روايات

رواية لم يكن طريقنا واحد الفصل السادس 6 بقلم رحمة محمد

رواية لم يكن طريقنا واحد الفصل السادس 6 بقلم رحمة محمد

رواية لم يكن طريقنا واحد الجزء السادس

رواية لم يكن طريقنا واحد البارت السادس

رواية لم يكن طريقنا واحد الحلقة السادسة

كانت في حضنه وهو
اتكلم بلامبالاه واكن اللي بيقوله عادي
ديه مراتي مارتينا
اتكلمت بستغراب
اي مراتك طب لو ديه مراتك انا ابقي اي
مراتي بردو
متهزرش انا عاوزه افهم في اي بالظبط
ايسل متتغابيش ديه مراتي مارتينا ايطاليه وانتي مراتي بردو
اتكلمت بسخريه وبضحك
وانا مراتك المصريه هو انت عندك حب تعدد الستات ولا اي
مارتينا اطلعي علي اوضتك
اتكلمت عربي مكسر بشكل
حاضر يابيبي
اتكلمت بتقليد
انننن حاضر يابيبي
حطيت ايدي علي دماغي
اااه دماغي هتفرقع منك انت تلاجه اي البرود اللي انت فيه ده انا عوزه افهم انت اتجوزتني لييييه وانت متجوز
اي الغموض ده فهمني طيب ده من حقي
تعالي نقعد في الصالون
والله ماانا متحركه غير لما افهم
اتكلم بجديه
انا اتجوزتك عشان احرق دم عبدالله وابوكي
مش فاهمه وضح اكتر اي السبب اكيد في سبب
يااه فيه اسباب مش سبب
ماما قالتلي انو هي اطلقت بسبب ابوكي اللي فضل يحرض ابويا انو يطلقها واتهمها انها بتخون ابويا شوفتي اندل من كده كان بيقوله انها بتكلم في التليفون عامر اللي هو ابويا وانها كانت بتخرج تقابله وطبعا كل ده كذب
وابويا المصون صدق وفعلا طلقها واختار عبدالله عارفه ليه
عشان عبدالله كان الابن المفضل عنده كان الطيب الهادي العاقل اللي اي اب يتمني ابن زيي ماما قالتلي انو كان ديما يفرق بنا واللي يثبت كده انو اختاره هو وانا سابني عشت طول حياتي اسمع من امي قد اي عمي حقير وابويا احقر لانه صدق كده علي مراته وعبدالله اكتر حد كرهته عبدالله تحسيه ملاك
ضحك بسخريه وقال
او ببعمل نفسه برئ لانو السبب اللي خلاني اتجوزك غير سبب ابوكي اللي عبدالله عمله عبدالله خد مني اكتر حد حبيته الحد ده شهد
اييي شهد!
ايوه متشتغربيش انا وعبدالله لما كان عندنا ١٨سنه دراسنا في نفس الجامعه وانا حبيت شهد اوي كنت بعشقها وعبدالله لما عرف عمل كل اللي في ايده عشان ياخدها مني عارفه بالرغم من اننا نفس الشبه واللي يشوفنا مش بيفرق بنا الا انو صفاتنا كانت مختلفه ف تلاقي الكل منجذب لعبدالله لانو كان طيب زي ماتقولي كده بيعرف يستغل البنات بكلمتين عكسي خالص انا عصبي ومبعرفش اظهر مشاعري ومبحبش الكلام كتير ف لما انا وشهد كنا مرتبطين مكنتش بتلاقيني بديها اهتمام مع اني والله كنت بحبها اوي بس مش كنت عارف ازاي اعبر لها ف عبدالله واقنها بحبه ليها وانو هو يستاهلها اكتر مني ف كلمها وانتوا عشان هبل بتصدقوا و فعلا بقا بيهتم بشهد ويكلمها علطول ولما انا عرفت حصل بيني انا وهو مشاكل كتير واتخانقنا كتير اوي وكرهته اكتر ماانا كنت كارهه وقولت اني اكيد هنتقم منه في اقرب فرصه بس للاسف سافرت مع اهلي لايطاليا وكملت حياتي هناك وبعد سنين
جيت هنا بس في محافظه تانيه غير اللي انتوا عايشين فيها
وعرفت انو اتجوزك ف قولت اني هاخدك منه في اهم يوم في حياته ا
اتكلمت ببرود تام
انت مفكر انك هتنتقم منه فيا هو اصلا مبيحبنيش فاخطتك ياحرام فاشله
ضحك بصوت عالي وقال
استني كنت لسه جايلك بالكلام عارفه اليوم اللي خطفت فيه رهف عشان اجبره يطلقك ف اليوم ده كان جاي يعترفلك انو بيحبك
اتصدمت من كلامه
اي بيحبني انا طب انت عرفت ازاي ولحظه هو اصلا قبليها بيوم كان بيكلم شهد
امم عرفت ازاي ف انا ليا عيون في كل حته واليوم اللي كان بيكلم شهد فيه كان بينهي كل حاجه مابنهم
ياحرام كان مفكر انو هيعيش حياه سعيده بقا
انت حقير اوي ازاي انت بالبشاعه ديه انت متجوزني عشان تحرق قلب اخوك عمري ماشوفت انسان ندل ومنحط زيك
بالظبط كده ومنغير كلام كتير ياله اطلعي
مش طالعه انت هطلقني انت فاهم ولو مطلقتنيش المحاكم هي اللي هطلقنا انا مش هفضل علي ذمتك انت واخدني زي انتقام
بالظبط كده واحمدي ربك اني معملتش حاجه لابوكي وهكتفي اني هخلي بنته تعيش مع شخص مش بيحبها
انت ليه محسنني اني دايبه في دباديبك انا كمان مبحبكش
وانا طالعه علي السلالم قولته
هخلعك يايوسف وهتشوف
………………. في مكان اخر
كان بيضرب بايده دماغه
غبي غبي ياعبدالله ضيعتها من ايدك
مصدقت حبيتها بجد و اتعلقت بوجودها معايا بقالها تلت شهور و٤ايام و٦ساعات و٣دقائق مش معايا
من بعدك ياايسل بعد الشهور والايام والساعات والدقايق والله
قام وقف وقال
بس انا هرجعها هترجعلي تاني ويوسف ده لو هضطر يبقي في دم بينا هيكون
………………….. في الاوضه عند مارتينا
( بيتكلموا ايطالي ها عشان لغه مارتينا العربي مكسره بس هي بتفهم العربي المهم الحوار ايطالي بس انا هكون مترجم في حديثهم)
كانت بتقلعه جاكت البدله
احساسك اي وانت متجوز اتنين
ضحكت
انتي بتسألي
ايوه اي اللي عجبك فيها انا احلي اتجوزتها عشان بردو اللي في دماغك
ايوه هحرق دمهم هخلي قلبه يتقطع
طب لحد امته هتخليني مبجبش عيال انا نفسي في عيل
عاوز اول ابن ليا يكون من ايسل
اتنهدت وقعدت علي السرير وجيه قعد جمبها وباس دماغها ونام
……………..
بقا انا اتجوز واحد متجوز للدرجه ديه معنديش كرامه صح كنت متجوزه عبدالله وعارفه انو بيحب واحده تانيه بس انا كنت حاطه اوبشن اننا هنطلق بعد فتره انما يوسف مش مديني مجال واكني رهينه عنده
والله مش هكون لعبه في ايديهم انا همشي
انام دلوقتي وبكره ربنا يحلها الف حالاال
…………….. كل واحد نام وبيفكر هيعمل اي في التاني
في الصباح
الباب بيخبط
بيصحي عبدالله وبيفتح الباب
بيدعك في عينه عشان يشوف مين
شهد اي اللي جابك
خلاص احنا ادينا لعلاقتنا استراحه بما فيد الكفايه
استراحه اي انا قولتلك اننا خلاص مينفعش نكون لبعض
ليه انا قولتلك اننا نبعد عن بعض فتره
وانا قولتلك اني حبيت مراتي وخلاص مينفعش نتكلم سوا تاني
انت بتهزر صح انت هتيجي تخطبني
انا اسف ياشهد لا
اتكلمت بعياط
انا بكرهك صدقني ربنا مش هيهنيك في حياتك سواء مع ايسل او مع غيرها
خرجت ورزعت الباب كانت نازله علي السلم وبتعيط وبتقول شكل ربنا بيعاقبني علي اللي عملته في يوسف
………………..
انا قلبي مش مطمن حاسه انو بنتي مخنوقه فيها حاجه انا عوزه اشوفها
اي ياثريا بنتك في بيت جوزها زمنها دلوقتي مدلعه عشان عروسه
مدلعه اي بس انا عاوزه اكلمها واطمن عليا انت ناسي الجوازه كانت عامله ازاي
مالها ياثريا زي اي جوازه بنتك عقلها كبير ولو في حاجه هتعرف تتصرف ولو طلع شخص مش كويس هي هتربيه انت ناسيه ايسل عامله ازاي
اتكلمت بغلب
ايسل غلبانه ايسل لو هي عايشه في موقف مبتعرفش تتصرف اصلا انا هكلمها
طيب انا رايح عند محمد
رنت علي ايسل واتكلمت معاها وايسل مقلتلهاش اي حاجه خالص
…………….
ماشي ياحبيبتي هقفل دلوقتي
سلام ياقلب امك ربنا يريح قلبك
كنتي بتكلمي مين
انت مالك
اتكلمي باسلوب كويس انسي رد الشوارع ده
انت اللي جاي من الشارع متتكلمش معايا كده
رفع حاجبه
مامتك معلمتكيش انو مينفعش تتكلمي كده مع جوزك
ده لو جوزي يستاهل اني اتكلم معاه كويس انما انت متستهلش اصلا اني اقول عليك جوزي
خد نفس طويل
انا خارج لاني لو فضلت اكتر من كده ممكن اموت حد
خرج من البيت وانا قولت
ياريت مترجعش واخلص منك
متقوليش كده
ياختي بطه
بتقواي اي
بس ياام عربي مكسر انتي اسكتي انا طالعه
طلعت وفكرت اني ههرب بليل لازم امشي من هنا هروح عند اخويا عادل في السعوديه
ايوه انا بليل همشي وهروح عند اهلي اقعد عندهم يوم لحد ما يخلصوا امور السفر واسافر ومش هرجع تاني واخلص من اللي انا فيه ده
…………….
جيه بليل واتعشينا
ياله النهارده هقضي اليوم عندك
ياصلاه الزين لا طبعا
انتي مراتي وديه حقوقي
وانا حقي اني اكون متجوزه واحد بيحبني مش واخدني عشان يحرق دم ابويا واخوه
عشان افضل عايشه هنا بهدوء سيبني ومتقربش ليا
اتنهد
مش عارف اي اللي هيخليني اسمع كلامك
بس ماشي هديكي وقت لحد ماتخدي عليا بس اعرفي انو ابني هيكون منك انت
بصتله بقرف
انا قرفانه منك اصلا ومش بحبك واستحاله ولو بعد مليون سنه اخليك تلمسني ولا اجيب منك ابن ويشيل اسمك ده انا بكرهك وبقرف منك فاهم حتي اسمك مش بطيقه
ابتسم بسماجه
معلش ابقي اعصري علي نفسك لمونه
سابني وطلع لاوضه مارتينا
اوفففف تلاجه والمصحف بروده ملهوش حدود
بليا وتحديدا الساعه ٢الفجر
نزلت بالترنج اتاكدت اني مش هعرف ولا اجيب شنطتي ولا حتي البس اي حاجه لاني هضطر انط والهدوم هتتقطع يدوب نزلت بالترنج وكنت ماسكه الشبشب في ايدي ونازله براحه عشان اهرب واروح عند اهلي وبعد كده اسافر
نزلت ببطئ خالص علي السلم وكنت خلاص هخرج من باب البيت للجنينه وبعد كده هخرج عند البوابه الاصليه للڤيلا
لسه بفتح باب البيت لقتني ممسوكه من قفايا
راحه فين
الشبشب وقع من ايدي هو والموبايل ولفتله
لو حلفتلك اني كنت راحه اسقي الزرع في الجنينه مش هتصدق صح
اتكلم بهدوء
بتحاولي تهربي ياايسل
بعدت ايده عند هدومي وحطيت ايدي في جمبي
ايوه عندك مانع
علي اوضتك
مش طالعه
شالني
نزلني انت ياعديم الاخلاق نزلنييي
حطني في الاوضه وقفل الباب عليا بالمفتاح
حسبي الله اشوف فيك يوم
…………. مر اسبوع وكل يوم كنت بحاول اهرب وامشي من المكان ده بس كان ببقفشني في كل مره بس مااستسلمتش
في يوم كنت نايمه صحيت علي زعيق جامد
اتكلم بصوت عالي وزعيق
يوسف انت فين انزلي انا جاي اخد مراتي
صوتك عالي ليه صحتني من احلي نومه
فين مراتي يايوسف ايسل فين
ايسسسسل
هششش مش عيب لما تقتحم بيت اخوك ومعاك رجالتين وجاي تنادي علي مرات اخوك
مسكه من التشيرت بتاعه
والمصحف لو مجبتش ايسل دلوقتي لهتشوف وشي التاني
نزل ايدك بس يابطل عشان متوحشكش واسم مراتي ميجيش علي لسانك القزر ده لاقطعهولك
لبست اول فستان جيه في وشي وخرجت من الاوضه شوفت مارتينا كانت خارجه بترنج قطت وشورت
بقيت بزقها علي الاوضه
خشي استري نفسك
وات
وات وطيط علي جوه
زقتها وقفلت الباب عليها ونزلت
في اي
جري عليا
ايسل حبيبتي انتي كويسه عملك حاجه
ادله بالبوكس
ابعد ايدك عن مراتي
بدءو يتخانقوا
بسسسس اسكتوا بطلوا ضرب في بعض
(فرقت بنهم لان كل واحد لابس لبس مش شبه بعض)
كنت واقفه في نصهم
انت جاي ليه ياعبدالله
اتكلم بندم
ايسل انا بحبك صدقيني مش قادر اعيش من غيرك انتي لما بعدتي عني انا اتعذبت
مد ايده ليا
تعالي معايا انا هطلقك منه
كان رايح يضربه
انت ليك عين تتكلم معاها
وقفته
اهدي يايوسف
اتكلم يوسف
ايسل انتي بتاعتي انا وبس انتي ملكي فاهمه
لا انا بحبها وهي شريكه حياتي وهترجعلي هتسامحيني صح
ديه مراتي انت عبيط شايله اسمي انا هوريك ازاي تقول كده
بسسسسسسسس
اسكتوا انا بكرهكوا انتوا الاتنين انتوا عامليني لعبه في ايديكم
عمالين تحركوا فيا زي ماانتوا عاوزين روحي عند ده شويه وارجعي عند ده شويه
انا زهقت انا بنادمه زي زيكوا من حقي اعيش بسلام من حقي اختار شخص يحترمني شخص يحبني واحبه
شخص يستاهلني شخص يقف جمبي
واحد انا بس اللي اكون في قلبه انا عندي مشاعري واحاسيس وقلبي بيتكسر احنا الستات مش لعبه احنا جوهره عاوزين حد يستاهلنا انا عوزه حد يقدرني
اتكلم عبدالله بدموع
انا اسف حقك عليا
بصيت لعبدالله واتكلمت بانكسار بس مبينتش
انا استحاله اسامحك انت اكتر حد اذتني انت بعتني انت عملتني مقايضه هات اختي وخد مراتي انت جرحتني انت كنت بتبيع فيا سيبتني اكون لغيرك مع ان كان اكيد في طرق تانيه بس انت اخترت الطريقه الاسهل وانا لايمكن اكون معاك انا بقيت مش بطيقك
رجعت بصيت ليوسف
وانت عملتني سلعه واشترتني وليه بقا عشان تحرق دم عيلتي انت استحاله تكون بشر انا ذمبي اي في كل ده كان ذمبي انو ده ابويا كان ذمبي انو ده جوزي مفيش حاجه في كل اللي بيحصل ده يمكن ذمبي اني جيت علي الدنيا ديه
صدقني يايوسف انا بلعن اليوم اللي وافقت اتجوزك فيه انت شخص بتحب تعدد الستات مفكرنا كماله عدد او اشخاص للتسليه انا بكرهك انت كمان
ايسل صدقيني مش كده انا ا
اتكلمت بقله حيله
بس يايوسف طلقني ممكن ريحني بقا يااخي سيبني في سبيل طريقي
لا انا مش هطلقك كل ده بسببك وبدءو يضربوا في بعض تاني
استغليت انهم مش منتبهين ليا منتبهين بس ازاي يموتوا بعض من الضرب
جريت معرفش راحه فين ولا اي حاجه بس كونت عوزه اخلص من حياتي وووووو…….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لم يكن طريقنا واحد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى