روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الحادي والثلاثون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الحادي والثلاثون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الحادية والثلاثون

يحيى بمرض:لا انت قتلتها …هي كانت كاتبة كدة
ووصتني اني انتقم منك …ونا بعمل بوصيتها وقالتلي اقتلك …ونا هقتلك …وبدأ يقرب علية جامد
وقرب من طبق كان فية فاكهة على المكتب
وخد منة السكينة وبدأ يقرب من يزن
ويزن يرجع وقال:اهدي يا متخلف انتتت.. انت عايز تموتني يامريض..؟؟؟
يحيى:ايوة هموتك…ولو وصلت بيا اني ارميك ف البحر مش هتأخر
يزن بزعيييق وصوت جهوري وعروق رقبتة برزت جامدد :فففووووووووق …اننتت عارف انت بتقول ايييي ..انت عايز تموتني انااااااااا …يعم متخلينيش
انا الي احي اموتك ..انا كل دة ساكت بس وديني
لو ما عقلت ما هحلك
يحيى بجنان :ههههههه..بجد والله ساكت …”ووقف مكانة وكمل” طب ونبي لتيجي توريني هتعمل اي ..اديني اهو سايبلك نفسي
يزن بتلقائية راح إدالة بوكس فوشة بغضب وغل
وطلع فية كل الكدب الي يحيى كان بيكدبوا على ابوة
وبعدين لطشة حتة قلم اييي يلوح الرقبة وقالة :يارب يكون القلم فوقك
وبنلسبة ان انت عايز تقتلني …فهعديها بمزاجي …غارف لية وكمل بسخرية ..عشان كنت فيوم من الايام صاحبي ونصي التاني
انا ماشي …سلام يااا…….يا صحبي هه
وخرج من المكتب
ونزل ركب عربيتة ..
ومشي ..وفوسط ما هو سايق وكان رايح على البيت
إفتكر بدر وانها قالتلة عايزة حاجة حلوة ..وان يعني دا اول طلي تطلبة منه
فقرر يروح يجبلها
وعدى على سوبر ماركت ونزل وإشترالها شوية حاجات
زي شوكولاتة وشيبسي بالملح .والجبنة المتبلة وسبيرو سباتس
وكارليتوس ..وفولت…ولبان كرولتس وشبسي كرانشي بالسجق الحار وبديل شيتوس بالشطة واللمون وهاشتاج
وعدى على مقلة واشتري مكسرات وكيس فشار كبير
وفنكوش ملون وإزازة. بيبسي اتنين لتر.
ووووو..
وبعدين حاسب وخرج
ركب العربية وراح على البيت
وفتح بالمفتاح ودخل
وكانت بدر بتصلي… ف الريسبشن
فدخل وحط الأكياس عالسفرة
ورجع تاني للريسبشن وحط مفاتيح البيت والعربية
عالتربيزة الي قدامة
وبعدين فرد ضهرة عالكنبة ورجع راسة لورا
بتنهيدة طويلة وهو مستنيها تخلص صلى
________________
بعد.شوية كانت بدر خلصت صلىَ
وكانت بتسبح ومش واخدة. بالها من يزن اصلاً
بزن بود وبسمة:حرماً
بدر إتخضت فبصت على مصدر الصوت وشافت يزن
فإطمنت ورجعت عادي وقالت ببسمة:جمعاً إن شاء الله
وكملت بتردد:اا……هو ..هو انت مجبتليش حاجة حلوة؟
يزن حب يناغشها فقال بنص عين وهو بيفرد ضهرة ودراعاتة وقال:لأ …وبطلي معيلة بقى ..حاجة حلوة اي الي انا اجبها …هو انا متجوز طفلة
بدر ابتسمت بحزن وقالت ببسمة:طيب خلاص مش مهم حاجة حلوة
يزن:عملتي اكل ..؟!
بدر :اممممممم ..بُص هو انا معملتش اكل اكل يعني …انا عاملة بطاطس محمرة ودبابيس محمرة ..
يزن :معلش لما دة مش أكل أكل امال دة اي …عصير مانجا ..؟
بدر:لا يبني ..قصدي يعني أكل على قدي وكدة .فاهم
يزن:ماشي ..يلا بقى روحي اغرفيلي
بدر بحدة:ونا مالي ..متقوم تغرف لنفسك ..مشلول انت عشان اقوم اغرفلك مش كافية ان انا الي عملت الأكل
يزن بخبث وهو بيعمل نفسة مش عايز:طاااااايب براحتك ..انا الي غلطان بردك
بدر بفضول:ايدة في أي…لا لحظة كدة انت جبتلي حاجة حلوة
بدر وهو بيربع ايدة عند صدرة باستمتاع:معرفش ..!!
بدر بفضول:لا عشان خاطري قول ..جبتلي حاجة حلوة؟
يزن:تؤ
بدر: عشان خاطري ..بليييييييز
يزن بغضب مصتنع:يووووه بقى مقولت معرفش ..يلاا غوري بقى خلاص مش عايز منك حاجة
بدر بتذمر:بقى كدةةةةة
يزن ببرود:اة كدة يعني عايزة اي
بدر بنص عين وهي حاطة ايدها الاتنين ف وسطها:ولا حاجة ..بس ابقى خليك فاكرها
يزن بسخرية:فاكرها يختي متخافيش
بدر دخلت بغضب على جوة
ويزن فضل قاعد نفس القاعدة متحركش
……بعد 5 دقايق …
بدر وهي داخلة علية وشايلة صينية عليها أكل وبغيظ:خد ي ييزون بالهنا والشفا مطرح ما يسري يهري ..ا اقصد يمري ..
وحطت الصينية قدامة على التربيزة
يزن :امال ايدة كلوا عصير فريش ومخلل ..وتومية
وبعدين اي النضافة دي والديكور دة
بدر بغيظ مكبوت:انا طول عمري اصلا بعمل الاكل يطلع ولا اجدعها الشيف بوراك
يزن:هنشوف ..وقرب الصينية علية شوية وبدأ ياكل
وبدر قاعدة قدامة ومستنياة يخلص :هااا
يزن :اممم ناقص ملح ..بس مش بطال يعني
بدر بغيظ اتكت بسنانها على شفتها السفلية
يزن باستعباط:امال يعني يابدر قاعدة كدة لية ..عايزة حاجة لا سمح الله ..؟!
بدر بهدوء مصتنع:لا ابدا ..كُل كُل إلهي يطمر
يزن يشرق جامد فبدر بسرعة إدتة كوباية ماية
وخبطتة خبطتين على ضهرة
يزن :كح كح ..بت انتي ..كح ..انتي حطالي سم ف الاكل. ولا ايييي.
بدر :اناااا ..ابدا والله حتى بُص ..وكلت من الاكل
يزن :بدر بقولك الله يهديكي ..حلي عني ..
عايز اطفح
بدر بقرف:تطفح ..اي يلا الألفاظ السوقية دي ..اسمها باكل ..
يزن:بطفح …اتفضلي قومي
بدر بعصبية وهى بتشدة من ياقة القميص بتاعة:بقولك اي يلاااااا …انا شغل التمحيك دا مش جاي معايا سكة …فين الحاجة الحلوة ياض ..إنطق بدل مشلفطلك وشكك
يزن باستفهام:ياااض….!
بدر:اة ياض عايز حاجة
يزن وهو بيشدها من ياقة البيجامة بتاعتها :انا يتقالي ياااض ..؟؟!
بدر وهي باصة بحدة على ايدة الي ماسك بيها ياقة بيجامتها:انت قد الحركة دي .؟؟؟!
يزن بتناكة:اة قدها ..ليكي شوق ف حاجة؟!
بدر:بقى كدة …طب اهو وراحت زقتة عالكنبة جامد..بس على مين يزن قبل مايقع شدها معاة والاتنين وقعوا على بعض والموضوع كان اخر إحراج..بدر اتكثفت وقامت بسرعة
وقفت .. ويزن حط رجل على. رجل بتناكة ..
بدر بهدوء مصتنع:يزن انا مش عايزة اتخانق ..هات حاجة حلوتي ..؟!
يزن: مفيش حاجة حلوة ..هو انتي عملتيلي حاجة عشان ادهالك
بدر فتحت بقها بعدم استيعاب وقالت:منا لسة غارفالك الاكل اهو ..هو انا كدة معملتش حاجة؟!
يزن وهو حاطط صباعة السبابة على دماغة:بمزاجك يماما …ونا كمان لما يكون ليا مزاج ..هبقى اديكي الحاجة الحلوة ….يلا روحي هاتيلي كوباية ماية
بدر وهي هتطق ومش عايزة تنطقها من كتر ما هي متعصبة:ح..ححااااااااااااااضِر.
يزن بسخرية:حضرلك الخير يا أمي يابنت الاُمرا
بدر دخلت وجابتلة الماية وخرجت إدتهالة
بدر بتزمر:إتفضل يخويا…يكش يطمر ف الي خلفوك ..!
يزن بتنبيه وهو رافع حواجبة:هااا..مش عايز غلط ..يأما بقى مفيش حاجة حلوة ..؟!
بدر كان نفسها ف اللحظة دي تمسكة تشنقة فمروحة سقف تفضل تيجي وتروح بية كدة هو زي الفرخة الدايخة بس فكرت ففكرة خبيثة وقالت بهدوء مصتنع:انا داخلة عايز حاجة..؟!
يزن:لا لما اعوز هندهك
بدر وهي بتحاول متتعصبش:طيب
ودخلت على اوضتها ..وفضلت تلف ف الاوضة كلها
لحد ما لقت مرادها “قطرة فاضية” ابتسمت بشر
ودخلت الحمام المُلحق بالغرفة وغسلت علبة القطرة كويس اويي وبعدين ملتها ماية
وراحت وقفت قدام التسريحة بخبث وهي بترفع وشها لفوق وبعدين رفع عنيها لفوق وحطت هنا نقطتين ماية
وهنا نقطتين ماية عنيها لسعتها واحمرت وبدأت تدمع جامد ..ابتسمت لانها عملت الي هي عاوزاة
راحت قعدت عالسرير وبدأت تعمل زي كأنها بتشهق
وبتعلي صوتها عشان يزن يسمع وبتقول فسرها:ان ما ربيتك يا يزن الكلب ..يالي ابوك اااا….ولا بلاش
عند يزن ف الصالة كان فاتح التي في فجاءة سمع صوت شهقات عياط صغيرة والصوت بيكبر بيكبر بيكبر
إتخض وقام بسرعة ودخل الاوضة
لقاها بتعيط جامد. (تمثيل يابااا…والله تمثيل)
راحلها بخضة ومسك وشها بايدة الاتنين بحنية وقال:بدر ..بدر مالك بتعيطي لية بدر فسرها:اووف يلا ايدة انت مالك حلو وكيوت يلا…كدة لية هتخليني أتراجع كدة بأم عيونك دول ..بس لا انت خرتيت وتستاهل نياهاهاهاهاهاااااا شربها الأهبل
يزن بحنية:مالك…بتعيطي لية..وقعتي ..
بدر هزت راسها بمعني لا
يزن :امال في أي يبنتي ..متخضينيش
بظر بتحاول تطلع صوتها اكنها بتعيط فقالت:ا انا بع..هئ بعيط ..ع عشان انت هئ مش راضي .تديني الحاجة الحلوة …
يزن بصلها بقرف وقال:كل الشهيق دة الي خدتي فية نص أكسجين الكرة الأرضية والعياط دة عشان الحاجة الحلوة ..؟!
اهي ياستي الحاجة الحلوة تعالي ..خدها من ايدها
وراحوا عند السفرة كان فية كيس
يزن فتحة لقاة الكيس الي فية التسالي والبيبسي وكدة
استغرب لانة ملقاش الكيس التاني
يزن باستغراب:انتي خدتي شنطة من هنا
بدر هزت راسها بلا
يزن دور عليها تاني ..وبعد تدوير كتير لقاها واقعة تحت السفرة ..خدها واداهالها وقال:خدي ياستي الحاجة الحلوة اهي ..بس متعيطيش
بدر خدت الحاجة الحلوة وطلعت تجري زي الاطفال عالاوضة وقالت قبل ما تقفل الباب :وضحكت عليك ..وضحكت عليك ونا مش بعيط ..هأاااااو
وقفلت الباب
يزن داس على ايدة بغيظ وقال:اة يابنت الجز*مه..
طيب ان ما ربيتك طيب ..ونعمة لشتغلك ف الأزرق
(حاسة اننا طولنا اوي مع بدر ويزن فنشوف حد تاني بقى)
________________________
عند لُبنى وفارس
لُبنى لفارس:فارس ياحبيبي ..عايزين ننزل مصر بقى
فارس :حاضر ياحببتي بس لما البقف ابنك يخلص شغلة هنا
لُبني :والله انا مش عارفة اي دخلة شرطة ..
ما كان زماننا وسط العيلة دلوقت لكن ابنك راسة والف سيف
فارس:مش مشكلة ياحببتي دي شغلانتة وهو بيحبها
…..
عند ليان وحازم
كانت ليان قاعدة عالسرير
وحازم بيظبط هدومة قدام المراية
ليان بضيق:يبني فكر بقى ..مهمة. اي دي الي تخليك ترتبط بواحدة زي زينة دي
ما تتراجع عن المهمة وخلاص
حازم:يا سلام بالسهولة دي ..بعد ما قربت اخلص ..وبعدين يا ماما انا حازم الجارحي ..أتراجع عن مهمة
دي عيبة فحق العيلة حتى
ليان:يا سلام ..
حازم:وحيات عبد السلام ..يلا انا ماشي ومتقلقيش فضلي كام حاجة هعملها ونخلص من زينة ونهج من البلد بنت والور*مة دي ..
ليان:طيب
حازم بأس خدها
ليان:ربنا معاك
حازم:يارب
ونزل لقى ابوة وأمة ف الصالة بأس ايديهم وراسهم ومشي
__________________________
عند شاهندا (لو فاكرينها .ي البت الي كانت مع يزن يوم حادثة تيم )
شاهندا وهي بتتكلم ف التليفون:الو ياريم ..
لا يبنتي …..مش مديني وش خالص …..بقالة حوالي
شهرين كدة…….خالص يابنتي …طيب طيب هحاول ….يلا سلام ….سلام
وقالت بعد ما قفلت:ياتري انت فين يا يزن ..
بقالك شهرين مش معبرني ولا حتى بترد على تليفوناتي
يلا بكرة ابقى اتصل بية من رقم جديد وابقى اشوفة هو فين بقى ..
________________________
عند يحيى بعد ما يزن ما مشي
راح وقعد على مرسي قريب
وبدأ يفكر فكلام يزن ان هو لو كان حبها كدة هيكون بيخونة وفكر ان اختة مجنونة عشان حبتة لانة اصلا مكنش بيكلمها وحتى لما كانت بتشوفي كان بيبقى صدفة وفكر كمان ان هو اكيد مريض مدام بيفكر بنفس تفكير اختة وان يزن معملش حاجة
اختة هي الي غلطانة
والرسالة الي سابتها قبل ما تموت كمان غلط
وفكر انة كدة ظلم يحيى وعينة دمعت جامد وهو قرفان من نفسة من كل الكلام الي كان بيقولة على يزن لعدي من وراة وهو كلة كدب زي انة بيسهر ف كابر*يهات وبيكلم بنات وبيصاحب وبيشرب وبيسافر من غير علم ابوة
وافتكر لما كان عامل حادثة هو. وتيم وهو بنفسة الي إتصل بية
وقالة عشان يقول لابوة مع انة عارف انة مش هيقول لابوة ..ولما عدي اتصل قاله كلام عكس دة قالة انة مسافر شرم مع صحابة ومش هامة أخوة الي ف المستشفى مع إن إصابة يزن كانت أكبر واخر كمان مليون مرة من إصابة تيم
وفكر كمان ان لحد دلوقت اكيد الجروح بتاعتة لسة ملمتش اوي عشان هو مبقالوش شهر راجع
قعد يعيط بندم على الي كان بيعملة فحق صاحبة وان كمان رفم ان يزن كان عارف الا انة مأذهوش بكلمة ولا حتى فعل بل صبر عشان يشوف اي آخرة
وكمان كان عايز يموتة ومع ذلك بردك يزن معملوش حاجة
قرر قرار حاتم وانة هيقول لعدي كل حاجة
وهيقولة الحقيقة
قام وقف ومسح دموعة بكف ايدية الاتنين
واخد مفاتيح العربية وخرج برة الشركة
وركب العربية وإنطلق على بيت عدي
________________________
عند عمر وليلي
ليلي وهي بتهمس لعمر بتأفف:ولاا هو احنا هيبات هنا ولا اي ..مش هنمشي بقى ..؟!
عمر بحيرة:مش عارف نظام امك اي صراحة بس ان شاء الله نمشي ..استني هقولها …وميل على أمة براحة وقال بهمس:اماا احنا عايزين نمشي
سارة بغيظ بس قالت بضحكة: بس ياحبيبي عيب
سيدرا :في أي ياسارة ما تشركونا حديثكم
سارة بضحك:شوفي الولا بيقولي انا عايز انام متقوليلهم يجهزولي سرير
عمر بص لأمة وبربش بعنية كذا مرة وهو مش مصدق نفسة وليلي بصتلهم بزهول وهي كاتمة الضحكة
سيدرا:يحبيبي بقى عايز تنام …من عنيا واللة
فريال …فريال
فريال الخادمة باحترام:نعم ياسيدرا هانم
سيدرا بود:قولتلك ميت مرة بلاش هانم دي
وبعدين ممكن اطلب منك طلب
فريال باحترام:اتفضلي
سيدرا:ممكن تجهزي تلت اوض لضيوفنا
فريال:تحت أمرك وطلعت عشان تنضف
سيدرا:هتباتوا معانا بقى النهاردة
سارة:لا يحببتي مينفعش دت يادوب بس عكر يطلع يريح لو عايز واحنا نكمل قعدتنا ونبقى نقوم نمشي
سيدرا بعند:والله ما يحصل هتباتوا وكمان هتصلي على سمر وفجر وهنا وهناء وجوري يجوا يقعدوا معانا ونعمل سهرة حلوة
سارة:ايدا هي جوري نزلت مصر
سيدرا:اة ..وخلاص انا قولت كلمة ها هتباتي هنا
سارة بقلى حيلة:طيب وأمري للة
__________________________
عند يحيى وصل البيت عند عدي بعد فترة
وخبط عالباب وسيدرا فتحتلة الباب
وهو استأذن من عدي
وخدة على البلكونة
عدي :في أي يايحيى خضتني ..ما تتكلم هو اي الي موضوع مهم اوي ولازم نتكلم على انفراد
يحيى :بص ياعمي انا عايز اكلمك فموضوع يخص يزن
عدي :قول ..
يحيى بتوتر وتردد:……………..
تيم بعصبية وهو جاي عليهم وبيمسك يحيى من ياقة قميصة بغضب:………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى