روايات

رواية الصائغ والجواهر الفصل الخامس 5 بقلم ميرفت السيد

رواية الصائغ والجواهر الفصل الخامس 5 بقلم ميرفت السيد

رواية الصائغ والجواهر الجزء الخامس

رواية الصائغ والجواهر البارت الخامس

رواية الصائغ والجواهر الحلقة الخامسة

بصباح اليوم التالي استيقظ فاروق وبناته على طرقات الباب
فتح فاروق ليجد سالم ومعه رجلان محملان بحلويات وعصائر ورجل معه فروع نور ليعلقها بالبلكونة
قال فاروق:ايه ياسالم كل دة
سالم:الله مش خطوبة افرح بقى وفرح البنات وشوية كدة سامي باعت فستان و ميكب اراتيست للعروسة
وهمس لفاروق: حاولت امنعه عشان تعبك بس ملقتش سبب مقنع اعذرني يافاروق هو فرحته غلبتني
فاروق:خليه يفرح ياسالم دة ابني وأنا مش عشان تعبان هانكد عليهم ووطي صوتك بقى لاحسن البنات تسمع دول لسة بيفطرو
احتضنه سالم بحب :ربنا يخليك ليهم يافاروق انا هامشي بقى ياابو نسب لاحسن الواد هايعلق زينة ونور من اول الشارع لآخره وجايب دي جي
ضحك فاروق:ربنا يفرحه هو وكل بناتي يارب
بمحرد هروجه خرجت الفتيات ليشاهدن الشارع وهو يتحول لقاعة افراح عمت الفرحة ببيت فاروق وبالشارع بأكمله
كانت دهب سعيدة ولكنها تحاول اخفاء فرحتها حتى لاتسقط هيبتها فهي شخصية كتومة جدا ولا تظهر مشاعرها بسهولة
#بقلم_مرفت_السيد
ولكن بمجرد وصول الفستان والميكب ارتيست انطلقت زغاريد البنات وعمهم شعور بالسعادة فهم يعلمون بان دهب تحب سامي مهما حاولت الانكار
رقصت الفتيات بسعادة كان فاروق يحلس بالبلكونة ويشاهد سامي واصدقائه يحتفلون معه على انغام الدي جي ودهب وشقيقاتها يرقصن بالمنزل
كانت ابتسامته تعلو وجهه وهو يشعر بالالم في رأسه فنعض بهدوء وذهب لغرفته وتناول الأقراص المسكنة
وبالمساء حضر العريس واهله بزفة كبيرة من الجيران الي كانو مستغربين فجأة بنتين من بيت فاروق بيتخطبو في يومين ورا بعض
جلس الجميع ورحب فاروق بهم وخرجت العروسة وشقيقاتها بناء على طلب والدها وقدمن الخلوى والعصير للموجودين
وبمجرد ماراها سامي دمعت عيناه من السعادة وهو يتأملها فهي متوسطة الطول ومتناسقة القوام شعرها ذهبي كلون عينيها العسلي الفاتح
قبلتها ام سامي بحب وكذلك زوجات اولادها
وقال سالم :نقرا الفاتحه يافاروق
فاروق: طب مش نتفق الأول
رد سامي :طلباتك اوامر ياعمي
سالم:دي بنتنا وعمرنا ماهانختلف دكتورة دهب تتاقل بالدهب
فاروق :القاتحة ياحماعة
قرأ الجميع الفاتحة ثم اخرج سامي شبكة عبارة عن طقم من الالماس وقدمه للعروسة واخرج دبلة فضية لنفسه
قال سالم:بعد اذنك يا فاروق لبسها الشبكة ياولا
ضحك فاروق:طبعا ياسالم دي بنتك ما تتكسفيش ياحبيبتي
بعدما انتهى سامي وضعت دهب الدبلة بيده
انطلقت الزغاريد وعلا صوت الموسيقى واحتفلت العائلتان بسعادة
استأذن سامي فاروق لينفرد بعروسته فوافق
ووقف سامي ودهب بالبلكونة
#بقلم_مرفت_السيد
قال سامي: دهب انا اسعد انسان بالكون بجد ويارب اقدر اسعدك
دهب بخجل: بإذن الله
:مبسوطة يادهب
*اكيد
:شوفتي النصيب انا عمري ماكنت هاتجوز غيرك
*تصيب ياسامي
:ياترى هاتسمحيلي ابقى اوصلك لشغلك
*لو بابا وافق ياسامي
:بصي هو الاهم اننا هنتجوز وعاوزك تعرفي انك لو طلبتي عينيا اديهم لك وبكل رضا انتي جوة قلبي يادهب
*شكرآ
نده عليهم سالم:تعالوا ياعرايس احنا اتفقنا خلاص والفرح بعد أسبوعين
دهب:بسرعة كدة انا لسة مش جاهزة
سامي: جاهزة لايه بس ماشيليش هم حاجة
فاروق: على بركة الله ياجماعة
سالم:ياللا بينا ياجماعةوان شاء الله يومين كدة وينزلو يختاروا عفشهم والغروسة تختار الوان الشقة وديكوراتها
مبروك يا دهب
دهب :الله يبارك فيك ياعمي
سامي : عمي فاروق ممكن كلمة لوحدنا
سالم:طيب احنا هنمشي ياللا ياحاجة ياللا ياولاد ربنا يتمم على خير
بعد انصرافهم جلس سامي مع فاروق بمفردهما
قال سامي وهو يخرج مبلغا من المال :عمي دة مبلغ لجهاز دهب
فاروق :يابني جهاز دهب موجود عيب كدة
سامي:أرجوك ياعمي اعتبره هدية من ابنك انت هاتحوز كذا بنت ورا بعض على حسب كلام بابا وحاسس ان في سبب قوي لانك ياعمي مش متهور بتصرفاتك بس مش علوزك تحسبه تطفل مني وانا زي ابنك وصدقني انا وكل مااملك تحت امرك وامر دهب
#بقلم_مرفت_السيد
فاروق بتأثر:انت ابني فعلا تربية ابوك صح نفس الجدعنة
ترك سامي المال وهم بالانصراف :استأذن انا بقى
فاروق:إستنى يابني
واحتضنه وهو يربت على كتفه
بعد انصرافه ذهب قاروق الى دهب وقال لها:مبسوطة يابنتي
دهب :الحمد لله يابابا
فاروق:عريسك ابن حلال وجدع
ياللا عقبال باقي اخواتك
. وذهب فاروق إلى غرفته وهو يفكر
ياترى هايحصل ايه مع فيروزة وماسة بكرة وياترى ولاد عبدالناصر هايطلعو زي محمد وسامي
🤔🤔🤔

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الصائغ والجواهر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى