روايات

رواية حكاية بنت الريف الفصل الحادي عشر 11 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الفصل الحادي عشر 11 بقلم صباح عبدالله

رواية حكاية بنت الريف الجزء الحادي عشر

رواية حكاية بنت الريف البارت الحادي عشر

رواية حكاية بنت الريف الحلقة الحادية عشر

فى المستشفى
الدكتور انا اسف المدام دخلت في غيبوبه
الكل بصدمه في غيبوبه
مهند بدموع. طيب هي هتفوق منها أمتي
الدكتور مش عارف بس حسب ارادت الشخص وحبه للحياة وكل ما تتعاملوا معها وتحسسوها انها مهمه في حياتكم اكيد هتتمسك بالحياة وهتقدر انها ترجع تاني تحب الحياة وده هيساعدها جدا انهاا تفوق بسرعه.
عدي شهر ودهب لسه في غيبوبه ولسه ما مافقتش منها.
في بيت محمد خطاب.
سماح استنى يامهند رايح فين.
مهند صباح الخير ياست الكل هنزل علشان اروح لدهب وبعدين هروح على الشغل.
سماح يابني ياحبيبي ارحم نفسك شوية ده انت بقالك شهر على الحاله ده من المستشفى على الشغل ومن الشغل على المستشفى ده انا مش بشوفك غير بالصدفه.
مهند بحزن أعمل ايه بس يامي الدكتور قال كل ماقعد معاها واكلمها هتحب انها ترجع الواقع اكتر والشغل انا ماقدرش اسيب الحاج لوحده ويبص على الساعة يلا ياست الكل عايزه حاجه.
سماح يابني طيب افطر حتي.
مهند وهو خارج معلش يامي مستعجل.
سماح ربنا يريح قلبك يامهند يابني.
الحاج محمد هو مهند طلع.
❈-❈-❈
السماح ايو يامحمد لسه طالع.
الحاج محمد طيب جهزي نفسك علشان هنروح نشوف دهب النهارده علشان مارحتش لها امبارح.
سماح حاضر يا اخويا اللي انت شايفه بس انا عايزه اقول لك حاجه كده يا حاج.
الحاج محمد هو بيقعد على سفره الفطار عشان يفطر خير يام مهند.
سماح خوف وتوتر هو يا اخويا بصراحه كنت عايزه اقول لك يعني ما ينفعش كده بقى يا حاج احنا بقى لنا شهر متكلميني على نور بنت الحاج ابراهيم لهاني ودلوقتي عدي شهر ما كملناش حاجه ولا اتفقنا على حاجه بقول ياخويا نتفق ولبس حته دبله في أيد البت اهو ربط كلام على مادهب تقوم بالسلامه ونعمل الفرح الكبير.
الحاج محمد بعصبية انت بتخرفي بتقولي ايه يا سماح عايزاني اعمل فرح ومرات ابنك في المستشفى وحتى لو مش مرات إبني انا بعتبرها بنتي.
سماح والله يا حاج ما قصدي حاجه بس يعني يا اخويا دهب في غيبوبه و الحاله بتاعتها مايعلمش بيها غير ربنا ويا عالم هتصحي منها امتى واحنا ياخويا متكلمين على البت من شهر ولسه لحد دلوقتي ما تقدمناش ولا عملنا حاجه خايفه يا اخويا البنت تروح من ايدينا دي بنت زي العسل وابنك بيحبها حرام نظلم هاني على حاجه هو ما لهوش ذنب فيهاد
الحاج محمد بزهق استغفر الله العظيم يا رب لا اله الا الله ولا حول ولا قوه الا بالله لا يا سماح انتي عايزاني اعمل فرح والغلبانه مرميه في المستشفى عايزه الناس تقول علينا ايه.
سماح ماهو يامحمد هنتفق و مايكنش في حاجه نلبس في محل الدهب زي ناس يامه مابتعمل كده.
هاني وهو بيقعد على السفرة ياصباح الورد.
الحاج محمد بزهق صباح الخير يابني
سماح صباح العسل ياحبيبي.
هاني يبص على ابوه خير يا حاج مالك بترد بالعافيه ليه كدا.
الحاج محمد اعمل ايه يعني شوف امك بتقول ايه عايزة تعمل الخطوبه بتاعتك على بنت الحاج ابراهيم ودهب لسه في المستشفى.
هاني بتوتر ماهو بصراحة كدا ياحاج يعني هو انا عايز البس دبله اي حاجه كده ربط كلام على مادهب تقوم بسلامه.
الحاج محمد انت بتقول ايه يا هاني طب مافكرتش في مشاعر اخوك لم تخطب هو في الظروف دي.
هاني ما انا يا حاج مش باقول ان انا هاعمل فرح انا بقول بس نجيب دبلتين كده على الماشي ربط كلام وخلاص.
الحاج محمد والله انا مش عارف اقول ايه.
❈-❈-❈
في المستشفى
مهند يدخل الغرفة اللي فيها دهب ويكلم دهب وهي نايمه على سرير المستشفى.
ياصباح الورد على اجمل وردة الجميل عامل ايه النهارده ايه يا دهب لسه زعلانة َمني علشان كده مش عايزه تكلميني طيب انا اسف قومي بقاا يادهب انا مشتاق لكي اوي انا رجعتك على ذمتي تاني انا عايزك زي مانتي بس قومي يا حبيبتي انا تعبت من الوضع ده.
وحطيت راسي على صدر دهب وفضلت اعيط وهو ده حالي من شهر اجي كل يوم المستشفى علشان ماسبشي دهب لوحدها ولم برجع من الشغل بجي اقعد معها وساعات بنام جنب منها قومت ومسحت دموعي.
دهب حبيبتي انا لازم اروح الشغل دلوقتي هاخلص وهجي ليكي تاني.
بره الغرفة.
عصام لسه هايدخل يلاقي مهند ايه ده مهند هنا مش لازم اخليه يشوفني.
مهند يحس ان في حد َوراه ويبص مايلاقيش حد.
دهب حبيبتي عايزه حاجه مني وبوستها ومشيت على الشغل أتمنى لو اجي يوم واسمع صوتها وهي بتنادي عليا وخرجت من المستشفى.
❈-❈-❈
في غرفه دهب.
عصام صباح الخير عامله ايه يادهب النهارده وحشتيني انا عارف اني ممكن أكون بخون مهند بس من غصب عني والله انا مش قادر اقول ليه حاجة ولا قادر اسيبك انا بجي كل يوم من القاهرة مخصوص علشان اطمني عليكي بس إن شاء الله اشتريت شقة هنا وهفضل هنا
علشان افضل جنبك انا مش عارف ليه عايز أفضل جنبك انتي البت الوحيدة اللي انا بفكر فيها من وانا عندي 10 سنين يادهب وأنا مش بفكر في حد غيرك وبدموع والله يادهب لو كنت اعرف مكانك ماكنت هسمح انك تكوني لغيري انا بحبك انتي حب طفولتي وحب حياتي.
مهند من الخلف انت بتقول ايه.
عصام بصدمه مهند.
مهند ايوه بس انت بتعمل ايه هنا وكنت بتقول ايه ماسمعتش كويس.
عصام الحمد لله لاء ولا حاجه بس كنت قريب من هنا قولت اجي اطمن على دهب اصدي المدام دهب.
مهند بستغراب ومش مقتنع بكلام عصام طيب بس مش كان من المفروض تجي تسألني الأول.
عصام بتوتر ماهو انا فكرتك هنا بس لم وصلت مالاقتش حد فاقولت اقعد شوية وامشي بس انت ايه رجعك.
ويحط ايده على دماغه ويحاول يركز من الخوف هو مش عارف بيقول ايه.. قصدي انت لسه جاي تشوفها
مهند نسيت مفاتيح العربية وسكت شوية ومش عارف ليه شاكك في عصام ولأول مره انا مش مرتاح ليه.
عصام انت مخبي عليا حاجه.
عصام بيحاول يتظاهر بالقوه لا هخبي ايه يعني بس ليه بتسال.
مهند تمام لا عادي بسال ورحت واخد المفاتيح يلا.
عصام من غير واعي يلا فين.
مهند بستغراب هو ايه اللي يلا فين.
عصام قصدي على فين.
مهند عصام اتمنى لو في حاجة تقول ليا احسن
عصام ليه بقاا
مهند بهدوء الافعي بس مش شايفها غريبة شوية أن صاحبي يجي ويزور مراتي من غير ماكون معاه.
عصام يمسح وشه من كتر التوتر ماهو انا قولتلك اني كنت قريب من هنا وفكرتك موجود.
❈-❈-❈
مهند طيب ياعصام انا هعمل نفسى اهبل وهصدق كلامك بس خد بالك لو شكى طلع صح هايكون في كلام تاني وحاجة تاني ماتدخلش على مراتي مره تانيه وانا مش موجود انا راجل حمشي وبغير على حريمي واتمنى ان ميكونش فيها زعل.
عصام مش عارف ارد اقول ايه انا فعلاً خاين ازاي احب مرات صاحبي حتى لو بت عمي بس اعمل اي مش بأيدي.
مهند مالك ياعصام اتمنى انك ماتزعلش.
وهنا تدخل الممرضة.
الممرضة السلام عليكم
مهند وعصام في صوت واحد وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
الممرضة ده ميعاد تغيير هدوم المدام والعلاج.
مهند تمام اتفضلي شوفي شغلك إحنا نزلين يلا.
عصام يلا ويبص على دهب.
مهند نظرات أفعى على عصام بس مايتكلم ويخرج من الغرفة.
الممرضة يالههههوي حتة عسل وتبص على دهب والله ياختي انا مش عارفه بيحبوكي على ايه ده واحد يطلع التاني بيجي وهي بتغيير هدوم دهب تحس ان دهب بتتحرك الممرضة هي فعلاً اتحركت ولا انا بتخيل وتحط دهب على السرير.
في أحلام دهب.
❈-❈-❈
طفله انت عورتني.
طفل مش قصدي يادهب احنا بنلعب بس.
دهب عصام مش عايزه اروح معاه هايضربني مش عايزه.
مهند انتي مش بت يادهب.
دهب بالله عليك ماضربنيش اه انا بخاف.
شرين هي وش الفقر دي هتشتغل هنا.
أم نوال حبيبتي انا هنزل الشغل وانتي كولي.
مهند انا تعبت من الوضع ده قومي بقاا انا مشتاق لكي.
عصام انا عارف ان انا ممكن اكون بخون مهند بس من غصب عني انا بحبك.
❈-❈-❈
الواقع
الممرضة بصوت عالي دكتور وتطلع تجري على بره.
أما دهب احلام كانت مجرد حاجات هي بتفتكرها وكان في تأثير على حركت جسمها.
الدكتور خير في ايه.
الممرضة البت اللي بقلها شهر في الغيبوبة بتفوق.
وفي اللحظه دي دخل الحاج محمد وسماح.
الحاج محمد بفرحه انتي متأكده يابنتي.
الممرضة اها والله دي كانت بتتحرك وبين كدا بتحاول تفوق.
سماح يامه انت كريم يارب.
الدكتور طيب انا هدخل اشوفها.
في الغرفة.
دهب تفتح عيونها وبصوت عالي لا ماتضربنيش.
الدكتور اهدي يا مدام.
دهب بدموع أطفال انتي مين فين عصام.
الحاج محمد دهب حبيبتي حمد الله على السلامة
دهب بخوف انت مين.
❈-❈-❈
دهب انت مين وبدموع هايضرابني هايضرابني انا خايفه.
محمد بستغراب هو مين اللي هايضربك يادهب.
سماح اهدي ياحبيبتي مافيش حد هايضربك
دهب بدموع أطفال لا هو ضربني مش عايزه اروح.
الحاج محمد بستغراب هي مالها يادكتور.
الدكتور يكلم دهب انتي اسمك اي.
دهب مش عارفة.
الدكتور مش عارفه اسمك طيب تعرفي مين دول.
دهب لا ماعرفهمش بس هو هايضرابني
الدكتور طيب مين هايضربك
دهب تسكت شوية مش عارفه بس انا خايفه.
الدكتور طيب انتي شايفين كويس يادهب
دهب اها شايفك بس مين دهب انا ماعرفهش هي بتضرابني زاي اسلام.
الدكتور مين اسلام يادهب
❈-❈-❈
دهب تسكت شوية مش عارفة هو مين.
الدكتور انا اسف ياجماعة دي فقدات الذاكرة بس مش بالكمل.
الحاج محمد ازي فقدات الذاكره بس مش بالكمل.
الدكتور هي فقدات الذاكره بس عقله البطني واقف على موقف واحد وهو أن في حد بيضرابه أو كان في حد بيضرابه قبل الحادث وهي مش فكره غير الموقف ده
سماح بحزن وتبص على دهب طيب يادكتور هي ممكن تخف ولا اي.
الدكتور طبعا في أمل انها ترجع وتفتكر كل حاجه تاني بس خدو بالكم ممنوع حد يحول انو يفكره بحاجة.
الحاج محمد زاي أمال هتفتكر ازاي.
الدكتور اسمعني ياحاج لو انت عرفتها أو أجبرت عقله انو يفتكر حاجه ف ده ممكن تكون العواقب أن ينهي حياة بالكمل علشان كده انا بنصحكم انو ممنوع حد يحول يفكره بحاجة وفي نفسي الوقت انت ممكن تساعده تفتكر.
سماح ازي واحنا هنعمل اللي هتقول عليه.
الدكتور ممكن انكم تعيدو موقف أو حديث حصل معها أو قدمها بس برضو تخدو بالكم من الصدمه ودي اكتر حاجة ممكن تنهي حياة لو اصدمت.
الحاج محمد بحزن طيب يادكتور هنعمل اللي انت بتقول عليه.
الدكتور وخدو من الكلام الجارح أو الأسلوب الحاد في التعمل معها.
سماح بحزن والله يابني احنا مش هانزعلها في اي حاجه واللي هي عايزه هانجيبوا لها
الدكتور تمام هي كويسة والحمدلله وجسمه كويسة وكل حاجة تمام بس هاتفضل يوم أو اتنين بكتير في المستشفى علشان نطمن اكتر.
الحاج محمد ماشي يادكتور اللي تشوفوا مناسب لها اعملوا.
الدكتور تمام بعد اذنكم.
الحاج محمد وسماح اتفضل.
❈-❈-❈
سماح تروح عند دهب وبحنان عامله يادهب ياحبيبتي.
دهب بخوف انتي َمين
سماح انا خالتك سماح ياحبيبتي ولسه هاتحط ايديه على شعر دهب.
دهب بصوت عالي ودموع لا ماتضربنيش والله ماعملت حاجه
سماح بحزن ياحبيبتي يابنتي والله ماهضربك ولا هاعمل فيكي حاجة ماتخفيش
الحاج محمد يروح عند دهب
دهب حبيبتي مش عارفين انا عمك محمد ماتخفيش يابنتي دي خالتك سماح وهي بتحبك ومش هاتضربك
دهب تمسح بدموع زاي الأطفال يعني مش هتضربني زاي منال.
الحاج محمد منال مين يادهب ياحبيبتي.
دهب بدموع مش عارفة بس هي بتضرابني وكمان بتحرقني بنار.
سماح استغفر الله العظيم واتوب اليه معليش ياحبيبتي وماتخفش مافيش حد هنا هايضربك
دهب طيب فين امي وعصام.
محمد وسماح بصدمه عصام مين يادهب.
دهب ببراءة عصام عورني لم كنت بلعب معه.
محمد بتلعبي مع مين ومين عصام انا مش فاهم حاجة.
سماح اهدي يامحمد البت مش عارفة هي بتقول ايه.
❈-❈-❈
محمد يبص على دهب بحزن ربنا يشفكي يابنتي أهم حاجه انها فاقت أنا نسيت اعرف مهند أن دهب فاقت.
سماح اتصال عليه ياحاج وعرفوا ده هايفرح قوي ياخويا.
محمد بيطلع التلفون هايفرح اي بس دي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
في الجانب الاخر
مهند وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ياحاج عامل ايه.
الحاج محمد الحمد لله والله يابني كنت عايز اقولك ان دهب الحمد لله فاقت من الغيبوبه.
في الجانب الاخر
مهند من الفرح اتصدمت ومش مصدق معقوله دهب فاقت بعد الوقت ده كل انت بتقول ايه ياحاج بجد دهب فاقت.
الحاج محمد ايوه والله يابني هي فاقت والحمد لله بس
في الجانب الاخر
بس اي ياحاج وخوفت أن دهب يكون فيه حاجه دهب كويسة مش كدا
الحاج محمد والله يابني مش عارف اقولك ايه تعالى وانت هاتفهم كل حاجه.
في الجانب الاخر
مهند بخوف قلقتني ياحاج انا مسافت الطريق هكون عندك.
الحاج محمد ماشي يابني تجي بسلامه.
في الجانب الاخر.
مهند قفلت التلفون ونزلت من الشغل َوانا مش عارف افرح ولا أخاف مش عارف هاحط عيني في عينها ازي بعد كل اللي حصل ده طيب هي هاتقدر تسمحني هتوفق ترجع لي تاني ايوه انا رجعتها بس هي كنت في عالم تاني يارب العالمين انا ماليش.حد غيرك يارب كل اللي انا عايزو فرصة فرصة واحدة بس وبعد ساعة بكتير كنت واقف قدام المستشفى نزلت من العربية ودخلت وطلعت أجرى زاي المجنون وانا مشاعري متلخبطه خوف وفرحه قلق اشتياق وتوتر مش عارف انا حسس بي أي بس كل اللي انا متأكد منو أن انا مشتاق له كتير اوي عايز اخدها في حضني وفضل جنبها وحشتيني اوي نظرت عنيها وحشتيني ابتسامته وحشني خجله وكسوفه مني وحشني أقل التفصيل فيه وأخيرا وصلت الغرفة بتاعتها وانا مش عارف ازي بس وصلت ووقفت على الباب ومن فرحتي أن انا شايف جمال عينيها اللي انا عدا شهر كمل من غير ماشوفهم واشبع منهم دموعي نزلت من غير ماحس بس انا مش زعلان بعكس دي دموع فرحه وجريت عليها وأخيرا خدها في حضني.
دهب حبيبتي وحشتيني اوي انا اسف والله اسف سامحني يادهب ياحبيبتي الحمدلله ياربي ألف الحمد لله والف شكر ليك يارب قد اي انت رحيم ياربي.
دهب بدموع وصوت عالي اععععع هايضربني انا مش عملت حاجه.
مهند يبعد عن دهب باستغراب دهب حبيبتي مالك خايفه ليه كدا مني انا اسف والله عارف اني غلط بس انا هاصلح كل حاجه انا بوعدك ولسه هاخدها في حضني تاني انا لسه ماشبعتش منها.
دهب اعع وتجري على سماح وتدري فيها هايضربني ماتخلهوش يضربني بالله عليكي.
سماح بحزن متخفيش ياحبيبتي ده مهند حبيبك هو بيحبك متخفيش منه.
مهند وعيني على دهب وباستغراب هو دهب بتتصرف ليه كدا.
الحاج محمد مش عارف والله اقولك امهند بس عقل دهب عقل طفاله عند 5 سنة.
مهند باستغراب انت بتقول ايه ياحاج دهب ماله.
❈-❈-❈
الحاج محمد اقعد يامهند وانا هفهمك كل حاجه الدكتور قال عليها.
مهند يقعد وعيني على دهب.
الحاج محمد يقول لمهند كل حاجه الدكتور قال عليها.
مهند بصدمه يعني دهب مش عارفه انا مين.
سماح معليش يامهند احنا كون فين وبقينا فين قول الحمد لله انها لسه عايشه وماتخفش الدكتور قال ان في أمل ترجع تفتكر كل حاجه تاني.
مهند بحزن الحمد لله على اللي بيجيبوا ربنا.
الحاج محمد روح يامهند اتكلام معها وخليها تخد عليك علشآان ماتفضلش خايفه منك كدا.
مهند بحزن حاضر ياحاج ورحت عند دهب كلامه زاي الطفلة اي خايفه مني ليه كدا انا مهند ماتخفيش مش هاعملك حاجه ده انا بحبك.
دهب انت هتضربني.
مهند بحزن لا مش هاضربك تعالى ماتخفيش.
دهب يعني انت مش هتنضربي.
مهند وهضربك ليه.
دهب طيب بس انا عايزه اروح عند امي وعصام
مهند بصدمه عصام مين.
عصام من وراهم انا يامهند؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية بنت الريف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى