روايات

رواية عشقت سمراء الفصل الرابع عشر 14 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الفصل الرابع عشر 14 بقلم سجدة محمد

رواية عشقت سمراء الجزء الرابع عشر

رواية عشقت سمراء البارت الرابع عشر

رواية عشقت سمراء
رواية عشقت سمراء

رواية عشقت سمراء الحلقة الرابعة عشر

كانت معاناتي الدائمة أن قلبي لا يحتمل القسوة في الحديث
أكره النقاشات الحادة والخلافات والنقد الدائم ، يؤذيني سوء الظن ، وإتهامي بفعلٍ لم أقصده يومًا ما ، فأنا لست ممن يجيدون الدفاع عن أنفسهم ، بل أكتفي بالصمت حتى وأنا على حق وكل ما أتمناه أن تكون العلاقات من حولي مريحة والأشخاص لطفاء فقط 🤎🌿.
دخلت ساجي الي كافيه بكل عصبيه ” عاوز اي ي خالد
خالد ببرود” وحشتيني
ساجي” اخلص
خالد” ساجي بجد انتي مبقتيش تحبيني و نسيتي كل اللي كان بينا
ساجي” اللي كان بنا دا غلطت عمري اني ضيعت وقت في علاقه فاشله مع واحد زيك
خالد” بس انا لسه بحبك انا اصلا محبتش غيرك
ساجي” اللي بيحب حد مبيسبهوش و بعدين انا مش بحبك
خالد” عموما برضاكي او غصب عنك انتي هتبقي ليا عشان انا الوحيد اللي بحبك انتي بنوتي ي ساجي
ساجي و هي تنهض” بص هما كلمتين شالني من دماغك نهائي و الصور الي معاك انا وانت عارفين انها متفبركه يعني تبلهم و تشرب ميتهم سلام عشان اتاخرت علي جوزي
خالد بعصبيه” مش هخلي يتهانه بيكي انتي ليا انا و بس سامعه
لم تبالي له ساجي و اتجهت كي تركب سياره أجره و تتجه إلي البيت
بعد وقت وصلت ساجي الي البيت و دلفت الي الداخل ما ان دخلت رأته يجلس امامه
مراد” كنتي فين
ساجي” مع خالد
جن جنون مراد ثم قام و اتجه لها” نعم انتي كنتي مع الزفت دا بتعملي اي
ساجي” هحكيلك و قصت ساجي له الموضوع كامل
مراد” و حياة امي لندمو بس الصبر حلو
ساجي ” سيبك منه خالص
مراد بعصبية ” انتي اي الي خلاكي تروحي تشوفي اصلا
ساجي و هي تقترب منه وتنظر في عيناه ” هو احنا ممكن نتكلم
مراد ” مش هتعرفي بتثبتيني علي فكره
ساجي ” لا بجد هقولك حاجه مهمه اوي
مراد ” قولي طيب
ساجي ” تؤ تؤ بليل هقولك تمام
مراد ” اشمعنا يعني
ساجي” كدا
مراد ” طيب انا هروح الشغل عشان عندي ميتنج مهم و متخرجيش نهائي انتي فاهمه
هزت ساجي رأسها ب الموافقه
استغراب مراد كثير فهي اول مره توافق علي شئ دون عاند
في الصعيد في غرفه عادل
عادل ” يعني اي سافرت ي ليلي
ليلي” ي حبيبي سافرت هي و مراد امبارح
عادل” طيب هي هترجع امتي انا اصلا يعتبر مشوفتهاش من يوم الفرح
ليلي” مش عارفه والله بس متخفش عليها هي مع مراد
عند عبير كانت تجلس مع عفاف
عبير بخبث” شايفه ي عفاف اهي اخدت منك ولدك
عفاف” ولدي سافر عنده شغل و راجع تاني هو قال انه هيقعد اسبوعين
عبير ” ي هبله دي ماهي دلوقتي قولتله نقعد اسبوعين شويه هيبقوا شهرين و شويه و شويه تلقيها خلته يقعد في القاهره و ينسه اهله مش بعيد عليها ما هي تربيت ليلي اكيد هتعمل كيف أمها
عفاف بتفكير ” لا ولدي ميعملهاش
عبير” يختي بت بحري دي قادره و تعملها وبكرة تقولي عبير قالت
بثت عبير القلق في قلب عفاف و ظلت عفاف تفكر في كلام عبير
في القاهره
دلفت ساجي الي المطبخ ” ازيك ي داداه
داداه مروه ” الحمد لله ي ست هانم
ساجي ” ست هانم اي بس انا زي بنتك قوليلي ي ساجي عادي
داداه” هو يصح بردك انتي ست البيت
ساجي” ايوا يصح انا حابه كدا
داداه ” حاضر ي بنتي اللي تشوفيه
ساجي ” ممكن اطلب طلب
داداه ” طبعا ي حببتي
ساجي” عاوزه عشا حلو من يدك الحلوين
دول
داداه ” بس كدا عيوني قوليلي عاوزه اي
ساجي” هو مراد بيحب اي
داداه ” مراد بياكل اكل صحي عشان يحافظ علي جسمه يعني سلطه و خضار و كدا
ساجي” لا سلطه و خضار اي بصي انتي اعملي نجرسكو
داداه ” عيوني حاجه كمان
ساجي ” لا ي داده تسلمي بص يا ريت تخلصي قبل ما مراد يرجع
داده” حاضر ي بنتي
ثم اتجهت ساجي الي اعلي دلفت ساجي الي غرفتها و هي تحدث نفسها ” أجهز انا بقي
بعد عددة ساعات انتهت ساجي من تازين الغرفه
وضعت ساجي شموع في الغرفه و وضعت علي إلسفره الخاصه ب الطعام مما أدي إلي وضع هادء و رومانسي
ثم اتجهت إلي الحمام لتنعم بدش و بعد قليل خرجت و اتجهت إلي المراه تصفف شعرها وهي مرتديه قميص نوم حرير قصير للغايه ب اللون الابيض الذي يبرز جمالها و يجعل الثلج امامه يذوب لسحرها الخاص ثم وضعت روج من اللون النبيتي و وضعت برفانها الخاص
فتح مراد باب الغرفه و هو يتأملها و ينظر الي الغرفه بأستغراب
دلف مراد و هو يقول” انا دخلت اوضه غلط ول اي
اتجهت له ساجي علي وجها ابتسامه ” تؤ تؤ دي اوضتك
ثم مسكت يده و اتجهت به الي الأريكة و جلسوا عليها ” مراد
مراد ” ي عمري
ساجي” انا قرارت ادي لعلاقتنا فرصة انا حابه اكمل حياتي معاك
مراد ” و تركيا
ساجي” مش مهم انا بس ليا طلب
مراد ” أمري
ساجي ” متكسرنيش اوعدني انك متكسرنيش و انك تفضل تحبني علي طول
مراد ” مقدرش اكسرك انتي قلبي في حد يكسر قلبه
ساجي” هو انت حبتني امتي
مراد ” من اول مره شوفتك فيها في الشركه حبيت شجاعتك و طريقه كلمك و بعدك كدا لما عرفتك اكتر حبيت روحك الطفوليه حبيتك كلك علي بعضك
ساجي ” من قبل اي حاجه انا بقولك اليوم اللي هتكسرني فيه اوعدك اني همشي تعاله بقي شوف عملتلك اي
ثم مسكت يده و اتجهت به الي إلسفره
ساجي” بص اي رأيك
مراد ” انتي اللي عامله الاكل دا
ساجي بضحك ” الصراحه لا داداه مروه الي عملت
بس انا الي رتبت إلسفره و ولعت المشع
مراد ” لا تعبتي
ساجي ” اتريق اتريق
لف مراد يده حولين خصرها و قربها منه
ساجي” مراد الاكل هيبرض
مراد و هو يميل علي شفتيها ” تعرفي ان اسمي منك حلو اوي ثم التقت شفايفها في قبله عصفت بكيانها بعد عددة ثواني ابتعد عندما احس بحجاتها للهواء
