روايات

رواية حكاية بنت الريف الفصل العاشر 10 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الفصل العاشر 10 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الجزء العاشر

رواية حكاية بنت الريف البارت العاشر

رواية حكاية بنت الريف الحلقة العاشرة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الفصل 10 من حكاية بنت الريف بقلم صباح عبدالله
بسم الله الرحمن الرحيم
مهند بصوت عالي استني.
دهب بدموع يارب مايكنش عرفني وخد بعضي وجريت وانا مش شايفة حاجه.
مهند بصوت عالي استنى بتجري ليه كدا وفجاة وبصوت عالي حسابي العربية.
دهب وانا بجري ماحستش بحاجة غير وحاجة خبطتني جامد وبعد كده ما حستش بحاجه.
مهند بصوت عالي لاء وجريت زاي الهبل وانا مش عارف ليه ورحت عند الست والناس ملمومين حوالينها ابعدو كدا خلينا نخدها المستشفى ورحت ولسه هاشيلها من علي الارض الطرحها اللي كانت على وشهه تشيلت ولما شفوفت هي مين اتصدمت صدمت عمري ومن الصدمه حاسس ان لساني انقطع وجسمي زاي الحجر مش قادر احرك جسمي ولا قادر اتكلام اخدها في حضني وصرخت بصوت عالي.
دهب ودموعي نزلت وبقيت اتكلام زاي المجنون دهب حبيبتي قومي انا اسف انا اسف والله حقكك عليا قومي أضربني بس اوعي تسبني دهب يانور عيني قوم.
بس كنت غرقانه في دمه ومافيش فيها نفس.
عصام وتامر يجوا جري على صراخ مهند.
عصام بخوف. مهند مالك.
تامر في اي ومين دي ويشوف مين اللي في حضن مهند.
عصام بصدمه دي البت اللي احنا لاقنها.
مهند بدموع دي دهب حبيبتي ونور عيني.
❈-❈-❈
عصام بصدمه دهب.
تامر بصوت عالي مش وقت الكلام ده البت غرقانه في دمه لازم نخدها المستشفى فوراً.
مهند. ايوه هاتو عربية بسرعه.
وقومت ومش عارف ازي وشيلت دهب من علي لارض وجريت على العربية بتاعت عصام وخدها ورحت بيها على المستشفى. وبعد نص ساعه كنا وصلنا المستشفى
مهند بصوت عالي . هاتوا دكتور بسرعه.
عصام يجري ويجب سرير من من بتوع المستشفى حطها هنا يامهند.
مهند حطتها على السرير و بصوت عالي هاتوا لي دكتور بسرعه.
الدكتور خير يا فندم.
تامر البت دي في عربية خبطتها على الطريق.
الدكتور يكشف علي دهب ويكلم ممرضه بصوت عالي جهزوا لي غرفه العمليات فوراً.
مهند بخوف ليه العمليات هي فيها اي.
الدكتور دي معاها نزيف داخلي وده ممكن يكون سبب في موتها.
الممرضه تفضل يا دكتور غرفه العمليات جاهزه.
مهند بحزن ويحضن دهب وبدموع بالله عليكي عقابينى باي حاجه تانيه غير انك تمشي وتسيبيني بلاش العقاب القياسي ده بالله عليكي.
الدكتور لو سمحت خليني اشوف شغلي.
عصام وتامر يبعدوا مهند عندها تبقى مهند خلي الدكتور يعمل لازم له.
الدكتور والممرضات يخدو دهب على غرفة عمليات
مهند ينهار على لأرض.
يارب انا ماقدرش اعيش من غيرها يارب علشان حبيبك محمد ماتحرمنيش منها عارف اني غلط في حقها وعارف اني ظلمتها بس يا ربي اديني فرصه اخير يارب فرصة واحده بس كمان يا رب اصلح كل حاجه يا رب ما تحرمنيش منها انت واحدك عارف اني ما اقدرش اعيش من غيرها وينهار في العياط.
تامر ينزل لمستوى مهند على الارض كويسه بس هي مين دي.
مهند من بين دمرع دي ذهب مراتي وحبيبه قلبي.
❈-❈-❈
وهنا تكون الصدمه لعصام دهب بتكون مراتك.
تامر بستغراب طيب ماهي مراتك ليه سبتها في الشارع انتي عارف اي حصل للغلبانه دي.
مهند يمسح دموع وبستغراب في الشارع بس انا سبتها في الملجأ.
تامر في ضحكه سخريه في ملجأ يقبل واحده في سن الجوزا انت اهبل يامهند.
عصام انت عرفت دهب ازي يامهند واسم ابوها اي.
مهند انا ماعرفش عنها حاجة غير ان هي كنت عايشه فيه قرية مع جدها وخالها وستها ولما ستها ماتت خالها طردها من البيت لنفس السبب اللي انا سبتها علشانه وانا وابويا كون بالصدفه هناك وابويا أصر انها تيجي تعيش معانا في البيت عندنا.
عصام بخوف اسم جدها وستها أسمهم اي.
مهند كان جدها اسمو جمال وستها ماعرفش بس كانو بيقول له ام نوال.
عصام يتصدم و يرجع للخلف هي دهب نفسها.
تامر مالك يا عصام بتقول اي.
عصام يبص على مهند والدموع على وشك الهروب من عينه وقبل ما دموعه تخونوا و تنزل و يمسك تليفونه انا هاعمل تليفون وهرجع بس دي كانت مجراد حجه من عصام علشان يهرب من قدام مهند.
❈-❈-❈
في المنزل عائلة مهند.
سماح بقلق ماترن على اخوك ياهاني اشوف في اي.
هاني ليه هو في اي ياست الكل.
سماح مش عارفة والله يابني هو من ساعة ماصحابوا كانوا هنا وهو طلع معاهم ولما سالته انت رايح فين قال لي انو رايح المستشفى ومشي من غير ما يكمل كلام.
هاني بخوف مستشفى ليه في ايه علشان يروحوا في المستشفى يطلع التليفون بتاعه ويعمل اتصال.
في المستشفى
تامر غريبة مالوا عصام ويبص على مهند اهدي يامهند ان شاء الله هاتكون كويسة ولم انت بتحبها جامد كدا بتسبها ليه.
مهند يبص على تامر بالله عليك ياتامر انا مش ناقص الكلام ده دلوقتي اهم حاجة ربنا يقوم دهب بإسلامة اهم حاجه.
والتلفون يرن مهند يشوف التلفون ويبص على تامر ده هاني اخويا.
تامر طيب رد.
مهند ياخد نفاس ويمسح دموعوا ايوا ياهاني.
❈-❈-❈
في الجانب الاخر
هاني في اي يامهند ست الكل بتقول انك في المستشفى خير في حاجه.
في المستشفى.
مهند افتكر اللي حصل والحالة اللي فيها دهب دموعي نزلت.ولساني واقف عن الكلام وكلام الدكتور انها ممكن تموت ماقدرتش ارد على هاني اخويا.
في الجانب الاخر
هاني بخواف مالك يامهند مش بترد ليه.
سماح في اي ياهاني اخوك مالوا.
هاني اصبري بس يامي لم ايرد الو الو مهند انت معايا.
الحاج محمد مالك ياهاني في اي.
هاني مش عارف والله يا حاج ده مهند الحجه بتقولي انو في المستشفى وانا بتصال على فتح وماردش وقفل التلفون في وشيي.
الحاج محمد بخوف طيب اتصال تاني نشوف في اي ليكون حصل حاجه مع دهب ولا حاجه البت من امبارح مش عارفين عنها حاجة.
سماح اتصال يابني نطمن مهم كان دي عايشة في البيت فتره وكنت ونعمة الادب والخلاق ربنا يسترها.
هاني يتصال تاني على مهند.
في المستشفى.
تامر اهدي شوية يامهند َوشد حيلك شويه عن كده
مهند من بين دموع اعمل ايه من غصبن عني كل ما افتكر المنظر اللي انا شفتها فيه يصعب على الحاله اللي هي وصلت لها وضميري بيعذبني حاسس ان انا السبب في كل حاجه كل ما افكر باكره نفسي اكثر.
تامر لا اله الا الله انت فعلا انت غلطت في حقها وظلمتها بس مالكش ذنب في اللي حصل.
مهند عارف والله بس ربنا يديني فرصه اخيره وما يحرمنيش منها وانا والله هاصلح كل حاجه وهارجعها تاني بس انا ما اقدرش انها تبعد عني وللابد.
التليفون يرن رن رن رن رن.
تامر طيب رد على التليفون اللي عمال يرن ليه
مهند ده هاني.
تامر طيب ردي بسرعه زمانهم قلقوا.
مهند اي ياهاني.
❈-❈-❈
في الجانب الاخر
هاني ايوه يا مهند قلقتيني عليك وما له صوتك انت كويس.
سماح بخوف ما له اخوك يا يا هاني.
هاني اصبري بس يا حاجه لما افهم منه الاول.
حاج محمد اديني التليفون ده يا هاني بياخذ التليفون من هاني ايوه يا مهند انا ابوك انت في المستشفى ليه.
في المستشفى.
مهند بدموع دهب يا حاج في عربيه خبطتها وانا معها.
في المستشفى
في الجانب الاخر
الحاج محمد اتصدم انت بتقول ايه دهب عامله ايه دلوقت.
سماح وهاني في صوت واحد في اي حاجه طمني.
الحاج محمد مهند بيقول ان دهب في عربية خبطتها وهي في المستشفى.
الحاج محمد طيب قل انت في انهي مستشفى وانا مسافة الطريق ان شاء الله هاكون عندك.
في المستشفى
مهند هي في غرفه لعمليات دلوقتي وبدموع الدكتور بيقول ان هي ممكن تموت.
الجانب الاخر
الحاج محمد لا ان شاء الله تموت ايه احنا ان شاء الله هنعمل لها لازم وربك مش هيسيبها ان شاء الله بس انت ما تخافش وأفضل معها لحد ما نيجي لك ويقفل التلفون.
الحاج محمد يلا يا هاني بسرعه هات العربيه علشان نروح لاخوك في المستشفى.
سماح استني بس يا حاج البس العبايه بتاعتي واجي معاكم.
الحاج محمد وهو خارج هو وهانى ما فيش وقت يا سماح اجهزي وابقى خلي اي حد يجيبك.
❈-❈-❈
في المستشفى
مهند يقفل التلفون هو في اي ليه غيبوا كدا ده المغرب إذن وهم لسه جوه ومافيش اي اخبار عن دهب.
تامر مش عارف والله بس اهدي انت وان شاء الله كل حاجه هتكون بخير انا مش عارف عصام راح فين قال انو هايعمل تلفون وهاجي بس من ساعة مشفتهوش.
عند عصام.
عصام واقف بالعربية بتاعتوا في مكان بين عليه جبل كبير عصام بدموع.
انا السبب في كل حاجة ايوه انا اللي اعتديت على طفله عندها خمس سنين هي دهب بنت عمي لم كانت قاعدة في البيت كنت بحب العب معاها والله كنت مفكره لعبه بس انا دمرتها ودفنتها بالحيه ولم عمي عرف هو ماعقابنيش انا هو عاقب دهب ورمها في الشارع علشآان بت وكمان من غير أم هو اصلا ماكنش بيحبها انا فاكر كل حاجه فكر دموع دهب وهي بتنادي على وبتقول عصام هايضرابني ويمسح دموعوا بس انا لازم اتجوز دهب علشآان اخالص نفسي من العذاب ده ايوا انا هتجوزه
❈-❈-❈
في المستشفى
الحاج محمد يدخل المستشفى هو وامراته سماح وهاني ابنه.
حاج محمد يسال موظف الاستقبال معلش يا ابني البنت اللي جابوها هنا حادثه عربيه فين.
موظفه الاستقبال قصدك البنت اللي جابوها تلات شباب من بعد العصر كده في حالت طوارئ.
الحاج محمد مش عارف والله يا ابني هي ولا لاء بس هي فين.
موظف الاستقبال خلاص تمام اسالوا في الطوارئ ممكن تلاقوها.
الحاج محمد طب معلش يا ابني هو فين قسم الطوارئ.
موظف الاستقبال في الدور الثاني على يدك اليمين.
الحاج محمد يبص على هاني وسماح بخوف
هاني طب شكرا ويطلعوا على الدور التاني.
الدور الثاني من المستشفى
مهند قاعد قدام غرفه العمليات هو وتامر مهند ايه ده كله معقوله ده كله في غرفه العمليات هي فيها ايه علشان ياخذ الوقت ده كله.
تامر بتوتر والله مش عارف بس دول غيبه وده بقى لها دلوقتي دخلت على سبع ساعات من الساعه 4 العصر ودلوقتي الساعه بقت 10 ودخله على 11 اهي ربنا يسترها.
في الجانب الاخر.
الحاج محمد شوف اخوك فين ياهاني المستشفى كبيره باين عليها واسعها وانا مش قادر ادوس على رجلي.
سماح وانا والله كمان يا حاج تعبت من طلوع السلم بسم الله ما شاء الله كبيره خالص.
هاني طيب اقعدوا انتم هنا وانا هدور على مهند يروح ويرجع ثاني مع كيسين عصير ويديه لامه وابوه ويروح يدور على مهند.
❈-❈-❈
سماح ما تخافش يا محمد ان شاء الله هتكون كويسه وربنا ان شاء الله مش يحرمنا منها.
الحاج محمد يا رب يا سماح يا رب البنت غلبانه وما لهاش حد.
سماح بدموع ان شاء الله يا اخويا.
الحاج محمد طب انت بتعيطي ليه دلوقت بس يا سماح ماتفوليش عليها بالعياط.
سماح تمسح دموعها لا والله يا محمد ده انا ضميري بيانبني و بيعذبني من ناحيه ذهب حاسه ان انا ظلمتها وجيت عليها على حاجه ممكن هي ميكونش ليها ذنب فيها.
الحاج محمد يطبطب علي سماح معلش احنا في الاول وفي الاخر بشر وكلنا بنغلط ممكن تكون فعلا زي ما مهند قال بس هي كانت عيله مش فاهمة حاجه وما لهاش ذنب في حاجه منه لله بقاا في اللي كان السبب.
عصام دخل المستشفى ويسمع كلامي الحاج محمد مع امراته سماح.
سماح تمسح دموعها وبترفع وشها تشوف ان عصام واقف على اول داخله للدور التاني وتقوم عصام يا ابني فين مهند ودهب حصل له ايه.
عصام يمسح دموعه قبل ما سماح تاخد بالها. سماح تحس ان عصام زعلان من حاجه ما لك يا ابني في حاجه هي دهب حصل له حاجه.
عصام واقف ومش طايق نفسي كرهت نفسي مش قادر ضمير بيعذابني بيقتل فيا وفي نفسي الوقت خايف اعرف مهند ان انا اللي اعتديت على دهب واحنا لسه أطفال اخسروا.
سماح تهز عصام ياعصام.
عصام. ها نعم.
سماح مالك ما لك يا ابني بقى لي ساعه باكلمك ولا انت هنا.
عصام معلش يا خالتي سرحت شويه.
سماح ربنا يهدي لك حالك ويريح بالك من شده التفكير يا ابني.
الحاج محمد مش انت عصام صاحب مهند يا ابني.
عصام ايوه يا حاج انا عصام صاحب مهند.
طيب يا ابني فين مهند ودهب وايه اللي حصل معه دهب بالظبط وازاي العربيه خبطتها وانتم لقيتوها فين.
عصام يسكت شويه ويفتكر من اول ما شاف دهب والحال اللي هي كانت فيها بس مايقولش حاجه ويحكي بس ايه من اول ما شاف دهب والعربيه خبطها قدام الجامع.
والله يا حاج احنا كنا نازلين نصلي العصر في جامع من الجوامع وبالصدفه مهند شاف دهب بس كنت عربيه خبطتها ومش عارف اي اللي حصل بعد كده.
❈-❈-❈
سماح لا حول الله يارب والحمدالله ان ربنا بعتكم لها و نزلتوا تصلوا في الجامع ده بالذات علشان حد يكون جنبي دهب في الشدة دي.
الحاج محمد وعصام في صوت واحد ونعمه بالله.
الحاج محمد طيب يا ابني هي دهب فين وعامله ايه دلوقت.
عصام بصراحه يا حاج انا كنت بره ولسه راجع دلوقتي بس انا سبتهم وهي كانت في غرفه العمليه مش عارف ايه حصل تاني تعالوا انا هاخدكم عندها انا عارف هي فين بالظبط.
الحاج محمد طيب يلا يا ابني بس هارن على هاني ابني اعرفه ان احنا هنروح عند دهب علشان هو راح يدور عليهم.
عصام طيب يا حاج براحتك.
الحاج محمد يعمل تليفون ايوه يا هاني.
في الجانب الاخر
هاني معلش يا حاج والله لسه بدور عليهم في المستشفى كبيره قوي ومش قادر اوصل لهم.
الحاج محمد لا يا ابني ما تتعبش نفسك احنا عصام صاحب مهند اخوك هيودينا عندها تعال انت بقا.
في الجانب الاخر.
هاني هو عصام معكم.
الحاج محمد ايوه يا ابني هو كان لسه داخل واحنا كنا قاعدين وشفناه بالصدفه واحنا رايحين اهو عند مهند اخوك تعال انت.
هاني طيب يا حاج انا شفتكم اهو وشاور للحاج محمد
عند مهند باب غرفة العمليات يتفتح.
❈-❈-❈
مهند اول ما يشوف باب غرفه العمليات اتفتح يجري على الدكتور وبخوف.
طمني يادكتور دهب عامله ايه.
الدكتور هو انت تقرب للبنت اللي جوا دي.
مهند ايوه انا جوزها ويرجع تاني في كلامه بحزن اسف قصدي كنت جوزها.
الدكتور تمام طيب ما تعرفش اي حد من اهلها او قريبها.
مهند خير يا دكتور هي فيها ايه تقدر تحكي لي انا المسؤول عنها وان شاء الله هارده على ذمتي في اسرع وقت بس اطمني عليها الأول.
الدكتور طيب اتفضل تعال المكتب بتاعي علشان اقدر اشرح لك الحاله بتاعتها.
مهند بيخوف فيها حاجه يا دكتور.
الدكتور يحط يديه على كتف مهند تفضل معي وانا افهمك كل حاجه.
مهند يبص على تامر بخوف.
تامر يحط يديه على كتف مهند و بحزن على حالة صاحبو ما تخافش يا مهند ان شاء الله خير.
مهند يحط يده على يد تامر و يابتسامه ابتسامة صغيره في وشي صاحبو ان شاء الله خير يا صاحبي ويبص طيب اتفضل يا دكتور.
❈-❈-❈
في مكتب الدكتور.
الدكتور اسمع يا استاذ مهند انا مش هكذب عليك واطمنك بالكذب بصراحه كده المدام حالتها مطمنش وفي احتمال كبير قوي انها تموت.
مهند بحزن ودموع بالله عليك يا دكتور ما تقولش كده تموت اي ده انا اموت وراه انا ما اقدرش اعيش من غيرها ده هي روحي وقلبي وكل حاجه حلوه في حياتي.
الدكتور يناول مهند منديل انا فاهم حالتك ومقدر ظروفك يا استاذ مهند بس انا بقول احتمال مش اكيد والحياه والموت دي حاجه بيد ربنا سبحانه وتعالى وحده ما حدش يقدر يقول مين هيموت ومين هيعيش بس اللي انا متاكد منه ان المدام لو عاشت مش هتعيش طبيعيه زي ماكنت.
مهند ياخد المنديل من الدكتور ويمسح دموعه و باستغراب مش فاهم قصدك ايه مش هتعيش طبيعيه زي الاول ازاي.
الدكتور استاذ مهند المدام بتاعه حضرتك اتعرضت ارتجاج مرتين في النفوخ في نفس الفتره في اول مره هي خسرت بصرها بسبب ارتجاج الأول وده كان بسبب خبطها جامده على دماغه لما غيابنا في غرفه العمليات احنا قدرنا نعمل لها عمليه وعملنا له اكتر من عملية بس مش متاكدين من نتيجه لان هيكون في تاثير كبير على حاله المدام لو عشت وغير كده حصل عندها نزيف داخلي سبحان من خلي المدام لسه عايشه
مهند بحزن طيب يا دكتور لو عاشت هيكون ايه التاثير على حياتها.
الدكتور انا اسف يا يا استاذ مهند بس انا ما اقدرش احدد ايه هي حالتها غير لما تفوق وممكن انها تدخل في غيبوبه وده احتمال مئه في المئه لانها تعرضت لاصابه في الدماغ خارجي وداخلي لقينا كسر في الجمجمه وركبنا لها شرائح ومسامير في دماغها و لو دخلت في غيبوبه فتره هيكون ده افضل له ده ما فيش احد هيقدر يستحمل الالم اللي المدام ممكن تحس بيه.
مهند مقدرتش امسك نفسي وفضلت اعيط زي الطفل الصغير اللي تائه عن امه انا السبب في كل حاجه حصلت لها لو ما كنتش سبتها ما كانش ده كله حصل انا مش هسامح نفسي طول عمري لو دهب حصل له حاجة.
الدكتور بحزن على حالة مهند اهدي يااستاذ مهند المدام في الوقت ده محتاجة انك تكون اقوه من كدا هي في الفتره دي محتاجة دعمك انك تكون قوي علشان تقدر تكون سند لها هي محتاجه حبك وحنانك وعاطفتك عليها حتى لو دخلت في غيبوبه هتكون محتاجاك انت اكثر واحد علشان تقدر ترجعها تستجيب مره تانيه للحياة.
مهند من بين دموعه صعب قوي يا دكتور انا جرحتها مش بس جرحتها وزعلتها انا ممكن اكون انا السبب في كل اللي بيحصل.
الدكتور وجتلك الفرصة علشان تصلح كل حاجه بين عليك انك بتحب المدام اوي.
مهند مش بس بحبها يادكتور انا باعشقه ماقدرش اعيش لحظة من غيره بس في لحظة غضب انا دمرت كل حاجه كنت بيني وبينها ممكن لو كنت ماتسرعتش بقراري ماكنش ده كله حصل.
الدكتور الحمد لله يااستاذ مهند على اللي ربنا بيجيبوا.
❈-❈-❈
عند تامر..
عصام والحاج محمد وهاني وسماح.
تامر عصام هو انت روحت فين كدا خوفتني عليك.
عصام ما تخافش يا تامر انا كويس الحمد لله بس قولي ذهب عملت ايه وفين مهند.
الحاج محمد طمني يا ابني ايه الاخبار.
سماح فين ذهب يا ابني انا عايزه اشوفها واطمن عليها بنفسي.
تامر اهدو ياجماعة دهب لسه خارجه من العمليه و ماحدش بيدخل لها هي في العنايه المشدده ومهند مع الدكتور والدكتور بيشرح لمهند الحاله بتاعتها وانا لسه ما اعرفش حاجه.
مهند يخرج من مكتب الدكتور ويشوف ابوه والكل. بابا.
ويجري ويحضن ابوه وبدموع زاي الطفل. كان معاك حق في كل حاجة انت قولته لي ياحاجه أن فعلا ما استاهلش واحده زي دهب انا ما استاهلش ان احد يعتمد على انا خنتها خنت ثقتها في لم سبتها انا اسف اوي؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!