روايات

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الجزء الثاني والعشرون

رواية مهرة فارس الصعيدي البارت الثاني والعشرون

رواية مهرة فارس الصعيدي الحلقة الثانية والعشرون

في فيلا القناوي ..
في جاسر .
كان يقف جاسر بغيظ شديد وهو يرا تلك الملابس الداخلية المعلقه فذلك جعلها تخجل كثيرا ولعن تسبيح في سره بحده .
/احمم معلش ي ساره انا اسف اكيد تسبيح اتلخبطت ثانيه واحده .
ليسرع الي تسبيح الذي كانت تختبا تحت السرير بخوف ليطرق الباب بعنف شديد لتتحدث هي بخوف .
/ادخل .
جاسر بحده /اطلعي ي بت من تحت السرير ده انتي وقعتك معايا سوداء اطلعي .
تسبيح وهي ترفع يدها بخوف/والله العظيم انا ماليش دعوه الي عملت كده مرات خالي .
جاسر بحده /امي ماشي وانتي حسابك معايا بعدين .
تسبيح وهي تكاد تبكي كالاطفال /وانا مالي انا الله يسامحك ي مرات خالي .
في جناح مهره وفارس ..

 

كان نايم فارس ومهره وجاسر بيتخانقوا .
جاسر بحده /ممكن افهم ايه الي عملتيه ده ليه حطيت الهدوم دي في الدولاب .
مهره بابتسامه خبيثه /الله حطيت قمصان نوم لبس عروسه في ليله زي دي ايه الغريب في الي عملته .
جاسر بجنون /ي ماما انتي عايزه تجنيني مانتي عارفه الي فيها حد قالك اني بحبها من عشرين سنه ده انا لسه عارفها من يومين .
مهره بابتسامه حالمه /وايه ي عني هو بالايام انا عشقت ابوك من اول لحظه شوفته فيها كان فارس وهو فارس فعلا .
جاسر بزهق /بعيد عن مغامراتك مع ابويا الي زهقت منها فين هدوم ساره .
مهره بغيظ شديد/ي واد افهم خليها تلبس البس ده من اولها علشان تخف الحرج بينهم ياض افهم بس .
جاسر بحده /أمي انا مش عايز افهم حاجه كفايه الاحراج الي انا فيه اصلا .
فارس بنعاس وغيظ /قسما بالله العظيم لو مفيضتوا المولد ده انتي هطلقك بالتلاته وانت هرميك بره البيت كله اوووف .
********************.
في الجناح …
كان واقف جاسر بابتسامه ساحره.
/اتفضلي حصل بس اختلاط بسيط .
ساره بابتسامه/ولا يهمك انا الي اسفه اوي اني اتعصبت عن اذنك .
جاسر بابتسامه ساحره/اتفضلي يلهووي علي الرقه دي يخربيتك ي جاسر شكلك هتقع علي بوزك .
وبعد مده ..
كانت قاعده ساره بارتباك شديد وجلس جاسر جنبها .

 

/ساره انا عارف ان جوازنا كان فجاه وبسرعه فا انا عارف انك اكيد متلخبطه و .
ساره وهي ماسكه ايده بدموع ومراره/جااسر انا عيشت اصعب عيشه ممكن حد يعيشها من صغري وانا متمرطه ومتبهدله يوسف اخويا الله يرحمه كان بيحب بنت جارتنا كان صارف كل فلوسه عليها حتي كل الاهتمام امي وابويا كانوا مرضا كنت بشتغل ليل ونهار علشان اقدر اصرف عليهم كنت بطنط في الاتوبيسات وكل واحد يقرف فيا شمال ويمين معشتش حياتي خالص ي جاسر مش عارفه لما شوفتك حسيت بايه كاني كنت في صحراء وبدور عليك من زمان كاني شوفت طوق النجاه شوفت الامان انا عارفه انك بعد الي قولته اكيد قولت دي طمعانه فيا أو عايزه تحسن عيشتها علي حسابي والله ابدا ي جاسر ابدا .
جاسر وهو بيحتضنها وبيشدد من حضنه ليها /بس ي ساره اوعي تقويلي كده عمري مهفكر كده ابدا ساره انتي عندي حاجه غاليه اوي ربنا حطنا في طريق بعض لأننا محتاجين لبعض ي ساره وانا اوعدك اني هفضل جنبك واحميكي بروحي .
*******************.
في بيت فرحه …
كان قاعد سعيد والدها وهو بيقرا في المصحف جلس جنبه سليم .
/بابا ممكن اتكلم مع حضرتك شويه .
سعيد وهو بيصدق بابتسامه /طبعا ي حبيبي .
سليم بابتسامه /انا كنت عايز اطلب ايد تسبيح بعد عمه فريد .
سعيد بابتسامه/انا برضه حسيت كده من المره الي فاتت بس ي ابني احنا فين وهما فين .
فرحه بابتسامه/بعد اذن حضرتك ي بابا لو هدخل بس بصراحه فريد وأهله مش كده خالص دول ابسط مما حضرتك تتخيل وبصراحه انا كمان حسيت أن تسبيح مشدوده ل سليم .
سعيد بابتسامه/خلاص اذا كان انتوا شايفين كده معنديش مشكله ابدا انا كل الي يهمني سعادتكم .
ليحتضنهم سعيد بحب وهو يتمنا لهم السعاده .
*********************.

 

في بيت عمر …
كانت واقف منه وهي هتموت وتعرف ايه الي بيحصل كل يوم نفس الكلام نفس الحجه نفس الدواء لتسرع إلي الداخل لتاتي بذلك الدواء لتنصدم عندما عرفت نوع ذلك للدواء لتخفيه سريعا ليسير عمر ابتسامه .
/منه يلا ي حبيبتي علشان نتغدا .
منه بغيظ شديد/جايه اهوه وليك نفس تاكل.
***************.
في محل المجوهرات …
كانت واقف فرحه بارتباك شديد.
فريد بابتسامه/ايه ي روحي فيه ايه كملي .
فرحه بهمس /هو لب ي فريد كفايه اوي الطقم ده كده كتير .
فريد بابتسامه عاشقه/مفيش حاجه كتيره عليكي ي روحي ده انا لو اطول نجوم السماء هجيبهم تحت رجليكي.
فرحه بابتسامه وخجل /ربنا مايحرمني منك ي حبيبي ويخليك ليا يارب.
فريد بابتسامه/روح قلبي انتي تعالي بقا علشان اعزمك علي العشاء للاجمل فرحه في حياتي كلها بحبك ي فرحه.
فرحه بابتسامه/وانا بعشقك ي فريد .
**********************

 

في الجنينه …
كان قاعد جاسر علي الاب توب قعدت جنبه ساره بابتسامه.
/قومت من النوم دورت عليك قلقت لما ملاقتكش جنبي .
جاسر بابتسامه/لا ده العادي بتاعي انا بصحا كل يوم اقعد اشرب القهوه بتاعتي هنا بس بصراحه اني اصطبح بوشك كل يوم مبقتش عايز اي حاجه من الدنيا ابدا بعد كده .
ساره بابتسامه وسعاده/ربنا يخليك ليا ي جاسر انا هشوف طنط بتعمل ايه جوه بدل ماليش لازمه كده .
جاسر وهو ماسك أيدها باحتياج /لا خليكي معايا فيه جوه كتير يساعدوا امي بس انا بقا معنديش غيرك انتي .
ساره بابتسامه ودموع فرحه/بجد ي جاسر .
جاسر بابتسامه ساحره/طبعا ي ساره احنا خلاص بقينا لبعض ومش هنبعد عن بعض ابدا بقولك ايه تيجي ننزل حمام السباحه دلوقتي .
ساره بابتسامه ومرح /لا علشان خاطري انا مبعرفش اعوم .
جاسر بابتسامه ساحره/انا معاكي اوعي تخافي ابدا يلا بينا .
*********************.
في الجامعه ..
كانت قاعده مي بتتدون بعض الدروس المهمه ابتسمت وهي بتشوف بوكيه الورد الجميل ده .
كريم بابتسامه /بصراحه بقا حاولت كتير اجيبلك حاجه تليق بيكي ملقتش اجمل من الورد لانسانه رقيقه زيك .
مي بابتسامه وسعاده /ايه ده كله دي معاكسه بقا صريحه .
كريم بابتسامه اعجاب /يريتني اقدر اقولك الكلام الي يوفيكي حقك بجد ي مي انتي ملكه المفروض تتتدلع وبس .
مي بابتسامه/علي فكره انا دماغي كبيره ومبيضحكش عليا ي كيكو .
كريم بابتسامه /والله العظيم مبضحك عليكي انا اصلا مش عارف انا بقولك الكلام ده ازي ي مي مي انتي نعمه كبيره اوي ربنا كرمني بيها ومش هضيعها من ايدي ابدا .

 

مي بابتسامه/معني ايه بقا الكلام ده ي سي كريم .
كريم بعشق /معنا اني خلاص مش عايز حاجه غيرك من الدنيا دي ي مي انتي ربنا عوضني بيكي ي مي انا صحيح معنديش فلوس بس عندي قلب من دهب واشتريكي بعمري كله .
مي بابتسامه/وانا مستعده اني أخوض اي معركه معاك ي كريم .
***********************
في الاسفل …
كانت واقف منه في المطبخ دخل سيد بوقاحه وهو بيحاول يمسك أيدها لتتدفعه بغضب جحيمي.
/ابعد عني ي حيوان .
سيد بحده وغضب /انا حيوان ده انا هربيكي ولا هو علشان مش عايز اديكي غرضك وامشي معاكي في طريق الحرام هتتبلي عليا .
منه بدموع وقهره /اخرس ي حقيررر انا اشرف منكم مليون مره .
دلال بحده /فيه ايه ي سيد مالك ايه الصوت ده .
سيد بكدب وافتراء /تعالي شوفي الست خضره الشريفه عماله تحاول معايا .
دلال بحده وغضب /بتقول ايه طب تعالي بقا ي روح امك .
في وسط البيت كانت تجتمع الجيران علي ذلك الصوت أما تلك المسكينه كانت تبكي بوجع وكره لتلك الحياه.
سيد بحده /شوفتي ي أما أنا قولتلك البت دي شمال من ساعه مجات وهي مش مظبوطه الله اعلم كان بيحصل بينها هي وابن خالها ايه يالا ربنا حليم ستار عندنا ولايا .
منه بدموع وصراخ /اخرس قطع لسانك انا اشرف منك ومن مليون واحد زيك وابن خالي برقبتكم ماتتكلم ي سي عمر ساكت ليه عجبك مرائتك الي واقفه بقميص النوم والكل بيتفرج عليها .

 

دلال بحده وغيظ/عيزاه يعملك ايه ي روح امك هو طايقك اصلا .
ام احمد جارتهم /حرام عليكي يا دلال دي مهما كانت مرات ابنك .
دلال بغضب جحيمي/ي اختي دي مشرباه المر كل مايجي يقرب منها اصلي تعبانه اصلي مش عارفه مالي وعلي راي سيد تلاقيها مع ابن خالها كانت خرباها ليه ي اختي كان ابن خالك دكر وابني ميشبهش.
منه بسخريه وضيق /في دي عندك حق ابن خالي كان فعلا راجل بس ابنك قطه ي عنيا.
دلال بغيظ وحرقه /طب تعالي بقا ورحمه امي لوريكي .
ازهار مرات سيد بضيق /ربنا ينتقم منكم بس انا ليمكن اسكت .
مسكت بسرعه تليفون منه واتصلت علي جاسر.
بعد دقائق معدوده …
كانت الحاره أشبه بأرض المعركه فانقض فريد علي سيد وعلي ليضربوهم بكل غل وغيظ كانت واقفه منه في حضن ازهار بفخر بيهم برغم كل الي حصلها كانت بتعيط بحرقه على كل الي وصلت ليهم وبالاكتر علي جاسر وفريد الي يأما فكرت في اذيتهم كانت دلال واقفه بصدمه من منظر ولادها المرزي وفي لحظه جاسر شد عمر ورماه تحت رجل منه وبعلو الصوت .
/طلقها ي روح امك .
علي بخجل شديد وهو ينظر أرضا /انتي طالق .
فريد بحده /بالتلاته ي روح امك .

 

عمر بكسره نفس وضيق /انتي طالق بالتلاته ي منه .
الي هنا الحد واخيرررا قد انتهت تلك المأساة لتحتضنهم بدموع وفرحه .
/ربنا يخليكم ليا ي سندي في الدنيا ردوتولي اعتباري قدام الكل .
جاسر بسخرية /انصحك تلقبيهم نسوان وتشوفيلهم عرسان صدقيني هيبقوا احسن من كده بكتير .
لترحل منه الي أهلها وعائلتها وينتهي ذلك الكابوس المؤلم .
******************.
في بيت سعيد .
كانت قاعده فرحه بتعيط وجري عليها فريد بعدما ماكلمته في التليفون .
فريد بخوف وفزع /مالك ي حبيبتي فيه ايه.
فرحه بدموع وخوف /معرفش ي فريد فيه حد ضرب عليا نار بس ربنا ستر .
سعيد بخوف /ي ضنايا استهدي بالله بس يمكن حد بيهوش كده ولا كده مانتي كنتي في زحمه اشمعنا انتي .
فرحه بدموع وصراخ/لا ي بابا ده قصدني انا والله انا شوفت عنيه في عنيا بس هتجننن مين الي عايز ياذيني .
فريد بحده وهمس /عملتيها .
******************.

 

في أحدا الفيلا .
في مكان مهجور بعض الشئ .
كان يسير فريد بحده وغيظ .
/نووووووور .
نور ببرود قاتل/مالك بتزعق كده ليه .
فريد بحده وغضب /انتي الي ضربتي علي فرحه نار صح .
نور بحده وغيظ/صح ولو فضلت معاها اكتر من كده هقتلها بجد المره دي ي فريد .
فريد وهو يمسكها بغيظ شديد/انتي عايزه ايه ها انقذتك سافرتك تتعالجي بره زورت موتك ورجعتي احسن من الاول مليون مره وعايشه في فيلا ومعاكي فلوس عايز مننا ايه تاني قسما بالله ي نور .
نور بحده وغضب /قسما بالله انت ي فريد لو مسبتش البت دي ساعتها هوصل ل جاسر وأعرفه حقيقتك هعرفه أن البنت الي هو كان بيحبها والي اتعذب سنين من غيرها اخوه كان علي علاقه بيها وحملت منه .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مهرة فارس الصعيدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!