Uncategorized

رواية وفاء البارت العاشر 10 بقلم آية عبده

 رواية وفاء البارت العاشر 10 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت العاشر 10 بقلم آية عبده

رواية وفاء البارت العاشر 10 بقلم آية عبده

في غرفه العمليات 
تصرخ ريم بقولك سيبني يادكتور اختتتتي???? لااااا متموتيش يا وفااااء????
رد الدكتور اسماعيل وامر الممرضه الاخري بأن تأخذ ريم الي الخارج ،وذهب الي الدكتور عمر 
خير بادكتور المره الاولي لصدمه الكهربه مفيش اي نتيجه
رد الدكتور اسماعيل ،جرب تاني يادكتور 
رد عمر بقلق وتوتر لازم تعيش هتبقي اول حاله افشل فيها
رد اسماعيل معلش يادكتور عمر سيبني انا اعمل صدمه الكهربه وابعده اسماعيل،وجرب الصدمه بسم الله ياااارب????
***********
خارج غرفه العمليات 
تخرج ريم منهاره 
تجري عليها منال في ايه ياريم
وفااااء ياماما????
نزلت منال علي ركبتيها ???? وبلعت ريقها قائله ،مالها وفاء ياريم
ماتت وفاء ماااااااتت 
ردت منه بصراخ ???? وفااااء اختي لااااا رد رامي واخذها في حضنها اهدي يامنه اهدي ظلت تصرخ وفاااااء
????بزهول من الصدمه وفاء مين ال ماااااتت ، واقتربت من ريم ????هاااما تردي فين وفاء بنتي 
وجاءت من بعيد???? ساميه في ايه انتم بتصرخو ليه
ردت منال صارخه في وجهها ???? وفاء بنتك ياساميه مااااتت
ريم همت بالوقوف ومنه ورامي كذلك ونظرو جميعا الي منال???????????? 
ردت ساميه ???? وفاء ماتت ????????????
صرخت منال اكثر كالمجنونه ،وفاااء ماتت لاااااا
اقتربت منه وريم الي امهم بخوف علي امهم 
ماما اهدي 
لااااا سيبوني ،واقتربت الي ساميه الواقفه لا تصد ولاترد من هول الصدمه ، بنتك ماتت ???? وفاء بنتك ههههه ماتت ،بنتي 
ماتت لاااا 
ردت ريم بزهول من مما تسمعه وخوفها علي امها ???? اهدي والنبي ياماما متعمليش في نفسك كده 
وظلت ساميه واقفه مزهوله مصدومه من اثر الخبر
**********
داخل غرفه العمليات 
خير يادكتور اسماعيل
يااخذ نفسه من الصدمه ،الحمد لله النبض رجع ????
استهدي عمر وبلع ريقه الحمد لله 
رد اسماعيل هنكمل العمليه
رد عمر ايوه طبعا بسم الله 
*********
خرجت الممرضه مسرعه تخبر اهل وفاء بأن نبضها رجع 
خرجت تجري عليهم ابله منااااال 
???? 
ردت الممرضه وفاااء مامتتش وفاء رجع نبضها انا خرجت اطمنك،ورجعت مسرعه لتأخذ مكان ريم 
ردت منال  بفرح وسجددت لله???? احمدك واشكر فضلك يارب وحمدو الله جميعا علي رجوع نبضها 
ولكن ساميه ظلت مكانها من الصدمه لا تتكلم واقفه في حاله زهول????
***********
افاق خالد 
اناا فين
رد محمد صديقه ،حمدلله علي سلامتك ياخالد
محمد انا فين ومسك رأسه وتوجع 
رد محمد ارتاح بس ياخالد انت تعبان ،انت هنا في المستشفي
هاا ووفاء اخبارها ايه خرجت من العمليات 
نظر له ثم نظر الي الارض هاا هي لسه في العمليات 
???? محمد انت مخبي عليا حاجه قولي الحقيقه وفاء بخير
اقترب محمد له ،اطمن ياخالد وفاء بخير
طيب انا عايز اشوفها 
مش هينفع ياخالد 
ارجوك يامحمد هشوفها بس 
رد محمد انا مش بأيدي حاجه ياخالد الشويش واقف بره ومتنشاش انك علي ذمه قضيه 
قام وقف وقال بقولك يامحمد اتصرف  لازم اشوفها
بتوتر رد خالد طيب اهدا وارتاح وانا هتصرف 
**********
في غرفه العمليات 
ينظر الي انتظام تنفسها واكمل العمليه وبعد ساعه
مبروك يا دكتور عمر العمليه نجحت وقدرت توقف النزيف فعلا دكتور ماهر وممتاز
بفرح يرد عمر الله يبارك فيك الحمدلله لو في حد هشكر بعد ربنا هيبقي حضرتك يادكتور اسماعيل خبره حضرتك فرقت معايا ونجحت العمليه
وخرجو ليذفو الخبر الي الجميع
جرت كلا من منال وريم ومنه ومعهم رامي  مسرعين عليهم
خير يا دكتور ????
???? ابتسم عمر خير بإذن الله الحمدلله العمليه نجحت وقدرنا نوقف النزيف
ردت منال طيب يعني يادكتور خلاص الخطر زال
ردت الدكتور اسماعيل ، ياابله منال انتي حكيمه قديمه وعارفه ان في الحالات دي بيتنقل المريض العنايه المركزه وبيفضل تحت الملحظه
ردت منه يعني ايه الخطر مازالش عنها
رد عمر ،احنا الحمد لله قدرنا نوقف النزيف الداخلي بعد 48 ساعه نقدر نقول الخطر زال بالكامل ولا لا ولما تفوق ان شاء،الله هنتطمن اكتر 
ردت منال ربنا يطمنك ياابني متشكرين يادكتور عمر انت والدكتور اسماعيل
رد عمر متشكرنيش اشكرو ربنا احنا اسباب وده واجبنا 
نظرت له منال بتمعن انت زي والدك انسان كان مخلص لعمله ووفي
ابتسم لها وقال متشكر جدا وذهب وحين ذهابه وقف ونظر الي ساميه الواقفه بعيد عنهم وكانت تستمع لحديثه ،واقترب منها ،
حضرتك كويسه مش حضرتك ال اغمي عليكي
بقلق وتهرب منه  ومن نظراته لها،اااه ايوه كويسه ،شكرا 
رد لا ابدا متشكرنيش دا واجبي بعد اذنك وانصرف 
ظلت تنظر اليه وهو ذاهب وبكت وقالت حبيبي ياعمر ،كان نفسي احصنك ياابني ????????????
***********
في غرفته ينتظر رد محمد له 
دخل محمد عليه خالد
رد انت فين كل ده 
مش كنت بتصرف
ماعلينا عملت ايه اتصرفت 
الاول بس عندي ليك خبر بمليون جنيه
اقترب له خالد خير 
وفاء عمليتها نجحت وخرجت للعنايه 
بفرح وسعاده وحضن محمد باكيا???? ، بجد يامحمد الحمدلله???? بس انا عايز اشوفها 
رد محمد وانا وعدتك هتشوفها بس مش دلوقت 
يامحمد يمكن يرجعوني السجن 
هيرجعوك الصبح لما يطمنو علي حالتك المهم اعمل نفسك مغمي عليك اتفقنا
رد خالد خلاص اتفقنا ????
**********
دخلت العنايه وظل عمر مترقب حالتها بقلق وترقب  وخرج لبعض الوقت ليطمئن والده
الوووو السلام عليكم يا بوب 
وعليكم السلام ياروح البوب ، اخبار العمليه
الحمد لله يابابا لولا دعاك بعد ربنا مكنتش العمليه نجحت
رد سليم خير ياعمر فيك ايه
مفيش العمليه كانت دقيقه ومش سهله وكمان نبضها وقف وعدت علي خير واول مره اكون في موقف ذي ده ،واتوترت وخفت العمليه متنجحش واكون السبب في موتها
رد سليم ،ياعمر ياحبيبي الاعمار دي بأيد الله مش بأيدينا ،احنا ذي مابنكون اسباب لنجاتهم ساعات بتبقي اسباب لموتهم ،احنا بنعمل واجبنا وال علينا لاخر لحظه ولاخر نفس والباقي بيبقي علي ربنا
رد عمر بارتياح ارتاحت لما اتكلمت معاك يابابا ربنا يخليك ليا 
رد سليم وانت ربنا يباركلي فيك ياعمر ،قوم صلي ركعتين شكر ومتسبش نفسك جعان هترجع علي البيت
رد عمر لا يابابا هفضل هنا في المستشفي لما اطمن علي الحاله واكون متابعها عن قرب 
ربنا يحفظك ياابني في رعايه الله
************
جاء عماد واقترب نحوهم مساء الخير
ردو جميعا مساء النور حمدلله علي سلامه وفاء 
ردت منال تعبت نفسك ليه ياعماد 
رد عماد مفيش تعب ياماما منال احنا اهل ثم نظر الي ريم ازيك ياريم 
نظرت له الله يسلمك يادكتور عماد شكرا انك تعبت نفسك وجيت
نظر لها عماد وانا ان مكنتش اجي لوفاء واطمن عليه هاجي لمين دي اختي الصغيره وظل واقف ينظر لها 
ردت منال طيب اتفضل اقعد واكملت حديثها قوم يارامي خد مراتك وصلها البيت ومعاكم ريم علشان تراعيها
ردت منه بس انا مش تعبانه ياماما هفضل هنا معاكم 
رد منال يامنه اسمعي الكلام انتي والده لسه ولازم ترتاحي واسمعي الكلام وبلاش مناهده انا تعبانه 
ردت ريم قومي يامنه القعده هنا مفيش منها فايده وانتي كمان معانا يامحمد لازم ترتاحي 
ردت منال مش همشي من هنا غير مع وفاء
رد من خلفهم الدكتور اسماعيل ،انا اسف بس لازم ادخل وانقذ الموقف ،انتي لازم تروحي ياابله منال انتي هنا من كام يوم لازم ترتاحي وكلام ريم صح ونظر الي ريم وضحك وقال ولا ايه ياريم وانتي كمان تعبتي 
???? بغضب عماد ينظر الي اسماعيل ثم ينظر الي ريم
ردت ريم قائله ابتسمت ،فعلا والله يادكتور احنا تعبنا ولازم نرتاح ثم لمحت عماد ينظر لها ووجهه يشع منه الغضب????
رد اسماعيل يبقي خلاص انا هروح اوصلكم
تدخل عماد وقطع كلامه ،انا هنا ومعايا عربيتي وهوصلهم 
اسماعيل رد باحراج???? خلاص يا دكتور عماد انا بس كنت بعزم بعد اذنكم وانصرف 
نظر عماد عماد بغضب لريم وريم من خوفها بلعت ريقها فهي اكثر انسانه تعرفه وهو الآن غيران عليها فحبت ان تبتعد عنه وقالت
ماما انا هروح اغير هدومي تعالي يالا معايا
ردت منال هاا ايوه يالا نغير ونروح قومي يالا يامنه معانا ردت منه حاضر ياماما
*************
خالد سمع كلام محمد واستمر في ثمثيله وظل مغمي عليه 
خارج الغرفه اتفضل سجاره ياشاويش هو انت اسمك ايه
اسمي الشاويش ناصر
اهلا وسهلا انا اسمي محمد محامي خالد عمار المتهم ال انت واقف تحرصه
اهلا وسهلا 
انا بس كنت عايز منك طلب واقترب منه وهبسطك اخرج مبلغ من المال خد دول 
دول ايه ،
اسمع بس انا عايز منك خدمه صغيره
يتبع..
لقراءة البارت الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية فرحة العمر للكاتبة منة علي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!