روايات

رواية الصائغ والجواهر الفصل الرابع 4 بقلم ميرفت السيد

رواية الصائغ والجواهر الفصل الرابع 4 بقلم ميرفت السيد

رواية الصائغ والجواهر الجزء الرابع

رواية الصائغ والجواهر البارت الرابع

رواية الصائغ والجواهر الحلقة الرابعة

وصل العريس وأهله امه وابوه واخواته البنات الاتنين زهرة ورقية ومعاهم الشيخ علي والشيخ عبدالله
استقبلهم فاروق وسالم وهمس فاروق لمحمد بألا يخبر بناته عن مرضه
وبعد عبارات التحية والتعارف قدم محمد علبة شيكولاتة فاخرة الى فاروق قال ابو محمد :امال فين عروستنا
كانت البنات يتلصصن ليشاهدن شكل العريس
الى ان طلب منهم الاب ان تحضر لؤلؤة العصير وتأتي
عدلت اخوات لؤلؤة من هندامها ووضعن لها لمسة اخيرة من المكياج الخفيف وحملت العروس الصينية وخرجت وهي خائفة وتشعر بالخجل ولكن تتظاهر بالثقة
ساعدها فاروق بوضع صينية المشروبات وقال:اقدملكم بنتي لؤلؤة العروسة
انبهر الجميع من جمال لؤلؤة وكان واضح على كل الموجودين إعجابهم بيها فهي بيضاء البشرة تمتلك عيونا رمادية اللون لامعة كاللؤلؤ وشعرها بني وممشوقة القوام باختصار هي رائعة الجمال
احمر وجه العريس وهو يتحدث مع فاروق الذي قال له:نورتنا يامحمد ياابني
محمد :بنورك ياعمي
سالم: على فكره لؤلؤة معيدة بكلية الاثار
ابو محمد:ماشاء الله تبارك الله العروسة زي القمر
ابتسمت لؤلؤة بخجل فقالت ام محمد وهي تشعر بالغيرة:وياترى ناوية تكملي شغل لما تتجوزي
فاروق:دي حاجة بينها هي وعريسها بقى يتفاهموا عليها
ام محمد :اصل احنا معندناش بنات بتشتغل ياحاج بناتي اهم خلصوا الدراسة وقعدوا في البيت
محمد :ياأمي لسة بدري على الكلام دة زي ماعمي قال دي بالاتفاق وانا اصلا مش ضد عمل الزوجة بالعكس يعني تبقى مراتي بإذن الله أستاذة بالجامعة دة شيء يشرفني ويسعدني طالما مش هاتقصر ببيتها ووجه كلامه الى لؤلؤة ولاايه رأيك يااستاذة
#بقلم_مرفت_السيد
كان الجميع يستمع لمحمد بإعجاب فاجابت لؤلؤة :معاك حق
ابتسم محمد وقال والده: طيب انا بس هستأذنك ياحج فاروق العريس والعروسة يقعدو سوا يتكلموا شوية على مااحنا نتكلم بالتفاصيل
نظر فاروق الى سالم بتساؤل فقال سالم:وماله اتفضلوا معايا
واصطحبهم سالم الى الصالة وقال:اتكلمو سوا ماتتكسفوش
جلس محمد يختلس للنظرات الى لؤلؤة ثم قال: انا مبسوط اوي بيكي
ثم تلعثم:انا اسف قصدي فرصة سعيدة معلش انا متلخبط
ابتسمت لؤلؤة:انا اسعد
قاطعهم دخول ماسة بالقهوة قدمتها وقالت :انا ماسة الضغيرة اللمضة
ضحك محمد:أهلا بيكي ياصريحة
انصرفت ماسة وقالت لؤلؤة :ممكن أسألك سؤال
:اتفضلي
* انت دكتور صيدلي ؟
:اه
*تفتكر طريقة جوازنا صح
:مش مهم الطريقة المهم يحصل قبول وتفاهم ودة هاييجي مع الوقت
*انا اسفة مش بعرف اجمل كلامي
:بالعكس انا شايفك خجولة وانسانة على خلق
*كلك ذوق
:بصي يا لؤلؤة انا استخرت الله من قبل مااشوفك وبعد ماشوفتك ارتحت كل الي هاوعدك بيه اني هاديلك وقتك بالكامل انك تعرفيني بس طبعا نظرا لظروف سرعة الموضوع دة هايكون بعد الجواز
شعرت لؤلؤة بالسعادة من كلامه وعقليته الرزينة وتأملته وهو يتكلم وسيم دقنه خفيفة اسمر طويل القامة شعره لسود ناعم يرتدي نظارات طبية زادته وسامة ولما تلاقت عيناهما اخفضت بصرها بخجل ابتسم محمد واكمل قائلا :وصدقيني مش هاتندمي انا انسان سلس وبسيط
*بإذن الله خير
قاطعهما فاروق:ايه ياولاد اتكلمتو وكله تمام ولاايه
محمد :اه ياعمي
طب يالا احنا اتفقنا خلاص وها نقرا الفاتحة ولا بلاش يا لؤلؤة
ابتسمت بخجل :الي تشوفه يابابا
فاروق:على بركة الله
اتفضلوا ونادى على باقي بناته:تعالو يابنات اقروا الفاتحة معانا
دخلو جميعهم وجلسو فقال فاروق:دول بناتي مهندسة فيروزة ودكتورة دهب ودكتورة جوهرة و ماسة بكلية علوم
انبهر الجميع بجمالهم وقال ابو محمد :ماشاء الله تبارك الله جمال وتعليم واخلاق
#بقلم_مرفت_السيد
محمد : عم فاروق مخلف محل مجوهرات
ضحك الجميع ماعدا ام محمد وشقيقاته فقد شعرن بالغيرة
قال سالم:نقرا الفاتحه ياجماعة
قرأ الجميع اىقاتحة واخرج محدد خاتم قيم وانيق من جيبه وقدمه لعروسته وقال:يارب يطلع مقاسك
ارتدته العروسة وكان مقاسه مناسبا وانطلقت الزغاريد قال فاروق:احنا اتفقنا الفرح اخر الشهر يعني بعد اسبوعين باذن الله
محمد :على بركة الله هستأذنك بس ياعمي نتبادل ارقام الفون انا والعروسة والاسبوع الجاي تتغدو معانا في يوم وتشوفو الشقة
فاروق :بإذن الله يياللا يابنات هاتوا الجاتوه
قدمت الفتيات الجاتوه والشيكولاتة للجميع وانتهت الخطوبة بسلام وغادر العريس وأهله
جلس فاروق مع لؤلؤة بمفردها بعد مغادرتهم وسألها:ايه رئيك في العريس يابنتي
*فات اوان انك تاخد رأيي يابابا انت اتفقت معاه نتخطب على طول
:يابنتي هو ابن حلال ومن ساعة ماشافك وعنيه كلها أعجاب واهله كويسين ومستواهم عالي
*خلاص يابابا الي تشوفه
:حبيبتي قوليلي رايك طيب
*شكله كويس يابابا
:ربنا يريح قلبك ويسعدك
ياللا قومي نامي وارتاحي انتي واخواتك بكرة خطوبة دهب
اما بمنزل محمد كان ابوه سعيدا جدا وقال:ونعم النسب يابني الغروسة وأخواتها حاجة تفرح
محمد :عندك حق يابابا انا كان قلبي حاسس ان ربنا هايباركلي
#بقلم_مرفت_السيد
زهرة :بصراحة حسيت العروسة مغرورة
ام محدد:صدقتي يابنتي بتطلع الكلمة بالعافية
رقية:ولااخواتها ايه دة كلهم لينسز كدة
ابو محمد:بطلو غيرة بنات البنت واخواتها جواهر بجد
محمد بحزن:الله يبارك فيكم تصبحوا على خير
وذهب لغرفته فصاح بهم الاب:عاجبكم كدة نكدتو عالواد يوم فرحه دة انتوا غم وتركهم ودخل غرفته هو الآخر
بمنزل فاروق كان بغرفته يدعو الله ان يبارك زيجات بناته وان يطيل بعمره حتى يراهم بفستان الزفاف
اما الفتيات فاجتمعن حول لؤلؤة
ماسة:شكله طيب وحلو ايه رئيك فيه يا لؤلؤ
فيروزة:هو شكله محترم بس امه واخواته عقارب
جوهرة:احنا بضهرك متخافيش يا لؤلؤ بس قوليلنا رأيك بقى
لؤلؤة :مش عارفة يابنات نفس انطباعكم
دهب:طب قالك إيه
لؤلؤة :قالي انه مرتاح وانه هايديني وقتي عشان افهمه ونقرب من بعض وكدة
فيروزة:دة عينه كانت بتطلع قلوب لما شافك
ضربتها لؤلؤة بالمخدة
وانطلقت القتيات يضحكن ويتمازحن بمرح
ماسة:بكرة يومك يادهب
دهب :ربنا يستر
ياترى هايحصل إيه بخطوبة دهب🤔🤔🤔

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصائغ والجواهر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!