مراد ” بحبك
ثم حملها بين يديه و هو مازال يلتقت شفتيها في قبله لفت ساجي يدها حول رقبته و انسجمت معه
ثم ذابوا في بحر عشقهم
أتعرفين أنك صالحتني لمدة طويلة مع نفسي؟ أتعرفين أنني من الآن فصاعداً لن يكون لي رأي سيء عني ، كما فعلت في بعض اللحظات ؟ أتعرفين أنني لن أندم الآن على اقتراف جريمة أو خطيئة في حياتي ، ولا تظني أنني أبالغ في أي شيء، بحق السماء، لن تتصوري ذلك ، لأنني عشت أحياناً لحظات في غاية الحزن والضجر ، لأنني في مثل تلك اللحظات كان يبدو لي أنني لن أستطيع أبداً أن أعيش من جديد حياة حقيقية ، لأنه بدا لي سابقا أنني فقدت كل اتصال بالحاضر ، كل حس بالواقع .”
__دوستويفسكي
صباح يوم جديد استيقظ مراد قبلها و ظل يتأملها ثم ممررا أنامله علي وجنتيها
مراد ” ساجي قومي بقي كفايه نوم
تململت ساجي في فراشها ” شويه بس خمس دقايق كمان
قامت مراد و اتجه الي الحمام لينعم بدش بعد وقت انته مراد و خرج و هو يرتدي بنطلون بيتي من اللون الاسود و عاري الصدر يمسك بفوطه صغيره ينشف بها شعره
قامت ساجي و هي تنظر له” صباح الخير
مراد” صباح القمر علي عيونك
ساجي وهي تقوم و تتجه إلي الحمام ” هاخد دش وبعدين نفطر مع بعض
مراد و هو يلف يده علي خصرها” تعالي هنا رايحه فين
ساجي ” هاخد دش عشان ننزل نفطر
مراد ” من غير ما تصبحي عليا
ساجي ” ما انا لسه قايلك صباح الخير
مراد ” لا دا صباح عادي انا عاوز صباح الخاص ب مراد بص
ساجي ” الي هو لي ي استاذ مراد
وضع مراد قبله خفيفه علي شفتيها ” كدا ي استاذ ساجي يلا دورك
ساجي و هي تحاول تبتعد عنه” مراد سبني عاوزه اخد شاور
مراد و هو يحكم قبتضه علي خسرها” لا لما تصبحي عليا الاول
وضعت ساجي قبله سريعه علي وجنتيها ” اهو سبني بقي
مراد ” هسيبك المرادي بس المره الجايه لا
ساجي ” اوك سبني بقي
تركها مراد و اتجهت ساجي الي الحمام و نزل و اتجه مراد الي المطبخ
انتهت ساجي من ارتداء الملابسه( كانت تلبس بنطلون جلد اسود باجي و عليه تيشرت من اللون البيج بحملات رفيعه )
ساجي” بتعمل اي
مراد” بعمل فطار
ساجي” امال فين داداه مروة
مراد” اديتها اجازه
ساجي” اسعدك طيب
مراد حملها و وضعها على رخامت المطبخ ” انتي اقعدي هنا
‏وجود شخص جمبك بيحبك وانت عارف انه بيحبك بيخلي الدنيا أبسط والطف بكتير هو أكيد المشاكل موجوده والهم موجود بس وجود حد بيحبك جمبك بيقلل الأزمه دايماً للنص لان أساسا معظم الهموم اللي بتبقي بسبب مشكله معينه مش بتكون بسبب المشكله بعينها بس بتبقي بسبب أن مفيش شخص جمبك وبيشاركك مشاكلك🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎””،

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت سمراء)‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!