روايات

رواية الماستي الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسيل عمران

رواية الماستي الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسيل عمران

رواية الماستي الجزء الخامس عشر

رواية الماستي البارت الخامس عشر

رواية الماستي الحلقة الخامسة عشر

الماس دمعت وهي ماسكة الصورة والدمعة دي اتحولت لشلالات من العياط المستمر وفقدت توازنها وقعدت على الارض وحضنت الصورة وهي بتقول
الماس… وعد يا يوسف مش هحب بعدك ولا هقبل بأي حد من بعدك يا يوسف هفضل وفيه ليك
وبعد ايام
الماس كانت لسه في مصر قاعدة وبتشوف الاماكن اللى كانت بتجمع بينها وبين يوسف وهما صغيرين وبتفتكر الايام اللى كانت بتتخانق فيها معا ومع حسام وخرجت مع حسام وأية وكان في اعتقاد حسام انها كدة هتخرج من المود اللى هي في بس مكنش يعرف ان كل مكان في مصر كان بيجمعها زكرى مع يوسف فية وكانو في اسكندريه عند البحر وهي قاعدة على الرملة بترجع بذاكرتها لما عرفت ان يزيد هو نفسو يوسف
حسام… الماس
الماس.. نعم
حسام… انا عارف ان اللى هقوله صعب بس لازم تعرفي ان يزيد هو يوسف ابن عمك
الماس… عارفة
حسام… ومدام انتي عارفة مقولتيش لية وعرفتي امتى وازاي
الماس… كنت في مرة ماشيه في الجنينه وكنت انت ويوسف بتتكلمو ونا كنت معدية وسمعتكم ونتو بتتكلمو وبتقولو متزعلهاش يابن عمي وفضلت تناديلو يا يوسف وروحت انا روحت لعمي وعرفت منو كل حاجه بس في الوقت دة كنت حبيت يوسف خلاص وكنت مستنياة يجي هو ويقولى الحقيقة وكان فعلا هو اتغير بس خلاص لا يوسف هيجي يقولى حاجه ولا انا هقدر اسمعو تاني
باااااك
الماس… البحر غدر بيا وبيك يا يوسف غدر بيك يابن عمي ربنا يرحمك يا يوسف
وبعد سنتين..
حسام… المااااااااس
الماس… اي ياض
حسام… انتي من ساعت ما تخرجتي وبقيتي داكتورة ونتي يختي بقيتي مطنشانا ومش فضيلنا في اي يبت
الماس…. براحتشي بقيت دكتورة واتأمر عليكم برااااحتشي

أية… بت يا نيله روحي هاتي خضار وتعالى اتلحقي كولى
الماس…. حاتر يمرات اخويا العزيز حاتر
حسام… اين هيبتك انا لا اراها
الماس… مراتك دبحتها ياخويا بقولكم اي
أية وحسام… أي
الماس… هاخد ماسه معايا
أية… اخر مرة سيبتيها وجريتي من الكلاب لولا ستر، ربنا وزاك كانت البت ماتت
الماس… بت مكنش قصدي الكلاب كانت بتجري ورايا انا مش وراها هي اللاه
حسام… يلا يبت من هنا انا بنتي محدش هياخدها من هنا
الماس… مااااااسههه
ماسه… نعم يا عمتو
الماس… قلب عمتو بابا بيشتمني يرضيكي
ماسه…. لا اش يرضيني
الماس…. وعاوزة اخدك معايا مشوار واجبلك مصاصة وبابا مش راضي شوفتي بقي
ماسه…. لا بابا وحش ثيب عمتو تاخدني معاها
حسام… يعني انا بقيت وحش بسبب عمتك ياختي خلاص غورى انتي وهي ولا يا عدى
عدى… اي يابابا
حسام…. اختك عاوزة تخرج مع عمتك لوحدها
عدى… عمتااااااااي
كانت الماس شالت ماسه وجريت بيها على برا وركبت العربية ومشيت
الماس شايله ماسه وعماله تتفرج على اللبس اللى في المول ونسيت انها تجيب خضار ونسيت ان ليها اهل اساسا ونسيت عيادتها وقاعدة تشترى غزل بنات هي وماسه وبتلعب مع ماسه وودتها الالعاب اللى في المول ولعبت معاها في لعب الاطفال
الماس… مااسه بصي بصي في ارجوز تعالى نلعب معا

ماسه… طب يلااا
قعدت الماس تلعب مع ماسه كتير اوى وهي بتبين انها مبسوطة لانها من جواها لحد دلوقتي منسيتش يوسف ولا رحيل يوسف ولا حتى نسيت حبها لي اما زاك من سنه تقريبا مظهرش وأية من ساعت ما خلفت ماسه وهي الماس مبتفرقهاش حرفيا وبتحبها وكأنها بنتها هي وعدى
الماس لسه هتمشي بتبص جوا المول لاقت حد هي عرفاه كويس وكان الحد دة زاك الماس اتجاهلت الامر ومشيت في طريقها بس لاقيتو بيوقفها وهو بيقول
زاك… الماس
الماس دورت وشها وغضت بصرها وقالت
الماس…. ايوة
زاك… كيف حالك لم اراكي منذ زمن
الماس… انا بخير الحمدلله ونت كيف حالك انت وزوجتك
زاك… انا بخير الحمدلله ولم اتمم الزواج من كريستين لاني اكتشفت انها دخلت الاسلام من اجلى فقط وليس لانها مقتنعة بذلك ف فسخت الخطوبه
الماس… وما شأني انا بذلك المعذرة على الرحيل الان
زاك… انتظرى اليست هذة ماسه
ماسه… نعم انا هي
زاك… صغيرتي لما خرجتي مع هذة الفتاة المهمله مرة اخرى الا يكفي ما حدث في المرة الماضية
ماسه…… هههههههههههه عمتى انه يقول عنكي مهمله
الماس بغيظ طفولى…. ننننيييننني انا همشي
زاك…. الى اللقاء يا ماستي
الماس…. زاك قولت لك مئة مرة لا تناديني بهذا الاسم مرة اخري
زاك… ولكني لا اناديكي انتي انا انادي ماسه فأنا لا يحق لي ان اناديكي لانك لستي من محرماتي
الماس حمحمت بأحراج ورحلت اما زاك كان سعيد لرؤيتها مجددا وانه رأى غضبها مرة اخرى كم افتقدها حقا
زاك…. الى اللقاء الماستي
رحلت الماس هي وماسه وهما ماشيين لاقو شوية اطفال بيتنمرو على طفله صغيرة راحت الماس راحتلهم وبعدتهم عنها ونفضتلها هدومها
الماس… اانتي بخير صغيرتي
الطفلة… نعم انا بخير اشكرك سيدتي

الماس… الشكر لله وحده يا صغيرتي
ماسه بغيرة… عمتي يلااا بينااااا
الماس…. حاضر حاضر يا ماسه استني، بس نوصل الانسه الصغيرة بيتها
الطفلة… انتي مصرية؟
الماس… ايوة ونتي كمان
الطفلة… ايوة ماما مصرية اما بابا فرنسي
الماس… طب تعالى وريني بيتك فين يلا
الطفلة… يلا
الماس… اسمك اي
الطفلة… جوريا
الماس…. الله اسمك جميل اوى يا جوريا
الطفلة… ونتي اسمك اي
الماس…. انا الماس ودي ماسه
الطفلة…. اسمك حلو اوى يا ابله الماس
ماسه بغيرة…. يعني انا اسمي وحث يابت
جوريا…. لا ابدا انتي اسمك حلو بس انا بقول ان اسم ابله الماس حلو لان اسمك مشتق من اسمها يا ماس
الماس…. اممم طفله ذكية مشاء الله عليكي
جوريا….. هههه ماما علطول بتقولى كدة اهو بيتي تعالى اتعرفي على ماما ارجوكي
الماس… في مرة تانية يا حبيبتي اصلي اتاأخرت
مامت جوريا…. جوووووريي حبيبت ماما جات من المدرسة اخيرا
جورى… مامي دي الماس صحبتي ودي ماسه قريبت صحبتي
ماسه… مالكيش دعوة بعمتو يابت
الماس…. هههههههههه ياخربيتك يا ماسه
مامت جوري… اي دة انتي مصرية
الماس… ايوة ونتي كمان
مامت جورى… مش مصدقة واخيرا لاقيت واحدة مصرية اتكلم معاها
الماس… انا الماس ونتي
مامت جورى… انا بسنت تعالى اقعدي معايا شوية
الماس… لا ولله مش هقدر خاليها في مرة تانيه
بسنت… طب استني همشي معاكي شوية
فضلت بسنت والماس وجوريا وماسه ماشيين مع بعض والماس حبيت بسنت اوى وبسنت كذلك اما ماسه وجوريا فضلو يهزرو مع بعض كتير اوى مع خناقتهم اللطيفة ولان المسافة بين بيت بسنت وبيت الماس بعيدة وخصوصا ان الماس عربيتها باظت فيى الطريق فضلو ماشيين وفضلو يهزرو ويحكو في مواضيع كتير اوى الماس لاول مرة من سنتين بتضحك من قلبها لان بسنت دمها خفيف اوى

الماس… يلا انا وصلت تعالى اقعدي معايا شوية هنستمتع اوى
بسنت… لا ياست هسيبك بقي علشان تلحقي عيادتك يا دكتورة
الماس…. ههههه هو بعد التفاهه اللى احنا فيها دي بقي فيها دكتورة
بسنت… ياختي خدنا اي من الجد غير الهم والنكد
الماس…. اة ولله
بسنت… بنتقابل بقي المرة الجاية على خير بأذن الله احنا لسه بينا حكايات كتيرة اوى يا حبيبتي
الماس…. طيعا دة شيئ يشرفني يا بسبس
وودعو بعض ودخلت الماس البيت واول ما دخلت أية نزلت عليها بلشبشب
أية…. يا بني ادمة براس جحش يا حيوانة براس كلب كنتي بتصيعي فين عملتي في بنتي اي
الماس…. حووووساااااام عاااااااااااا
حسام…. يا حبيبت قلب اخوكي حوسام حوسام لو كان يقدر يعمل حاجه كان عملها
الماس…. رايح تتجوزلى اندر تيكر وتجبهولى البيت يا مفتري
وبعد ساعة
الماس…. انا رايحة العيادة سلام عليكم
الكل…. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الماس وهي رايحة العيادة شافت شخص غير متوقع
الماس برعب… ط ط طب ازاي
وقعدت تجري وحاست ان الشخص دة بيجري وراها
لحد ما خبطت في حد ولما بصت لاقتو اندريدو
الماس… ج ج جدو
اندريدو…. الماس يبنتي ماذا بكي ماذا هناك
الماس…. ج ج جدو انه انه موجود هنا موجود يا جدو
اندريدو…. من هو
الماس…. الدكتور عمرو
اندريدو… ماذا كيف لقد حبسته بيدي هيا ساذهب لارى
الماس…. لا يا جدي ارجوك سيؤذيك سيفعل معك مثل يوسف
اندريدو…. معي حراسي يابنتي لا تقلقي جدك في عز شبابة
اندريدو راح علشان يشوف عمرودة مالقهوش ووزع حراسه حول المكان كله ملقهوش راح رجع لالماس تاني
اندريدو… لا يوجد احد يا بنتي ربما كانت مجرد تخيلات
الماس…. ولكني متأكدة صدقني رأيتة بأم عيناي

اندريدو… غدا ساذهب للشرطة لأتأكد بنفسي
الماس…. حسنا جدي
اندريدو… كيف حال صغيرتي
الماس ببتسامة… بخير ما دمت انت بخير
اندريدو… لما لا تسألين على جدك العجوز يا دكتورة
الماس….. صدقني يا جدي انا لم اتعافى بعد من الصدمة لم اتعافى بعد من فقدان يوسف
اندريدو…. انسيتي وعدك لي
الماس… لا لن انسي يا جدي وانا احاول صدقني احاول
اندريدو…. الماس يا صغيرتي ان هذا قضاء الله اتعترضين على قضاء الله اتعترضين ان الله اخذ شيئا ملكه
الماس…. منذ ان دخلت الاسلام وانت صرت حكيما جدي
اندريدو…. هههههه وختمت القرأن منذ يومين وجئت لاخبرك
الماس…. ياللروعة كم ان هذا رائع
وفجأة اندريدو مسك قلبو وفضل يكح كتير اوى وكان هيفقد وعيو
الماس…. جدي جدي ماذا بك جدي جديييي
وفي تاني يوم
اندريدو كان على السرير نايم بأرهاق شديد
والماس كانت حزينه جدا هي وزاك وحسام والكل كان حزين عليه ولكن الجزء الاكبر من الحزن كان متوزع بين الماس وزاك لانهم كل واحد فيهم بيعتبره الاب الروحي بتاعهم
زاك… الماس ماذا به جدي
الماس بحزن واسف…. جدي انه مريض ب كانسر في الدم وهو في مرحله متأخرة للغاية
زاك… لا يا الماس سيتعالج صحيح… صحيح؟ وكان ينظر لالماس وكأنها طوق النجاة بلنسبالة
الماس… هيفوق باذن الله وهيتعالج انشأ الله
اندريدو… الماس زاك
الماس وزاك اول ما سمعوه بينادي عليهم راحولو بسرعة
الماس…. جدي جدي اانت بخير
زاك… جدي ما بك ياجدي
اندريدو… الماس امسكي بيدي واحلفي انك ستنفزين ما سأطلبه منكي وعديني بهذا وانت زاك كذلك
مسكت الماس ايدو وقالت
الماس… اوعدك ولله يا جدي ان افعل ما تقول لكن افق فقط
زاك…. ماذا هناك جدي
اندريدو… اوعدني فقط
زاك… حسنا اعدك جدي
اندريدو…. حسنا وصيتي ان لم امت ان تتزوجا انتما الاثنان
الماس اول ما سمعت كدة نفضت ايديها من ايد اندريدو وزاك قعد بصدمة
الماس…. ماذا تقول جدي اجننت انا يستحيل ان اتزوج احد من بعد يوسف يستحيل
حسام…. الماااس اتكلمي مع جدك بأدب

الماس…. انت مش سامعوه هو بيقول اي انتو اتجننتو
زاك…. انتي لقد اكتفيت منكي اذا قللتى ادبك مع جدي مرة اخرى ستندمين وانت جدي اتريدني ان اتزوج من هذة الفتاة البلا فهم يستحيل فعل هذا
الماس زعلت من كلام زاك جدا وكانت هتعيط بس مسكت دموعها ووقفت قدامه بشموخ وقالت
الماس…. تلك اللتى بلا فهم احسن منك مئة مرة ولا تحلم ان انظر لك نظرة فقط وايضا اخبرني فقط ماذا فيك مميز لاتزوجك اانت مجنون وسبيتهم كلهم وجريت على اوضتها وكذلك الامر مع زاك سابهم ومشي والله اعلم هو رايح فين
اندريدو… حسام ناديلي الماس وانتي أية اذهبي لاطفالك انا بخير فقط اريد الماس على انفراد
حسام… حسنا جدي
نده حسام لالماس وفعلا استجابت لندائو وراحت لاندريدو لعله يتراجع عن وصيته
الماس… نعم
اندريدو…. الماس يابنتي تعالى
راحت الماس وقعدت على كرسي بعيد شوية
اندريدو… الماس الم تعديني انك ستتخاطين الماضي
الماس…. نعم ولكن..
اندريدو… ليس هناك ولكن الن تنفذي لي امنيتي الاخيرة
الماس… جدي ارجوك افهمني لن استطيع لما لا تفهمني لاول مرة اشعر انك بعيد عني
اندريدو… ان لم تنفذي لي امنيتي هذة لن اتعالج ابدا ولن اكل
الماس… مستحيل جدي وستتعالج انا واثقة
وسابته ومشيت
وبعدها زاك جي للبيت علشان ياخد اندريدو وهما ماشيين بلعربية اتكلم اندريدو
اندريدو… لم فعلت هذا
زاك… ماذا
اندريدو… لما صرخت عليها ووبختها اليست هذة حب حياتك
زاك… نعم يا جدي حتى وان كانت كذلك لن اسمح لها ان تتمادى ابدا
اندريدو… لما رفضت الزواج اذا
زاك… لا اريدها لم اعد احبها واشعر انك تتخذ مرضك حجة لتفعل هذا
اندريدو… فكر بما تريدة يا زاك ولكني اقسمت ان لم تنفذا لي وصيتي الاخير سأمتنع عن الدواء ولن اتعالج ولن اكل ابدا
زاك… لن تفعلها ابدا جدي
اندريدو… سترى
وفي اليوم التالي
الماس…. جدييي افتح لي الباب
اندريدو… لا يا الماس لن اكل ابدا
الماس… جديييي ارجووووك هيا عليك ان تناول الدواء

فضلت الماس على الحال دة لاخر النهار لحد ما تعبت ونامت مكانها ولما جي زاك من شغلة لاقى الماس نايمة عند الباب والاكل جنبها راح شايلها وحطها على السرير اللى في الاوضة التانيه وقبل ما يمشي قال بكل حزن
زاك…. كنت اريدك حقا ان تمنحيني فرصة
ومشي وتاني يوم صحيت الماس ولاقت نفسها على السرير معلقتش ومهتمتش اصلا كل اللى اهتمت بيه هو صنية اكل اندريدو اللى على الترابيزة ومتكلتش ولا الدوا اللى اتاخد
وفضلت على الحال دة اسبوع لحد ما في يوم بتنده على اندريدو مكنش فيه رد فضلت تزق الباب وبردو مفيش رد لحد ما اتصلت على حسام وحسام اتصل على زاك وكانو عندها في ثواني واول ما دخلو على اندريدو لاقو في دم خارج من بوقو وهو راقد على الارض لا حول له ولا قوة
الماس… جدووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الماستي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى