روايات

رواية نسمة متمردة الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمل مصطفى

رواية نسمة متمردة الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمل مصطفى

رواية نسمة متمردة البارت الخامس عشر

رواية نسمة متمردة الجزء الخامس عشر

رواية نسمة متمردة
رواية نسمة متمردة

رواية نسمة متمردة الحلقة الخامسة عشر

قامت نسمه للأطمئنان علي حنين
أبتعدت في مكان هادئ ولكن عيون مروان وأيهم
تتابعها أنهت الإتصال وإلتفتت وجدت أمامها شباب
يحاولوا الإقتراب منها وقبل أن تنطق كان مروان
وأيهم يضربوهم بعنف.
إلتفت لها مروان وتحدث بعنف أيه خلاكي تمشي
من غير ماتقولي أفرضي كانوا عملوا فيكي حاجه
::نظرة له بحزن وتحدثة بإنكسار أنا كنت بكلم ماما عشان أطمن علي حنين وبعدين أنا بعرف ادافع عن نفسي كويس أنا بلعب كونغ فو
سحبها مروان من يدها
::لكنها نزعت يدها منه بعنف لو سمحت ماتلمسنيش
مروان ‘::بغضب نسمه أتكلمي عدل
نسمه بحده ::
وقد استعاده شخصيتها أنا بتكلم عدل وأسفه
إني جيت معاك و عطلتك عن جو العشق الممنوع بتاعك
إلتفتت لايهم لو سمحت أنا عايزه أمشي
أيهم ::
لقد شعر بحزنها طيب يلا
مروان ::بغضب يلا فين أنا مش عجبك ولا أيه
وأنتي يا هانم مش ماشيه مع راجل
أيهم بضيق ::
:إهدي يا مروان ماينفعش كده الناس
بتتفرج علينا
شاور له مروان بتحذير ::
أيهم ماتتدخلش بيني وبين مراتي عشان
ماعملش حاجه أندم عليها بعدين
رجع مروان إلي أصحابه معلش يا جماعه مضطرين
نمشي عشان حنين
نهي ورضوي ::نتمني نشوفك مره تانيه يا نسمه
نسمه ::بإبتسامه مغتصبه إن شاء الله وأنا اتشرفت
بمعرفتكم وأتمني تبقوا تزرونا
******
رجع الجميع للقصر وهم في حاله صعبه ما بين الغضب والحزن و الغيره
في غرفة أيهم
جلس يكمل صوره أمامه وهو حزين علي صاحبتها
هي لا تستحق مثل هذه المعامله
قرر ترك الفيلا فتره ليريح أعصابه من مشاعره
التي لا يفهمها
*★*******
في غرفة نسمه
لم تجد حنين جلست تبكي كلما تذكرت مروان
وهو يرقص مع شاهي
قامت وهي تمسح دموعها وتلعن قلبها الذي عشقه
وشغلت إحدي أغانيها المفضله
******بقلم أمل مصطفي*********
عند مروان
فتح فونه لكي يراها قبل أن ينام ولكنه صعق عندما
رآها تتمايل بطريقه تسكر العيون وتحدث لنفسه
معقول بتعرفي ترقصي بالطريقه دي ظل يتأملها
بإستمتاع مروان وهو يقوم لا كده كتير أنا هتجنن
قام بإغلاق فونه وتوجه إلى الحمام لأخذ حمام بارد
********
تاني يوم في الكليه
نسمه بقلق ::
باسنت شرين بقالها يومين ماحضرتش ولما اتصلت بيها مش بترد
باسنت ::
أصل مامتها تعبانه ومافيش عندها حد تسيبها معاه.
نسمه بتعجب::
طيب تعالوا نروح نشوفها
تحدثة باسنت بأسف بابا مش هيرضي ونهله أيضا تحججت أنا ورايا شغل ماقدرش أتأخر عليه
نسمه بتفهم ::
خلاص هاتي عنوانها أنا هروح اطمن عليها
اتصلت نسمه بمروان لتستأذنه
رد عليها بلهفه ألو
نسمه بإعتذار ::
أنا أسفه لو كنت عطلتك
رد بسرعه ولهفه ::
لا أبدا مافيش عطله
تنهدة بإرتياح ::
أنا كنت بسال لو ينفع أروح أزور وحده صاحبتي
مروان بقلق ::
استني لما ابعتلك الحرس
نسمه بهدوء::مافيش مشكله أصلهم ناس علي قد حالهم
و ماينفعش اروح بالحرس
