روايات

رواية ملك روحي الفصل السابع عشر 17 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الفصل السابع عشر 17 بقلم أمل مصطفى

رواية ملك روحي الجزء السابع عشر

رواية ملك روحي البارت السابع عشر

رواية ملك روحي الحلقة السابعة عشر

بعد عدة أيام جاء اليوم.
وحجز لهم حسام جناح في فندق حتي تستعد الفتيات
لى لى و ليليان وضعوا لمسات خفيفه
الحفله شامله الأقارب والأصدقاء فقط وكانت الفتيات في منتهي السعاده
رن فون ملك وجدت إسم حسام فتحت الخط وهي تهتف أهلا حبيبي
يلا يا قلبي المأذون جه
وقف الجميع في حاله ترقب ظهور العرائس والشباب مجتمعين لإستقبالهم
نظر الكل بزهول لهؤلاء الملائكة كل وحده تمتلك رونقها الخاص
تحدث أحمد بزهول مين دول
شاور أدهم دي مرات أخويا ملك واللي جنبها أختها لى لى خطيبة مازن
شاور علي خطيبته ليليان خطيبتي وتؤم لى لى
و والبسه أحمر دي مي بنت عمي خطيبة زياد
ودي بنت عمي وخطيبه حاتم و دى رهف أخت حاتم
أأحمد أه ياولاد اللعيبه تملي تكلوها ولعه يا عيلة الدمنهوري المال والجاه والنفوذ حتي المزز
تحدث أدهم بضيق من صاحبه اتلم يلا أنا عارف أن اخرتك برده علي ايد العيله دي أنا هنادي حسام ومازن
يخلصوا عليك
هتف أحمد بسرعه لا خلاص أنا بهزر يا عم ايه مبتهزرش يا رمضان
أدهم بإبتسامه خبيثة وأنا كمان بهزر ناده بصوت عالي يا حسام يا مازن تعالوا
تغيره معالم أحمد واصفر وجهه من القلق
لأن حسام صعب المراس ولا يقبل الهزار إلا مع المقربين
وأحمد يعد غريب بالنسبه له مجرد صديق أخيه
عكس علاقته مع أدهم هو يتحمل تهور تصرفاته لأنه صديقه المقرب رمق أدهم بلوم بقي كده تسلم صاحبك تسليم أهالي
ضحكه أدهم بقوه علي هيئه صديقه علشان لسانك يقصر شويه
أتي مازن وحسام الذي سأل فيه أيه يا أدهم
::نظر أدهم لأحمد بتسليه عندما رأي وجهه أبدا أحمد عايز يبركلوكم
مرر حسام عيونه بينهم بعدم تصديق وهو يردف طيب ماهو كان لسه واقف معانا
أحمد بأسف معلش أنت عارف هزار أخوك أما أروح اشوفلي عروسه يمكن ربنا يتوب عليا وتركهم بسرعه
حسام يلا علشان المأذون هيبداء
مازن بإستعجال أنا الأول مليش فيه
تحدث أدهم بسخريه يلا يا بني ماحناش في حضانه وهنتخانق علي مين يقعد في الاول
بعد إنتهاء المأذون من كتب كتاب مازن وادهم
نادا حسام زياد ومي وحاتم ومرام
قامت الفتيات بإحتضان مي التي لم تصدق ما سمعت هل فعلا ستكتب علي أسم من ملك قلبها
منذ الصغر هل ستكون له بعد هذا العذاب تركه الجميع وتوجه له بفرحه لا تستطيع وصفها لتقف أمامه كأن العالم خلي من حولهم وهو لا يقل عنها شوق ولهفه لتلك اللحظه
إرتمت في حضنه أمام الجميع ودموعها تسيل وهو أيضا لم يقدر علي منع دموعه ليأتي حسام ويفصلهم وهو يتحدث بضيق مي أنتي اتجننتي مش في ناس ولسه مش حلاله ابتعدت بخجل وهي تعتذر
أتت ملك بسرعه وهي تمحي دموعها تسحبها لصدرها وهي تبارك لها ألف مبروك يا حبيبتي الصبر دايما أخره جبر
بينما جلس زياد بين الرجال وعيونه علي حبيبته التي بكت بشده علي صدر ملك
انتهي كتب الكتاب وذهب كل شاب إلي محبوبته حتي يبارك لها و
يلبسها شبكته أمام الجميع في جو من الألفه والمحبة
قبل أدهم يد ليليان وجبينها مبروك عليا انتي يا حبيبتي ليليان بسعاده الله يبارك فيك يا حبيبي
أم مازن استدعي كل وسأل الثبات الإنفعالي حتي لا يتهور أمام الجميع من فرحته الغير متناهيه قبل رأسها مبروك يا حبيبتي لى لى الله يبارك فيك يا حبيبي
مازن بتقولي أيه
قررتها بخجل بقول حبيبي وروحي كمان
خرجت منه تنهيده محمله بنار شوقه لضمها وهتف بلاش يا بنت الحلال أحسن أتهور و اخليها دخله أنا مش متحمل
شهقه بحياء وهي تضربه علي كتفه آه يا قليل الأدب أنا غلطانه
أما ملك صوبه عينها اتجاه حبيبها بعشق هو رغم قوته وقسوته مع الغريب لكنه يمتلك قلب كبير حنون
يشعر بجميع من حوله ويشغل نفسه بالصغير قبل الكبير ولولا تدخله ماستطاع زياد من أمتلاك عشقه في يوم من الأيام
*********
طلبت ملك من الدجيه موسيقي اغنيه 60 دقيقه حياه
ليبتسم حسام ويترك من كان يقف بينهم ويتوجه لها يطلب منها أن تشاركه تلك الرقصه
ابتسمت بحب لإحساسه بما تريد ووضعت يدها بين يده
كأنها كانت إشاره للجميع لتجد كل قابلز اجتمع حولهم لتصبح هي وحسام في والوسط مثل زهره وهم أوراقها وقامت بالغناء
بصوتها الدافئ الجميل
ممكن تخليني في حضنك محتاجه اسمع صوت قلبك نبضه بيحيني
أصل أنا لما بكون متشافه بتوتر أصل أنا خوافه في حضنك إحميني
والساعه اللي بعيشها في قربك 60 دقيقه حياه
والكل يرقص مع كلماتها بحب ظاهر
:**************
طلب أدهم أغنية (دي الخدتني مني )
ووقف أمام ليليان الأغنيه دي بتتكلم عن كل حاجه بحسها معاكي كأنها مكتوبه علشانك
أخد أدهم الميك وابداء فى الغناء (اسمعوها وانتم بتقراؤ علشان يوصلكم أحساسها
دى الخدتني من ودى البتحسسني اني
ملكت كل الدنيا علشان لقيتها
قابلت كتير وخفت وقلبي صدقها
لما شوفت عنيها قولت ساعتها خلاص لقيتها
ببقي هموت وشوفها وقد ايه بيوحشني خوفها
كسوفها لما بكون واحشها دى دنيا كنت هموت وعشها
وقف أحمد بأعين متسعه من رومانسيه أدهم الذي لم يتوقعها في يوم وحدث مراد أيه ده ده أخوك طلع رومانسي وصوته حلو ييجي المجرمين اللي بتترعب
من اسمه بس يتفرجوا
بضحك مراد وهو يري الكل سعيد سيبه يا عم يعيش يومين عقبالك
أنا وأنت ياخويا معدش عوانس غيرنا يا حبيبي
هتف مراد بحده ما تتكلم عدل يلا ايه عوانس دي أنا مش عارف أخويا طايقك أزاى
هتف أحمد وهو يندب حظه والله ده الموجود لو مش عاجبك طلقني
خبط مراد كف علي كف بزمتك ده شكل ظابط الله يكسفك أما اغور بعيد عنك
وقف أحمد يتناول العصير الذي يحمله بين يده ويتحدث بعفويه العيله دي مش طيقاني ليه أكيد غيرانين مني وهو يعدل ياقته طبعا أنا مش أي حد😁***************
مازن طلب أخيرا حالها
أخيرا جالها وانا جالبي جالبي جالبي نبضه توقف بعدها
جال أحبك جالها
من بديت أنا العيون جال أحبك وبجنون
الفرحه يما لجيتها صعب جدا وصفها هو جلبي وهو نبضه
وأحلي نبضه جلبي يدقها بصحيح أنا هويت حتي أسمي
أنا نسيت لما جالي تعال احضني بوقتها
*******
حاتم غني نسيني الدنيا
نسيني الدنيا نسيني العالم دوبني حبيبي وسيبني أقولك أحلي كلام
لو ألف الدنيا لو ألف العالم مش ممكن زى غرامك انت ألقي غرام
لو اقلك اني بحبك الحب شويه عليك لو ثانيه أنا ببعد عنك
برجع مشتاق لعينيك ضمني خليك وييا دوبني ودوب
في هوايا تعال نعيش أجمل أيام
***********
زياد طلب قلبي عشقها
موسيقي الأغنيه جعلت الشباب يلتفون حوله وهم يصفقون في سعاده
قلبي عشقها والعيون هوايتا وأهلها ما يرضون
وكل مشتاق إليها أروح وأسأل عليها عليها
تجاوبني عنيها إرحل يا حبيبي حبيبي أهلي ما يرضون
وقف زياد ومي في النص حواليهم الفتيات في دائرة
وخلفهم الشباب في دائرة آخري يلتفون حول بعضهم بطريقه جميله و يتحركون علي نغمات الأغنيه بخفه
وكأنهم ملكوا الدنيا بحبهم
يا اهل الهوا ايه العمل يلي هويته عمري عطايته وهي الأمل
يا ويل جلبي يا ويل جلبي لو يرحلون (تخيلوا معايا الموضوع ممتع والموسيقى حماسيه )😊😊
جلس الشباب علي إحدى ركبتيهم والفتيات تدور من حولهم
قام زياد بضم مي له بعشق وهو لا يصدق أن حلمه أخيرا تحقق
*****************
أخذ أدهم يد ليليان ووقف أمام والدها ممكن يا عمي أخد ليليان و نتعشي بره
قبل ما يرد كان مازن يقاطعه وأنا كمان
تحدث محمد بتعجب طب ليه مالعشاء موجود
تحدث مازن برفض معلش يا عمي أنا عامل عشاء رومانسي لينا
توجه حاتم بنظره لزياد وهو يهتف بمرح ممكن أنا كمان يا عمي اخد مرام
ضحك زياد بمرح ماشي يا بني بس متتاخروش ضحك الجميع علي مرحهم
كاد زياد يسأل عمه الذي هتف مع السلامه يعني جت عليك
ضحك زياد و إنحني يقبل جبينه بحب
تأملهم محمود أنتم متفقين بقي الكل في نفس الوقت لا والله ماكنت أعرف
جلس حسام وهو ينفخ بعدم رضي مم يحدث ومال علي ملك الرجاله أتجننت
طلعت ملامحه بإبتسامه ساحره سيبهم يعيشوا يومين
طب وبعدين
سألته بحيره بعدين ايه
يعني هما يعيشوا وانا أقعد مع شلة العواجيز دى ده يبقي ظلم والله
مالت عليه وهي تتحدث بدلال لا يا قلبي هديتك في البيت
أنار وجهه وهو يهتف بسعاده بجد هي ايه
:: حاجه كنت عايزها وأتمني أنها تعجبك
وقف حسام دون مقدمات وهتف بلهفه طب يلا
رفع الكل عيونه علي تصرفه الغريب بينما احمر وجه ملك من الخجل لأنها لم تتوقع رد فعله هذا
تحدث محمود بإستغراب مالك يا حسام وقفت كده ليه
معلش يا والدى مضطر أمشي أنا وملك
هتف محمود بتعجب ليه مش هتتعشوا معانا
رد بنفي معلش يا حج مره تانيه إن شاء الله وسحب ملك بسرعه
أمام سعادة الجميع والتمني لهم بالخير
توجه حاتم لمعتز وهو في طريقه للخارج و ناداه معتز
وقف معتز بإحترام وهو يهتف نعم يا باشا
حاتم وهو يغمزله باشا ايه دنتا الباشا
ضحك معتز فهو وحاتم وحسام أصدقاء
و دراع حسام اليمين في بطشه بأعداءه
ممكن معلش توصل أمى وأختي علشان أكون مطمن
هتف معتز بمرح بس كده انت تأمر اليله ليلتك يا معلم
عقبالك أنت كمان يا صاحبي لما تلاقي اللي تخطف قلبك

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملك روحي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى