Uncategorized

رواية حكاية ورد الفصل الثالث 3 بقلم سارة محمد

 رواية حكاية ورد الفصل الثالث 3 بقلم سارة محمد

رواية حكاية ورد الفصل الثالث 3 بقلم سارة محمد

رواية حكاية ورد الفصل الثالث 3 بقلم سارة محمد

وبدءت ملك تتكلم وادهم مش على بعضه خالص …
وفى نص الأجتماع لقيته قام وقف وطلع يجرى..قومت وبصيت عليه من ورا الأزاز لقيته ركب العربيه ومشا..
ملك : ايه قله الذوق ديه هو فى ايه ؟!
بابا : معرفش ماله..الواد ده هيجننى..
انا : يالا نروح يملك. .
ملك : لسا يومك مخلصش..اجمدى كدا…
وقعدنا وكمانا اليوم فعلا..
واول مروحت …
بابا : تعالى يورد..
ملك : ايلن يعمى..
بابا : روحى هاتيلى اشرب يملك..
انا : نعم يبابا..
بابا : ادهم راح الصعيد عند عمه..الى هو جوز خالتك وحالف ليقتله..
قومت وقفت بسرعه وحطيت ايدى على قلبى…
بابا : بتحبيه يورد ؟!
بصيتله وبكل كدب قولتله : عاوزه انا الى اخد حقى منه بأيدى يبابا ..
بابا : طلباتك اوامر وعلشان كدا خليت ناس تبعى تساعده يهرب..
بس ليه مسألتينيش يورد راح هناك ليه ؟!
انا : راح هناك ليه يبابا؟!
بابا :علشان يشوف قبر ورد…
ف اللحظه دى عطيت لبابا ضهرى ومقدرتش امسك دموعى وطلعت اجرى على اوضتى…
مجرد احساس انك ميت…وشايف الشخص الى حبيته الى هو السبب فى موتك ….عايش وبيطمن على قبرك .
احساس مميت…احساس يموتك بجد…
بس ورد ماتت ومات معاها الحب ده…
ملك : مالك يورد ..
انا : ماليش.  
ملك : الحفله النهارده تلى هنعلن فيها عن وجودك…لازم تستعديلها ..
انا : حقيقي مش قادره يملك..
مينفعش يالا قومى…
ولبست وجهزت ونزلت كانت كل الناس بتبص عليا…كلهم جايين يتفرجو عليا…
وبصيت لقيت واحد لابس بدله ىاح واقف قدامى وباصصلى..
انا : فيه حاجه ؟!
هو : تتجوزينى؟!
انا :انت مجنون…
يا ملك ..يا ملك…
ملك :مالك يا ايلن..
ازيك يا شريف …اقسم بالله واحشنى جدا .
شريف :الحمدلله يملك ..انتى ايه اخبارك ؟!
ملك : الحمدلله .
شريف : مش انا هتجوز..
ملك بشرود : تتجوز !!
شريف : اه هتجوز البنت ديه…
ملك : هتتجوز ورد !!
وحسيت عيونها محبوس فيها الدموع..
شريف : اسمها ورد !
انا : اسمى ايلن يا استاذ انت…ومش هتجوزك..
ملك : لا لا اسمعا ايلن..
متبطل هبل بقا يا شريف..
شريف : فين عمو عصام والله لخليه يخطبهالى دالوقت..
لو كانت بنت مين حتى…
انتى عارفه انه مببرفضليش طلب…
ملك : اسكت يا شريف..اسكت…
بصيت لقيت بابا جاى…
بابا : شريف حبيبي واخده بالحضن..
شريف : عمى جوزنى البنت ديه..
بابا بضحك : عاوز تتجوز بنتى…
شريف : بنتك ايه يعمى…دا انت مكنس عندك غير ابن اسمه شريف..دا انا فاكر يوم م ابويا مات وانت اخدتنى ..
بابا : طيب والله بنتى يالى ربيتك..
شريف : يبقا تجوزهالى…
انا بطلب ايدها دالوقت..
قولت ايه ؟!
ولا اجيب اهلى ..معنديش غير بابا عصام اجيبهولك ..
بابا : بضحك..مش هلاقى حد اغلى منك ءامنه عليها..
ايه رأيك يحبيبتى..
مسكت ديل فسانى ف ايدى وطلعا اجرى مشيت وطلعت اوضتى…
وفضلت اعيط…
الساعه 2 بالليل وانا معديه من قدام اوضه ملك سمعتها بتعيط وخبطت ومرضيتش تفتح…
تانى يوم فى الشركه…
شريف : اتفضلى يا ايلن وراح شاددلى الكرسى..
ملك : اوماا فين نوح..يا شريف..
شريف : وانا اعرف منين نلاقيه كان سهران امبارح ولا حاجه ..ما انتى عرفاه…هيضيعنا بعمايله دى..واحنا مجبرين نستحمله علشان شريكنا…
وفجأه دخل نوح…
وكان متغير عن امبارح 180  درجه..
كان لابس كويس واول مدخل قلع النضاره وقعد وحط رجل على رجل..
شريف : جاى ف معادك..
نوح : بلاش كلام كتير ويلا نبداء شغل..
شريف …بصى يا ايلن احنا عاوزين نبنى قريه سياحيه ..برأيك نبنيها هنا ولا هنا ؟!
ايه رإيك يملك نسميها ايلن…
ملك بصيتله وهى ليا الدموع محبوسه فى عينيها ومسكت كبايه الميا وشربت..
ملك كانت قاعده جنب نوح وانا جنب شريف..
شريف : مقولتيليش ايه رأيك يملك..
نوح بنرفزه : هو كله ايلن ايلن ايلن …متهدا على نفسك شويا. .
شريف : متكلمنيش بالأسلوب ده احسنلك..
نوح قام وقف وقاله : ليه هتعمل ايه يعنى وربنى كدا هتعمل ايه..
وراح رامى كبايه الميا على الأرض..
وفى نفس الثانيه ملك وقعت بالكرسى على الأرض.(اغم عليها )
شريف بخوف..
ملك..
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!