روايات

رواية غرام أباطرة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم دعاء أحمد

رواية غرام أباطرة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم دعاء أحمد

رواية غرام أباطرة الصعيد الجزء الأول

رواية غرام أباطرة الصعيد البارت الأول

رواية غرام أباطرة الصعيد
رواية غرام أباطرة الصعيد

رواية غرام أباطرة الصعيد الحلقة الأولى

 

ايمان بغضب. انا لا يمكن اسافر الصعيد بقى انا انزل للمستوي الز”باله دا اروح لشويه المتخل’فين دول برجليه نو واي طبعا

سليم بغضب وعصبيه. بنت احترمي نفسك الظاهر اني دلعتك اوي بصي للابسك ولطريقتك

جدتها. احنا فعلا دلعنها يا سليم الست إيمان كل ما يجيلها عريس تطفشه

سليم. بس هي مش مرتاحه ليهم مينفعش اجبرها

جدتها( لينا). انت عارف انها هي اللي بتعمل المقالب في العرسان يا سليم. اسأل حفيدتك المصونه بتعمل كدا ليه! ليه بتطفش العرسان؟

ايمان بزعيق. انا حره انتي ملكيش دخل بيا انتي مش جدتي انتي مجرد مرات جدو و الجواز مش غصب وانا لسه صغيره وعندي ٢٠ سنه ومش عايز ارتبط عارفه ليه؟ عشان محكوم عليا بالمو”ت كلها سنه بالكتير وامو”ت

ايوه يا لينا انا عرفت اني مريضه قلب وحالتي متأخره والدكتوره انا فضلت وراها لحد ما عرفت كل اللي انتم مخبيونه عليا فسبوني اعيش السنه دي على الأقل زي ما انا عايزه ودلوقتي انا رايحه النايت ويمكن اتاخر

سليم بغضب. بنت انتي اتجننت بتقولي ايه؟

ايمان بعند. ايه يا جدو رايحه النا”يت كلاب بعد اذنكم وموضوع الصعيد دا تنسوه

لينا بدموع. البنت اتجننت خالص يا سليم شوف لابسه ازاي. بقى هي دي البنت المتربيه الرقيقه اللي كنا نعرفها

سليم بتعب. بعد وفاه امها وابوها اتحولت يا لينا انا تعبت منها

لينا. طب متسافرها المانيا زي ما هي عايزه

سليم بغضب. لا طبعا لايمكن لازم تفضل تحت عنيا عشان اراعيها وبعدين هي مش حفيدتك بس على الاقل حفيدتي

لينا بحزن. انت بتقول ايه يا سليم. ايمان فعلا مش حفيدتي لكن ربنا واحده اللي يعلم أن بحبها اد ايه مكنش العشم يا سليم

سليم بحزن. متزعليش مني يا لينا بس انا خايف على البنت شوفي تصرفاتها اتغيرت ازاي لابسها بقى كله ومكشوف وضيق و قصير طريقتها بقيت عنيده

لينا. طب ليه عايز تبعتها الصعيد

سليم. جابر البطاش ولاده هيتجوز وانا حكيتله عن إيمان وعن تصرفاتها اللي اتغيرت فهو أصر انها تحضر الفرح و تقعد في الصعيد وتشوف الناس هناك ودا هي خليها تتغير

لينا. يارب يا سليم يارب

✨✨✨✨✨✨✨✨✨

في النا”يت

كانت بتر”قص هي وصاحبتها

لورا. إيمي امتى هنرجع المانيا؟

ايمان. مش عارفه بس واضح ان سليم ولينا مركزين معايا اوي وبقوا يحاسبوني على كل خروجه

لورا. انا والبنات مسافرين بكرا لازم تيجي معانا

ايمان. هحاول اخلع منهم انا اصلا زهقت من القاعده في مصر بقيت ممله اوي ياله تشاو

وسابته وكانت ماشيه

✨✨✨✨✨✨✨✨

في الصعيد

سليم في الموبيل بحزن. ازيك يا جابر

جابر البطاش. الحمد لله يا خوي مال صوتك؟

سليم. حفيدتي مدوخاني يا جابر مبقتش عارف اعمل ايه معها

جابر. اسمع كلامي وهاتها وتعالوا الصعيد بعد بكرا فرح عمران وأسر على بنات عمهم

سليم بسعاده. الف مبروك يا جابر ربنا يحفظهملك. بس انا مش هقدر اجي الصعيد في حاجات كتير لازم اعملها متزعلش مني يا خوي

جابر. ولا يهمك بس على الاجل ابعت البنوته الصغيره وصدجني اسبوع واحد في الصعيد وهي هتبجي زينه

سليم. بس

جابر. مبسش انا بكرا هبعتلك حفيدي الكبير عمران وهو هيستلهمها منك وهيرجعهالك بنفسه

سليم. مش عارف اقولك ايه يا جابر

جابر. متجولش وبعدين انت اخوي انا منساش وقفتك في ضهري في ٧٣. عمران هيجيلك بكر أن شاء الله

سليم. الف مبروك مره تانيه

✨✨✨✨✨✨

في احد محافظات صعيد مصر وبالتحديد قنا

في سرايا البطاش. اكبر سرايا في الصعيد

     في اوضه الامبراطور

يقف أمام المرأه بهيبته ينظر بحده للمرأه كأنه يتحدى نفسه يتحدى شخصا بداخله يستمع لصوت الرياح الهادئه

السرايا باكملها في حاله من اكبر التجهيزات

فهو اكبر زفاف يقام في الصعيد

زفاف عمران البطاش على حياه البطاش

وايضا

أسر البطاش على زينه البطاش

في حد خبط على باب اوضته

عمران بجديه. ادخل

بدر( اخوه). الف مبروك يا عمده

عمران. الله يبارك فيك ياخوي عجبالك انت ورحيم

بدر بحده. انا ورحيم هههههه تصدج ضحكتني ياخوي

عمران. ليه بجي مش ر”جاله

بدر بعصبيه. عمران!

عمران بحده مماثله. متضايج ليه هو دا اللي الناس هتجوله يا خوي

بدر. عشان اجطع لسانهم

 من ميتي والتعالب بيهتموا بكلام الناس؟

عمران بحده. لازم تهتم ياخوي احنا مش في الدنيا لوحدينا وعشان تفضل محافظ على اسم الإمبراطور يبجي لازم تهتم باللي بيدور حواليك

بدر. ماشي يا إمبراطور صحيح نسيت اقولك جدك عايزك تحت ضروري

عمران. نازل دلوجتي اومال فين رحيم؟

بدر بضحكه سخريه. رحيم مين ياعم دا التعلب هتلجيه لسه ٥ي مصر مجضيها مع واحده ر”خيصه

عمران بصله بغيظ ونزل

في المنضدره

عمران. مساء الخير يا جدي

جابر. مساء النور يا عمده اجعد ياولدي عايزك في موضوع

عمران. اتفضل موضوع ايه؟

جابر بتنهيد حزن. انت تعرف عمك سليم البدراوي من مصر

عمران. ايوه اعرفه قابلته كم مره جبل اكده

جابر. سليم عنده حفيده اسمها ايمان انت هتروح بكرا مصر تجيبها من هناك وتيجي لحد الصعيد

عمران بحده. ودا ليه؟

جابر. اسمع اللي بجولك عليه يا ولدي وانت جاي من مصر تدلي ناحيه شجه ابن عمك رحيم وتجيبه وياك الفرح بعد بكرا ولازم يكون موجود

عمران. حاضر يا جدي

✨✨✨✨✨✨✨✨

في احد الغرف في سرايا البطاش

تجلس تلك الجميله بسعاده عارمه فبعد غد هو يوم زواجها على من تحب لا هي لاتحبه بل تعشقه

زينه. مالك يا حياه سرحانه في ايه؟

حياه بسعاده. مبسوطه اوي يا زينه اخير هابجي مرته مش مصدجه

زينه بطيبه. لا صدجي يا بت عمي عمران هيكون جوزك بعد بكرا

حياه. وانتي مبسوطه انك هتتجوزي اسر

زينه بخجل وتوتر. معرفش يا حياه اخوكي على اد ما هو طيب على اد ما انا بخاف منه دايما ساكت ومع ذلك دماغه سم

حياه. لازم دماغهم يبجي سم مدام عايشين وسط تعا”بين

زينه. ربنا يستر

✨✨✨✨✨✨✨✨

عند ايمان

كانت ماشيه من النايت بكن خبطت في حد

ايمان بعصبيه. مش تحاسب يا حيو”ان انت

رحيم التفت واتصدم من جمالها اللي فعلا مالوش مثيل

(قصيره وشعرها اسود طويل مموج وعيونها لون البحر وشفايفها ورديه مكتنزه)

ايمان. انت يا متخل”ف بكلمك مش تحاسب ولا انت اعمي

رحيم بغضب وعصبيه حتى أن اعجبته فتاه فهو المغرور. بت انت احترمي نفسك وانتي بتتكلمي بدل ما اندمك

ايمان بحركه مسرحيه. تف تف تف اه يا مامي تصدق خوفت اوي. لا ياروح امك انت اللي تتكلم عدل

رحيم ضحك على شكلها وبصلها من تحت لفوق وبص لابسها

كانت لابسه بنطلون جينز ضيق و توب قصيره وردي وحطه شال ابيض على رقبتها

رحيم بخبث. عجبتني تاخدي كم ونقضي الليله سوا؟

ايمان فتحت عنيها بصدمه و قلم نزل على وش رحيم البطاش

لحظه سكوت صمت عم المكان والموسيقى وقفت والكل بيبص للرجيم اللي عيونه احمرت من كتر الغضب و عروقه برزت وبيبص لها بحده نظرات قا”تله

وفجأه وبدون مقدمات رحيم طلع مسد”سه و صوبه لراس إيمان. إيمان رفعت وشها له وحست انه فعلا مش بيهزر فهو كالبركان الغاضب وعيونه مشتغله من الغضب

زين صاحبه. رحيم اهدي لو سمحت بدل ما تودي نفسك في دا”هيه

رحيم مسك إيمان من شعرها

رحيم بلهجه صعيديه غاضبه. بجي انتي تمدي يدك على رحيم البطاش. بجي بت زيك تعمل أكده.

ايمان بتحدي. بت تبتك يا حيو”ان وبعد ين سيب شعري انت فاكر ان اللعبه دي هتتهدني بيها

رحيم بغضب حارق. لعبه شكلك ناويتي على مو”تك

بيسيبها و بيضغط على الزناد

زين بسرعه رفع ايديه لتنطلق طل”قه في الهواء

فجأه كل الموجودين في المكان جريوا على برا

ايمان بخوف. انت مجنون

رحيم بابتسامه جانبيه ساخره. لسه مشوفتش الجنون يا مزه

ايمان بلعت ريقها بصعوبه و بقيت تجري من ادامه تخرج مع الناس

لكن فجأه حد بيحط ايده على بوقها وبيكتم نفسها

رحيم بهمس جانب ودانها. هتندمي يا مزه على عملتيه

ايمان كانت بتر”فص وتحاول تشيل ايديه عن بوقها وهي مش قادره تتنفس وبتفقد الوعي

رحيم شالها بعدم اهتمام وحطها في عربيته وطلع على شقته

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام أباطرة الصعيد)    

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!