Uncategorized

رواية نيروز والظابط الجزء الثاني الحلقة الأولى 1 بقلم سماح أبو داغر

 رواية نيروز والظابط الجزء الثاني الحلقة الأولى 1 بقلم سماح أبو داغر

رواية نيروز والظابط الجزء الثاني الحلقة الأولى 1 بقلم سماح أبو داغر

رواية نيروز والظابط الجزء الثاني الحلقة الأولى 1 بقلم سماح أبو داغر

عند هزال في صباح يوم جديد مليء بالاحداث 
وهي تفتح عيونها ووجدت نفسها في المكتب وهي تفتكر ماذا حصل وتراجعت بتفكيرها  وافتكرت كل حاجه 
معتز خبط ودخل 
صباح الخير ي ريت تكوني الخدمه عجبتك 
هزال بقرف 
((صباح الزفت ع دماغك)) 
معتز 
مش عاوزين غلط وأكمل كلمه 
ز وكمان ي  قطه عندي ليكي عرض  
لاني بصراحه مش عاوزك تبقي في مكتبي كتتتير
 اصل بقي كلتو  دبان أردا أن يستفزها 
 ‏
هزال ومين قالك اني هستني تقفل المحضر متقفلوش انا همشي وتركته وسوف تخرج
معتز بشخط جعل قلبها يبكي من الخوف كيف هذا المتوحش معندوش احساس 
معتز هو انا قولتلك أمشي مش بكلمك
هزال نعم عاوز اي 
معتز لما اخلص كلامي غوري في داهيه 
هزال في سرها(( غوره تاخدك ي بعيد))
معتز يريد أن يعلمها الادب ع طولت لسنها ونفس الوقت هو ارتاح لها بس كل ده عشان خاطر مالك ابنه 
معتز بتقولي اي 
هزال برتباك لا مبقول اي العرض
معتز العرض اني هخرج اخوكي من القضيه الي هو فيها القضيه أقلل حاجه خمس سنين سجن وهدخله مصاحه خاصه يتعالج فيها وكل المصروفات ع حسابي وكمان هشغله 
هزال بفرحه وحزن في نفس الوقت 
اكيد عاوز حاجه 
معتز تتجوزيني 
هزال بصدمه نعممممممم اتجوزك انتا لو انتا اخر واحد ع الكوكب مش هجوزك 
معتز بضحكه ساخره هههههههه ???? خلاص ي قطه اخوكي بقي يفضل في السجن ومش تعرفي تتطلعيه حتي لو جبتي اشطر محامي في مصر 
هزال والدموع بدأت تتساقط فهي غير مستوعبه هل تتضحي بمستقبلها هل سوف تتضحي بحياتها وتدخل السجن بيديها لا تستطيع التفكير ياله من حقير ????????
معتز قولتي اي هسيبك اسبوع تفكري وقت الموافقه اقدر انقل اخوكي المصاحه ويطلع من القضيه زي الشعره من العجينه 
هزال تفكيرها يوميها في حاجه وهي في حاجه ثانيه 
وتركته وغادرت دون أن تتنطق كلمه 
معتز اسبوع  حلو زي بعضه تفكر برحتها وكمان ترتب نفسها كويس ي رب كل ده عشان مالك مش عشاني وتذكر مراته الذي كان يعشقها وتوفت وهي بتولد مالك 
ودمعت عيناه  هل يبكي الرجل ع زوجته 
(((((نعم عندما يعشقها))))
******★*********★*********
نيروز التي ا فاقت  من نومها واستاذنت من احمد انها تروح ولدتها وتبقي مع حور عشان العريس 
نيروز وصلت لبيت امها وسلمت عليها وحضنتها
نيروز وحشاني جدا ي ماما 
الام انتي اكتر ي روحي نيروز فين حور 
الام حور مخموده 
نيروز تب كويس تعالي عاوزاكي 
ونيروز بدأت تقص ولدتها ع زين وانو جاي يتقدم لحور الساعه 9 مساءا 
الام بسرعه كده ي بنتي 
نيروز اه ي ماما وبعدين كل حاجه هتبقي تممم  
الام الي في الخير يقدمه ربنا 
نيروز ونعمه بالله وزهبت الي حور 
وتركت الغرفه ودخلت وفتحت الشبابيك ونور الشمس دخل إلي الشرفه 
حور بنعلس ي ماما سبيني شويه 
نيروز يلا ي اختي بلاش دلع عشان تلحقي تجهزي
حور اجهز ليه هااا حد قالك اني خارجه 
نيروز يلا عشان في ضيوف جايه
حور طب وانا اعملهم اي سبيني انام ويلا بره
مش عاوزه وش عاوزين توزعوني يعني مخافيش هنام لحد ميجو ويمشو ومش هعمل دوشه
نيروز ي راديو بس ده عريس 
حور بصدمه اكيد مش انا 
نيروز يلا قومي كده واجهزي 
حور وانا مالي هو جاي انا مال الي جبوني 
نيروز بطلي غلابه ويلا 
حور عاوزين تخلصوا مني يعني حد قالكم اني عاوزه اتجوز
نيروز جابت كوبايه مائه ودلقتها عليها وبتضحك ع منظرها 
حور صامته مما فعلته اختها 
حور طيب دي أمه داعيه عليه وتفكر أن تطفشه 
هزال وهي تمشي تفكر ماذا تفعل 
واتصلت ع هزال 
الوووو 
هزال اي ي حور ي قلبي عامله ايه
حور انتي كويسه 
هزال ايو كويسه 
حور طيب اعتبري نفسك معزومه عندنا انهارده وكمان نيروز مش بطله زن كل شويه رني ع هزال يلا كده تعالي 
هزال لسه هروح البيت الاول وهبقي اجيلك بليل
حور تمم ي قلبي 
هزال قفلت مع حور وهي تمشي لمحت يفته مكتوب عليها مطلوب انسه لتتدرس في حضانه خاصه للولاد بمرتب كويس حاصله ع اي مؤهل 
هزال ابتسمت وها القدر عاد يبتسم لها من جديد وخدت العنوان ورقم وأنها سوف تقدم بكره 
*******
وذهبت الي البيت وقالت لوالدتها اني محمد سافر مع صحابه ومش عيرجع غير بعد اسبوع 
أرادت أن تكذب عليها حتي لا تستطيع هزال أن تقول الحقيقه فسوف يحصل شيء سيء ولدتها إذا علمت بالخبر وشكرت صديقتها وذهبت لكي تنام 
ودخلت غرفتها وهي تبكي لما ي زمن بتيجي عليا 
وفضلت تبكي حتي ذهبت في ثبات عميق من النوم 
⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️⚔️????????
في شركه المنياوي 
وفي مكتب احمد بتحديد
توجه زين الي مكتب صديقه 
زين هو انا مش عريس لازم اخد اجازه
احمد اتنيل اشتغل وخلص الي معاك عشان لسه ورانا شغل كتتتير واجتماع مهم النهارده
زين هالات نعممممممم(((ي رب هو مفيش رحمه))
احمد بتقول اي زين لا مبقولش بقول اشتغل احسن 
احمد شوفت معتز عمل اي في غيبنا 
معتز جهزت كل حاجه وعملت كل الي شغل في المعسكر 
احمد سمع الصوت ع باب مكتبه 
زين ليك وحشه جيت في وقتك وحضنه
معتز في مصلحه صح 
زين ينفع يعني اخوك يبقي عريس ويشتغل اليوم ده وكمان اي في اجتماعات كتتتير ????????????وكاد أن يبكي
معتز انتا رايح تخطب مش تتجوز 
احمد قوله قوله انتا عشان معلقوش من قفاه الواد ده 
زين الطيب احسن ((الي هيجي عليا مش هيكسب ابدا????)
وانفجر احمد ومعتز ع منظره من الضحك 
زين اه بقي منتو  كل واحد اتجوز إنما أنا غلبان  
وجاءت السكرتيره وطرقت الباب 
اتفضلي إذن لها احمد 
السكرتيره الاجتماع بتاع انهارده اتلغي ي فندم بسبب طورايء حصلت مع الشركه الأخري والاجتماع بكر 
احمد بتعصب هما هيشغلونا ع مزجها الاجتماع مش هيحصل غير مقول انا 
السكرتيره حاضر ي فندم 
زين ليرفع أيده السماء الحمدلله لله ي رب اهي جات من عندك انتا ((عشان ربنا ع القوي والظالم ))
احمد امشي من هنا بدل محدفك بحاجه 
زين هو انا كنت قاعد في بيتك وهرب 
احمد حدفه بريموت الكنترول 
معتز اهدي ي احمد هههه ده زين عمره مهيعقل 
احمد طيب تعال يلا البيت عندي وهات مالك عاوز اقعد معاه 
زين هرب من أمام احمد قبل أن يعلق 
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
في المساء 
الام يلا خلصووو عشان زمنهم جايين 
نيروز بنتك بارده بنت بارده ي حاجه 
الام البارده الي هيا انا ي نيروز ههه
نيروز لا ي ماما اقصدش ي حلويات اي القمر ده حاسه انك انتي الي هتتجوزي مههههه 
الام بطلي بكش ي بت 
حور ماما اتجوزيه انتي وريحنا دمغنا 
الام اسكتي بدل ماجي اشعلقك من شعرك فاهمه 
حور حاضر 
وحضر الجميع 
معتز وزين وأحمد 
واتعشو سوا واتقدم احمد لكي يخطب حور لزين 
معتز اومال فين العروسه ي حاجه 
الام حاضر ي بني ثانيه وخرجت كلا من حور ونيروز وهزال 
حور التي ترتدي فستان بابي بلو مترز بالون الاسود وتركت العناء لشعرها دون قيود وبعض لمسات الميكب الخفيف التي جعلها كالوحه فنيه زين كان متنح ليها وهي باصه في الأرض زين لنفسه يخربيت جمال امك 
نيروز ترتدي فستان اسود قصير مترو بالون الابيض وفردت نص شعرها ع ظهرها والآخر ع أمام ع كتفها احمد بص ليها وعيونه بطلع قلوب وقلبه بيدق 
هزال أردت فستان سكري مورد وعليه ورد الفستان مش غالي بس فيها كان اشيك من الفساتين الغاليه وتركت شعرها للعناء وقصه نازله ع عيونها وبعض لمسات الميكب الخفيف الذي أعطها لمساء من الجمال ع جمالها 
لفتت انتباه معتز ومعتز فضل متنح اه البت الصراحه جميله عمله زي الفراشه وكان حاسس احساس غريب 
معتز لنفسه فوق بقي انتا بس هتتجوزها عشان مالك انتا لسه بتحب هنا ورجع كشر تاني 
نيروز خدت هزال 
نيروز يلا تعالي نجهز السفره 
وسابت حور ومشيت 
احمد حاله تليفون شغل مهم معتز رن يطمن ع مالك وتركتو زين وحور لوحدهم 
زين بيبص لحور الي باصع في الأرض 
زين ابي صورتي السجاده كام مره 
حور كأنها تعرف هذا الصوت فهي لا تريد أن ترفع عيونها 
زين هااا مش هتبصيلي شكلك مش موافقه عليا خلاث مش هغصبك هقوم امشي 
حوور ايييي لوك لوك لوك افصل ده الشاحن بيفصل 
يتبع…..
لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
للعودة لقراءة الجزء الأول من الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!