوزك
ساجي” صور اي انت كداب
خالد” هبعتلك الصور و ربع ساعه و تكوني عندي سلام ي بنوتي
نظرت ساجي الي الهاتف ما ان رأت الصور هبت واقفه ” ينهار اسود اكيد الصور دي متفبركه ثم بدلت ملابسها و نزلت الي تحت
داداه مروه التي تشتغل في الشقه الخاصة بمراد ” رايحه فين ي هانم مراد بي قال متنزليش
لم تبالي له ساجي و نزلت و اوقفت تاكسي و اتجهت إلي الكافيه
عند داده مروه اتصلت ب مراد ” الو ي مراد بيه
مراد” خير ب داده في حاجه
مروة ” ساجي هانم نزلت
مراد ” نزلت راحت فين
داده” معرفش والله ي ابني مقلتش
مراد” ازاي تسبيخا تنزل ي داداه انا مش منبه عليكي
داده مروة ” قولتلها والله ي ابني بس هي مسمعتنيش شكلها كانت مستعجله
مراد” طيب اقفلي ي داده
‏”نصيب بيسلم لنصيب”
احياناً بتمشي طريق طويل وف الاخر تعرف انه مش من نصيبك، بتزعل وبتتضايق وتسال طالما هو مش من نصيبي ليه امشي فيه! علشان جوا النصيب دا نصيب تاني لازم يصيبك، والحياه كلها نصيب، نصيب بيسلم لنصيب تاني، وفي الآخر خليك واثق ومتأكد إن ربنا هيقدم ليك النصيب الأحسن والأجمل ليك.
فاللهم حسن وخير النصيب في كُل شئ.🖤🖤🖤🍂

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى