Uncategorized

رواية حكاية حياة كاملة للكاتبة دينا دخيل (جميع الفصول)

 رواية حكاية حياة كاملة للكاتبة دينا دخيل (جميع الفصول)

رواية حكاية حياة كاملة للكاتبة دينا دخيل (جميع الفصول)

رواية حكاية حياة كاملة للكاتبة دينا دخيل (جميع الفصول)

اقتباس

يوسف : ها يا حياه فهمتي ولا اشرحلك تاني 
حياه : لا الحمد لله فهمت جدا 
بجد شكرا ليك يا يوسف ..  من غيرك مكناش هنعرف نزاكر حاجه 
يوسف : مفيش بنا شكر يا حياه … انتي غاليه عندي واكيد لو احتاجتي حاجه هبقي جمبك 
حياه بفرحه : بجد يا يوسف … انا غاليه عندك !!
يوسف : اه طبعا … غلاوتك عندي زي علا أختي ويمكن أكتر 
حياه بحزن : أختك ! 
يوسف : اه 
ثم قال بمزح : بس اوعي تعملي معاها ربطايه عليا وخصوصا لما أتجوز 
ههههههههه علا بتقولي لما تتجوز لازم اختارها ولو معجبتنيش مش متجوزها 
تبقي تختاري معاها عروستي بردو وانتي طيبه
 مش زي علا مفتريه  هههههههههههه
شعرت حياه وكأن قلبها إنشطر نصفين وكأن حرارة العالم إجتمعت في مقلتيها من حديثه
فابتسمت له وغادرت المنزل راكضه لبيتها قبل أن تخونها دموعها وتسقط أمامه 
وقابلت شيماء أمام باب منزلها 
شيماء بخضه: حياااه 
مالك …. وشك عامل كدا ليه 
حياه بدموع :تعالي ندخل بس الاول 
شيماء : هاتي يقلبي افتح 
ثم فتحت الباب ودخلوا المنزل وأغلقته شيماء وراءها 
وإلتفتت لحياه 
لتتفاجأ بها ترمي نفسها بداخل أحضانها وهي تبكي بحرقه
شيماء بخوف : مالك بس احكيلي 
حياه بدموع وإنهيار : بيقولي انتي زي اختي يا شيمااااء 
كل الحب اللي بحبه ليه دا وفي الأخر مش شايفني غير أخته 
اعمل ايهههههه عشان يحس بيا بقااااا 
لا وكمان عايزني أبقا أختار عروسته 
فكره أنه ممكن يبقي لحد غيري بتموتني يا شيمااااء بحس ان روحي بتتسحب مني 
انا محبتش حد زي يوسف .. فتحت عيني علي الدنيا لقيته ضهري وصاحبي وكل حاجه
كان دايما بيضرب العيال اللي. كانت بتضايقني وانا صغيره 
دايما يقولي طول ما انا جمبك متخافيش 
كل دا كان بيعمله عشان بيعتبرني زي علا أخته 
وانا اللي حبيته من كل قلبيييي 
ياريتنا فضلنا صغيرررررين ومكنش إتغير يا ريتنااااا 
أنا تعبتتتتت بقا وهو مش حاسس بياااا تعبتتتتت 
نعرف بقا مين هما أبطالنا ????????

تعريف الشخصيات

يوسف الدمنهوري 
٢٦ سنه 
متخرج من كلية حقوق
لديه مكتب محاماه 
طويل ولديه عيون عسليه وشعر أسود غزير ولديه جسد رياضي
علا الدمنهوري 
أخت يوسف الوحيدة
٢٢ سنه
تدرس في كلية صحافة اخر سنة 
محجبه ، بشرتها بيضاء ولديها عيون خضراء جميله تجعل كل من يراها يفتن بها 
حياه الدمنهوري 
٢٢ سنة 
بنت عم يوسف وعلا
تدرس في كلية صحافة اخر سنة مع علا
 علي قدر متوسط من الجمال ، لديها شعر أسود طويل جدا ولكنها تخفيه تحت حجابها ،وملتزمه جدا
لديها بشره خمريه ، وعيون بنيه جميله ، وجسد ممشوق
مريم الدمنهوري 
أخت حياه وبنت عم يوسف وعلا
٢٠ سنه
تدرس في كلية أداب
محجبه وذلك بسبب إصرار حياه عليها لكي ترتديه فهي فتاه طائشه بعض الشئ
علي قدر متوسط أيضا من الجمال
شيماء 
بنت خالة حياه ومريم 
وهي صديقة حياه المقربه 
٢٤ سنه
تعمل معيدة في إحدي الجامعات
فهي طويلة ولديها شعر طويل تخفيه تحت حجابها، وبشره خمريه وعيون واسعه جميله
مني سالم 
٢٤ سنه
تعمل مع يوسف في مكتب المحاماه وهم أصدقاء ،
محجبه او ترتدي ما يدعي بالتربون ، ليست ملتزمه ،
علي قدر عالي من الجمال 
فلديها عيون واسعه سوداء وشعر بني وجسد ممشوق وبشره بيضاء
إياد منصور 
٢٧ سنة 
ظابط 
طويل ، لديه جسد رياضي وبشره بيضاء وعيون سوداء حاده 
حسام 
٢٦ سنة
لديه مكتب صحافه كبير ورثه عن أبيه بعد وفاته 
وهو صديق يوسف
طويل ويمتلك عضلات كبيره ، شعره أسود وعيونه بنيه 
أحمد 
٢٠ سنة 
يدرس في كليه أداب وهو صديق مريم المقرب
فاشل دراسيا 
لديه علاقات كثيره مع البنات 
طويل جدا وملامح وجهه جميله لذا تنجذب له البنات
أدم 
٢٤ سنه 
يدرس بأخر سنه في كليه أداب ويعمل بجانب دراسته 
مجتهد جدا ومحترم 
طويل ، ولديه عيون عسليه ، وشعر بني 
كريم الدسوقي
٢٧ سنه
مهندس في شركة بترول 
طويل ، لديه بشره خمريه وشعر بني ثقيل وجسد رياضي ويمتلك بعض العضلات
وفي أشخاص هتظهر غير دول في الرواية هعرفكم بيها وقتها
وهنشوف أبطالنا هيتقابلوا ازاي وايه قصتهم 
وايه هي حكاية حياة ..
الرواية كاملة متوفرة على موقعنا بشكل حصري
لقراءة باقي فصول الرواية اكتب تعليقاً لتظهر لك.
نرشح لك أيضاً رواية خائن قلبي للكاتبة يارا حسنين

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!