روايات

رواية شكب الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الجزء الثالث

رواية شكب البارت الثالث

رواية شكب
رواية شكب

رواية شكب الحلقة الثالثة

 

قطع تفكير عمار دخول الاب مرة أخرى للمكتب وقال

انت واقف عندك ليه تعال يلا نلحق نقدم العطى عشان اخر يوم النهارده

هز عمار دماغه وقال

حاضر واضح انك اقتنعت بعرض المهندس ايمن

ابتسم الاب

طبعاً ده مهندس عبقري، انت جبيته من فين

ضحك عمار وقال

مش هتصدق لو قولت ليك ان ابن الفاروق هو

السبب ان اتعرفت عليه وبدا يحكي الا حصل

وبعد كده انتبه وصرخ في السكرتيرة على حسب منتبهش من وجودها وقال.

انتي واقفة عندك هنا من امتى

اترعبت السكرتيرة وقالت

حضرتك انت الا طلبت منى انتظر

زعق عمار وقال

خد زفت الصينية دى وغورى على شغلك

هزت السكرتيرة راسها وقالت

حاضر يا فندم

واخدت الصينيه وخرجت بسرعه

خرجت من هنا وضحك الاب وعمار

بعد انتهاء اليوم

رجع عمار وولده امام الفندق

ونزل من العربية

فى نفس الوقت كانت شكب واقفة على البحر وبتاخد فيديو غروب الشمس مع البحر وهى بتسمع اغنيه ل عمر دياب نفس المكان

انتبه عمار منها فعتذر عمار من والده لم شافها وراح عند شكب انتبه الاب اهتمم ابنه من البنت فسمح له

ودخل الفندق

جيه عمار من خلف وشكب واتكلم وقال

انتى بتعملي ايه

لم تنتبهي شكب ليه ومازلت تصور

ابتسم عمار ومد ايده واخد السماعة من ودنها ووضعها على ودنه ووقف جانبها وهو بيغنى الاغنيه

انتبهت شكب ان الصوت مختلفة ونظرت له وابتسمت وقالت

صوتك وحش اووي مش زى عمر دياب

ابتسم عمار واقعد على كرسي على البحر وسالها

انتى بتعملى ايه

ردت شكب وقالت

بصور شروق الشمس عشان اركبهم مع بعض مع اغنيه عمرو دياب

سالها عمار وقال

بصوتك صح

حركت نفسها بغرور وقالت

اكيد مش مصدق انا صوتى جميل انت بس مسمعتيش صوتى

ابتسم عمار وقال

طيب انا عايز اسمعك وانتى بتغنى يلا سمعني والميكرفون معاكي

وهسجلك صوتك ولو طلع حلو اعملك شريط

ابتسمت شكب وقالت

انت بتتحددنى طيب سجل وبدات تغنى شكب

نفس المكان

نفس المكان اللى كان بيجمعنا سوا

هو مكان الوداع اللى ضاع فيه الهوا

نفس المكان اللى كان بيجمعنا سوا

هو مكان الوداع اللى ضاع فيه الهوا

ازاى يا حبيبى يا عمرى يا اغلى الناس فى عينيا

معقول انا هنت عليك وازاي هنت انت عليا

ازاى يا حبيبى يا عمرى يا اغلى الناس فى عينيا

معقول انا هنت عليك وازاي هنت انت عليا

وازاى يا حبيبى ضيعنا هوانا

عمرى اللى فات والذكريات كانو هنا

وانت بعيد قلبى غريب وانا مش انا

عمرى اللى فات والذكريات كانو هنا

وانت بعيد قلبى غريب وانا مش انا

احلى الليالى راحت يا غالى جاوب سؤالى فين حبنا

ازاى يا حبيبى يا عمرى يا اغلى الناس فى عينيا

معقول انا هنت عليك وازاي هنت انت عليا

وازاى يا حبيبى ضيعنا هوانا

ارجع عشان ملناش مكان غير حبنا

بعدك حرام شوف عدا كام من عمرنا

ارجع عشان ملناش مكان غير حبنا

بعدك حرام شوف عدا كام من عمرنا

يا شاغلى بالى شوف ايه جرالى جاوب سؤالى فين حبنا

ازاى يا حبيبى يا عمرى يا اغلى الناس فى عينيا

معقول انا هنت عليك وازاي هنت انت عليا

وازاى يا حبيبى ضيعنا هوانا

نفس المكان اللى كان بيجمعنا سوا

هو مكان الوداع اللى ضاع فيه الهوا

نفس المكان اللى كان بيجمعنا سوا

هو مكان الوداع اللى ضاع فيه الهوا

كان كل الا على الشاطي اتلمو يسمعو شكب وهى بتغنى واحساسها الجميل وبدا يصقف ليها

ومثلت شكب انها نجمة مشهورة وخفضت رأسها بالتحية وقالت

شكرا شكرا جدا

وترمى قبلات فى الهواء

كان عمار مش قادر يمسك نفسها من الضحك على شكلها وهى بتمضي توقيعها كانها نجمة

وحفظ الفيديو

وجى يمشي راحت اعتذرت منهم وقالت

وهى بتهز راسها وبتساله

ايه مقولتش رايك انفع ولا لا

ضحك عمار وقال

اكيد تنفعى بس لو ركزتى على مذكرتك احسن

حطيت ايديها على دماغها

اه يا شبابي يا انى محدش حاسس بيا يانى انا نجمه اسكندريه المقبلة لكن محدش عارف قيمتى بكرة

يعرفو قيمتك وينادوى عليك فى كل مكان

ابتسم عمار على شكلها وتمثيلها وقال

اكيد اكيد هتكون نجمة مصر كلها

يلا سلام داخل انام

مسكت ايديه شكب ولفيتها وقالت

ايه ده الساعة بقيت ٨ انت اتاخرت اوى علي نومك متنسش تشرب اللبن كمان

وفضلت تضحك وجريت وقالت

سلام يا عموا عمو ايه انت غلبت جدوى الا بيصلي العشاء وينام روح نام يا جدوى

ضحك عمار وشاور على ذقنه وقال

جدوى هوريك يا بيبي انتى

وجري وراءها

محسش بنفسه كانه طفل محسبش برستيج والا منظره فى المكان اتغير جننته الطفلة الا قابلها من يومين

مسكت شكب صدف وفضلت ترمي عليه وهو يرمى عليها

فى نفس الوقت كان بيستمع فاروق وشمس التسجيل عشان يقدمو عرض اكتر من العرض اللى كان موجود وابتسم وربط على كتفه وقال

فعلا طلعت ابن ابوك، انا اروح اقدم عرض

لكن توقف لم سمع اخر كلام ما بين الاب وابنه

ونظر ل ابنه وصرخ وقال

هو ده حصل انت كسرت تليفون البنت وهو صلحه واخد ابوها في عبه ومين البنت دي ومين ايمن محمود ده

انت غبي

صفق شمس يد على يد وهو محتار، وقال

انت على طول مبيعجبش حاجه اعملها وسبت الحمار

ومسكت فى البرداعة يفرق ايه معاك مين المهندس او بنته المهم تقدم العرض

صرخ الاب فيه وقال

انا عايز ادمر احمد الديب فاهم ومش عايز حد يساعده انا اشتريت كل المهندسين الا اتعمل معهم وخسرته كل المناقصت لحد ما شركته هنا قربت تقفل دروفها ودى اخر امل ليه انت عارف لو خسر المناقصة دي مش يعرف يسد ديونه وهتتاخد الشركه

ابتسم شمس وساله

نفسي اعرف انت بتكره ليه كل الكره ده طيب متريح نفسك وتقتله وتريح نفسك

نظر له فاروق وهو يفكر ما بين نفسه هقتله صح لو قتلته اعرف اخدها منه وفاق من شروده

روح اقدم العرض ومش عايز غلطه مفهوم

….

وقعت شكب من الضحك والجري على الارض وقالت

خلاص استسلمت انت شاب وسيد الشباب

يلا نروح عشان ماما هريتنى اتصل وهتموتنى

اقترب عمار من شكب ومسك شعرها الا بيطير

على عيونها ومسح على خدودها وبدا يحسس على وشها واقترب من شفايفها

انفزعت شكب وقامت من مكانها وقالت

انت بتعمل ايه

فاق عمار وكان خجلا وعدل نفسه وقال

مفيش كنت بمسح التراب اللي على وشك وشعرك

اتنهدت شكب ب ارتياح وقالت

اه افتكرت حاجه

ضحك عمار بصوت عالي وقال

ايه افتكرت انى ابوسك انت طفلة انت من سن اخوى انا لو اتجوزت بدرى كنت جيبت اقدك

شهقت شكب وقالت

نعم اقدى على حسب اتتجوز وانت عندك ١٢ سنه

وانا مش طفلة على فكره انا عندي ١٧ سنه فى تانيه ثانوي والسنه الجايه ثانوي عامة

ابتسم عمار وقال

يعني تنفعى تتجوز وتفتح بيت

شهقت شكب وقالت

لا طبعا انا مقصدش انا بفهمك بس عشان متفتكرش ان طفلة وتقدر تخدعنى وبابا عارف اني معاك

ومسكت هدومه ومثلت وقالت

يعني تستغلي انى بجري وبضحك معاك يبقي سهلة. وتاخدنى فى حتة ظلمى، وتغتصبنى واصرخ واقول الحقونى وبعد كده ترمينى للقطط والكلب، تنهش جسمي وصرخت مرة لا والف لا

انصدم عمار من خيالها الفظيع وقال

اصحى يا بيبي انتى وقعت علي السرير تانى

شهقت شكب وقالت

بجد يعنى كنت بحلم هو انت عرفت ازاي ان بقع من على السرير

ضحك عمار عليها وقال

اول يوم سمعت صوت هبط وسمعت صوت والدتكى وهى بتصحيك وبتقولى هو انتي وقعتى تانى اربطك فى السرير

خجلت شكب وقالت

يا فضحتى اودى وشي فين

فطس على روحه من الضحك وقال

انتي تنفعى فى التمثيل فظيعة انا اظن لم تكبري، هتكون نجمة انا لازم اعملك متابعة انا نسيت الشغل والتعب كله

خفضت شكب راسها بالتحية وقالت

شكرا جدا ده اقل واجب عندنا حلقتين كمان وهنسيك اسمك طيب ايه رايك اربط نفسي بالحبل وابعتها ليك وتمسكه في ايدك واول ما اقع تلحقنى

ورجعت بظهره كانها بتعمل رياضه وقالت

ظهري اتكسر من الوقوع كل يوم

ضحك عمار وقال

فكرى وضرب على دماغه ما انتى لو تريح عقلي من الدرما هتنام براحه يلا يا مجنون ل ابوكى يبلغ فى الشرطة بجد لو اتاخرتى

ضحكت شكب وقالت

وانا اقف زى البنت الكيوت ودموعى على خدى وقول ل حضرة الظابط اه هو ده يا حضرة الظابط

بحلق عمار فيها وقال

هو ايه يا مصيبى انتى هتودينى فى داهيه

ابتسمت شكب وقالت

الا انقذنى من الكلاب والوحوش يا حضرة الظابط

ضرب كف فى كفها صح كده

رجعو وهى عاملة تتكلمي وتقلد الممثلين والممثلات والمذعين وعمار يموت على روحه من الضحك

فى يوم عمار لازم يصحى الصبح علي صوت ملكة الدرما وهى بتقع من على السرير

ويعدى من الفراند بتاعته على الفراند بتاعتها ويشيله وينقلها على السرير

ويستخبي وراء الستارة

امها تصحي عشان تطمنى عليها تلاقيها نايمه على السرير

تشك فى نفسها يبقي بنتى عقلتى وانا الا اتهي لي،

وتغضيها وتخرج ويرجع عمار يمشي بيده على شعر شكب ويقولها متنسيش احكيلي بكره حلمت بيه

وفى يوم دخل قبل ماتقع عشان يلحقها سمعها وهى بتتكلم فى الحلم عمار انقذني الحقنى وجي تقع مسكها عمار وعدلها انا جانبك يروح عمار انا معرفش لم ترجعي اقدر اعيش ازى مسكت في هدومه شكب وهى نايمه وهو فرد جسمه جانبها على السرير وفضل يمشي بحنان على شعرها لحد ما انام

صحى من النوم انصدم انه نايم على السرير والباب بيفتح

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية شكب)    

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!