Uncategorized

رواية دكتورة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم شوشو النجار

 رواية دكتورة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم شوشو النجار

رواية دكتورة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم شوشو النجار

رواية دكتورة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم شوشو النجار

-سيف:انتي ازاي تقفي مع احمد
-زينه وهي مش عارفه تتكلم :مممممم 
-سيف:انتي مش بتردي ليه 
-زينه وهي بتشاور علي ايده :امممم
-سيف خد باله: هشيل ايدي واياكي صوتك يعلي 
حركت رأسها باااه ..انت ازاي تشدني كدا وتقرب مني بالطريقه دي انت اتجننت 
-سيف واقف وحاطط ايده في جيبه : اي اللي خلاكي تقفي مع احمد 
-زينه بصدمه ولا كأنها كانت بتتكلم اصلا .. انت مالك انت اقف مع احمد ولا مع الجن الازرق دانت امبارح مكنتش طيقني والصبح كان فضلك ثانيه وتموتني بقولك اي يادكتور سيف مالكش دعوه بيا انت فاهم وعلي انك الدكتور اللي بتدربني  اعتبرني مش معاك اصلا عن اذنك 
سيف.. 
“-معرفش من ساعه مدخلت مكتب دكتور مراد وهي بتتكلم بعفويتها ومش واخده بالها أن في حد موجود وهزارها معاه وانا قلبي اتشدلها عمري متشديت لابنت ولا كلمتهم بس هي غريبه فيها حاجه تسحرلك ..ولما شوفتها مع احمد مكنتش طايقها ولاطايقه وكونت عاوز اكسرله ايده اللي عاوزه تلمس ايديها بس فرحت لما مسلمتش عليه انا شكلي طبيت ولااي.
-زينه:هو ماله هو اكلم دا اقف مع دا انا لسه عرفاه امبارح ياربي انا طالعلي في كل خرابه عفريت كدا أموتلهم نفسي يعني عااااااااا 
-باااابااااااا
باباها:حلوفه هانم تعالي 
-باست رأسه عامل اي ياحجوج 
-زي الفل ها احكيلي عملتي اي انهارده 
“-حكتله كل حاجه حصلت معادا طبعا اخر حاجه واكيد اكيد سيف ياجماعه ركزوا معايا..
باباها :طب خلي بالك منها يابنتي دا شكلها شرانيه 
ضحكت علي كلمه بابا متخفش ياحبيبي كله هيبقي تمام بنتك قدها يالا انا هنام. 
باباها:مش هتكلللي
زينه:لا مش عاوزه ماليش نفس 
“&بعد مرور شهر من الأحداث من مناكشه سيف لازينه وقدمت طلبت أنها تتنقل لااي دكتور غير سيف ودكتور مراد رفضه وطبعا سيف اللي قاله كدا بعد مقاله أنه حبها وحقد دينا ومحاوله احمد في أنه يتقرب من زينه …
الممرضه:دكتور زززينه مريض حالته خطيره جدا ومحدش هنا من الدكاتره غير حضرتك بسرررعه .
زينه بصدمه:انتو بتهزروا ازاي اخش اوضه العمليات انا لسه تحت التدريب اتصلوا بيهم خليهم يجم بسرعه .
الممرضه:يادكتوره حاله المريض صعبه جدا وكل ثانيه بتمر عليه ممكن يموت واتصلنا بدكتور سيف قال قدامه ربع ساعه ويجي ودكتور احمد تليفونه مقفول هو ودكتوره دينا ودكتور سيف هو اللي طلب انك تدخلي 
زينه:لالالا مقدرش مقدرش 
التليفون بيرن 
-الممرضه : الو يادكتور مش راضيه
-سيف بزعيق :مش راضيه هو لعب عيال افتحي الاسبيكر..
زيينه حالا تتجهزي للعمليات فضلي ربع ساعه واكون عندك الحاله هتموووت وهتكوني انتي السبب فاههههمه فوووقي يازينه انتي قدها وأنا هكون معاكي علي تليفون اعملي كل اللي تقدري عليه علشان يفضل عايش لاغايت أما اجي فكري في أهله 
-زينه بتسمع كلامه وبتعيط خايفه تاخد قرار زي دا تندم عليه وتكسر قلب عيلته واخيرا طلع صوتها تمام بس متتاخرش عليا ومتسبنيش 
-سيف :عمري مهسيبك  لحظات وهكون قدامك يالا 
(وقت محن دلوقتي المريض هيموت ياجدعان ????????)
-“الممرضه جهزت زينه ودخلت اوضه العمليات وبدأت في العمليه وسيف كان معاها خطوه بخطوه ومره واحده قلب المرض وقف اتصدمت ووعقلها وقف ومش قادره تتحرك فاقت علي صوت سيف وهو بيقول انعشيه بسررررعه جهاز الصدمات هيموت جرت وعملت للقلب مره واتنين واخيرا عاد للنبض تاني كان سيف وصل وقفل المريض..
طلعوا من اوضه العمليات وهي مش قادره تتحرك قاعده علي اقرب كرسي  وعيطت وهي بتتخيل لو مكنتش قدرت تنقذه .
-سيف اول مشافها بتنهار جري عليها .:ششش خلاص كل حاجه خلصت وممتش 
-زينه بعياط:افرض كان مات ومكنتش عرفت اعمل حاجه كان ساعتها هقدر اعيش ازاي هقدر ابص في عيون اهله ازاي وهما مكسورين 
-سيف خدها في حضنه: خلاص اهوا مامتش ونجحتي وبقيت رسمي فهمي دكتوره  وشكلك هتخدي. مكانا 
-زينه بدأت تهدأ وخدت بالهامن وضعهم :احم مقدرش اخد مكانك ولولاك مكنتش قدرت اعمل حاجه شكرا ليك بجد علي كل حاجه  .
-سيف :العفو ياستي بس انا ليا عزومه علي فكره 
-زينه وهي بتبتسم: بس كدا تمام لما نخلص في المطعم ورا المستشفي اعزمك 
-سيف : مطعم اي ومستشفي اي لا طبعا انا عاوز تروحي وتلبسي كدا وتتشيكي وهعدي عليكي بليل اتفقنا اتفقنا أن شاء الله سلام يادكتوره 
-زينه : سلام ياقلب الدكتوره من جوه يالاهوي علي جماله دا الجمال عدي الكلام خالص ..اتهبلتي يازينه بتكلمي نفسك دا شكل واحده كانت بتعيط دلوقتي هيييح لما اقوم 
-“روحت زينه وقالت لاباباها أنها معزومه بليل علي العشا وهو وافق .. 
-زينه بعد مطلعت الدولاب كلها ..وربنا انا معندي لبس????????
“سمعت تليفونها بيرن عرفت أنه جهه بصت في المرايا لااخر مره ونزلت شافته وهو واقف ساند علي العربيه وبيلعب في تليفونه قلبها دق بطريقه رهيبه كان حلو جدا واول مره تشوفه بلبس كلاسيك كان لابس بنطلون اسود وقميص أبيض.. جمر ياولاد جمر ????????.
“سيف كونت واقف مستنيها اول ملمحتها بتنزل وانا انصدمت من جمالها حوريه من الجنه كونت عاوز اقولها اطلعي غيري الفستان دا محليكي اكتر ماانتي حلوه كونت عاوز اخبيها جواه قلبي. 
-زينه:هااااا سيف انت يابني روحت فين 
-سيف بعد مافاق:ها معاكي سرحت شويه 
-زينه :في اي ان شاء الله 
سيف بتلقائيه: فيكي 
-زينه بكسوف وشها بقي احمر : احم مش يالا ولا هنفضل واقفين هنا 
-يالا ياستي ..ركبوا العربيه ووصلوا المطعم 
سيف :احكيلي عن نفسك بقي ياستي 
زينه:اااه انا قولت بردو العزومه دي وراها حاجه اتريها رشوه يادكتور .
سيف ضحك :اعتبريها رشوه يالا احكي 
زينه حكتله عن نفسها وموت مامتها وأنها عايشه مع باباها والدكتور مراد يبقي بنسبلها اي وكله كله 
سيف : كونت حاسس ان ورا الانسانه المرحه في حد مكسور وموجوع
زينه :هي كانت صحبتي واختي وامي انا معنديش صحاب لأن كونت مكتفيه بيها وبس 
سيف : انتي حققتلها أمنيتها واهوا احسن دكتوره 
قعدوا يتكلموا كتير ووصلها البيت ومشي 
زينه وصلت بيتها دخلت اوضتها وعلي وشها ابتسامه فضلت تفكر من اول اليوم الصعب لانهايته وخايفه قلبها يقع ويحب 
تاني يوم في المستشفي 
دكتور مراد عاوز حضرتك 
زينه:اهلا يادكتور قلب اي دا في اي 
دكتور مراد : زينه انتي متحوله للتحقيق 
زينه بصدمه :ننننعم ليه عملت اي 
دينا وهي بتبصلها بشماته:في أنك لسه دكتوره تحت التدريب ودخلتي عمليه صعبه ووممكن المريض كان يموت 
زينه وهي بتبصلها وعارفه أنها اللي ورا الموضوع دا: بس هو مامتش وحضرتك مكنتش موجوده ولا دكتور احمد ولا سيف ولو انا مكنتش أدخلت كان هيموت فعلا واظن أنه مامتش 
دينا : قلبه وقف في العمليه وممكن كان يموت وانك لسه مش مؤهله تخش العمليات دا في حد ذاته جريمه 
بصيت للدكتور مراد علشان يتكلم :  لو سمحتي يادكتوره دينا سبينا لوحدنا
مشت وهي علي وشها ابتسامه غريبه مكنتش متصوره أن هيوصل الحال بيها لاغايت كدا 
دكتور مراد : انا عارف انك انقذتي المريض وإن لولاكي مكنش المريض عايش بس دا قرار الاداره واتقدم شكوه ضدك بس متخفيش انا جمبك ومش هسيبك 
ابتسمت بهدوء : عارفه والمفروض اعمل اي دلوقتي 
بص في الأرض وقال: انتي موقوفه عن العمل لاغايت معاد التحقيق 
بصتله وبهدوء : تمام يادكتور عن اذنك 
طلعت من المستشفي وانا عاوزه اوضتي حالا عاوزه اعيط كل ماالدنيا تضحكلي تسود تاني 
روحت البيت ودخلت علي اوضتي اتوضيت وصليت ودعيت ربنا يكشف الحق وأن نيتي كانت خير 
طلعت طمنت بابا عليا ومقولتلوش اي حاجه قولتله أني تعبت فجاءه وجيت 
حاااااضر ياللي علي الباب بررراحححه اي نايمه جمب الباب مثلا وووو
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وقعت أسيرة في حبك للكاتبة غفران

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!