روايات

رواية العالم الموازي الفصل السابع 7 بقلم سحر حسين

رواية العالم الموازي الفصل السابع 7 بقلم سحر حسين

رواية العالم الموازي الجزء السابع

رواية العالم الموازي البارت السابع

رواية العالم الموازي الحلقة السابعة

خرج فراس من عند الملك وهو بقي متأكد أن الملك عايز يخلص منه وإن كلام الوزير طلع صح .
وكان الملك علي آخره وكان مخنوق جدا من فراس وكان خايف منه وياخد منه العرش وكمان قدر يكسب ريتا لصفه .
فراس راح للجناح بتاعه وطلب من الوزير يجي عنده .
*******************
الوزير : اتفضل يا ملك المستقبلي .
فراس : للاسف طلع كلامك كله صح وانا اللي هخسر وانا مش عايز اخسر .
الوزير : وانا تحت امرك يا ملك .
فراس : انا بقي عايز اكسب كل حاجه ريتا والعرش والقبيله كلها .
الوزير : انت كده كده الاميره ريتا تحت جناحك .
فراس : وهراس كمان .
الوزير : الأمير هراس ده صعب شويه ده الملك لحد دلوقتي مش عارف يكسبه لصفه .
فراس : يبقي هو ده اللي هينفعني .
الوزير : بس ده هيبقي صعب عليك شويه .
فراس : ملكش دعوه انا عايز منك بس انك تنشر في القبيله أن الملك هيتخلا عن العرشه بتاعه لجوز بنته .
الوزير : ايوه بس كده ممكن الملك يسلم العرش للأمير هراس .
فراس : اعمل اللي بقولك عليه الملك مش بالغباء ده ومستحيل يسيب العرش بسهوله دي .
الوزير : يبقي كده هيأمر بقطع راسك انت مش خايف .
فراس : لا مش خايف .
الوزير : حاضر تحت امرك انا هعمل اللي انت تؤمر بيه .
فراس : والباقي ده بتاعي انا .
************************
خرج الوزير من عند فراس وفجأة داخلت ريتا عنده
وفراس كان خايف لتكون ريتا سمعته أو عرفت هو بيفكر في ايه .
**************
ريتا : ايه يا حبيبي كنت بتتكلم مع بابا في ايه .
فراس : يعني متعرفيش كان عايز ايه مني . .
ريتا : بابا مقليش اي حاجه وللاسف من بعد دخولك هنا ولبسك السلسله دي على طول مبقتش عرفه اقرا افكارك زي الاول .
فراس : الملك عايزني اسيبك ومشي من هنا .
ريتا : ايه ليه كده .
فراس : عايزني اجبلو بشر يا اما اسيبك انتي وامشي من هنا .
ريتا : وتجيب بشر ليه .
فراس : عشان انتو تزيدو وحنا نولع مش كده .
ريتا : حبيبي ممكن تهدأ وانا هتكلم مع بابا .
فراس : هتتكلمي تقولي ايه هو الملك وهو اللي يقرر صح وانا طبعا لزم انفذ صح كده .
ريتا : لا طبعا انتو لو مشيت من هنا انا كده هموت .
فراس : حبيبتي هو اللي طلب كده مش انا .
ريتا : حبيبي ممكن متتحركش من هنا غير لما اتكلم مع بابا .
فراس : انا مش. هينفع افضل هنا .
ريتا : حبيبي ممكن تهدأ وسبلي الموضوع ده انا هتكلم فيه مع بابا .
فراس : ماشي يا حبيبتي .
*****************
ريتا خرجت وهي علي اخرتها من ابوها جدا وراحت تتكلم معه علي اللي عمله مع فراس .
***********
ريتا : بابا لو سمحت ابعد عن فراس خالص .
الملك : يا بنتي ده طمعان فيكي والعرش صدقيني .
ريتا : ليه كل حاجه بالنسبالك هو العرش وبس يا بابا وانا فين انا مش مهم .
الملك : هو مش بيحبك هو عايزك بس عشان يقف ضدي .
ريتا : بابا انا بحبه وهو هنا عشاني انا هو ميعرفش اي حاجه علي موضوع العرش ده .
الملك : متنسيش ده بشر .
ريتا : مفيش حاجه اسمها مستحيل يعني مش مستحيل أن هو يحبني وانا كمان احبه .
الملك : ايوه بس احنا كده هنموت يا بنتي افهمي بقا .
ريتا : اه وعشان كده طلبت منه أن هو يجيب بشر صح .
الملك : ده المفروض أن ده يكون طلبك انتي لو خايفه علينا .
ريتا : مفيش فايده هو كل اللي يهمك هو العرش وبس نفسي تهتم بيا زي ما بتهتم بالعرش يا ملك .
الملك : لو انا حصلي حاجه انتي واخوكي اللي هتهتم بالعرش .
ريتا : فعلا ولا هتعمل معانا زي ما عملت مع ماما ولا انت نسيتها يا ملك .
الملك : بغضب 😠 انتي فعلا غبيه انتي فعلا بنتها اخرجي من هنا أخرجي .
ريتا : لو فراس مشي من هنا صدقني انا كمان همشي ومش هستنا لحظه واحده هنا وخليك فاكر مش هسمحلك تعمل معايا زي ماما .
*****************
خرجت ريتا من عند الملك وهي كانت متعصبه جدا والملك كمان كان متعصب جدا جدا . ريتا راحت عند فراس .
************
ريتا : حبيبي لو عايز تمشي من هنا عرفني وانا همشي معاك .
فراس : اهدي بس وقوليلي في ايه مالك ايه اللي حصل .
ريتا : مفيش انا عرفت بابا أن انا عمري ما هسيبك ومعاك في اي حته هترحها .
فراس : حبيبتي وانا كمان عمري ما هسيبك ومعاكي في أي وقت وفي أي حاجه .
ريتا : حبيبي خالي بالك من بابا انا مش عارفه هو ممكن يعمل معاك ايه .
فراس : حبيبتي متخفيش عليا انتي معايا وانا مطمن وعايزك انتي كمان تطمني .
ريتا : وانا مش هخلي اي حد يقرب منك هنا انا علي طول معاك .
****************
فراس قلع السلسله وحضن ريتا وهي كانت مبسوطه جدا وهي في حضنه .
دخل الحارس وقال
الوزير حابب يدخل يا أمير .
ريتا كانت مستغربه جدا .
************************
ريتا : الوزير وهو عايز منك ايه ده ايد بابا اليمين .
فراس : متخفيش الوزير بيعرفني كل حاجة عن القبيله وازاي اتعامل معاكو هنا مش اكتر .
ريتا : حبيبي انت مش محتاج الوزير انا معاك .
فراس : حبيبتي لو انا هفضل هنا لزم الكل هنا يحبني صح والوزير بيقولي اتقرب من الملك واخوكي ازاي عشان يحبوني .
ريتا :, لو كده ماشي عشان هو أقرب واحد لبابا بس بردو خالي بالك منه يعني بلاش تثق فيه اووي .
فراس : حبيبي انا مفيش حد اثق فيه غيرك انتي وبس .
كنت عايز اطلب منك طلب .
ريتا : طبعا اتفضل .
فراس : عايز اروح اطمن علي ابويا لو حتي من بعيد .
ريتا : طيب ولي يخليك تشوفه وتطمن عليه وانت هنا في مكانك .
فراس : ازاي بقي .
ريتا : ثواني وجيلك تاني .
خرجت ريتا ودخل الوزير .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العالم الموازي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!