Uncategorized

رواية تزوجت مسلماً بالخطأ الفصل الثالث 3 بقلم الأميرة فراولة

 رواية تزوجت مسلماً بالخطأ الفصل الثالث 3 بقلم الأميرة فراولة

رواية تزوجت مسلماً بالخطأ الفصل الثالث 3 بقلم الأميرة فراولة

رواية تزوجت مسلماً بالخطأ الفصل الثالث 3 بقلم الأميرة فراولة

وقفنا المرة الى فاتت لما أميرة وأدم طلعوا على المنصة وهو مفكرها شيماء وهى مفكراه جون وفجأة
القس:يلا نبدأ 
أميرة:اختى(مريم) 10 دقايق وجايه ممكن نستنها 
القس:اكيد بس10دقايق وبس
___________________________
أحمد بهمس:عايزك يا أدم دقيقه 
أدم :عن اذنكم دقيقه 
أدم قام مع احمد وأميرة حست أن الصوت غريب مش جون بس مش اهتمت 
أدم:فى اى 
أحمد بن اى:دى دى مش شيماء
أدم بصدمه:نعم امال مين
أحمد:دى بنت مسيحية اسمها أميرة واحنا فكرنها شيماء عشان التشابه فى الفستان 
أدم:انت بتهزر وجاى تقولى دلوقتي بعد ما الناس شافتنى معايا 
أحمد:ده كله مش مهم هتعمل اى دلوقتي
أدم :هتجوزها 
أحمد:انت بتهزر دى مسيحيه ازاى هتتجوزها وانت مسلم 
أدم: مصر اهم منى ومنها 
أحمد:معاك حق بس 
أدم:مبسش وخلا تلت ساعة كل المعلومات عنها تكون معاك 
أحمد:حاضر يلا نرجع 
واول ما لفوا شافوا مريم 
مريم بزعيق:انت اتجننت يا أستاذ انت عايز اتجوز اختى وانت مسلم 
أدم:اسكعنى يا انسه  واجبى الى فارض عليا كده
مريم:وجبك فرض عليك تتجوز واحدة مسيحية وانت مسلم وفوق كده هى متعرفش 
أدم:ايواة
مريم:وده ازاى بقا
أدم:هحكيلك بس مش هتقولى لحد 
مريم:تمام 
أدم: بصى (وحكى ليها كل حاجه)
مريم فضلت ساكته شويا بعد كده نطقت
مريم: موافقه
أدم:طب يلا 
مريم:استنىبس اول حاجه مش هفضحك عشان مصر والشباب الى بيدمر بسبب الناس دى تانى حاجه عشان مش عايزه اختى تتجوز واحد نسونجى وبايظ زى جون بس عندى شروط
أدم:اوك
مريم: شرط لو طلبت الطلاق مش هتطلقها قبل 6شهور عشان سمعتها ، تانى شرط هتسبها تشتغل ، تالت حاجه ******* اى موافق 
أدم:انت بتتكلمى جدا انتى عايزانى ********
مريم:اه 
أدم :تمام يلا 
مريم :يلا وحاول متخلهاش تشوف وشك
أدم:اوك
رجع أدم المنصة وكان ليحاول يخبر وشه من أميرة  ومريم كانت هتمشى بس احمد وقفها 
أحمد:بتعملى كده ليه 
مريم :عشان ده هو الصح 
أحمد:شايفه انك تخدعيها صح 
مريم:ده لمصلحتها 
أحمد:ازاى ده 
مريم:اختى كانت بتكره جون جدا وفجأة اقتنعت تتجوزه اكيد فى حاجه اغلط أو بيهددودها بحاجه وانا مش هسمح بكده أو أن اختى تتجوز واحد نسونجى ومش محترم 
أحمد:تمام يلا 
مريم :يلا 
_________”_______”_________
          على المنصة 
القس :يلا نبدا
أدم:اكيد اتفضل 
القس:أميرة تقبلى انك تعيشى مع جون فى السراء والضراء وتكونى ليه زوجه صالحه وتحترميه وتحبيه
أميرة بحزن:اقبل 
القس :تقبلى 
أميرة :اقبل 
القس:تقبلى 
أميرة اقبل 
القس:جون تقبل انك تعيش مع أميرة فى السراء والضراء وتكون ليها زوج صالح وتحترمها وتحبها
أدم:اقبل 
القس:تقبل
أدم:اقبل 
القس:تقبل 
أدم:اقبل
القس أعطاهم عقد زواج وأميرة وقعت الاول بعد كده أدم 
القس:اعلنكمها زوج وزوجه بالسلطة الممنوحه لى واداهم
(طبعا كله هيقول هو قال جون مش أدم بصوا ز. ما احنا عندنا كتب كتاب هما عندهم حاجه زى عقد زوج وأدم هيمضى عليه باسمه مش باسم جون فهى كده مراته راسمى )
أدم قرب على أميرة واخدها فى حضنه أميرة كانت خايفه الاول بس بعد كده اطمن وحست بالأمان وكانت مستغربه ده لأنها بتكره جون 
أدم اخد مريم واتكلموا 
أدم :أنا هروح عشان انفذ المهمه وانتى خليكى هنا مع أميرة لحد اما اجى متتحركوش 
مريم:حاضر بس هتتاخر 
أدم:بالكتير ساعة ساعتين 
مريم :اوك  بس سوال
أدم:اتفضلى 
مريم:حضنت أميرة ليه 
أدم بكذب:عشان مش يسأل ولا يتكلم 
مريم بعدم تصديق:اوك هصدق
أدم لسه هيرد ايجى أحمد
أحمد :يلا يا أدم هنبدأ 
أدم:تمام ومشى
مريم:خد بالك من نفسك
أحمد:كل الى يجيبه ربنا خير 
مريم:تمام 
أحمد:تمام
///////////////////////////////////////
      عند أحمد وأدم وعمر
أدم:اى اخر الاخبار
عمر:احنا جاهزين وهنجم فى اى بعد 10دقايق 
أدم:تمام
أحمد:جبتلك كل المعلومات عن البنت المسيحية
أدم:وارينى كده (وبدأت يقرأ المعلومات وعرف كل حاجه عنها)
عمر :أدم ده الوقت المناسب
أدم وهو بيكلم كل القوات:استعدوا 123اهجموا 
بادت حرب جبارة  بين سيد الاسيوطى ورجلته والشرطه المصرية
___________________________
(طبعا البنات العسلات الاذكية هيسالوا طب فين جون أبوه ……..جون كان هو العريس الاخير وكان قاعد مع شيماء الى مفكرها أميرة عشان التشابه فى الفستان والطرحه الى مخبيه وشها أما شيماء كانت مفكره أدم  لأنه مش شافت أدم قبل كده كل تعاملها مع احمد 
أما والد جون كان مع ضيوفه المهمين والأغنية ومش واخد باله من اى حاجه 
…….اظن كده وضحت كل حاجه والى عنده سوال يقوله فى التعليقات
________________’_’__________
                  عند أميرة 
كانت قاعدة هى ومريم اختها (هى بنت عمها بس بتعتبرها اختها)مريم كانت بتدعى أن أدم وأحمد يقدروا يقبضوا على سيد الاسيوطى ويكونوا بخير ……. أما أميرة كانت سرحانه فى حضن چون الى دايما بتخاف منه ازاى حست فيه بالامان
*******************************
أما عند أدم فقبدوا على سيد الاسيوطى ورجالته وبعض الناس الاغنيه الى مشاركين في الجريمه دى بعد صراع كتير راح فيه الكتير من الشهداء (الفاتحه لكل شهداء مصر والوطن العربي والإسلامي منذ بدايته) بس حصل شى وهو ام  أدم اتصاب برصاصه ونقلوه المستشفى
–&&&&&&&&&&&&&&&&&&–
      عند أميرة 
أميرة قاعدة سرحانه ومريم جنبها  
وفى اللحظه دى جون لمحها وقرب عليها 
جون:أميرة 
أميرة:……..
جون أميررررررررة
أميرة :هه
جون:هو أنا مش لسه سايبك هناك بتعملى اى هنا 
أميرة:سبتنى فين 
جون بخبث: انتى باين عليك مش مركزه خالص بس انا هفوقك(ولسه هيقرب عليها بس مريم وقفته)
مريم:مش عيب لما تقرب ع واحده متجوزه 
جون:ماهى شويا هتتجوزنى فعادى اعمل الى أنا عاوزه 
أميرة: شويا اى احنا اتجوزنا من نص ساعه
جون بضحكه سخريه:لا انتى مش فى واعيك خالص 
مريم بابتسامة:انتى اتجوزتى بس مش جون 
أميرة:نعم امال مين 
مريم:أدم 
جون بعصبية:اى الهبل ده أميرة ليا وبس انتى فاهمه 
مريم بضحكه:لا مش ملكك 
جون فقد أعصابه وبدأ يشد أميرة بالعافيه ومريم بتحاول تمنعه بس مش عارفه
جون:لو مش هتكون ليا راسمى هتكون ليا غصب 
يتبع…….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى