روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الثاني والثلاثون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الثاني والثلاثون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الثانية والثلاثون

يحيى بتررد وتوتر حكالة الي كان بيعملة فيزن
فجاءة لقى تيم وهو جاي عليهم وبيمسكة من ياقة قميصة بغضب وقال بعصبية:اه يا*** يابن ال***
بقى انت تعمل كدة فخويا … انت عارف عانى بسببك قد اي يا نط*ع ياو** …طب عارف ان ابويا طاردة من البيت بسبب *** ….طلع مسدسة من جيبة
وصوبة نحيتة وهو بيشد اجزاءة بأيد
والايد التانية
ماسك بيها تيشرت يحيى …لسة هيضرب علية
عدي مسك ايدة بهدوء مرعب..ونزلها وقال:متعملوش حاجة ..سيبة ..تعالى يايحيى .
خدة بهدوء وقعدة جنبة.
على كرسي كان ف البلكونة وقالة : اسمع ..انت ليك أسهم فالشركة بتاعتك انت ويزن بنسبة كان ف المية .؟!
يحيى بخوف من احساسة:لية يا ع.. عمي
عدي بحدة :مش عايز كلام ولا مقاطعة ونا بتكلم….أسألك ترد على قد السؤال …ليك
أسهم بنسبة كام ف المية
يحيى بردد:٤٨%
عدي:عظيم ..شوف بقى هتبيعهوملي بكام…والي هتطلبة هيجيلك ..
يحيى: ب ..بس انا مش عايز ابيع
عدي بسخرية:حبيبي ..انا مش بستشيرك ..انا بأمرك ..عشان هي كدة او كدة هتبيع
وهتمشي ..ونفض الشراكة ودي بدل منفضها بطريقة مش لطيفة …قولت اي
يحيى بدموع:والله ياعمي انا ندمان ..ومش عايز اسيب يحيى
عدي :مش بمزاجك ..ف ها بقى هتبيع بكام ؟!..
يحيى :ارجو…
تيم مقاطعاً اياه بحدة :متنجز وترد على قد السؤال
بدل ما اقوم واقسملك راسك ..
يحيى ودموعة بتنزل:تمام هبيع …بس مش عايز مقابل
ودا هيبقى تمن الي تملتة مع يزن ..!!
وكمان هسافر عشان
ميشوفنيش تاني
عدي ببسمة سخرية:حبيبي ..دا كدة كدة كان هيحصل بعد ما تبيع …اسمع وركز معايا!!!!!!.
….بكرة تيجي ونجيب محامي وتتنازل
عن اسهمك ف الشركة زي الشاطر
يحيى بعياط: حاضر…
عدي :جميل ومطيع…
يلا كدة زي الشطور ورينا عرض كتافك
يحيى قام بعياط وخرج وهو قرفان
من نفسة اويي .
اهو بسبب غبائة خسر صاحب وفي مفيش منة ف الزمن الو** دا
خرج برا وسيدرا شافتة استغربت جامد اوي
وراحتلة ووقفتة:يحيى استني ..
يحيى وقف بعياط
سيدرا بحنية:مالك يايحيى فية اي ياحبيبي بتعيط لية
يحيى بحزن:مفيش يطمط مفيش ..انا اسف بجد..اسف
انا لازم امشي ..
ومشي من غير ما يسمع ردها
خرج وركب عربيتة وراح عند المقابر…
دخل المقابر وهو بيقول :السلام عليكم ..انتم السابقون ونحن اللاحقون…وراح عند قبر اختة
ودخل وقعد عالارض وادا ضهرة للقبر وقال بعياط:عارفة ..؟!….ربنا يسامحني عالي هقولة …بس انا مش طايقك ..لو كنتي قدامي كنت طلعت عصبيتي كلها فيكي ..على قد مازعلان على الي وصلتيلة على قد ما مش طايقك
ضيعتي نفسك بغبائك وانت*حرتي
وسبتيلي ورقة ياريتني ماشوفتها ..
خليتيني انسان معرفوش…خليتي فيا طباع معتقدش انها فيوم كانت ممكن تكون ليا ..انا….يحيى
يحىى الي الكل بيحبة ..اصبح محدش بيحبة
ليييييييه..!!!
عشان واحدة وس*خة حبت صاحبي …وعشان هو مرضاش يخوني نفضلها…تقوم تعمل اي بقى .
تنتحر ..ابسط حاجة ..وتسيبلي ورقة
فيها وصية انتقام ..هههههه بجد انا مزهول من نفسي
لحد اخر لحظة كنت زي المغيب
مفوقتش غير لما خسرتة
عارفة يمكن لو روحت واترجيتة يسامحني
من طيبة قلبة هيسامحني ونا واثق فدة ..
بس علاقتنا مش هترجع زي الاول ..عالاقل كان عارف الي انا بعملة
وساكت بمزاجة …كان عندي نفضل زي ما احنا كدة ..
يضحك فوشي ولو حتى ضحكة كذابة احسن ما
منبقاش صحاب
دا حتى الضحكة الي كان بيضحكهالي كانت بتبقى حقيقية مش كذبة ..بس انا كنت مغفل بجد
ربنا يسامحك. يارب
مش ه
هعرف ادعي عليكي لأنك ف الاول والاخر اختي ..
ربنا بجد يسامحك ويغفرك..ويغفرلي …
مسح دموعة وطلع موبايلة
فتح الواتساب
وبعت رسالة ليحيى محتواها عبارة عن …
“بص اما عارف انك ممكن متشوفش الرسالة
بس ياريت لو تشوفها ….انا اسف
بجد اسف وعشان جبان وزباله مكسوف اجي اقولهالك
فوشك …ياريت تسامحني انا عارف
ان الي عملتة غلط كبير مدامش ليوم او يومين
دا اعتقد دام لسنة او سنتين
سنتين كدب وقرف لابوك وكلة بيطلع عليك
اتطردت بسببي
واضربت بالقلم بردة بسببي …انا اسف ..
بجد في كلام كتير جوايا مش هعرف اعبرة فمجرد رسالة ..ياريت لو اشوفك واقولهولك
بس حتى دي انا جبان فيها
نفسي تسامحني وعلاقتنا ترجع زي ما كانت
مع إن عارف انة مستحيل
بس عندي امل …
انا عايز اقولك حاجة انا بكرة هتنازلك عن اسهُمي ف الشركة ..وهسافر …إيطاليا.
يمكن مجيش مصر تاني ..
فعشان كدة عايز امشي وانا بالي مرتاح
علفكرة انت باباك مش بيكرهك زي ما كنت بتفكر
او زي منا كنت مفكر
هو بيحبك جدا يمكن اكتر من سجدة وتيم
بس كان شايف ان حالك مايل ومعوج
وكان عايز يصلحك ..
ونا روحت قولتلة ..ف ..اخر حاجة
انا اسف ……”
واتأكد ان الرسالة اتبعتت
وبعدين طلع الخط من بيت الشريحة وكسرة
ميت حتة ورماة
وقرر يبدأ من جديد وهو عندة امل ان يزن
يسامحة
خرج من المقابر وركب عربيتة وراح عالبيت
وطلع على اوضتة ودخل خد دش
وطلع وهو لابس بنطلون قماش اسود وتيشرت اسود بنص وشبشب ابيض
ورمى نفسة عالسرير
وناااااام او بالأخص بيهرب من الواقع بالنوم …
_____________________
عند يزن وبدر
يزن بغيظ:اة يابنت الجز*مة
ان ما ربيتك …ونعمة لشتغلك ف الأزرق
راح قعد عالكنبة وهو بيقلب ف الفون …
فجاءة لقى رسالة اتبعتتلة
وكانت من يحيى ..فكر شوية يفتحها ولا لا
بس ف الاخر قرر يفتحها
فتحها وكانت محتواها عن
“بص انا عارف انك ممكن متشوفش الرسالة
بس ياريت لو تشوفها ….انا اسف
بجد اسف وعشان جبان وزباله مكسوف اجي اقولهالك
فوشك …ياريت تسامحني انا عارف
ان الي عملتة غلط كبير مدامش ليوم او يومين
دا اعتقد دام لسنة او سنتين
سنتين كدب وقرف لابوك وكلة بيطلع عليك
اتطردت بسببي
واضربت بالقلم بردة بسببي …انا اسف ..
بجد في كلام كتير جوايا مش هعرف اعبرة فمجرد رسالة ..ياريت لو اشوفك واقولهولك
بس حتى دي انا جبان فيها
نفسي تسامحني وعلاقتنا ترجع زي ما كانت
مع إن عارف انة مستحيل
بس عندي امل …
انا عايز اقولك حاجة انا بكرة هتنازلك عن اسهُمي ف الشركة ..وهسافر …إيطاليا.
يمكن مجيش مصر تاني ..
فعشان كدة عايز امشي وانا بالي مرتاح
علفكرة انت باباك مش بيكرهك زي ما كنت بتفكر
او زي منا كنت مفكر
هو بيحبك جدا يمكن اكتر من سجدة وتيم
بس كان شايف ان حالك مايل ومعوج
وكان عايز يصلحك ..
ونا روحت قولتلة ..ف ..اخر حاجة
انا اسف ……”
خلص يزن قراءة الرسالة وعيونة دمعت
مش علشان هو حس بغلطة ..لا
عشان هو مسافر ..معنى
انة مسافر ..انة كدة مش هيشوفة تاني
عالاقل لما كان بيعمل الي كان بيعملة
كان موجود …هو كان عارف ان يحيى ميعملش كدة من نفسة ..وان اكيد في سبب ومببر
لان يحيى كان ونعمة صديق لية بس ربنا يسامحها اختة بقى
لا وهي عايشة كانت سايباهم فحالهم
ولا وهي ميتة
اخد قرار انة لازم يفكر هيعمل اي
فموضوع يحيى .. قبل بكرة
فضل قاعد شوية
ولقى بدر جاية علية بمشاكسة وبتقولة:اديني خلصت الحاجة الحلوة كلها نينيييي
يزن بهدوء:بدر ..انا مش فايقلك فلو سمحتي شوفي انتي بتعملي ..من غير دوشة…
بدر باستغراب:ايدا في أي..؟!!
مالك ..؟؟
يزن بهدوء:مفيش ..
بدر:لا بجد مالك …انت معيط ولا اي
يزن:لا ..وبجد مفيش بقى ..
بدر راحتلة ومسكتة من ياقة قميصة بهزار:ولااااااااا ..هو اي الي مفيش ياضضض..هتحكي ولاااااااااا
يزن مسك ايدها الاتنين للي على ياقة قميصة وقال وهو بينزلهم براحة :بدر بقى سيبيني لو سمحتي بجد مش فايق ..
بدر بتفكير :امممممم …انا عرفت هفرفشك ازاي !!!!
راحت عند السُفرة وخدت الشنطة ودخلت المطبخ
وعشان المطبخ أمريكي فهي شايفة يزن
بصتلة وقالت وهي بتحدفلة خيارة :ولااااا
امسك ..وحدفتها لية
يزن مسكها وحطها جنبة ف هدوء
بدر :لا بقولك اي انا مش مديهالك عشان تركنها..كلها يبابا ..
يزن بانزعاج:يبدر بقى وربي ما فايق
بدر سابت الي كان ف اديها وراحتلة وقعدت جنبة
بدر بهدوء:في أي …احكيلي
يزن: قولت مفيش
بدر:ببقى. مش عايز تحكي ..طب بص……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى