روايات

رواية نظرة أمل الفصل التاسع 9 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الفصل التاسع 9 بقلم هيام ختعن

رواية نظرة أمل الجزء التاسع

رواية نظرة أمل البارت التاسع

رواية نظرة أمل الحلقة التاسعة

وفي صباح يوم جديد فاقت ندي ع صوت هاتفها
ندي. : الووو
علي. : صباح الخير ي روحي
ندي. : صباح النور
علي. : يلا فوقي بقي والبسي وهعدي عليكي نروح المحل مع بعض
ندي. : انا عندي حفله سيف ولازم اروح
علي. : متسائل مين سيف دا
ندي. : سيف صحبي
علي. : نعم اي صحبك دا لا مافيش الكلام دا
ندي. : اهدي بس دا صغير
علي. : بعصبيه لا صغير ولا كبير انا مابحبش كده انتي بتاعتي أنا وبس
ندي. : بتضحك انت بتفير من سيف دا عنده ١١ سنه
وبدأت ندي تحكي لعلي عن سيف وامل وأنها اتعرفت عليهم في المستشفي وبقوا صحبها وفهم علي الوضع ومر الوقت وجاه علي اخدها وراح معاها الحفله
وكان سيف بيعزف ع البيانو وكانت ندي مبسوطه بيه وكانت امل معاهم واول ما خلص عزف صقف الجميع وهو كان مبسوط وحرك الكرسي المتحرك اتجاه ندي
سيف. : اي رايك
ندي. : كنت رائع ي سيف بجد انت موهوب
امل. : راي من رأي ندي انت بجد كنت رائع
سيف. : شكرا انتوا اللي شجعتوني اني اكمل
ندي. : ديما هفضل نشجعك لانك انت موهوب بجد
علي. : احم احم احم ماتعرفينا
ندي. : دا علي خطيبي
سيف. : مبروك الخطوبه رغم انك ماقولتيش
علي. : الله يبارك فيك
امل. : مبروك ي ندي
ندي. : الله يبارك فيكي الخطوبه كانت مفجاه يوم الافتتاح امبارح وانتي كان عندك جلسه ماجتيش وانت ي استاذ سيف كان عندك بروفا
سيف. ؛ بيضحك ماشي
علي. : يلا عشان عندنا شغل
ندي. : حاضر يلا
واخد علي ندي ومشي راح المحل
سلمي. : الوو
ياسين : اي ي روحي لبستي
سلمي. : ايوه هنزل ونتقابل
ياسين. : تمام هنقعد هنا ولا هنسافر
سلمي. : نسافر احسن
ياسين. : ماشي
وانهي ياسين المكالمه مع سلمي وطلع هاتفه واتصل بشخص ما
ندي. : مالك
علي. : ماليش
ندي. : احكي
علي. : مافيش شذي رنت عليا تاني امبارح
ندي. : اي حكايه شذي بقي
علي. : دي صحبه سلمي بنت عمي واتعرفت عليها وكنا هنرتبط رسمي بس لاقيتها مصاحبه ولاد وسهر وخروجات وكل مااتكلم معاها تقولي دا صحبي وزي اخويا وكان في مشاكل كتير بسبب الموضوع دا لحد مافي يوم كدبت عليا وقالت لي انها خلاص مش هتخرج ولا هتكلمهم وانا صدقت وحالي صور ليها معاهم فبعدت عنها بس هي رافضه تفهم أننا مش شبه بعض
ندي. : مم تمام
علي. : وانتي اي حكايه ياسين
ندي. : اتعرفت عليه صدفه في الشارع وارتبطنا حوالي سنتين ارتباط حب وبعد كده خطبني وكنا هنتجوز لحد ما عملت الحادثه وبدا اهتمامه بيا يقل وفي الاخر قال لماما أنه مش هيقدر يكمل واتفجات بخطوبته من سلمي وكانت صدمه بالنسبه لي بس اكتشفت بعد كده أن لما ماما قالت له أن احنا مضطرين نبيغ شقتي وعملت عليه حوار تختبره بيه بعد وبأن أنه كان عايزني عشان فلوسي وبس
علي. : مسك ايديها وقبلها وعد مني اخليكي اسعد واحده في الدنيا واعوضك عن كل يوم وحش عشتيه
وفي الوقت دا كانت وصلت سلمي لياسين
ياسين. : يلا نروح المأذون الاول وبعد كده نسافر
سلمي. : ماشي
وفي الوقت دا كان مازن قاعد فاتح صوره ندي وبيكلمها لي عملتي كده وروحتي لغيري بس انا مش هسيبك لي انتي ملكي انا وبس انتي ادمان في دمي انتي روحي وانا مش هعرف اعيش من غير روحي لو حكمت اني اقت للك ي علي هعمل كده بس ماتحدهاش مني
ياسين. : مبروك ي روحي
سلمي. : الله يبارك فيك بس كنت عايزه اتكلم معاك في حاجه
ياسين. : قولي ي روحي
سلمي. : احنا هنخلي جوازنا ورق بس لحد ما نقول لبابا بس هو هيبقي فاهم أننا زوج وزوجه قولا وفعلا
ياسين. : لا طبعا مش موافق انتي مراتي واحنا مش بنعمل حاجه غلط
سلمي. : بس ي…
ياسين. : لا
وقرب ياسين من سلمي وبقت مرانه فعلا وقولا
فيروز. : مش هتنزل
مازن. : هنزل رايح لعلي
فيروز. : لي
مازن. : صحبي ورايح له
فيروز. : مازن بلاش مشاكل اللي بيحب حد بجد بيتمني له السعاده حتي لو مع غيره
مازن. : ندي سعادتها معايا مش مع غيري
فيروز. : افرض ندي رفضتك هتعمل اي
مازن. : قام وبعصبيه انا مافيش بنت تقدر ترفضني
فيروز. : بجد ربنا يهديك لنفسك
مازن. : اطلعي بره
وطلعت فيروز من الأوضه وهو كان واقف قدام المرايا وبيقول لنفسه انت مازن حسين اي بنت تتمني تبقي معاه ومافيش بنت خلقها ربنا ترفضك وضحك ضحكه بصوت عالي ولبس ونزل راح المحل عند علي
ندي. : عامل اي ي مازن
مازن. : الحمد لله تمام انتي عامله اي
ندي. : الحمد لله تمام وبصت لعلي انا ومازن اكتر من الاخوات انا يعتبره اخويا الكبير وبابا الله يرحمه كان بيقولي دايما تسمعي كلام مازن دا اخوكي اللي ربنا عوضك بيه فاكر ي مازن
مازن. : بيضغط ع شفايفه اه طبعا فاكر وبص لعلي عامل اي ي علي
علي. : الحمد لله انت عامل اي ي صحبي
مازن. : الحمد لله تمام
ندي. : هتشرب اي ي مازن
مازن. : قهوه
علي. : وانا كمان ي روحي
ندي. : حاضر انا هروح اشوف اي الاخبار بره واخليهم يعملوا قهوه
وحركت ندي الكرسي وخرجت لخارج المكتب وسابت علي ومازن مع بعض وكان مازن عنيه كلها شر لعلي
علي. : مالك
مازن. : في واحد اعرفه سرق مني حاجه عزيزه عليا اوي وانا اكتر حاجه بكرها أن حد يبص لحاجه بتاعتي
علي. : دا مين دا اللي اتجرا واخد حاجه بتاعت مازن حسين
مازن. : واحد بقي كنت فاكره صحبي بس يلا حسابه معايا
علي. : دا حد نعرفه
مازن. : لا مانشعلش بالك طمني اي اخبارك
علي. : انا زي الفل عارف انا بشكر ربنا أنه عوضني بندي بجد انا بحبها اووي دي احلي حاجه في حياتي عقبالك كده ي صحبي لما تقع في الحب وتخطب
مازن. ؛ قريب اوي
علي. : الله مين الجامده اللي اخدت قلب مازن حسين
مازن. : لما اخطبها هتعرفها
وفضل الحوار مستمر بين علي ومازن وكان مازن كلامه كله الغاز وكان علي مستغرب طريقته معاه
ومر حوالي شهر والوضع كما هو عليه
وكانت سلمي هتتجن من تصرفات ياسين معاها وأنه مش بيرد عليها ورنت عليه تاني
سلمي. : الوو
ياسين : نعم
سلمي. : انت مش بترد عليا ليك يومين لي
ياسين. : انا حر عايزه اي انتي دلوقت
سلمي. : احنا لازم نقول لبابا أننا متجوزين في اقرب وقت لاني حامل
ياسين. : ههههههه من مين
سلمي. : بصدمه اي هو اي اللي من مين
ياسين. : بس بس اهدي ي حلوه بهزر بصي بقي مبدايا العقد بتاع الجواز متفبرك احنا مش متجوزين اصلا واثبتي بقي أن اللي في بطنك مني
سلمي. : يعني اي
ياسين. : لو ابوكي عايز يستر ع بنته بقي يكتب لي الشركه باسمي بيع وشراء وانا اتجوزك غير كده ي حلوه لا
سلمي. : بلاش الهزار الرخم دا ي ياسين
ياسين. : مش بهزر انا بتكلم جد انا وانتي مش متجوزين انا بربي ابوكي اللي طردني من الشركه وانا اصلا مش بتاع حب والكلام الفارغ بتاع المراهقين دا انا اصلا عارفك عشان فلوس ابوكي والحمد لله مااحدتيش وقت معايا وحبتيني وحاليا انا اللي ملكك مش انتي
سلمي. : انت زباله وانا هتصرف
ياسين. : استني ي حلوه بس دا في صور وفيديوهات بلاش تتهوري كده وتقوي قلبك الشركه قصاد سمعتك انتي وابوكي باي
وقفل ياسين المكالمه وكانت سلمي منهاره وخصوصا بعد ما بعت لها ياسين فديو ليها وهي معاه وكلمت شذي
سلمي. : الحقيقي ي شذي
شذي. : بقلق في اي
سلمي. : ياسين ضحك عليا وطلع مفبرك عقد الجواز وانا حامل والواطي مصورني وانا معاه وبيهددن ي هيفضحني ي أما بابا يكتب لي الشركه انا لو قولت لبابا ممكن يموت فيها
شذي. : يالهوي انا كنت محذراكي منه
سلمي : انا كنت فاكره أنه بيحبيني ووثقت فيه اعمل اي دلوقت
شذي. : انتي لازم تقولي لمي ومها وتشوفوا هتعملوا اي
.
سلمي. : ماشي
و أنهت سلمي المكالمه مع شذي و طلعت سلمي لمي ومها اخوانها وكانت منهاره وحكت لهم اللي حصل
مي. : ينهار اسود انتي اتجننينتي انتي ازاي تعملي كده دا بابا يروح فيها لوعرف
.سلمي. : انا اسفه ماكنتش اعرف انه هيعمل كده انا وثقت فيه
مي. : اسفه اي انتي جبتي لينا مصسبه انتي عملتي كده لي
سلمي. : بحبه وكنت فكراه بيحبيني
.مي. : حب اي ونيله اي اللي تخليكي تعملي في نفسك وفينا كده بابي لو عرف هيموت
سلمي. : بصت لمها انتي ساكته لي
مها. : اقول اي في المصيبه دي انا لو اطول اقت للك هعمل كده وارتاح
سلمي. : ياريت تعمليها وتريحيني
مي. : انا هتصل بيه ونشوف حل
وطلعت مي هاتفها ورنت ع ياسين واتكلمت معاه وحاولت تقنعه أنها تديه فلوس وشقه بس بلاش الشركه وهو رفض وصمم ع الشركه وعطاها مهله 24 ساعه ي الشركه ي هينزل الفيديوهات
بلاش تضحي بنفسك عشان ترضي حد وخلي ربنا ديما قدامك في كل حاجه بتعملها

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نظرة أمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!