Uncategorized

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيماء سعيد

 رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيماء سعيد

رواية قلوب كادت أن تنطق الفصل الثاني عشر 12 بقلم شيماء سعيد

النهاردة بداية الترم التاني في الدراسة واخيراا أخر سنة في الجامعة
عند حوووووررررررر
منذ ذالك اليوم وزادت علاقة تميم وحور لدرجة ان حورر بدأت تراودها مشاعر غريبة ولكنها تخشي ان تكون وقعت بالحب ،،، أما تميم فيزداد تعلقه بها وبتفاصيلها اصبح يعرف عنها الكثير ويراقب تفاصيلها حتي بات يعرفها جيدااااا ولكن هل وقع بحبها؟؟؟
صحيت حور في وقتها المعتاد اتوضت وصلت وصحت تميم وحضرت الفطار
تميم _ صباح الفل
حورر _صباح الياسمين انا حضرت الفطار والقهوة كمان مش تنزل من غير فطار سلاااام
تميم _ وانتي مش هتفطري
حورر _ لااا اصل ذات النقاب مستنية مع السلامة
تميم _ في رعاية الله
نزلت حوررر وقابلت جهاااد عند باب الجامعة
حورر _صباح الخير يا ذات النقاب
جهاد _صباح النور يا عسل ، هي نغم ماجتش معاكي
حورر _ لااا حتي انا بقالي ٤ ايام بحاول اكلمها كل مارن عليها يرن ومش ترد ولما ارن تاني يقولي مقفول اول مرة تعمل كداااا انا قلقانة عليها جاامد حاسة ان فيه حاجة بس مش عارفة ايه
جهاد _ ان شاء الله خير ، احنا نشوف المحاضرات الي علينا ونروحلها
حورر _ تمام يلا بينا علشان منتأخرش
جهاد _ هيااا بنااا
عند نغممممممممممممممممم
قاعدة في اوضتها كالعادة بتحاول تشغل دماغها في اي حاجة بس للاسف مش عارفة وفجأة دموعها نزلت وبقت بتعيط جامد ودا لانها افتكرت اسوء يوم في حياتها اليوم الي سافر فيه مرواااان
فلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااش بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
نغم حبت مرووواااااان وبكره هيسافر القاهرة ومش هيرجع بعد كداااا فقررت انها تقوله علي مشاعرها علي امل انه لما يعرف مش هيساافر وغير كدااا هي حاسة ان مروااان بيحبها بس مفيش وقت علشان تستني لما يقولها هوووو
نغم قاعدة في الكافية علي البحر مستنية مروااان يجي لانها قالت ليه انها عايزة تشوفة وفاقت علي صوت مرووان
مرووان _ ازيك يا صغنن
نغم بتذمر _ يا بني انا كبرت وايه صغنن دي
مرواان _ بس انتي هتفضلي الصغنن ولا مش عجبك مثلاااا
نغم بضحك _ لاا عاجبني ياا بااشاااا ، يلا اطلبلي عصير مانجة
مروااان بضحك _ احنا هنستعبط انتي الي عايزه تشوفيني يبقا الحساب والعزومة يا صغنن عليكي
نغم _ بس يا باابااا انت تطول اني اعزمك أثلا
مرواان _ بعد أثلا دي متتكلميش انت عارفة انك لو مش أختي كنت ولعت فيكي بس يلا هنفذلك الي انتي عايزاه لاني مسافر بكره
نغم _ سابته ومشيت زعلت لما قالها انتي اختي
مرواان يستغرب رد فعلهااا دااا وقام وراها
مروااان _ نغممممم ،،، نغممممم
نغم ماشيه وهي بتحاول تداري دموعها وفجأة لقت مروان مسك ايدها ولفها ليه
مرووان بعصبيه _ ايه شغل العيال الي عملتيه جواا داا ممكن اعرف ايه الي قولته يخليكي تسيبني وتمشي
نغم بزعيق _ انا قولتلك كام مره انا مش أختك يا مرووان
مرووان _ بس انتي أختي حتي لو مش موافقة وانا مش شايفك غير كدااا
نغم _ بس انا بحبك يامرووان
مرووان بصدمة _ انتي في وعيك انتي عارفة انتي بتقولي ايه
نغم باصرار _ ايوة عارفة انا بحبك ومعرفش دااا حصل ليه او امتي وازاي معرفش كل الي اعرفة اني حبيتك ومش هقدر اعيش من غيرك يا مرووان خليك هناااا بلاش تسافر انا محتجاااااك
مرووان بضحك _ انت أكيد بتهزري انتي اختي انت اخت عمر وعمر اخويا وبعاملك زي اختي لان معنديش اخوات والي انت بتسميه حب دا مش حب انت في سن المراهقة ولسه صغيرة الي انتي حاسه بيه دا مجرد اعجاب او انبهار مش أكتر فوقي يا نغم وانسي الهبل داااا
نغم _ وانت شايف ان حبي ليك هبل
مرووان بعصيية _ ااااه هبل ولعب عيال مش معني اني مهتم بيكي اني اكون بحبك لاااااا انا عارف ازاي والدك بيعاملك وكمان عمر واحنا متربين مع بعض وامك زي امي لانها عوضتني عن امي الله يرحمها والي بعمله معاكي يعتبر جزء من الي اهلك بيعملهوله معايا
نغم _ يعني كل دا رد جميل
مرووان _ ايووه وانت يعني مفكره اني لو حبيت هحب واحدة زيك ليه ،،، سيبك من فرق السن الي بنا ،، غير كداااا أكيد عندك ضغوطات نفسية وكمان واحدة حياتها كلها بين خناق اهلها وضرب والدها ووحدتها وكمان شكلك المبهدل دايما ياشيخة انت الواحد لما بيبص في وشك يحس انه واقف قدام مدمن انتي مش شايفة تفسك ،،، فبلاش تحطي نفسك في موقف يخليكي مش عارفة تتصرفي وغير كدا انا مش بحبك واستحالة يجي اليوم الي احبك فيه او احب واحدة زيك فووقي لنفسك ومذاكرتك وبلاش تضيعي نفسك ومستقبلك مع السلامه
سابها عمر ومشي وهي حاسة نفسها تايهة ،،، نفسها تعيط تصرخ بس مش قادرة ،، شعرت وكأنه تم سحب جميع الدماء من جسدها ،، هل سمعتم شيئا كسر أجل انه قلبها ،،
بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك
فاقت نغم علي صوت والدتها
الأم _ حورر وجهاد بره
نغم _ قوليلهم اني نايمه او مش هناااا مش عايزة اشوف حدد
حورر _ لاااا الموضوع شكله كبير لاول مرة نغيمه مترضاش تشوفنا
جهاد _ ممكن تسيبنا معاها يا طنط شوية
الام _ حاضر يا بنتي ،،، خرجت الأم وسابت حور وجهاد مع نغم علي أمل انهم يخرجوها من الحالة الي هي فيها
حورر _ احكي وانا سمعاكي
نغم ببرود _ مفيش مش عايزة أتكلم مع حد تعرفوا تسيبوني في حاالي انا مش عارفة اية الي جابكم هناااا
جهاد _ نغممممم ايه الي بتقوليه داااا
حورر نظرت لجهاد نظرة فهمت مغزاها بأنها تصمت
حورر _ طب انا عايزة أتكلم هتسمعيني ولا امشي
نغم بجمود وبرود عكس مابداخلها _ امشي يا حوررر لو سمحتي وياريت تقطعوا علاقتكم بياااا
حورر بدموع في عينها _ انا همشي يا نغممم ومش هاجي تاني بس ممكن أحضنك لاخر مرة
قامت حورر باحتضانها وبادلتها نغم العناق وشددت عليها وكأنها تطلب منها عدم الرحيل
حورر بهدوء _ اتكلمي واحنا معاكي سمعاكي قولي الي في قلبك بس مش تسكتي اتكلمي. يانغم
نغم _ هو انا ليه بيحصلي كل دااا ،، قلبي بيوجعني جااامد كل لما افتكره دموعي بتنزل من غير ماحس صورته دايما قدامي علي الرغم من اني مش هقدر أشوفه تاني تعرفي لما الدكتور قالي انك مش هتشوفي تاني فرحت والله فرحت قولت يمكن بابا يحبني بعد الي حصلي دااا بس للاسف وكاني قولتله زود كرهك وحقدك ليا تعرفي كل لما يشوفني يقولي كنا ناقصين انك تتعمي بحاول اني اتجنبه دايما بس هو مش بيسيب فرصة الا لما يحطمني ويكسر فيا تعرفي لو قالي سبب كره ليا وقالي بعدها موتي نفسك هعملها ومش هتردد ثانية ليه بيعمل كداااا يا حوررر هو ذنبي اني بنت
جهاد تقوم بمسح دموعها _ طب والله ابوكي دا مش بيفهم يا بنتي والله انتي احلي حاجة حصلت في حياتي انا وحورر والله ربنا مش هيسيبك ممكن يكون دا اختبار من ربنا ليكي وبيختبر صبرك وهيعوضك ويجبر خاطرك قريب وبكرة تقولي جهاد قالت
حورر _ نغم مهما يحصل اعرفي ان دا خير ليكي ومتفكريش في حاجة تزعلك فرحي نفسك بنفسك ،احنا هنفرحك عادي ولازم تواجهي الناس وتشوفي حياتك ولا هتقضي الباقي من عمرك هنااا مثلااا
نغم _ بس انا مش عايزه اشوف حد ولا اتكلم مع حد خاالص
جهاد وخوررر _ قومي يا ماما والله لننزل ودلوقتي وكمان احنا مااخدناش غير محاضرة ساعة وجينا ليكي يا برنسيس
نغم _ بلاش انا مرتاحة هنااا
حورر لجهاد _ افتحي يا بنتي دولابها ونشوف هتلبس اية يليق علي الي احنا لابسينه هناااا
نغم بضحك _ دا علي اساس انكم بتلبسوا حاجة غير النقاب والخمار والادناء الاسود والدريسات والعبايات الغامقة
حورر _ بس يا ماما احنا ملكات بس انتي متعرفيش
نغم _ كان نفسي ابقي زيكم
حورر _ بت قومي يلا هتقلبها رغي وألا اقولك انا هلبسك علي زووقي يلا
جهاد _ ربنا يستر
نغم _ عياال هتعملوا في ايه
وبعد شوية خلصت نغم لبسها بمساعده جهاد وحوور
نغم _ هو انا حاسة بحاجة غريبة وشعور أغرب بس حلو
جهاد _ حاسة بإيه
نغم _ ملكه زيكم هو انتوا لبستوني ايه
حورر _ ادناء لونه رصاصي
نغم بفررررررررحة كبيرررررة _ بجدددد.
جهاد _ااااه والله
نغم _ كان نفسي اشوف نفسي بيه
خورر _ واحنا عيونك الاتنين ويلا يا ماما هنتصور دا النهاردة عيد
اتصوروا البنات وهما فرحوا جدااا لما قدروا يخرجوها من حزنها هي كان نفسها تلبس ادناء زي صحابها بس دايما كانوا اهلها بيرفضوا فرحت جدااا لما حلمها اتحقق حتي لو هي مش هتقدر تشوف نفسها
اخدوها البنات وأصروا عليها تمشي معاهم وتخرج بالعصاية بتاعتها في الشنطة وراحوا المطعم يتغدوا مع بعض
عند تميييييييييييييييييييييييييييم
بعد حور مانزلت كان زعلان جدااا حاسس انه مخنووق انه خلف بوعده لنوور قام لبس وركب عربيته ونزل وراح لمكان يخلو منه اي شخص
يقف أمامها يبكي وينتحب وتتعالي شهقاته
تميم _ وحشتيني يا نووور ، ليه سبتيني لوحدي انتي مش عارفة اني بموت من اليوم الي سبتيني فيه ، عارف اني السبب في الي حصلك انتي هنا دلوقتي بسببي كان نفسي اكون معاكي يا نوووووور ردي عليا ولو لمره واحدة انا عارف انك مش هتردي عليا لانك مش موجودة معايا بس تعرفي ساعات بشوفك قصادي انتوا شبه بعض جداااااا انتي وحوررر عارف اني خلفت وعدي واتجوزت بس والظروف كانت اقوي مني ومنها ،،كان نفسي تكون انتي ،، ساعات بيبقي نفسي أحضنها زي ماكنتي بتعملي واحكي ليها زي ماكنت بعمل معاكي بس برجع وافتكر ان دي حورر مش نورري تعرفي مرة غلطت لما قالتي من عيوني قولتلها تسلم عيونك يانورري وقتها حسيت باني محتاجاك اكتر من اي وقت بحبك يا نووري سامحي تميم
قعد يتكلم تميم مع نوررر ويحكيلها عن حورر وازاي اتجوزها فضل قاعد لحد بليل وهو مش عايز يرووح
لا تقل إن رحلوا فلن أشتاق لهم ولكن كيف ولازال طيفهم أمام عينك وأرواحهم بجانبك كل لحظة كيف تنساهم وأنت لازلت أسيرا لذكرياتك معهم ومسجونا في تلك الحقبة التي جمعتك بهم ” شيماء سعيد
عند البناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااات
راحوا مطعم نغم بتحبه جداااااااا
حورر _هااا هتكلوا ايه
جهاد ونغم _ طبعا بيتزااااااااا
حورر بتذمر _ لااااا نجرب حاجة تانية
نغم _ لااااااا براحتك
حورر _ بقا كده
جهااااد _ ااه يلا اطلبي
طلبت حورر الاكل وقعدوا يتكلموا ويدردشوا مع بعض ويعرفوا اخبار بعض نغم زعلت لما عرفت الي حصل ليزيد بس هي عارفة قد اية يزيد وجهاد بيخبوا بعض وبتدعي ربنا يسعدهم ،،، وكمان لما عرفت حورر حياتها بتمشي ازاي فرحت لان معني ان تميم قرر انهم يكونوا صحاب ان احتمال يحبوا بعض
اتفقوا البنات ان نغم هتنزل معاهم المحاضرات وهتيجي هي وحوررر مع بعض
ووسط كل هذا لازال يراقبها من بعيد يتمني لو كان يستطيع التحدث معها مثلهم ان يتشارك معها الطعام كالبقية ولكن هي كالحلم البعيد ولكن هل سيقدر المجهول علي تحقيقه ، هل سيجلس معها يوما ،، هل ستشعر بحبه لها ام سيصاب بخيبه جديدة ولكن يكفي رؤيتها سعيدة اقسم بداخلها علي ان يجعل سعادتهااكبر اهدافه في الحياة احبها بصدق ولا يعرف من تكون يلقبها بذات العيون الزرقاء
عند يززززيد
يشعر بالملل وأن هناك شيئا ناقص في يومه لم يري جنته منذ الأمس يكاد يفقد عقله من كثره التفكير ،، يرغب بسماع صوتها ،، يريد اصرارها وتحديها له ان تجعله يتقبل حبها ،، الرغبة القوية في رسم الابتسامه علي وجهة ،، اندماجها في رسمها وكأنها مغيبة يشتاق لتفاصيلها
افاق من شروده علي صوت طرقات الباب ابتسم عندما اعتقد بأن تكون هي ….
هبه _ كيف الأحوال يا زيزوو
يزيد _ بخير يا بنوتي ايه اخبارك
هبه _ في زحام من النعم ،، هااا احكيلي مالك
يزيد _ خاايف
هبه _ متخافش عليها بتحبك علي فكرة وعمرها ما هتقدر تعيش من غيرك دي جهاد بتحاول تعمل اي حاجة ترضيك اديها فرصة يا يزيد هي لو كان حصلها حاجة وحشة انا متأكده انك استحاله تسيبها ،،، بس في حاجة ناقصة وضايعة هناااا انا مش لاقيها.
يزيد باستغراب _ ايه الي ضااع وبدوري عليه
وفجأة دخلت جهاااد _ شكلها ابتسامتك يا حبيبي
هبة _ طب والله بنت حلال الاخ كان عنده ملل وقاعد في الاوضة من امبارح ومفطرش الصبح معانا
جهاد بزعل_ بقا كدااا ماشي يا يزيد
هبه _ سلااااااام
بدأت جهاد في فتح الستائر ومساعدة يزيد كعادتها ولكنه لم تتفوه بكلمه مما جعل يزيد يشعر بغصة في قلبه
يزيددد _ انا آسف
جهاد _ وهي لازالت تكمل مابيدها واردفت وانت عملت حاجة تزعلني خااالص ، مش بتفطر عادي ،ما اخدتش الدوا في داهيه ،،، عااااادي شكلك حابب انك تكون كدااااا يزيد انا مستنيه اليوم الي اشوفك واقف قدامي فيه تاني وبتعمل كل حاجة بنفسك مش محتاجني وقتها هحس اني عملت الي اقدر عليه لكن لما تهمل نفسك كدااا عايزني افرح مثلا قالتها وهي علي وشك البدء
يزيد شدها وقام باحتضانها يخشي ضياعها من بين يديه وقال محاولا تغير مجري الحديث
يزيد _ جنتي عملت ايه النهاردة
جهاد ببتسامة _ جلست بجوارة وبدات تقص جميع ماحدث معها وبعدها قامت بتحضير الغداء والذي كان عبارة عن شوربة خضار كنوع من العقاب لما فعله يزيد فهي تعلم مدي كرهه لها
وضعت جهاد الطعام امام يزيد وبمجرد ان راااه حتي امتقعت ملامحه مردفا بهدوء
يزيد _ وايه دي
جهاد _ شوربه خضار حلوة جدااا ومفيدة وغير كدا انا الي عملاها
يزيد _ وانا مش بحبها مش هاكلها
جهاد _ والله كنت عايز اقول ان في اكل غيرها بس للاسف مفيش غيرها فلو بتحبتي هتاكلها ومن غير نقاش
يزيد _ يسلااااام يعني انت هتعرفي بحبك ولا لأ من شوربة خضار
جهاد _ ايوة ويلا قبل ماتبرد
يزيد _ بدأ في تناول الطعام في صمت وتظهر علي وجه علامات الاشمئزاز ولكنه انهي الطبق
جهاد _براااافووووو يا حبيبي
ظلت جهاد مع يزيد تهتم به وتساعده في كل شئ وجلست بجوارة تذاكر محاضراتها ويزيد يساعدها في استذكار دروسها وبعد فترة ذهبت لبيتها بعدما اصطحبها يزيد للبيت
عند حووووووووررررررر
رجعت بيتها وحضرت الطعام وظلت منتظرة تميم ولكنه لم يأتي مر وقت مجيئة منذ زمن قاربت الساعة علي الثانية عشر ليلا ولم ياتي بعد ولايجيب علي هاتفه ولقد بلغ منها القلق ذروته ………….
وفجأة ………
ياتري حياة حور وتميم هيحصل فيها ايه
اية علاقة الي ممكن تكون بين حور ونور
حياة يزيد وجهاد هتكمل ولا هتنتهي
حياة نغم اية الي هيحصل فيها معقولة يكون الفرح علي وشك والحزن ينتهي قريبا
مين الي بيراقب نغم
يتبع..
لقراءة الفصل الثالث عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!