روايات

رواية ضي الجبل الفصل الثاني 2 بقلم جهاد موسى

رواية ضي الجبل الفصل الثاني 2 بقلم جهاد موسى

رواية ضي الجبل الجزء الثاني

رواية ضي الجبل البارت الثاني

ضي الجبل
ضي الجبل

رواية ضي الجبل الحلقة الثانية

جبل لسه هيرد سمع صوت حاجه وقعت التفت واتصدم لما لقى ضى واقعه على الارض فاقده الوعى جرى عليها واحتملها حتى واخدها على غرفه شمس
شمس بعد ما كشفت عليها خرجت بحزن ودمعه نزلت من عينها
جبل / كيفها يا شمس
شمس بحزن/ كل الأعراض اللى بتأكد انها مريضه قلب
جبل فى اللحظه دى حس بنغزه فى قلبه وافتكر
قمر وخصوصا لان ضى تشبه قمر تماما واتكلم جبل بوجع / ياريت تاخدى بالك منها يا امى انتى وشمس عن اذنكم ثم غادر المكان ونيران قلبه تشتعل حتى خا.نته دمعته ونزلت
هناء بدموع/ عينى عليكى يا بتى لسه صغيره ومقطوعه من شجره ثم اردفت قائله
هناء / شمش يا بتى خلى بالك منها باين عليها بنت حلال من اهنه ورايح تعامليها زى اختك
شمس/ حاضر يا امى انا حبيتها جوى ثم غادروا وكانت نوران واقفه مندهشه من اللى بيحصل واتجهت لغرفه جبل ودخلت من غير ماتخبط
وكان جبل يغير ملابسه

 

 

جبل بغضب/ انتى بتعملى اى هنا
نوران بدلع/ هتفضل تعاملنى كده لغيط امتا يا جبل دانا حتى بحبك ونت مش مدينى فرصه
جبل بحده حتى احمرت عينيه / اطلعى برررررره يا نورر
نوران بخوف / انت حر يا جبل بس متنساش انى ممكن اقلبها عليك لما اهلك يعرفوا اللى حصل لقمر لما ….
جبل مسكها من ايدها بق..وه حتى صرخت نوران
جبل/ لو نطقتى بكلمه مش هتلومى غير نفسك بررررره يا زبا..له
خرجت نوران مسرعه وهى فى حاله غضب
اما جبل مسح على رأسه بغضب وامسك هاتفه طلع صوره قمر وهى تبتسم وسرح فى ملامحها حتى نزلت دموعه بغزاره
جبل/ لى كده مكنش ينفع تسيبينى وتمشى يا قمرى مكنش ده كله هيحصل بس اوعدك مفيش ست هتسكن جلبى غيرك عشان مفيش غير صورتك جدام جلبى يا قمرى بس اللى مطمنى انى هجيلك قريب ثم تذكر تهديد نوران له وكسر الموبيل بق..وه واتجه للصلاه حتى يهدء قلبه ويتيسر حاله
عند ضى كانت نايمه حتى قامت من نومها مفزوعه وفضلت تصرخ
شمس بقلق / ضى ضى حبيبتى اهدى انا جمبك ثم جلبت لها كوب من المياه
ضى بصوت متقطع / عايزه هواء مش جادره اخد نفسى يا شمس
شمس اخذتها للفرندا حتى استقرت انفاسها بتبص جمبها كانت شمس نامت على كتفها
ضى بهدواء/ شمس شمس قومى نامى جوا
شمس قامت وضى فضلت تتمشى لغيط ما سمعت صوت حد بيبكى بصوت عالى مشيت ورا مصدر الصوت ووصلت عند غرفه وكان الباب مقفول اخذها الفضول وفتحت الباب بهدواء فتحه صغيره حتى رأت جبل يركع بخشوع ويبكى بشده ويدعى ربه بشفاء قلبه
ومر الوقت وضى على نفس الحال حتى اخذها الوقت وفاقت على صوت جبل
جبل بحده/ انتى اللى موقفك هنا نص الليل وبتعملى اى
ضى بتوتر/ انا انا ماشيه وجريت

 

 

جبل بصوت قوى / اقفى عندك
وقفت. ضى مكانها واتجه جبل نحوها واخذ يدقق فى ملامحها حتى سرح فى عينيها كالعاشق الولهان واخذ يدقق بشده وهى بين يديه كاقطه الماس حتى تذكر قمر وبعد عنها مفزوع واتجه اللى غرفته وهو يلعن عقله
جبل بغضب/ مفيش غير قمر فى جلبى وبس
اما عند ضى اخذت تفكر فى جبل ونظراته لها حتى غلبها النعاس ونامت
تانى يوم اشرقت الشمس بنورها لتبدأ بيوم جديد ملئ بالأحداث المشوقه صحيت ضى واتجهت لتأخذ حمامها وتوضت وقضت فرضها وارتدت فستان باللون الأحمر به بعض النقوش الرقيقه وبعض مستحضرات التجميل وروج احمر يليق ببشرتها وكاعدتها مثل الملاك ونزلت تحت كانت تتجمع العائله ثم انتبهت لصالح
صالح بحنيه / اجعدى يا بتى افطرى عشان يبجى عيش وملح
ضى ببتسامه وهدواء/ صباح الخير يا عمو
صالح/ صباح الورد ومن اهنه ورايح تجوليلى يا بوى سامعه
ضى بألم / حاضر يا بابا واتجهت للسفره ولسوء حظها كان جبل يجلس امامها وينظر لها نظرات غير مفهومه
وكأن يقصد بأن لا تنطق بما حدث امس

 

 

بعد وقت انتهو من فطورهم
هناء ببتسامه/ اسبجينى يا ضى على الجنينه وانا هاجى بالشاى نشربوه مع بعضينا
ضى بهدواء/ حاضر وذهبت إلى الجنينه حتى شردت فى تفكيرها وقلبها اتقبض فجأه حتى افاقت على صريخ جبل وهو يجرى نحوها
جبل / ضى حاااااااسبى وكان ينظر فى اتجاه تانى
ضى نظرت لنفس المكان ووجدت قنا.صه مصوبه عليها و سمعت صوت طل.قه
هناء بصريخ/ لاااااااا

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية ضي الجبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!