روايات

رواية ملاحقة الماضي الفصل السادس عشر 16 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الفصل السادس عشر 16 بقلم لمياء نبيه

رواية ملاحقة الماضي الجزء السادس عشر

رواية ملاحقة الماضي البارت السادس عشر

رواية ملاحقة الماضي الحلقة السادسة عشر

لتجد صوت بجوارها
_امال بنتي فين
تنظر له بصدمه :انت جيت
يزن : امال فكراني مش هاجي بس بنتي فين
نور :طب اسمعنـ قاطعها يزن
يزن :مش وقت كلام دلوقتي ينظر يزن للوراء دا محمود و ساره جم
نور بصت ليهم ثم نظرت ليزن : بابا اللي قال لمحمود
يزن ابتسم :دا الصح
سماح :ابراهيم
ابراهيم:نعم يا سموح
سماح :مش اللي جنب نور قدام دا يزن
ابراهيم :ايوا طب والله راجل وابن اصول
حور :جدو
ابراهيم شالها وقعدها علي رجله :قلبه وروحه
حور :ممكن اروح لبابا
ابراهيم :بعد المحكمه نروحله هخدك ونروح ليه
حور :أنا عاوزه اروح له دلوقتي
ابراهيم :يعني نسيب المحكمه ونروح ليه
حور :ونسيبها لي بابا اهو
شاورت حور عليه وتوجه نظر ابراهيم تلقائي ليه
ابراهيم :دا ربنا بيحبك يا نور يابنتي وهيظهر براتك قدام محمود
سماح :والعقربه مراته
ابراهيم بص ليها فسكتت
دخل القاضي وأعضاء المحكمه
والقاضي أشار للناس بجلوس
بدأت الجلسه
بدأ محامي نور يتكلم و المحامي الشباب يكلم
نور كانت بتبص ليزن اللي مسك أيديها وحضنها بكفيه يطمنها
ومحامي طلع التسجيل ونور بصت للشباب و يزن كان مكلم الاعلامين وكانوا بيسجلوا المحكمه
قاضي :اي اقول أخري
محامي نور :لا ياسياده القاضي
محامي الشباب :لا ياسياده القاضي
نور غمضت عينها:سياده القاضي
القاضي :نعم
نور بصت ليزن هز برأسه وفي عيونه نظرت ثقه ليها
نور : عاوزه اتكلم بخصوص القضيه بعد إذن سيادتكم
قاضي بس للمستشارين:اتفضلي يابنتي
نور وقفت :حضرتك أنا من حقي اتكلم دي قضيتي بيقولوا أن البنت في السن ما بين 15 لحد 18 سنه بتلعب وتذاكر وتمشي ونتعرف علي اماكن بتستمتع بالايام دي بس كان فيه بنت غير البنات يا سياده القاضي بنت كل ذنبها أنها دفعت عن زميله ليها وطلعت متستهلش مدافعتش عن اللي دافعه عنها زنبها تربيه أهلها اللي علموها تدافع عن زميلها واللي مترضهوش علي نفسها مترضهوش علي حد علموها أن العالم جميل وهادي وطيب تخيل كدا يا سياده القاضي أن البنت دي بنتك او اختك او بنت حد من القاعه اللي بيدافعوا أو حتي حضرتك ياسيادة المحامي وبصت للمحامي بتاعهم اللي بص في الأرض بدأت ذكريات نور ترجع كل ما حدث في الماضي بدأت دموعها تنزل كشلال وكملت بنت بتتعرض كل يوم كل أما تخرج تلاقيهم لموا بعض وبيزيدوا ويقولوا ليها يا كوبري اللي هو كل الشباب بيعدوا عليها بتتعرض للاذي سواء النفسي أو في سمعتها بنت كرهت المكان و كرهت انها تخرج حتي من البيت من شباب المفروض زميلها زي إخوتها دحنا بنربي اولادنا يابني دي زملتك يعني اختك لتقول الخير لمتقولش اللي منرضهوش علي بناتنا منرضهوش علي حد يا سياده القاضي البنت مستحملتش يوم ولا اتنين دول سنين يا سياده القاضي حتي لما اتجوزت جوزها عايرها بحاجه هو ميعرفش اي سبب وهل دا صح ولا لا جوزها قالها في مره اتجوزتك رغم اللي اتقال عليكي حكم عليها يا سياده القاضي وحكم قاسي واطلقت بس قررت ترجع علشان بنتها يا سياده القاضي وتتعالج.بس للاسف رجعوا تاني ياسياده القاضي المشكله انت عارف في اي وتمسح دموعها وتبتسم وتبص عليهم أن كلهم ازهر كلهم بيقروا القراءن والأحاديث كلهم هيجي يوم ويقولك اسأل فلان أصله ازهري أنا كان نفسي اسألهم سؤال في نص في القرأءن أو الأحاديث يقولك اعمل كدا كل واحد فيهم آذاني حتي إبن رئيسه المدينه كان بيمشي.بوظيفه أمه ويقول محدش يقدر يعمل.حاجه ويقول معاهم ياسيادة القاضي كلهم واخدت نفس ياسياده القاضي لو وانا كلي ثقه في حضرتكم مجبتلوش حقي وعداله الأرض مجتش فنا هستني عداله السماء وأنا ويشهد الله وجميع الحضور أني خاصمتهم ليوم القيامه بس انا بطلب من حضرتكم تحقيق العداله حق بنت صغيره عندها 15 سنه وحق فتاه عشرينه وحق ام وزوجه أطلقت وخايفه علي بنتها لتتعرض لضغط بسبب امها ياسياده القاضي أنا هنا علشان حقي وحق كل بنت اتعرضت لحاجه زي دي للاذي النفسي والتحرش اللفظي والسب والقذف لأنها وقفت قصاد شاب وقالت لا نا مش عارفه اقول اي بس انا حاولت اوصل ليك شكرا يا سياده القاضي وجلست بجوار يزن اللي ابتسم ليها و طبطب عليها
القاضي :حكم في نهايه الجلسه
دخل القاضي ومعه المستشارين
محمد صابري بص لممدوح والعطاء والسلاوي :احنا اي اللي خلانا نمشي وراكم محنا كنا في حالنا
عبدالله بص محمد ماجد :وانا اي اللي خلاني امشي وراك أنا كمان أنا مالي ومالك انت وابن خالك
وباقي الشباب التسعه بصوا ليهم بأسف
عبد الرحمن :يعني مطلعش زي اللي انت قلته لينا انتم التلاته طلعت علشان بدافع منكم لله
_محكما
القاضي :ايها الذكور ولستم رجال لأن الرجال لا ينتمون لهذه الأفعال كيف فعلتم هكذا في حواء حواء الذي جعلها الله الام والاخت والابنه والصديقه والحبيبه حواء من تسهر عليك في تعبك وتشبع عندما تأكل وتسمع متاعب يومك حواء التي تكتم تعبها حتي لا تفيقك في الليل التي تتقاسم متاعب الحياه و المعيشه حواء التي تتحامل ضغطك في حياتها وفي حملها بك والتي حملت فيك وهن علي وهن حواء اللتي وضع الله جنته تحت قدمها والتي كانت تبحث عن ادم ليل ونهار ماذا فعلتم بها فعلتم ملا يليق بحواء لم تكسروا قلبها قطعه فقد بل خمسون احزنتم زهره جعلها الله جميله فهي حواء لم ترتكبوا جرم واحد فقد بل العديد فقرننا بعد الاستماع لأقوال والمحامين وأخذ برأي المستشارين حبس هؤلاء المجرمين 10اعوم و غرامه 30الف جنيه تبعا للنص في الماده 305و نصوص أخري رفعت الجلسه ياخد العسكري الشباب
الشباب ينظروا لبعضهم :منكم لله أنا مليش دعوه هما اللي قالولي
محمد ممدوح ينظر العطار والسلاوي :كلها شويه يارجاله
وياخدهم العسكري
في ناحيه
نور الابتسامه الفرحه ويزن يمسح دموعها وإبراهيم جه حضن بنته هو وسماح
يزن :مبروك يا نور
نور :الله يبارك فيك كله بسببك يزن
يزن :نعم
نور :أنا بحبك
ابراهيم ينظر لسماحة وهيا تنظر له
يزن :طب منا عارف انك بتحبيني بس انا بحب حد تاني
نور :مين مي صح
يزن :مي مين بحب ويبتسم حوريتي ويشيلها
ابراهيم ربنا يخليكم لبعض يا حبايبي
محمود يقرب مع ساره
محمود مد أيده :مبروك يا نور ويبتسم يسحب يزن يده ويسلم هو عليه الله يبارك فيك يا محمود مدام ساره ازيك
نور تبص ليزن وتكلم وهي تنظر له وتسحب يد ساره :ازيك ياحبيبتي اخبار القمر أسر اي
سحر :تمام مبروك يا نور
نور :الله يبارك فيكم جميعا
محمود :حور
حور تنزل من يزن وتذهب لأبيها :اهلا يابابا وحشني قوي
محمود : وأنت كمان ياحبيبتي وينظر لنور يضع يزن يزه في يد نور وينظر لابراهيم :بالمناسبه دي أنا عاوز احدد ميعاد الفرح
سماح :الكلام بقي مش هنا
ابراهيم :بالضبط والمرادي هستناك انت و اهلك الساعه 8
يزن :ماشي ياعمي
محمود :عن أذنكم يلا ياساره
جايين يمشوا نور نادت ساره وقفتها
نور :عاوزين نكلم بس مش هنا بره نشرب حاجه في كافيه قريب من هنا
محمود :طب أنا هروح
ساره :تمام
خرج الجميع ويزن اخد ابراهيم و سماح وحور معاه
في أحد الكافيهات
نور :بصي ياساره اي وحده مكاتب تتمني معلش في اللي هقوله لو تولعي دلوقتي وتضحك بس انا جيباكي هنا علشان اشكرك
ساره :تشكريني علي اي أنا خربتلك حياتك واتجوزت جوزك و طلقك وكـ قاطعتها نور
نور :وكل دا خلاني اتفرج علي يزن ويطلع برأتي و الاقي حد يحبني بعيوبي وأب لبنتي و عارف كل حاجه عني ومتقبلها واقف معايا ووصلني لبر الأمان
ساره :وخدي المفجأه انتي لما ظهرتي تاني محمود طلع بيحبك
نور ضحكت :لا ياساره محمود بيحبك أنتي وصدقيني هو لقي اللي شبهه وانا لقيت اللي شبهي ومش قصدي حاجه بس كل واحد لقي شريكه و آه وفتحت شنطتها دا عقد الشقه و باسمك انتي اصل بيني وبينك دا جنس ميتأمنش تضحك ساره وتقوم تحضن نور
نور :احنا كدا العداوه خلصت
ساره :اكيد يا نور أنتي جميله قوي
نور :عارفه
ساره :اي دا
نور :يزن اثر عليا معلش وتضحك
يأتي يزن بالعربيه
نور :جيبت في سيرته جه يلا تعالي اوصلك
ساره :لا هاخد اوبر
نور :يلا ياساره وتأخد ساره
ويوصلها يزن وبعدها مشوا
يزن : أنتي عملتي اي
نور :عملت اي يعني
يزن :سامحني ونسيتي كأنها معملتش حاجه
نور :دا هيا عملت اجمل حاجه يا يزن خلتني اعرفك وأحبك في حاجه اجمل من كدا دنا مستعده اشكر الدنيا كلها
يزن :وانا عاوزه اشكر نفسي سنين علي أني ذاكرت ودخلت طب نفسي علشان اقابلك يا احسن واجمل صدفه ويقبل يدها
نور :انت رايح فين
يزن :لماما تشوف حور وتكلمها
نور :ماما وقف كدا ماما والجو دا انا مش عيله تضحك عليها بكلمتين نو يا حبيبي فهمتني غلط أنـ قاطعها يزن
يزن :يا خربيت الافلام أنا دكتور محترم خلي بالك
نور :ما كلهم بيقولوا كدا بس نو أنا مـ قاطعها يزن وحط ابديه علي فمها
يزن:أحنا هنروح لامي نقولها أنا مقولتش امي ست بعيده ولا مشلوله جو الافلام دا تحوشيه من دماغك أنا دكتور محترم ماشي وغير كدا بنتك ورا
تهز نور رأسها يزن يضحك :جتك قمر في حلاوتك يلا
وصلوا ويزن نزل هو ونور وشال حور وطلع وفتحت سميحه الباب ولما شافت نور حضنتها
سميحه :ازيك يا حبيبتي نورتي الاه الاميره الصغيره واخده حور وحضنتها تعالوا ادخلوا
ودخلوا سميحه بدأت تلعب مع حور و يزن :معلش هستأذن المستشفي كلموني هاجي كمان نص ساعه اروحك
نور :ماشي
نزل يزن سميحه قربت من نور
سميحه :متخافيش يزن ابني طيب جدا وانتي جميله وبنتك هتكون في امان
نور ابتسمت :شكرا
سميحه :علي اي
نور :أنا متأكده انك كلمتي يزن
سميحه :لا يزن ابني مبيحبش المفاجآت بس واحنا عشنا نفس القصه
نور :ازاي
سميحه :هحكيلك وبدأت تحكي لنور
نور :بس الفرق أن عمو عمره ما عايرك بحاجه
سميحه :تعرفي أنا في البدايه كان عندي مشكله في الخلفيه ودا اللي شيلاه يا نور ل ابو يزن وأهله كانوا ضغطين عليه قالهم أن العيب منه هو
نور :طب ما فكرتيش ترجعي
سميحه :تؤتؤ وبصت علي حور بنتك جميله قوي
نور :تسلمي يا قمر
الوقت عدي ويزن جه ووصلها عند البيت
يزن :استنيني النهارده
نور :ماشي ضحوا وطلعت
في المساء
كانوا بيلبسوا عند يزن
سميحه :ابوك لسه مجاش
يزن :لا اتأخر خالص
يرن الباب
سميحه :اهو جه خلص انت بقا وانا هدخله
يزن :ماشي
يخبط الباب علي يزن
يزن :ادخل يابابا
_طب أنا مينفعش
يزن :معتز
معتز :اخوك معتز اخوك
يزن :اطلع بره
معتز جري عليه وحضنه وبدأ دموعه تنزل يزن حس بكدا طلعه من حضنه
يزن :مالك
معتز :سامحني يا يزن صدقني شعور صعب ان تحس أن الوحيد اللي بيحبك وهو كل حياتك حد تاني يجي يشاركك فيه
يزن :تقصد بابا
عند سميحه
سميحه : أنت مدرك انت عملت اي
أسيوطي راح قعد جنبها وخبط كتفه في كتفها : عملت اي
سميحه اتوترت وبعدت شويه :عيب كدا وغير كدا مكنش ينفع تدخلهم وهما بينهم العداوه دي
أسيوطي قرب:ايوا عملت
سميحه قعدت علي اخر الكنبه بجوار الجدار :الغلط أنهم هيقطعوا بعض انت مش عارف انت عملت اي بين ولادك
قرب منها الاسيوطي :ايوا عملت اي
سميحه :ابعد مينفعش اللي بتعمله اي
أسيوطي يضحك وينظر لها بحب :ايوا عملت اي فتقوم سميحه ويقوم الاسيوطي
سميحه :احنا كبرنا ابعد قرب منها الاسيوطي :ولو مبعدتش
أسيوطي يقرب منها
يخرج صوت ضحك من الخلف فيتلفتوا يجدوه يزن و معتز
سميحه تنظر لهم هي واسيوطي وتنزل
يقترب منه الشبان
معتز :مش عيب كدا
يزن :كبرنا علي الكلام دا
يبص ليهم أسيوطي :بطلوا قله أدب عيال متربتش
يضحكوا وينزلوا
عند نور
سماح :اتأخروا اوي
ابراهيم :زمانهم جايين
يرن الجرس
تفتح نور الباب
لتجده معتز
نور بصدمه :انت
معتز :مش مفجأه قمر صح
يزن يزقه :لا دا ولا اهبل وحشتيني
نور بصدمه اكبر :اي اللي بيحصل
أسيوطي :انتي لسه مصدومه أنا مش قادر اقف
نور فاقت من الصدمه :اتفضل يا عمي
دخلوا جميعا
وبداو يتكلموا
ابراهيم :بس مين الاستاذ
معتز :أنا صـ لاحقه يزن
يزن حط أيده علي كتف معتز :دا معتز اخويا
معتز بص بوالده وابتسموا لبعض
أسيوطي :شوف يا أستاذ ابراهيم أنا يسعدني ويشرفني اطلب ايد الانسه القمر
يزن :بابا
يضحك الجميع
أسيوطي :خلاص اطلب ايد بنتي نور لابني يزن
ابراهيم :ناخد راي العروسه
نور بابتسامه :اللي تشوفه يابابا
ابراهيم :احنا موافقين
يزن :يبقي نحدد معاد الفرح
ابراهيم :الفرح علطول كدا مش وتعرفوا
يزن قرب من ابراهيم :جوزوني أنت لو سألتي رقمها القومي كام هجاوب ضحكوا كلهم
ابراهيم :ماشي يايزن
بدأو يكلموا واتفقوا
سميحه :الفاتحه
يميل عليها الاسيوطي :عقبالنا تنظر سميحه له وتبتسم
تنطلق الافراح
مشوا جميعا
عند نور كانت قاعده علي السرير بتكلم يزن لقت راسبه من معتز فتحتها
معتز :أنا آسف علي كل اللي حصل مني أنا كنت بحاول ادايق اخويا بس خلاص وانا حقيقي بشكرك انك محاولتيش تزودي الفراغ اللي بينا وأخيرا أنا اتعلمت الحب علي ايد مي وفرحنا بعد فرحتنا بيكم أنتم اللي استعجلتوا مبروك ليكم ♥️تبتسم نور
نور :احنا أيا كان اللي حصل صفحه جديده وانت اخويا يا زوز ينفع زوز ولا لا 😂
معتز:اي حاجه منك حلوه يامرات اخويا 😂😂♥️سلام بقا ورايا خروجه من الحته
نور :حته اسمها خطيبتك يابيئه😂
معتز :طب سـ سلا سلام وقفل
عند محمود وساره ساره اتأكدت أن أسر نام وقامت حضرت الشاي كوبايتين وبصت لقت محمود في البلكونه اتنهدت وراحت ليه ساره :فاضي نكلم
محمود :في اي
ساره :احنا لي وصلنا بكدا
محمود :لا انتي عاوزه نتعاتب
ساره :اه
محمود :هقولك لأن اللي حصل…
تسير الايام معتز ومي قربوا من بعض وكذلك معتز ويزن بقا معتز يروح ليزن كل يوم الصبح ويفطر معاه هو وسميحه والآسيوطي قبل ما يروح الشغل بحجه أنه بيقرب من يزن ويفطروا سوا وسميحه بقت بتحب معتز و الاسيوطي بيحاول يقرب منها و حور يزن بيروح ليها يخرجها ويزن دائما لازم يوصل نور الشغل ومعاه والده وبعدها يروح شغله وبيقابل هناك معتز ومي و نور علاقتها بقت سويه مع محمود وساره وبقت جميله مع معتز وسميحه اللي بتعبرها بنتها ونور خلت أسر و حور يقربوا من بعض علشان علاقه الأخوين متدمرش وتعدي الايام لحد يوم الموعود
في الصباح
سميحه :ابوك فين
يزن :جه اهو يلا يا ماما علشان نور مستنيه مش عارفه بابا صمم لي أن معتز هو اللي يجبها
سميحه :مينفعش تشوفها ياحبيبي
نزلوا حضن أبوه ومعتز ومعتز حضن سميحه
سميحه :حبيب ماما حضنت معتز
معتز :متجوزني مع الواد دا.
سميحه همست له باسها معتز وركب عربيته
معتز وقف جمب يزن بالعربيه :هروح اوصل الحته باي
يزن بص لاسيوطي:بيقول علي مرات اخوه حته
ضحك الاسيوطي وركبوا
عند نور
نور :يلا ياماما معتز تحت
سماح :يلا أنا جبت الفستان
نور :بابا فين
سماح :نزل مع معتز يلا وقبل ما تسألي حور معاهم
نور :ماشي يلا نزلت ومعتز وصلهم الفندق وسميحه استقبلتهم علي الاوضه ودخلوا ومعتز راح لأخوه
عند ساره
ساره :اي أحلي في الفساتين
محمود :الاحمر
ساره :متخني
محمود :خلاص يبقي الاسود
ساره :بيسمرني
محمود :خلاص البسي حاجه تانيه يأتي أسر ويهز في بنطال ابيه
أسر :بابا
محمود :ايوا يا حبيبي
أسر :عاوز بدله
محمود نزل لمستواه :غالي والطلب رخيص
ساره :ايوا هلبس اي بردوا
محمود :يلا يااسر نجري
جاء المساء والجميع وضع لمسات الاخيره
أسيوطي :يلا يا معتز
معتز :يلا واخدوا الجاكت ولبسوه ليزن
معتز حضنه :مبروك يا حبيبي وخرج من حضنه هجيب بقا أنا الحته تبعي
أسيوطي حضنه:مبروك يا قلب أبوك
عند نور
نظرت في المرأه كانت في غايه الجمال وقفوا خلفها سماح وسميحه :زي القمر ياحبيبتي
و تزعرط سميحه وسماح
حور :ماما انتي جميله اوي
نور وطت لمستواها :انتي اجمل يا روحي
الباب خبط سميحه خليكم أنا هفتح
سميحه فتحت وكان الاسيوطي
الاسيوطي :هي الحلوه العروسه
سميحه :لا ياشيخ
الاسيوطي :اصل القمر مش غريب علينا متجوزه
سميحه :يوه يا راجل في اي
الاسيوطي :متيجي نتجوز
سميحه :تؤتؤ
الاسيوطي :هتجوزك وضحك بس يلا نادي العروسه علشان التصوير والقاهره
نزلوا بالاسفل نور أخدت نفس وقربت من يزن وخبطت علي كتفه لف لينبهر بجمالها الذي حددته الميكب ارتست وبدأت عيونه تدمع
تبتسم نور ليه ليأتي يزن يحضنها تبعده نور
نور :مش باللمس في حاجه اسمها بوج
يضحك يزن :ماشي كلها نص ساعه بس اي القمر دا دا الحظ لعب معايا بقا
تضحك نور تاني يزن :كفايه ضحك وحياه ابوكي أنا لسه علي وضعي
يبدأ في اخذ اللقطات
يقترب ابراهيم من سماح :كنتي كدا امتي
سماح تبص ليه:كدا ازاي يا راجل
ابراهيم :لا وحياه ابوكي متكلمي كدا ا
سماح :تحل اكلمك ازاي ياحبيبي
ابراهيم :اثبت علي الوضع دا
أما الاسيوطي
أسيوطي :ايوا يعني هنجوز امتي
سميحه :دا في بعدك
اسيوطي :يعني متجوزنيش
سميحه :لا
أسيوطي:اشطا في الفرح النهارده
سميحه :بتقول اي مش فهمه
مشي الاسيوطي
عند معتز
معتز :يامي حرام أنا واقف بقالي كتير الفرح زمانه خلص
مي:أنا نزلت خلاص
معتز :فيـ ولم يكمل حتي تنزل هذه الورده بفستانها الازرق الذي جعلها كورده مميزه
مي :في اي وقفت كدا لي ……..انت يابني
معتز فاق من شروده وتذكر كلام والدته :هما اهلك فين
مي :مش هتصدق اللي حصل لقيتهم جاهزين من الصبح مع انهم قالوا مش جايين
معتز ابتسم :طب اركبي يا روح قلبي
مي :ماشي وضحكت وركبت
في القاعه تعلن عن وصول العرسان يدخل يزن يسلم علي المعازيم
ويقف ثم يدخل ابراهيم ومعه نور وكان يزن مستني قدام ليسلم ابراهيم نور ليزن يقبل يزن جبينها وتشغل اغنيه ادخلي قلبي بخطوتك اليمين
أسيوطي :مش ناويه تدخلي أنتي كمان
سميحه :بص قدامك
يضحك الاسيوطي
يأتي معتز ومي ويسلموا علي سميحه و تاخد مي وتجلس مع عائلتها
معتز :هي سابتك لي
أسيوطي :مش عارف
معتز :علي بابا
يأتي المؤذون
يزن :يلا
جلس الجميع
يزن وضع يده في يد ابراهيم وبدأ المؤذون يقول كلامه
حتي سحب المنديل وقول مقولته بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
أسيوطي :اقعد يا مولانا و بص ليزن اللي كان هيقوم وانت اقعد يالا
الجميع استغرب وسميحه قامت هي وكل من في القاعه
المؤذون: في اي يزن :في اي يابابا
أسيوطي:استاذ ابراهيم ممكن تقوم بس قام ابراهيم وقعد الاسيوطي
الاسيوطي:هات ايدك يا بني اخلص
الاسيوطي مسك ايد يزن وبص للمؤذون
الاسيوطي :يلا جوزني الاستاذه سميحه عبد السلام
المؤذون:مين وكيلها ويكون ليها اي
يزن ؛وانا مش عجبك دي امي
المؤذون ضحك :طب و هي موافقه
معتز مسك المايك وراح لسميحه :موافقه ابتسمت سميحه واحمر وجهها
أسيوطي :اصيله ولسه في القلب وغمز يلا يا عم اكتب الكتاب المؤذون كتب كتابهم ولقت الاسيوطي ويزن كلام وقال جملته الشهيره بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
أسيوطي :مبروك ليا وبص لابنه احضن بقا عروستك براحتك وراح لسميحه
يزن :مبروك يا نور يزن الاسيوطي ضحكت نور وحضنها يزن ولف بيها ونزلها وبص ليها وغمز براحتي بقا علفكره
تجري حور عليه يحملها يزن ويبوسها :روحي واميرتي الصغيره
سميحه همست للأسيوطي ببعض الكلام راح عند مي وسلم علي والدها وهمس ليه وقام
وقعدوا عن المؤذون معتز ابتسم و قعد في كرسي جمب مي معتز :تعرفي عمي راح فين
مي :كان هنا معرفش باباك اخده و وداه فين
معتز :بيكتبوا الكتاب بصي كدا وراكي
تنظر مي ومن صدمتها اللمزوجه بفرحه تبص ليه
معتز : ايوا
مؤذون مسك المايك :موافقه يابنتي
مي بابتسامه:اه وتضحك ويضحك معتز
المؤذون :بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير أحدها معتز ولف بيها
وجه موعد الرقصه
واشتغلت اغنيه نورتي قلبي
وينظر يزن ونور لبعض ويليها اغنيه جتلي في أيام وبعدها اغاني
ورقصوا كل العرسان
وانت ساره ومحمود وباركوا للعرسان
ساره :اي الافراح دي
نور :اهم لقوا نفسهم فاضين قالوا بس ايه القمر دا
ساره :دا انتي القمر مبروك يا حبيبتي تعرفي لو حد كان جه وقالي اني هاجي اقولك كدا كنت هقول كداب
نور :حصلخير الاه مين القمر دا وسلمت علي أسر
أسر :امال فين حور
نور :مع طنط اللي هناك دي جدتها اسمها نينا سميحه
محمود :مبروك يانور
نور :الله يبارك فيك بس انتم جمال سوا بالشياكه دي ضحكوا
وخلص الفرح
معتز :عمي ممكن اخد مي وهجبهالك الصبح
والد مي :اتلم يلا
أسيوطي :معلش مأخدش العلاج لما بيأخد بيبقا تمام ضحوا جميعا
يزن اخد نور ورحوا شقته والآسيوطي اخد سميحه ومعتز روح مع حور
حور :عمو أنا جعانه
معتز :تيجي نطلب بيتزا
حور :بس ماما
معتز :ماما مين أنا عمو معتز يابختك يابابا انت ويزن
عند الاسيوطي
أسيوطي:وحشتيني
سميحه :انت فجأئتني
أسيوطي : ياشيخة
سميحه :مش هتعمل كدا تاني
أسيوطي :اقتليني اقولك أنا هقتل نفسي
سميحه :لا
أسيوطي :بقولك وحشتيني
عند نور
دخلوا الشقه
يزن :تعرفي أنا استنيت اليوم دا بقالي قد اي
نور :تؤتؤ
يزن قرب منها بقالي سنين وشهور واياك وثواني وساعات
تضحك نور :طب ابعد اغير الفستان
نور غيرت الفستان وكذلك يزن
يزن :بحبك
نور ضحك يزن بدأ يقرب وذهبوا في بحور عشقهم
عدي الجميع علي هذه الليله
بعد مرور خمس سنوات
يزن واقف في البلكونه ومعاه حور :يلا بوسه لبابا ونروح ننام
حور باسته:تصبح علي خير يابابا ياحبيبي متنساش بكره عزومه تيته تعرف يابابا وحشني عمو معتز وطنط مي و ميوش الصغننه
ضحك يزن :ماشي ياستي نينتك هتفضل تفتكرني لأمتي
حور : تصبح علي خير تاني وراحت تنام
نور راحت ليه ومعاه كوبايتين القهوه
يزن أخدها و قعدها
يزن :امتي هيشرف الباشا
نور :حسا بتحبه اكتر مني
يزن :هو الحب اي غير نور يلا نشرب القهوه يا اجمل نور حياه
نور :أنا بحبك قوي يزن حاوطها بايده
يزن :وانا لو العمر رجع هختارك كل مره وهختار الوظيفه وهختار الظروف وهختار حور ضحكت نور
نور :ازاي يحسبو عمري اللي عدي قبلك دنا عمر آبتدي بنورك
وفي الخلفيه ام كلثوم
قد ايه من عمري قبلك راح وعدّى يا حبيبي قد ايه من عمري راح
ولا شاف القلب قبلك فرحة واحدةولا داق في الدنيا غير طعم الجراح ابتديت دلوقت بس أحب عمري ابتديت دلوقت اخاف لا العمر يجري كل فرحه اشتاقها من قبلك خيالي
التقاها في نور عنيك قلبي وفكري
يا حياة قلبي يا أغلى من حياتي ليه ما قابلتش هواك يا حبيبي بدري ✨اللي شفته قبل ما تشوفك عنيه عمر ضايع يحسبوه إزاي عليّ انت عمري اللي ابتدي بنورك صباحه✨
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاحقة الماضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!