مروان ::طيب خلي بالك من نفسك ولو إحتاجتي
أي حاجه كلميني
نسمه ::حاضر.
اخذت نسمه زياره وتوجهت إلى حي شعبي يدل
علي شدة فقر سكانه سألت علي منزل شرين وجدته منزل متهالك نزلت من السياره وهي تري
جميع العيون مسلطه عليها
*********
ومجموعه من الشباب يتحدثون وهم ينظروا إليها
تجاهلتهم ودخلت من باب المنزل طرقت الباب
فتحت شرين الباب دون أن تعلم ماهية الطارق
وهي تمسح دموعها وجدت نسمه أمامها وهي تحمل
اشياء بيدها
شعرت شرين بالاحراج من شكل المنزل
نسمه
اتفضلي
دخلت ::نسمه ووضعت ما بيدها علي كرسي متهالك
بجوار الباب
وقامت بإحتضانها سلامة طنط يا شرين مالها
شرين ::بخجل تعبانه شويه ليه التعب ده يا نسمه
نسمه بعدم رضي ::
أنتي عبيطه بقالك يومين مش بتحضري
وباسنت قالت طنط تعبانه طبيعي أجي أطمن
عليها واشوفك لو محتاجه حاجه
مش إحنا أصحاب
شرين ::بتأثر طبعا معلش البيت مش قد المقام
*******
نسمه ::متقوليش كده فين طنط
:: شاورت لها جوه تعالي هي مش قادره تقوم
دخلت نسمه وجدت سيده كبيره يتاكلها المرض
سلمت نسمه عليها وقبلت رأسها سلامتك يا طنط الف سلامه
السيده ::الله يسلمك يا بنتي
::دي نسمه ياماما زميلتي في الكليه
::طنط شكلها تعبانه أوي يا شرين
إزاي تسبيها كده
شرين ::ببكاء ماما بتغسل كلي مرتين في الاسبوع
ومش معانا ثمن الغسيل
والمستشفي اللي بنروح فيها لسه ماجاش دورها
ومش عارفه أعمل أيه إحتضنتها نسمه وبكت
متخافيش يا حبيبتي أنا معاكي يلا لبسيها
وأنا هتصل بمروان
خرجت نسمه لعدم وجود شبكه في الداخل
::نسمه أنتي كويسه
::أنا الحمدلله بخير بس كنت عايزه منك خدمه
::أنتي تأمري
::لو تعرف مستشفى كويسه تنقل فيها مامت
صاحبتي ماحتاجه غسيل كلي بس المصاريف هتكون
عليك لأنهم علي قد حالهم ومش معاهم ثمن الغسيل
مروان بإهتمام ::مافيش مشكله روحي
مستشفى*****وأنا هكلمهم يعملوا الازم
نسمه بحب شكرا ليك
::نسمه طمنيني عليكي
::حاضر لا إله إلا الله
::محمد سول الله
****
إلتفتت نسمه لتدخل وجدت أحد الشباب يقترب
منها والباقي يلتف حول السياره
نسمه ::خير فيه حاجه
::رد إحدي الشباب واضح أنه يتعاطى المخدرات
عايز التليفون الجميل ده والفلوس اللي معاكي
وشوية حاجات من المزه دي وهو يشاور علي السياره
نسمه بسخريه::
أيه ده هي أخلاق ولاد البلد أتغيرت
كده وبقوا بيقلبوا الضيوف تصدق دي معلومه جديده
::أيه يا مزه شكلك بتستهزقي بينا ولا ايه
خرجت ::شرين وهي تسند والدتها عيب كده يا سيد
أنت وعماد دي ضيفه عندي وانتم بتعملوا أيه
ده بدل ما تشكرها أنها بتساعد ست مريضه
*******
سيد ::دي ركبه عربيه ثمنها يبني مستشفي
يعني ال هاخده مش هيأثر معاها في حاجه
وهجم علي نسمه ليأخذ الفون صرخت شرين
*********بقلمي أمل مصطفي************
عند أحمد
رن فونه برقم شهد
أحمد::ألو
:: أتاه صوتها الباكي كده هنت عليك كل ده ماتشوفنيش أو تطمن عليا
شعر بقلبه يرقص بين ضلوعه عندما علم إنها حبه ::
وحشتيني يا شهد حياتي
تحدثة شهد بوجع ::
أنت زيهم بتجري وراي أحلامك وأنا مش مهمه
::أردف أحمد بحزن لأنه يعلم مدي إحساسها بالوحده والإهمال ليه كده أنتي عارفه أنا بخاف عليكي قد
أيه بس ما فيش بينا ارتباط يسمح ليا أكلمك
أو أشوفك الأول كانت بتجمعنا الصدف
************
شهد ::ببكاء أنا عارفه إنك شايفني بنت مش كويسه
وأنا أكدت ده بإتصالي بيك بس والله أنت أول شاب
في حياتي.
رد احمد بقلق من حالتها ::
اهدي يا شهد أنا مش صغير
وبعرف في الناس وعارف إنك ملاك بس أنا لسه
في أول طريقي وأهلك مش هيوفقوا بالساهل
أنا محتاج اثبت نفسي واعمل إسمي عشان
أطلبك بقلب جامد
ثم أكمل بتنهيده::
ولأزم تعرفي أن مافيش في قلبي
غيرك
لم تصدق ما تسمعه ::بجد يا أحمد
أحمد. ::بجد يا قلب أحمد
********
هجم علي نسمه صرخت شرين
ولكن نسمه قابلته بلكمه قويه في فكه أرجعته للخلف
فهي تربية أخيها
ركبت شرين ووالدتها كادت نسمه تركب وقف لها
أحد الشباب لكنها ركلته في بطنه بسرعه وركبت السياره وانطلقت بها
شرين ::أنا أسفه جدا يا نسمه أنا السبب
نسمه ::أنتي مالكيش ذنب في حاجه هما مش كويسين.
وصلت نسمه أمام المشفي نزلوا الثلاثه
وجدوا مدير المشفي في إستقبالهم
أمرهم باخذ المريضه للقيام بفحوصات شامله
شرين لنسمه المستشفي دي غاليه جدا
نسمه بإطمئنان ::ماتقلقيش من حاجه
المدير::اهلا وسهلا يا فندم ممكن حضرتك تشرفيني
في مكتبي لحد مايخلصوا. الفحوصات
دخلت معه نسمه وشرين مكتب واسع وفي غاية الشياكه والذوق الرفيع
::قام المدير بالأتصال علي مروان أيو يا باشا
المدام موجوده عندي أي أوامر تانيه
المدير::حاضر يا فندم
بعد وقت طويل نسمه شرين ماما هتفضل هنا فتره
وأنتي هتفضلي معاها وأنا كل يوم هطمن عليكم
شرين بإمتنان ربنا يخليكي يا نسمه وقفتك معايا
دي معملهاش أقرب الناس
نسمه ::مافيش شكر بين الصحاب
بعد نصف ساعه رجعت نسمه وهي تحمل الطعام
لشرين
::دي شوية طلبات حطيهم في الثلاجه
لما تجوعي ولو إحتاجتي أي حاجه ده رقمي
ورقم مروان اتصلي في أي وقت
*******بقلمي أمل مصطفي**********
رجعت نسمه رأت
وجدي يجلس في الحديقه وفي يده كتاب
اقتربت منه وقبلت رأسه أخبارك يا بابا
وجدي ::وهو يخلع نظارته ويبتسم بخير يا حبيبه
بابا أتاخرتي ليه النهارده قصت له نسمه ما حدث
وجدي::بفخر أنتي قلبك جميل عشان كده كلنا بنحبك
نسمه ::بخجل كنت عايزه أكلمك في موضوع
لو ينفع.
وجدي::أنت تتكلمي في أي حاجه أنتي عايزاها
نسمه:: صاحبتي دي مافيش ليها غير مامتها
لو ينفع نشوف لها شقه صغيره حتي لو اوضه وصاله
في حي متوسط وندفع إحنا الإيجار وتشتغل اي
حاجه في الشركه تجيب مصروفها وعلاج مامتها
أيه رأي حضرتك
وجدي::غالي والطلب رخيص أنا معاكي في أي
حاجه
قامت نسمه بإحتضانه منحرمش منك أبدا يا حبيبي
سهير::بسعاده بتخنوني وفي بيتي قلبي الصغير
لا يحتمل
نسمه ::بضحكه ماحدش يقدر يخون القمر ده أبدا
حتي إسالي بابا ده حضن ابوي برئ
ضحك وجدي أه والله
نسمه ::ماما فين حنين
سهير::جوه مع الداده عماله تسأل عليكي يلا أدخلي
غيري تكون الداده حضرتلك الاكل
نسمه ::وهي تعطي التحيه العسكريه تمام يا فندم
ضحك وجدي وسهير
وجدي بحنان عندك حق يا سهير البنت جميله
من جوه وبره و بتحب الكل ربنا يعدل ما بينهم
سهير؛::يارب تفتكر علاقتهم ممكن تتغير
وجدي::إن شاء الله كله يتغير وأشوف ولاده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نسمة متمردة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!