روايات

رواية المارد العاشق الفصل الرابع 4 بقلم دينا التونسي

رواية المارد العاشق الفصل الرابع 4 بقلم دينا التونسي

رواية المارد العاشق الجزء الرابع

رواية المارد العاشق البارت الرابغ

رواية المارد العاشق الحلقة الرابعة

لقيت ماما بتقولي دا ابن الاستاذ عبوده القاضي جارنا في الشارع التاني بس دا مبسوط اووي ماشاء الله دا ابنه الوحيد وكان مسافر يدرس برا ومش ساكن هنا مع أهله هو بيجيلهم علطول يشوفهم ويمشي
رديت :امم بقولك ايه يا سوسو بما أن عنده شركات وكده ما يشغلني من ساعه ما خلصت الكليه وانا قاعده زي اليتيمه كده
ردت الام:تصدقي كانت تايهه عن بالي الفكره دي هو وأبوه الله يرحمه طيبين واكيد مش هيقول حاجه هاخدك ونروح العصر كده
ردت بضحك :ايوه كده يا سوسو يا جامده
الام :طب يلا يا بكاشه كملي شغل البيت
رديت:فوريره يا سوسو
____________
يا ماما يا ماما
براءه :ماما مش هنا يا يوسف
طيب يا براءه أنا في الحمام لو الفون رن ردي علي السكرتيره
براءه بطاعه:حاضر يا حبيبي
ثواني والفون رن
رديت:الو
ثواني وكان جايلي الرد من اكتر حد كنت اتوقع اسمعله تاني
الاه براء بنفسها بترد علي الفون
ثواني وكان قلبي دق جامد وقولت
براءه:هو بقا سكرتير مش سكرتيره
رد:لا يا خفيفه انا كريم
رديت :ااه فكرتني ازاي انساك وانا جيبالك حساسيه كده
ثواني ورد
وقال:مسيرك يا حلو تيجي تحت الهون وادقدقك
قولتله :طب لما السكرتيره تيجي تبقا تكلمني وقفلت في وشه
___________
وانا واقفه في اوضتي بدور في بالي هلبس ايه وانا رايحه عندهم
منكرش أنه شدني كده بجماله وحلاوته زي الناس اللي بقراهم بالروايات كده
لقيت ماما دخلت
ماما:شهد بتعملي ايه يا حبيبتي
رديت :بدور ايه اللي هيبقا حلو عليا يا ماما دا ولا دا
ردت :ولا دا ولا دا انا كنت شريالك من ام ابراهيم دريس امبارح شوفته شوفيه كده
في ثانيه لقيت الدريس اللي ماما طلعته جميل اووي لونه بيبي بلو ضيق من فوق ونازل منفوش كده
قولت لماما :هو دا دريس بس علي شكل فستان بس جميل اووي يا ماما تسلميلي يارب مش عارفه مين غيرك هيهتم بيا ويحبني كده
ردت ماما بغمزه وضحك:اكيد العريس
رديت :بس انا مش هسيبك يا سوسو
لقيتها ضربتني علي كتفي :يلا يا لمضه
علشان ما نتأخرشي
رديت :فوريره
ماما طلعت
وانا جيت قيست الفستان لقيته حلو اووي
لفيت الطرحه وحطيت ميكب خفيف
وطلعت لماما
ماما اول ما شافتني سمت وقالت :ماشاء الله بنتي قمر يلا يا حبيبتي
____________
عند كريم
سهيله تعالي ليا دلوقت حالٱ
سهيله بسهوكه :حاضر يا كريم قصدي كريم بيه
في ثواني كان قفل في وشها
سهيله بصت لتليفون الشركه :صدقني مش هضيعك من ايدي حتي لو كلفني ايه
في ثانيه كانت وصلت عند الباب وشدت الجيبه لفوق ودخلت بتمايل
عند كريم اول ما شافها قال في سره:استغفر الله العظيم
سهيله بدلع : كريم كنت عاوزني
كريم بزعيق: استاذه سهيله ياريت احترمي كونك هنا في شركه محترمه اظن ما تحبيش تسمعي مني كل يوم الكلمتين دول وتحترمي باباكي المريض اللي السبب انك لسه موجوده لحد دلوقت
سهيله بخزي زي كل مره :حاضر يا كريم بيه
قال:اي فونات تبع شغل الشركه حوليهم عليا أنا هرد
سهيله بطاعه :حاضر يا كريم بيه
كريم :تمام تقدري تتفضلي
جات تمشي
وقفها كريم بصوته :وياريت المره الجايه تراعي هدومك يا استاذه سهيله
سهيله بحزن:حاضر
كريم في نفسه :مفيش زيك يا براء انتي اسمك براء وانتي براءه فعلا تخيلي كل دول نفسهم في نظره مني وانا نفسي في نظره منك اعتقد ان انتي سبب هلاكي
________
كل دا للشارع اللي ورانا يا ماما
ام شهد:اهو البيت اهو يا حبيبتي
خبطنا ثواني وسمعت صوته مش عارفه ليه قلبي دق بسرعه
اول ما فتح تقريبآ اتصدم وفضل متنحلي كده
ماما بصت وكانت مستغربه لحد ما استوعب الموقف ونزل عينه باحراج
قال:تعالوا يا جماعه انفصلوا
دخلنا الصالون قعدنا
ماما اتكلمت :أنا جيت اشكرك وجبت شهد تشكرك يابني علي اللي عملته علشانا وانك مقبلتش أن حد يعينها
رد وهو باصص نحيتي :علي ايه بس يا خالتي أنا معملتش حاجه
دا واجبي
ردت الام :أنا مش عارفه هو عمل كده ليه مع ان حسين كان طالب ايديها بس هي غلطانه بس هو ملوش حقق يقولها كده
ثواني لقيته بص لماما وقال:يعني كان متقدملها وقال بسرعه :لا يا خالتي اعتقد انه مينفعش الانسه شهد يعني
رديت :اظن حضرتك قاعد تحكم مين ينفعلي ومين لاء !!
لقيت ماما نغزتني
رديت:احنا جايين نشكرك يعني
لقيته بصلي بغيظ من كلامي وقال:لا ولا يهمك دا واجبي وانا مش بحكم أنا بس بقول رايي
لقيته نادي لمامته
ومامته جات وسلمت علينا
مامته :خش يا يوسف هات حاجه بضيوفنا
يوسف بطاعه:حاضر يا ماما
ماما اتكلمت :أنا كنت قصداكي في خدمه
مامت يوسف:انتي تؤمري
ماما :الأمر لله يا حبيبتي انا بس كنت عرفت أن استاذ يوسف عنده ماشاء الله شركه كبيره
بنتي شهد مخلصه كليه هندسه وكانت بتدور علي شغل فأنا قصداه في الخدمه دي لو يشغلها
مامت يوسف بحب :دا احنا عنينا لشهد وام شهد
انا هتكلم مع يوسف وباذن الله هخليه يشغلها من عيوني
عند يوسف في المطبخ
يوسف في نفسه يعني كان لازم براءه تمشي أصحابها اعمل ايه انا دلوقت نفتح التلاجه كده ونشوف فيه عصيرهنا اهو
جبت الكبيات وصبيت العصير وجبت الصينيه وطلعت وانا طالع بتكلم مع نفسي :مش ناقص الا يقولولك قدم الشربات يا يوسف
مامت يوسف
قدم للضيوف بحبيبي
يوسف بصدمه وخبث :حاضر يا ماما
قدم لمامت شهد ولسه شهد بتاخد راح وقعه عليها
شهد بغضب:يخرابي لسه جديد ادعي عليك بايه
يوسف ببراءه:أنا آسف مخدتش بالي
مامت يوسف :معلش يا حبيبتي وديها الحمام يا يوسف تغسل
يوسف بخبث:حاضر يا ماما
مشيو وهو في طريقهم للحمام روحت مقرب منها جامد وقولت :علشان تبطلي لماضه وطوله لسان المره الجايه هقصلك لسانك
ردت :متقدرشي تعمل حاجه
لسه مكملتش كلامها روحت زقتها عند الحيطه وقربت منها جامد وبصيت علي شفايفها وهمست قدامهم:ااقدر ونص اوريكي
اتوترت اووي من قربه وقولت:لو سمحت ابعد
رد:دلوقت لو سمحت ولقيته قرب اووي وهمس في ودني وقال:لسه ريحتك زي ريحه الاطفال وريحه شعرك زي ما كانت لسه انتي زي ماانتي يا شهد ثواني وقالي معتيش تحطي حاجه علي شفايفك لاني بضعف وبصراحه هموت وأضعف دلوقت
ثواني ولقيت خدودي بتطلع نار وزقيته وطلعت جري
طلعت الصاله ماما اول ما شافتني قالت !!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المارد العاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى