Uncategorized

رواية أحببتها رغماً عني الفصل الثامن 8 بقلم هند خالد

  رواية أحببتها رغماً عني الفصل الثامن 8 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل الثامن 8 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل الثامن 8 بقلم هند خالد

تاني يوم في الشركه
محمد : يا انسه عائشه تعالي على الكتب ورايا 
عائشة بصوت واطي : هنبدا المرمطه بدري انهارده
،ممكن ادخل يا بشمهندس 
محمد : اه اتفضلي حضرتك أستاذتي قبل ما تمشي امبارح 
عائشة : بس حضرتك اللي حصل امبارح حاله طارئه ومقدرتش استأذن ومشينا على طول واظن البشمهندس محمود قلك على اللي حصل 
محمد هو بيلفت الكرسي ويديها ضهره : دا مش رد على سؤالي
عائشة في سرها : “دا انسان معدوش ذوق ازاي بديني ضهره وانا بكلمه كدا” ، حضرتك انا اه مستاذناش بس مكنش فيه وقت لان ميرفت كان ممكن يحصلها حاجه لو ملحقنهاش و ودناها المستشفى
محمد : اتخصملك يومين بسبب الموقف دا واتمنا ميتكررش تاني اتفضلي
عائشة كانت لسه هترد بس قطعهم دخول شخص المكتب 
اياد : الواااطي اللي مش بيسأل على صحبه 
محمد : اياااد انت جيت امتى ياضاا تعالي في حضن اخوك 
وحضنو بعض وانا واقفه مش فاهمه اي حاجه
“”طبعا انتم بتسألو مين اياد .. اياد دا صحاب محمد من و هم صغيرين صديق الطفوله يعني هو كان مسافر ولسه راجع”
اياد : لسه واصل حالا فا قلت لازم اشوفك الاول اخبارك 
محمد : فيك الخير ..انا تمام الحمد لله وانت عامل ايه 
اياد بمزح : عامل شعري ههه
محمد : ههه مش ظريف 
اياد بص على عائشة وغمز : مين دي يا نمس مش تعرفنا
محمد : دي زي السكرتيرة الشخصيه بتعتي 
اياد : اي دا هو فيه منصب بالاسم دا اول مره اعرف
محمد : مع محمد الاسيوطي كل جديد ، اه انسه عائشة تقدري تتفضلي
عائشه نفخت من تحت النقاب : حااضر بعد اذنك
وخرجت عائشة من المكتب وطبعا خارجه متعصبه لأنها كانت عايزه ترد على محمد بس دخل اياد وقطعهم وهوباا خبطت عائشة في شخص ما
عائشة : معلش مشوفتكيش انا اسفه…???? 
ريناد : اي انتي هتفضلي سرحانه كدا كتير 
عائشة : اصل انتي فيكي شبه من الإنسان الرزل 
 اللي معندهوش دم اللي جوا دا 
ريناد ضحكت وقالت : دانتي شكلك شايله ومعبيه منه اوووي فين مكتبك علشان نقعد مع بعض ، هو انتي بتشتغلي اي في الشركة 
عائشة : تقريبا كدا السكرتيره الشخصيه للرزل اللي جوا دا 
ريناد : هو انتي بترمي دبش كدا على طول مفيش كنترول خااالص ههه
عائشة : لا لا بس دا شخص يشل 
ريناد : هو انتي اسمك ايه 
عائشة : انا اسمي عائشة احمد وانتي اسمك ايه 
ريناد : انا اسمي ريناد الاسيوطي بس بخب اللي يقولي يا ريندا
عائشة : اسمك جميل اوي يا ريناد….ايه انتي قولتي 
 اسمك ريناد ايه ????؟
ريناد بضحكه عاليه : اه هو الاسيوطي بعينه تصوري????
عائشة : انا شكلي هترفد أنهارده مكنش يومك يا اش اش يعني انتي اخت الإنسان الرزل البارد اللي فيه كل العبر دا يختاااي متقوليش انك اخته بالله اكدبي عليا
ريناد : حرام عليكي???????? حتى بعد ما عرفتي اني اختها لسه كلامك دبش بس متخافيش مش هتترفدي ياختي انا عارفه أن محمد شديد شويه في الشغل
عائشة : وباااارد جدا 
ريناد : بصي لو معندكيش مانع ممكن نبقى صحاب لاني معنديش صحاب كتير هنا 
عائشة : ومش هتروحي تفتني عليا للرزل اللي جوا دا 
ريناد:  ههه لا مش هفتن للرزل ،بس انا عايزه يكون عندي أصحاب قمرز زيك كدا موافقه 
مدت عائشة أيدها : طبعااااا وان شاء الله لم البت ميرفت تيجي تصاحبيها هي كمان هي قمرز برضو 
ريناد : أن شاء الله ، عائشة هو انتي لبسك كدا علطول أصله بصراحه جميل جدا 
عائشة : بجد ربنا يجبر بخاطرك وينصفك ويعطيك ما يحرمك ويسترك دنيا واخرة يارب ♥️
ريناد : ايه ايه ماسوره واتفتحت هتشحتي ???? يلا اسيبك علشان ادخل للرزل قصدي محمد  علشان وحشني وانا لسه جايه من السفر اصلا 
عائشة : تمام اتفضلي وحمد الله على السلامه
ريناد : الله يسلمك يا قمر
••في مكتب محمد••
محمد : يابني اكبر شويه واتصرف كأنك شاب ناضج عاقل 
اياد : خدنا ايه من العقل يابوي
محمد : يابني حرام عليك كسرت المكتب بالكورة دي والله اللي يشوفك يقول عندك خمس سنين
اياد : علشان طويل ولا علشان تصرفاتي افهم 
محمد الاتنين الاتنين يا اياد
ريناد : ميييييدو حبيبي انا جيت 
محمد : اي دا ايد الأوزاعه جت
ريناد : على فكره هزعل لو قلت كدا وانا مش اوزعه يا محمد
حضنها محمد وقال : لا اوزعه وهتفضلي دائما اوزعتي الصغننه اللي بحبها قد الدنيا
ريناد : يووووه بقى ماشي يا رزل اوزعه اوزعه
محمد بهزار : بنت هو في واحده محترمه تقول لأخوها الكبير رزل
ريناد : مش انا قلت…يبقى فيه ????
محمد : لا هم الظرفاء كلهم اجتمعو انهارده ولا اي
 ريناد : هو فيه غيري انهارده
محمد وهو بيشاور على اياد : اه ياختي فيه اهو
اياد : اهلا اهلا يا ريندا 
ريناد : اي دا اياد ازايك 
اياد : الحمد بخير وانتي شو اخبارك
ريناد : الحمد لله بخير طب اسيبكم انا علشان اروح ارتاح شويه واه مستنياك يا محمد في البيت 
محمد : ماشي سلام وخدي بالك من نفسك 
ريناد : حاااااضر بصوت زومبا
اياد : وانا كمان همشي بس مش هستناك في البيت ههه
محمد وهو بيرمي عليه القلم : بس ياضاا ،ماشي بتجري يا خواف 
°°في مكتب عائشة°°
عائشة : ازايك يا اخ وحشتني جداااااااا  
زين : وحشتك قد ايه يعني
عائشة : اد البحر وسمكاته واد السماء ونجمتها وادا الدنيا كلهاااااا
زين : كدا اقولك وانتي كمان ههه
عائشة : طب مش ناوي تيجي من السفر بقالك سنتين نفسي اشوفك
زين : أن شاء الله قريب يا قلبي المهم أنتي عامله ايه في الشغل 
عائشة : بالنسبه للشغل فا الحمد لله تمام لكن بالنسبه للمدير فا انا اكيد هترفد واتسجن في نفس ذات الوقت لاني هرتكب جريمة قتل بسببه
زين : هههههه لا اهدي يا حبيتي احنا مش ناقصين مصايب 
عائشة : لا لا مش بقدر أهدأ دا انسان رزل والله لو وبارد وعصبي في نفس الوقت ومستفز برضو متعرفش التكوينيه دي ازاي 
زين : معلش استحملي ياختي علشان تثبتي نفسك في الشغل يلا هقفل انا وهرجع اكلمك تاني سلام
عائشة : تمام خد بالك من نفسك يا حب ..سلام 
قفلت مع زين اخويا وبصيت لقيت محمد قدامي وباين عليه العصبيه بصراحه مش هنكر اني خفت من شكله بس انا استرونج ومبينتش
عائشة : فيه حاجه يا بشمهندس محمد 
محمد بعصبية : في أننا في شغل مش مقهى لمكالمات الحبيبين 
عائشة : طب اسمعني حضرتك
محمد : هووووس اي مكالمات خارج الشغل مرفوضه فاهمه احنا مش جاين نحب في الشركه وابقى قولي لخطيبك ياريت ميتصلش اثنا ساعات العمل فاااهمه ولا أعيد كلامي تاني 
عائشة : اولا انت ملكش الحق تكلمني بالطريقه تاني فيه حاجه اسمها هدوءا في الكلام ثانيا انا مش مخطوبه دا…
قاطعه محمد : امورك متهمنيش ويلا كملي شغلك يا أستاذه
خرج محمد وهو متعصب بس العصبيه دي ممزوجه مع شعور تاني  
محمد بيكلم نفسه : اي دا هو ايه اللي خلاني أتعصبت كدا هي معملتش حاجه غلط للدرجه يوووو بقى خلاص اللي حصل حصل 
عائشة وهي بتكلم نفسها : طب انا عملت ايه طيب لا هو فيه حاجه دا من اول اليوم وهو مش طبيعي في طريقة كلامه يااربي ليه رزقتني بمدير رزل زي دا بس لا وانا اللي كنت بدأت ارتحله في آخر كام يوم جه هو قفلها خالص 
••عند محمود ••
محمود : هي الانسه ميرفت مجتش
أحد الموظفين : لا يا بشمهندس حضرتك وافقت على طلب الإجازة باعها
محمود : اه صح معلش نسيت 
الموظف : لا عادي 
محمود في مكتبه : ياربي طب انا عايز اطمن عليها دلوقتي اعمل ايه طب اتصل بيها ولا لا هتقول عليا مجنون بيتصل بصفته ايه بس انا عايز اطمن عليها طب..
عائشة : السلام عليكم يا بشمهندس محمود بصراحه بقى انا عايزه اعرف انا عملت ايه علشان يتخصم مني
محمود فم ام عائشه دخلت : “بس هسال عائشة واطمئن على ميرفت” ايه في حاجه يا انسه عائشه
عائشة : البشمهندس محمد خصملي واتعصب عليا علشان مشيت امبارح من غير ما استأذن طب بالله عليك في الموقف اللي كنت فيه دا كان فيه وقت اروح استأذن علشان امشي
محمود : لا معندهوش حق انا هتكلم معاه واشرحله الموقف
عائشة: شكرا يا بشمهندس معلش ازعجتك
محمود : لا لا عادي … آنسه عائشه هي ميرفت حالته عامله ايه دلوقتي يارب تكون بخير
عائشة : هي أحسن بكتير دلوقتي الحمد لله
محمود : الحمد لله طمنتيني …قصدي  علشان ترجع الشغل وكدا 
عائشة مبتسمه : طبعا طبعا استاذن انا
محمود : اتفضلي
عائشة وهي خارجه طلع في وشها شخص 
محمد: انتي بتعملي ايه هنا المفروض تكوني بتشتغلي
عائشة وهي تكتم الغضب: حاااضر هروح اشتغل 
محمد : بسرعه ومش عايزين لعب في الشغل
 عائشة وقالت بصوت واطي : يارب يا اخي تقع على وشك وانت ماشي وتتعور
محمد : بتقولي حاجه يا بشمهندسه
عائشة : بقول حاضر 
مشيت عائشة ودخل محمد لمكتب محمود 
محمود : خف عليها شويه يا اخي حرام عليك
محمد : بس يلا انا مش ناقص اصلا
محمود : ليه بس فيه ايه احكيلي
محمد : مفيش بس عائشة دي شغال تكلظ خطيبها بقى ولو حبيبها في الشغل ومش منتبه للشغل اصلا 
محمود بخبث : وانت عرفت ازاي أنها بتكلم خطيبها 
محمد : سمعتها يعني وهي بتتكلم وبتقول قال ايه سلام يا حبيبي
محمود : وانا مالك تقولو يا حبيبي ولا يا قلبي فيها ليه
محمد بعصبية : لا متقولش كدا لاي حد غيري 
محمود : اثبت عندك قولت ايه عيد تاني بالله
محمد : ايه بس ياخي غلطت وانا بقول 
محمود برفع حاجبه: بكرا نقعد على الحيطه ونسمع الزيطه
محمد : ولا زيطه ولا مش زيطه انا هروح علشان اختك جت انهارده هروح اقعد معاها
محمود : امتى جت المفعوصه دي مقلتليش
محمد : جت انهارده ماهي كانت هنا في الشركة بس تقريبا هي لسه متعرفش انك بدأت تشتغل هنا 
محمود : اممم طب يلا انا جاي معاك 
هون في الطرقه للاسانسير 
محمد : آنسه عائشه
عائشة بضيق : افندم 
محمد : خطتلك الملفات بتاعت الاسبوع على مكتب عايز اجي بكرا الاقيهم خالصين
عائشة :…………..
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غرام الوتين للكاتبة سمسم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!