روايات

رواية رممت حطامي الفصل السابع 7 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الفصل السابع 7 بقلم منيرة سيف

رواية رممت حطامي الجزء السابع

رواية رممت حطامي البارت السابع

رواية رممت حطامي الحلقة السابعة

*صحيت رهف بتستعد لليوم واول حاجه عملتها كلمت فريده تعرفها*
رهف-الو يفيرو وحشتيني
فريده= عاش من سمع صوتك .. عامله ايه طمنيني عليكي
– والله اهو بنحاول نبقا بخير المهم انتي طمنيني عليكي و ع بنوتك
= الحمد لله والله ف نعمه
– يارب دايما ف زحام من النعم يحبيبتي
=اللهم امين يروحي وإياكي
-المهم يفردوتي كنت عايزه اقولك حاجه كده هتصدمك وهتفرحك بردو
= خير يارب قولي
– انا فرحي بكره
=….
-الو بت يفريده
= فرح مين
-فرحي
=فرح ولا انتي اتلغبطتي وقصدك خطوبه
-لا للاسف فرح
=طب وبتقوليلي دلوقتي ليه ده لسه بدري.. مش كنتي خلفتي الاول
رهف وهي بتحاول تكتم ضحكتها- بصي انتي عارفه مش بخبي عليكي حاجه ف انا هحكيلك بس طبعا الكلام ده سر واوي كمان
– اخلصي قلقتيني
= بصي يستي ده مش جواز حقيقي واصلا مكنش ف خطوله هو يوم جه يتقدم فيه ويوم جه يتفق فيه ويوم كتبنا الكتاب وبكره الفرح
-انا مش فاهمه حاجه
=لا فتحي مخك كده.. الجواز ورقي يعني متجوزين قدام الناس ع الورق وبس لمده 5 شهور وبعدين هنطلق
– وده ليه
=طيب هحكيلك بس بالله بطلي غباء واسمعيني كويس وافهمي
– هحاول
*ابتدت وهف تحكيلها الظروف اولهم ان عمتها مش هتسيبها وكده كده هتجوزها واعلنت عليها الحرب ف وافقت ع الفكره دي يمكن حاجه تتغير ومتضطرش تتجوز جواز حقيقي وكمان ان فارس مستفاد عشان جده والبنت اللي بيحبها*
فريده- الله يعمر بيت حياتك ايه يبت مفيش حاجه تمشي مظبوط ابدا انا حاسه اني ف فيلم هندي
رهف = اهو اللي حصل بقا المهم متزعليش مني اديكي شوفتي الموضوع جه ازاي انا نازله النهارده اصلا اجيب الفستان واحجز ميكب
فريده – ازعل ايه بس انتي يتزعل عشانك مش منك
رهف = يستي متكبريش الموضوع والله يبنتي الغريبه بقا انا مرتاحه جدا ومبسوطه كمان عن اي وقت فات.. كفايه اني هبعد شويه عن البيت ده
فريده- ربنا يفرح قلبك ويسعدك يحبيبتي.. ابعتيلي عنوان القاعه ع الواتس وهتلاقيني اول المعازيم بكره وطبعا قوليلي ميعاد اللي هتروحي فيه للميكب وهاجي معاكي اكيد
رهف = تسلميلي يفرودتي هقفل انا بقا اجهز حالي كده عشان انزل
فريده – طيب يحبيبتي ربنا معاكي.. سلام
*قفلت رهف وبعديها ع طول لقت فارس بيرن عليها*
فارس=الو يرهف ازيك
رهف – الحمد لله تمام
فارس = جاهزه ولا ايه
رهف – لا لسه هقوم اهو
فارس = طيب اجهزي بقا ع بال مااجي انا لسه هنزل اجيلك
رهف – خلاص ماشي هخلص واستناك
فارس = اشطا يرهوفتي
رهف – لا حول ولا قوة الا بالله.. يلا يعم اقفل
فارس = بومه
*قفلت رهف ف وشه قاصده تردهاله*
*بعد ساعه ونص خلصت رهف وقعدت استنت فارس بعد شويه رن عليها*
فارس بحده – انا تحت انزلي
=ماشي نازله
*استغربت رهف من طريقته بس مفكرتش كتير ونزلتله*
*ركبت رهف العربيه*
رهف -ايه بقا هتوديني فين
فارس بغضب= قولتلك انبارح اني عارف اتيليه اكيد هنروح عنده يعني
رهف – هو انت بتتكلم كده ليه
فارس = بتكلم عادي ماله كلامي
رهف بضيقه وعصبيه – ملهوش واقولك ع حاجه مش جايبه حاجه انا طالعه
فارس = خدي يبنتي رايحه فين
*نزلت رهف م العربيه وطلعت فوق جري*
*نزل فارس وقفل العربيه وطلع وراها وهو بيشتم نفسه انه كبر الموضوع*
عمتها – اي ده طلعتي ليه تاني
رهف = مفيش حاجه
*دخلت رهف اوضتها*
فارس – ازيك يطنط
عمتها بأستغراب = هو ف ايه
فارس – مفيش حاجه.. هي رهف فين
عمتها =دخلت اوضتها
فارس – فين الاوضه
عمتها = اهي
*اتجه فارس للاوضه*
عمتها – سبحان الله اتلم تنتون ع تنتن مجانين زي بعض
*خبط فارس ع الاوضه*
*استغربت رهف عشان ف العاده بيدخلوا ع طول بس قالت يمكن بنت عمتها*
رهف = اتفضلي
فارس – اسمها اتفضل
*اتخضت رهف وقالت*
رهف = انت ايه اللي طلعك ورايا وازاي اصلا تدخل الاوضه
*قفل فارس الباب وبصلها*
فارس- وانتي ازاي تسبيني وتطلعي كده
رهف= انت بتقفل الباب ليه
فارس- اقعدي عايز اتكلم معاكي
رهف = مش قاعده.. ومتأمرنيش
فارس بضحك- يعني ايه مش قاعده انتي وقفالي كده تخوفيني يعني ولا ايه
رهف = يادمك
فارس- طب اقعدي بقا
رهف = ادي قعده.. يانعم
فارس – معلش متزعليش
رهف بأستهزاء= حياتي بقت احسن بكتير
فارس – تؤ نتكلم بجد شويه بقا
رهف = ع اساس بهزر انا
-بصي انا كنت متضايق منك
=وده ليه إن شاء الله
– عشان قفلتي ف وشي السكه الصبح
اتعدلتله رهف وبصتله= وانت لما عملتها قبل كده كنت عملت الحوار ده كله
فارس – يستي انا عندي عقده مبحبش حد يقفل ف وشي
رهف = لا بقا داين تدان متعملهاش وانا مش هعملها
– يشيخه يخربيت لسانك
=قل ادبك كمان
– يبت انتي انا عمر ماحد كلمني كده
=واديه جه بقا
رهف وهو بيزقها من كتفها – طب قومي خلينا نروح مشوارنا
رهف وهي بتزيح ايده = ايدك لاتوحشك يعسل.. ومش رايحه ف حته
فارس -طب يشبح معلش قومي وعدي الليله
رهف = بس بشرط
فارس – كمان
= اه.. لو مش عجبك بلاش
فارس ب نفاذ صبر – قوووولي
=هنروح البحر بعد مانخلص وتجبلي حمص الشام وتجبلي دره مشوي وايس كريم .. استنى افتكر
فارس – لسه هتفتكري انتي هتاكلي كل ده ف وقت واحد
رهف = اه ملكش دعوه انت بس.. اه واخر حاجه تأكلني فيوتشيني عشان بحبها
فارس – تاخدي الفيزا عندك استضافه اسبوع
رهف = لا ملوش لزوم خليها معاك
فارس – هي كلمه واحده يلعن ابو اللي يزعلك
رهف = لا تخاافوا ولكن احذروا
*ضحكوا وقاموا يروحوا مشوارهم راحو الاول للأرتيست واتفقوا معاها بعد محاولات كتير انها هتروح بكره م الساعه 4 وبعدها وصلوا للاتيليه*
رهف – بص بقا قبل ماندخل اللي عملته يوم دريس كتب الكتاب متعملش ربعه هنااا دول فساتين فرح مش هقعد اقيس ده كله
= انتي حلك البيجامه صدقيني
-والله لو ينفع مكنتش اترددت
*دخلوا الاتيليه وبدأوا يتفرجوا*
شاورت رهف ع فستان معين وقالت- حلو ده
*اكتفى فارس بنظره وسكت*
رهف = الله هو انت اللي هتلبس ولا انا
فارس – عملياً انتي اللي هتلبسي علمياً بقا انا اللي شكلي هلبببس
رهف = تجصد ايه بالكلام الماسخ دِه
فارس – ولا حاجه يروحي
= طلعت روحك
– بعد الشر عليا يمهزقه انتي
*بعد ربع ساعه م الفرجه اتكلمت رهف*
= وبعدين انا تعبت م اللف ده.. انا اصلا ولا عيزاه منفوش ولا طويل
– بصي حطيت عيني ع اتنين.. لو سمحتي
البنت= ايوه يفندم
فارس- بصي هي هتقيس ده واللي هناك ده كمان ونشوف الافصل بينهم ونظبطوا عليها ممكن تجيبهولها تقيسهم
البنت = حاضر .. ثواني
*جابت البنت اول فستان ودخلت رهف تقيسه خلصت وخرجت*
*بص فارس لثواني بأنبهار وقال*
فارس- لفي كده
رهف = نعم
– يبنتي صفي نيتك بقا لفي اشوف الفستان
= اااه بس مش هينفع
-اشمعنا
=…
– ايههه
= السوسته
– مالها
= هيكون مالها يهني مفتوحه ومش عارفه اقفلها
*قام فارس بتلقائيه قرب منها بس لحقته رهف*
-اي ده رايح فين
= هقفلهالك
-لا طبعا
= هو ايه اللي لا خلصيني يبنتي
– بقولك لا السوسته واصله لنص ضهري.. نادي البنت تعملها. ده ايه العشم اللي واخدك ده
= بس بس انا غلطان دانتي قفيله
– يعم اخلص
فارس = لو سمحتي معلش
البنت- ايوه يفندم
فارس= معلش هي محتاجه مساعدتك ياريت تدخلي تشوفيها
البنت – اه اكيد طبعا
*دخلت البنت ساعدها وخرجت وبعديها خرجت رهف*
فارس- هتلفي ولا ف حاجه لسه عايزه تتقفل
رهف= بوقك
فارس- ايه
رهف = ايه
*لفت رهف وكان فارس بيحفظ شكل الفستان عشان يقارنه باللي لسه هتقيسه*
فارس – طيب لو سمحتي اديها التاني تدخل تشوفه بردو
البنت= حاضر
*دخلتلها الفستان التاني واخدت وقت لحد ما لبسته وكان فارس اخد لفه ف المكان وطلع فستان تاني خلصت رهف وطلعت*
*بس فارس مكنش واخد باله*
رهف – فارس
*رفع نظره بسرعه ع رهف اللي كانت واقفه قدامه بفستان سيمبل اكتر م اللي قبله مش طويل ومش منفوش اوي زي ماهي طلبت*
اتكلم فارس بتلقائيه= مظنش هيبقا حلو كده ع حد غيرك
اتكسفت رهف وحطت وشها ف الارض وقالت – طيب هدخل اقلعه
فارس = استني بس.. انا كنت اخترت واحد تاني وانتي جوه من رايي مظنش انك محتاجه تقيسيه ده حلو اوي بس تعالي شوفيه وقولي رايك بردو
رهف بعد مابصت للفستان نظره سريعه- لا عجبني ده اكتر
فارس= جدعه بتفهمي.. ما تديني لفه كده
رهف – يوووه لا
*ادته رهف ضهرها ودخلت تغيره*
فارس بضحك= مانتي لفيتي بردو يهبله
*بعدين فارس افتكر ان لسه ف تعديلات ف الفستان جري وراها*
فارس- استني استني خدييي
رهف = ف ايه
فارس – نسيت التعديلات يبنتي تعالي عشان نعدله الاول وبعدين ناخده
رهف = اه اوكي
*راحوا للبنت عشان فارس يشرحلها*
فارس – بصي الفستان حلو جدا مش ناقصه حاجه هو بس عايز يتضيق شويه
البنت= حاضر يفندم هاخد المقاس وبإذن بكره او بعده بالكتير يكون خلص
رهف بضحك – لا بكره ايه دانا فرحي بكره
البنت بصدمه= بكرهه
رهف – اه والله بكره ف احنا بقا محتاجينك تعمليه دلوقتي وقدامك ساعه اتنين براحتك المهم ناخده واحنا مروحين
البنت = هو حضرتك هتشتريه مش كده
فارس – بالظبط كده
البنت – طيب حضرتك هتدفع نص المبلغ وهتاخد وصل وبإذن الله بعد ساعتين هتاخده مني
فارس = مفيش مشكله
*دفع فارس نص المبلغ واخدوا الوصل وراحوا ع يتغدوا لحد الساعتين مايعدوا*
فارس= ادي الفيوتشيني
رهف – لا بقولك ايه دي مش جِميله ده عقاب
فارس = مزعل مارلين مونرو انا عشان تعاقبني
رهف وهي بتاكل – هو ده اللي عندي
فارس = صبرني يارب
*خلصوا اكل وشربوا قهوه وعدت الساعتين*
فارس – طب يلا بقا الساعتين عدوا
رهف = يلا
*حاسب فارس وركبوا العربيه ووصلوا للاتيليه*.
رهف- ايه يبنوته.. خلصني
البنت = ايوه يفندم الفستان ع الكاشير اديه الوصل وباقي المبلغ وهيدهولك
فارس – تمام شكرا ليكي بس كنا محتاجين نقيسه بردو عشان نتاكد م المقاس تاني
البنت = مفيش مشكله ثواني اجيبه واجي
رهف لفارس- يلاااااهوي هو كل شويه هعيد.. كل دقيقتين هعيد بقاااا
فارس = تصدقي فعلا انتي بتفكريني بيها
رهف – هتضايق كده يعني دي قمر ودمها خفيف
فارس = عندك حق
*جت البنت دخلت رهف تقيس ولقته مظبوظ عليها وقررت مش هتوريه لفارس وطلعت بهدومها*
فارس – اهو ده اللي كنت خايف منه.. ضيق صح
رهف = تؤتؤ
فارس – امال ملبستيهوش ليه
رهف = لبسته وطلع مظبوط وعجبني ف قلعته
فارس – ومورتنيش ليه
رهف بلا مبالاه= بيقولوا فال وحش وبعدين كلها بكره وتشوفه
فارس – تؤ انتي هتهزري
رهف = هو انت مش شوفته مره وقولت مش محتاج غير يتضيق وانا قيسته لقيت مقاسه حلو ومظبوط وبس قلعته
فارس بضيقه -طب يلا يرهف
*حاسبوا ع الفستان واخدوه وركبوا العربيه*
*اتجه فارس للبحر من غير كلمه عدى ربع ساعه وهو ساكت ومركز ف الطريق*
رهف وهي بتتمايل برقه = ياللي زعلان مني ومخاصمني ومش عايز تاني تكلمني ( كملت وهي بصاله) واخد ع خاطرك اوي مني..( علت صوتها نسبيا) ماخلاااااص يعم
فارس بخضه مصطنعه- أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
رهف بضحك = ايه يببلاوي شوفت عفريت
فارس وهو بيبصلها _ انيل
رهف = خد بالك غلطاتك كترت
فارس – براحتي
رهف = قال عامل مقموص
فارس – عشان غلطانه
رهف = لا مش غلطانه.. انا عيزاها مفاجأه ياسيدي الله مش كفايه انت اللي مختاره
فارس- طب يختي وصلنا
رهف = يلاااا
*قعدوا ع الصخور كعادتهم وسابها فارس وراح يجيب طلباتها*
فارس – ادي الحمص وادي الدره خلصيهم ونبقا نجيب ايس كريم واحنا ماشيين
رهف = ايوه كده دلعنيييي
فارس – بتزعلي
رهف = من ايه
فارس – لما بدلعك
رهف = لالا مش قصدي الدلع ده اصلا
فارس – طب كلي
*اندمجت رهف ف الحمص التسليه المفضله ليها ومأخدتش بالها من فارس اللي بيصورها وهي بتاكل*
رهف – بقولك ايه تعالى نتصور بالدره والحمص قبل مااخلصهم
*اتصوروا كالعاده والصوره جمعتهم مع الليل والقمر والبحر*
رهف – المود ده عايز اغنيه واحده بس
فارس = ايه هي
حمحمت رهف وبدأت غُنى- الليل وسماه ونجومه وقمره.. قمره وسهره
شاركها فارس وغنو سوا بصوت واحد
“وانت وانا يحبيبي انا يحياتي انا كلنااا كلنا ف الحب سوا”
*ضحكوا ع المود اللي الجو نداهم ليه وهما لبوا الندا*
فارس = بتحبي انتي ام كلثوم
رهف – يووووه جدااااا بقا الاغاني القديمه دي حاجه متتوصفش بس بتوصف.. مش مجرد اغنيه لا ده مشاعر ع هيئه اغاني حزن فرح حب فراق غير صوتهم الرايق ده كل حاجه قديمه حلوه بصراحه وتحس فيها خير
فارس= يسلام ع الكلام.. بصراحه عندك حق بس انتي والله صوتك حلو
رهف بضحك – يجدع اوعى تقول كده
=لا ليه والله صوتك يتسمع يعني عادي مش وحش
-طب اتحمل بقا اللي هيحصلك
= خير يارب
-هتلاقيني كل مااشوف وشك اغني ولو مشفتوش هبعتلك ريكوردات واتس اب
= طب دي حاجه مش وحشه بالعكس هو انا اطول اسمه صوتك كل شويه
حمحمت رهف بخجل – امم طب يلا نروح ولا ايه
فارس بضحكه خفيفه = يلا يستي
رهف – بس منستش الايس كريم ع فكره
فارس= حااااضر
*جاب فارس الايس كريم وركبوا العربيه*
رهف – اي ده مجبتش لنفسك ليه
فارس = عشان هسوق مثلا
رهف – كنت جبت اكلناه الاول ومشينا
فارس = عادي بقا مش مشكله
رهف – طب بص هناكل منه سوا
فارس = يستي لا هو انا بتوحم
رهف وهي فطسانه ضحك- حلوه بتوحم دي
فارس = اعملك ايه مانا مش هموت يعني لو ملكتهاش
رهف – لا بعد الشر.. بس انا بجد مش هاكلها والله غير لما تاكل معايا.. مش مستعده يجيلي مغص
بصلها فارس بقرف = تصدقي.. مش هرد عليكي
رهف – يلا خد كل حبه وسبلي حبه
فارس = بس مفيش غير معلقه واحده ودي كبايه مش هتعرفي تاكليها كده
رهف _ عادي انا مش بقرف كل الاول وهاكل وراك
فارس = انا مش واكل حاجه
رهف _ لا مانا حلفت متهزرش
فارس = صومي 3 ايام
رهف – لا مش قادره انا
*مسكت رهف المعلقة وحطله ايس كريم ومدت ايديها قريب من بوقه عشان ياكل*
فارس = بردو
رهف – ماتيلا بقااا
*اكل فارس منها المعلقه*
*ودور العربيه ومشي*
رهف _ ليههه هو انت هتاكل معلقه واحده
فارس = ده لو امي مش هتعمل كده ماخلاص يبت بقا هو انا بريل عليها
رهف – جتك القرف انا هاكل مكانك
فارس = مش عملتيلي فيها جدعه ومبقرفش
رهف – مانا مش بقرف فعلا
فارس = طب كلي بقا
*ابتدت رهف تاكل وفارس كان بيفكر انه كل يوم بيكتشف فيها حاجه حلوه وبرغم لسانها الطويل الا انه بيضحك من قلبه وهو معاها ومبيبقاش عايز اليوم يخلص تقريبا كده زيها بالظبط*
*وصل فارس لبيت رهف*
فارس – وصلنا
*بص فارس لرهف لقاها غرقانه ف نومها حاول يصحيها*
فارس = رهف اصحي
-….
=يرهوفتي.. اصحي يبنتي وصلنا
*كانت نايمه نوم عميق حقها بعد اللف ده كله قرر فارس انه هيشيلها ويطلعها نزل فتح الباب قرب منها وهوووب*
رهف بصوت عالي نسبيا وهي بتمسك ايده- امسك متحرش
فارس= بس بس يخربيتك هتفضحينا
رهف – بتعمل ايه يسطا
فارس = يبنتي وصلنا وقعدت اصحيكي نايمه ولا كانك ميته ف قولت هشيلك واطلعك بس
– لا يخويا مستغنيين عن خدماتك عندي رجلين حتي شوف وسعلي كده
*نزلت رهف م العربيه وعدلت هدومها*
فارس = خدي فستانك يختي
رهف وهي بتاخد الفستان _ يلا اتكل.. واه شكرا ع التوصيله
فارس = شكرا ايه دانتي كنتي هتلمي عليا اهل المنطقه
– تستاهل مانت اللي قليل الادب
= اصوت انا والم عليكي الناس.. ع فكره انتي مرااااتي وفرحنا بكره
– وقولتلك قبل كده ( وطت صوتها شويه) جوازنا ورقي يعني قدام الناس بس (رجعت نبرتها للعادي) ف متظيطش بقا
= متظيطش ( زقها من كتفها) طب يلا اتكلي انتي
– مانا طالعه اهو يلا انجوي
=متظيطش و انجوي من بوق واحد هذا غير لائق
– انا براحتي
= يلا يماما ع فوق
*بصتله رهف برفعة حاجب وسابته وطلعت*
*ركب فارس عربيته وروح*
*كان كل واحد ف اوضته بيفكر ف بكره وحياته بعد بكره هتبقا شكلها ايه*
*اما فارس ف زياده ع تفكيره انه حاسس بعدم رضى عشان بيظلم رهف رهي متستاهلش كل ده وقرر انه ف اقرب وقت مناسب هيقولها اللي حصل بس كل ماتيجي ف باله مريم حزنه وألمه بيتجددوا.. وان وجود رهف مهون كتير وشاغله عن التفكير ف الموضوع*
*ناموا الاتنين عشان بكره يوم طووييييل وهيستعدوله من بدري*
________________________________

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رممت حطامي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!