روايات

رواية حكاية حب الفصل العاشر 10 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الفصل العاشر 10 بقلم نسمة أحمد

رواية حكاية حب الجزء العاشر

رواية حكاية حب البارت العاشر

رواية حكاية حب الحلقة العاشرة

صباحا
سعاد :اي رايك يا مازن تاخد ندي معاك هي من ساعة ماجت وهي مطلعتش وزهقانه .
مازن : بس ياعمتو هي هتيجي معايا تعمل اي مش فاهم احنا في شغل مش خروجه .
ندي : عادي يا مازن هقعد معاك بس في المكتب ومش هعمل حاجه علشان قعده في البيت زهقانه هموت من الملل .
سعاد : اه يا مازن خدها معاك تقعد مش اكتر اهي تغير جو وخلاص ياحبيب عمتو .
مازن : اسف ياعمتو مش هينفع صدقيني ممكن نخرجها بعدين بس مش هينفع تيجي معايا الشغل .
محمود : خلاص اي رايك تروحي مع مهاب .
مهاب كان في الوقت ده بيشرب وشرق وفضل يكح جامد
مها : بخضه اسم الله عليك يا حبيبي .
محمود : مش تخلي بالك يامهاب .
مازن :حبيبي انت كويس .
مهاب : بعد ما هدا شويه الحمد الله .
مها ” مازن : الحمد الله يا حبيبي
محمود : الحمد الله بس ابقا خد حظرك بعد كده واه كنت بقولك خد ندي معاك الشركه .
مهاب : بص لي ابوه الحمد الله وحاضر يا بابا هخد حظري بعد كده بس بخصوص ندي مش هينفع انا عندي اجتماعات مهما النهارده وغير انو في عمال جدد في الشركه فا اسف مش هينفع مش هعرف اركز معاها .
سعاد : خلاص مافيش مشكله انا هاخد بنتي اخرجها لو خلصتي يا ندي تعالي نطلع قامت ندي مع امها بغيظ ومشو من الصالون .
محمود: بعصبيه يعني عجبكو عمتكو تطلب طلب ومش عايز حد فيكو ينفزو انت وهو وكل واحد بيتهرب .
مازن :بصوت عالي شويه بابا حضرتك احنا مش بنتهرب بس مش هينفع بجد تيجي معانا الشركه بابا احنا مش رايحين نلعب احنا بنشتغل .
محمود :والله عال يا استاذ مازن كبرت وصوتك بيبتدي يطول عليا ها واي كمان .
مازن : قام باس ايد ابوه وقال بحترام والله يا بابا مش قصدي معاش وله كان الي يكون صوتو عالي علي حضرتك اسف يابابا .
محمود: ماشي يامازن ياريت ميجيش اليوم الي تعلي صوتك عليا تاني بس انا زعلت علي اختي وزعلها مش اكتر وانها اول مره تطلب طلب منكو النهارده من ساعة ماجت .
مهاب : ادخل في الموضوع خلاص يا بابا احنا اسفين ومش قصدنا نزعل حضرتك وله عمتو المشكله بس انو كل واحد لي مشغلو النهارده مش هينفع تيجي ولو علي زعل عمتو احنا ممكن نخدها هي وندي ونخرج كلنا مع بعض .
محمود : ماشي يامهاب وفكره حلوه وانا هطلع لي سعاد اقولها ونبقا نخرج كلنا مع بعض .
مها : اه ياحبيبي اطلع قولها ونبقا نخرج لما الشباب تيجي من
الشغل .
مازن: بتاكيد علشان ميزعلش ابوه اكتر من كده
اه يا بابا هنخرج كلنا وساعتها عمتو مش هتزعل ولو علي ندي نبقا نخدها تتفرج علي التجديد الي حصل الفتره الي كانت مسافره فيها .
محمود : ماشي يا مازن وبص علي مهاب ومازن وقال يا له كل واحد علي شغلو علشان متتاخروش .
مازن ” مهاب : حاضر يا بابا .
وطلعو بعد ما محمود اقنع سعاد علي الخروجه وفقت سعاد وندي وفضلو يجهزو نفسهم من دلوقتي وبالخص ندي اكتر
نروح عند نسمة الي فرحانه انو اتقبلت في الشغل لما رنو عليها امبارح وقالولها انها اتقبلت ودلوقتي وقفه هي واية مع بعض بعد ما اية جتلها
اية : بفرحه لي فرحتها الف الف مبروك يا حبيبتي ويارب تتوفقي ان شاء الله .
نسمة : بفرحه ودموع وبطيبت قلب قالت الحمد الله يا اية انا لو اشتغلت وعرفت اتعامل كده هخلي ماما تقعد من الشغل هي تعبت اوي علشاني وانا عايزه اتعب علشانها زي مهي تعبت طول عمرها بتعملي الي يريحني جي وقت انا الي هريحها .
اية : عنيها دمعت وحضنتها وقالت نسمة انتي غاليه اوي ياحبيبتي وطيبه بشكل ربنا يوفقك ويبعد عندك اي حد وحش ويبعد عنك اي حد عايز يازيكي وان شاء الله تنجحي في الشغل و تكوني شطوره ويعتمد عليكي .
نسمة : ويخليكي ليا يا اية انتي اغله صحبه واخت في الدنيا انتي اختي مش صحبتي وانا ان شاء الله هتشجع اكتر ويارب يبعد عني وعنك اي شر يارب .
اية: حبيبتي انتي شجاعه كفايه الخطوه الي انتي مقبله عليها دي شجاعه منك يا حبيبتي وطنط هتفرح بيكي اوي لو نجحتي اكتر واثبتي انك تقدري علي اي حاجه .
نسمة: ببرئه بجد يعني انا شجاعه كده يا اية .
اية : بصتلها بحب وحضنتها اه يا قلب اية انتي شجاعه وطيبه اوي اوي .
نسمة : بحب وفرحه شكرا يا اية ربنا يخليكي ليا يارب .
هدي الي كانت وقفه وسمعت بنتها وكلمها هي واية وفرحت اوي وحست انو بنتها بقت شجاعه ويعتمد عليها وقربت منهم
هدي : الف مبروك يا حبيبت ماما واشوفك ديما نجحه ومتفوقه يارب ويرزقق بابن حلال يسعدك ويستهلك ياقلب ماما من جوه ويحفظك ليا يابنتي يارب .
نسمة : حضنت مامتها اوي وبستها ماما انا بحبك اوي اوي .
هدي : وانا بحبك اكتر ياقلب ماما يا له ياقلبي روحي ربنا معاكي وانا هنزل السوبرمركت اخر مره علشان اميره ماما هتساعدها وحضنتها تاني هدي في الوقت ده كانت خايفه مش عارفه ليه حسه انو في حاجه هتحصل هي مش عارفه اي بس جوها كانت خايفه .
نسمة بدلت مامتها الحضن بفرحه كبيره وكانت فرحانه انها هتساعد مامتها الي ياما وقفت جنبها وحرمت نفسها من حاجات كتير وفرحانه انها اتشجعت وبقت شجاعه
اية : بفرحه ودموع علي الحب والحنان والطيبه الي شيفه في نسمة ومامتها وكانت فرحانه اوي لي نسمة الي عمله زي طفله حصلت علي لعبه غاليه من اهلها .
اية : بمرح اي هتفضلو تحضنو كتير والستاذه تتاخر علي الشغل من اول يوم تاخير كده .
نسمة : ههههههه لا لا هنزل اهو .
وحضنت مامتها لي اخر مره ونزلت
هدي كانت مش عايزه بنتها تمشي خايفه و عندها احساس بحاجه قويه هتبعد بنتها عنها فضلت تدعي وبعد كده سلمت علي اية ونزلت علي الشغل .
عند مازن في الشركه دخل متعصب من ان هينزل النهارده مع عمتو وبنتها غصب عنو بس علشان يرضي ابوه
دخل المكتب بعد مطلب القهوه وطلب من السكرتيره ينادي عمرو
دخل عمرو المكتب
عمرو : ميزو اتاخرت ليه .
مازن: لا كان في مشكله حصلت في البيت مش اكتر وخلتني اتاخر .
عمرو : خير ان شاء الله في اي ومالك مدايق ليه .
مازن : لا مافيش انت عارف عمتو و بنتها رجعو من السفر والنهارده عمتو كانت عايزاني اخدها بنتها معايا قال الشركه وانا اتكلمت وقلت لا مش هينفع تيجي معايا الشغل فضلت تكلمني لغايت ما بابا قلي خدها معاك صوتي عالي علي بابا شويه وحصل مشكله وبابا زعل مني انا ومهاب علشان موفقناش ناخدها معانا بس يا سيدي اطر مهاب يقول نخرج سوه بالليل وبابا اكد علي كده ونزلين كلنا النهارده .
عمرو : ههههههه معلش ياصحبي بس خلي بالك تيجي بكره تقولك اتجوز ندي وكده هيكون اي ردت فعلك لو ابوك وافق
مازن : تف من بقك ياعم باله قرف ههههههههههه يعني اصبر وفي الاخر اتجوز ندي لا طبعا .
عمرو : ههههههههههه انت فاظيع يا صحبي وربنا يبعتلك بنت حلال وابوك يوافق عليها علشان هتدبس في بنت عمتك كده هههههه .
مازن :ههههههههههه لا طبعا في اخر المستحيلات اتجوز ندي ويارب ياعمرو وفتكر مازن اية وضحك تلقاي .
عمرو : اي مناسبت الضحكه دي .
مازن : مش عارف يا عمرو بس متلغبط اليومين دول .
عمرو : ليه من اي بس اي وحده مش كده .
مازن : اه بس دي مكملتش يومين بس اعرفها ومن اول يوم معرفش اي جرالي وقتها وهي في بالي وفضلت افكر فيها ومرحتش من دماغي وكنت زعلان اني مش هشفها تاني وله عارف اسمها وتاني مره شفتها فيها فرحت لما شفتها بس بصراحه زعلتها مني اوي لما شكيت في امها انها هي الي سرقت ورق بابا لقيت نفسي لما عرفت اني ظلمتها زعلان انها زعلانه اوي كنت ممكن محطهاش في دماغي بس مش عارف اعمل اي في بالي كتير ومش بتروح تعرف اني بحلم بيها سعات .
عمرو : اه يا صحبي ده حب من اول نظره بس كلامك يعني انك اعجبت بيها اوي طيب متاخد خطوه يا مازن وممكن تكون هي دي نصيبك .
مازن : مش عارف يا عمرو انا ملغبط اني وحده احبها في يومين بس شفتها فيها .
عمرو : خلاص شلها من دماغك ولو قدرت ماشي ولو مقدرتش اعرف انك حبتها وتتقدم خطوه وتخطبها .
مازن : هفكر يا عمرو .
عمرو : ربنا معاك ولو من نصيبك يا مازن ربنا يكتبهالك يارب .
مازن : يارب يا عمرو .
نسبهم ونروح لنسمة
دخلت نسمة الشركه بفرحه وسعاده وصلت عند مني وقلتلها نسمة: هو انا هشتغل فين .
مني: بقرف معرفش الاستاذ هو الي هيحدد انتي تقعدي فين .
نسمة: ماشي شكرا هخش امتا .
مني: لما يجي دورك هقولك .
نسمة :ماشي شكرا .
راحت نسمة قعدت واستنت دورها يجي فضل وحده وره وحده تخش وطتلع علي مكنها
خلصو لغايت ما جي معاد نسمة ودخلت
نسمة : السلام عليكم .
مهاب “ابراهيم: وعليكم السلام .
مهاب: اتفضلي يا نسمة اقعدي ها قوليلي عامله اي .
نسمة :شكرا و انا كويسه الحمد الله .
مهاب: العفو يا نسمة ها قوليلي بتحبي الرسم والتصميمات وله مش اوي .
نسمة: لا بحبو اوي الرسم هويتي المفضله بس معرفش في شغل التصميمات ده .
مهاب : كان لسه هيتكلم منعو رنين موبيل نسمة
مهاب :اقفلي الموبيل .
نسمة : حاضر .
وكنسلت الموبيل
مهاب :كنت بقول .
رن موبيل نسمة تاني
نسمة : انا اسفه وكنسلت تاني
مهاب : مفيش مشكله المهم نخش في المفيد كنت هقول رن
موبيل نسمة تاني.
مهاب: بعصبيه اتفضلي ردي ومتتكررش تاني .
نسمة: بخوف ودموع حاضر وكنسلت تاني وقالت اخر مره اسفه مش هتحصل تاني.
مهاب : خلاص اسف متعيطيش حصل خير .
نسمة: مسحت دمعها بي برائه وقالت انا انا مش بعيط اصلا
مهاب و ابراهيم ضحكو علي برائتها .
ورن تاني الموبيل
مهاب :خلاص يا نسمة ردي .
نسمة: حاضر .
ردت نسمة علي الموبيل وكان رقم مامتها
نسمة : السلام عليكم .
المتصل :حضرتك تعرفي صحبت الموبيل .
نسمة: اه ده رقم ماما .
المتصل: صحبت الموبيل عملت حدثه وتوفت بتمنا تيجو تخدو الجثه.
نسمة: اول ماسمعت الخبر اغمي عليها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى