روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل العاشر 10 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل العاشر 10 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء العاشر

رواية جعلتني ملتزما البارت العاشر

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة العاشرة

همس : مين حضرتك ،

هادي : انا صاحب الليله دي

همس : انت هادي احمد!

هادي وكمان عارفه اسمي

همس تنظر له بكرهه :

بعد اذنك ف موضوع عاوزه اكلم حضرتك فيه!!

 

 

 

 

 

هادي : اتفضلي

همس: انت معندكش اخوات بنات صح

هادي بتعجب : لا معنديش ،

همس : طيب ضامن انك حضرتك بعد ماتتجوز ويكون عندك اولاد انك ميكونش عندك بنات ،

هادي :ممكن تدخلي ف الموضوع علطول بدل االفيلم ده

الله يحرقك ياهشام انت وفكرتك ^^

همس: انا بنت عم رنا ابراهيم والباقي انت طبعا تعرفه

هادي : وعاوزه ايه يعني ،

همس بأنفعال: انت ازاي تسمح لنفسك انك تضحك ع بنت !!!

هادي : انا مضربتهاش ع ايدها ،،

همس: انت ضحكت عليها !!

اسمعني كويس اوي احنا خلاص مبقاش باقيلنا حاجه اكتر من كده ،،

ياتصلح الغلطه ال انت عاملتها دي،

 

 

 

 

 

 

ياهتخليني اضطر اتصرف باسلوب تاني هيكون فضيحه ليك !!

هادي : غلطة ايه/ وفضيحة ايه /

اللي هصلحها ياانسه

اخبطي دماغك ف اكبر شجره قدامك اصل مفيش حيطه هنا الصراحه !!!

احمد :غلطة ايه ال ابني هيصلحها

هادي بتوتر شديد: بابا ابدا مفيش حاجه دي زميلتي ف الجامعه بس وكانت بتهزر،،

ينظر احمد ل همس بارتياب !!!

همس بنفاذ صبر : لا حضرتك انا مش زميلته ف الجامعه

ولا عمري شوفته ،غير دلوقتي اصلا،،

وتبدء همس تحكي ل والد هادي كل ماحدث

……….

 

 

 

 

 

 

كريم : ده شكل فيه مشكله انت مش شايف هادي بيزعق ازاي

وهي تعبير وشها عامل ازاي!!!

ياسر : ايوه فعلا لما ادتها الصبح العنوان حاسيت بكده !!!

كريم باستفهام : عنوان ايه ؟!!!

ياسر : قابلتني الصبح وسألت عنه،

وده معناه انها متعرفهوش، وطلبت عنوانه ف موضوع مهم وادتهولها،،،،

كريم بغضب : ومعرفتنيش ليه!!

ياسر بتعجب: عشان هي طلبت اني مقولش لحد ده اولا

ثانيا مجاش ف دماغي

ثالثا هيفرق معاك فيه تعرف،،

 

 

 

 

 

 

كريم: خلاص هو تحقيق انت كمان،،

انا مش هفضل واقف كده اناهروح اشوف بيقولوا ايه

ياسر : وانت يهمك ف ايه

كريم ينظر ل ياسر : هو مش هادي ده برده صاحبي ولازم اطمن عليه ،،،

يبتسم ياسر

ويذهب كريم

….

احمد :الكلام ده بجد ياهادي

هادي : دي دي كدابه يابابا والله كدابه !!

همس قبل ان يكمل كلامه ،

 

 

 

 

 

 

فتحت حقيبتها واعطت لوالده صوره من عقد الزواج العرفي،

ينظر احمد للورقه ،

هادي : انتي جايبه ورقه مزوره وجايه ت…

وقبل ان يكمل حديثه ضربه والده بالقلم ع وجهه ،

امام الجميع،

واقترب كريم

ف ايه يادكتور احمد استهدي بالله …..

لم تستغرب همس من وجود كريم فقد علمت انها صديقهم عندما ساعدها ياسر،،

احمد اخرج من محفظته كارته الخاص واعطاه ل همس ،

ووجه اليها الكلام متقلقيش يابنتي كل حاجه هتتحل!! والموضوع ده هيخلص احنا ناس تعرف ربنا كويس،

اتصلي بيا بكره وهنشوف حل للموضوع ده !!

همس : جزاك الله خيرا بعد أذنك وخرجت من الحفل !!

 

 

 

 

 

 

كريم : عمي هو في ايه

احمد : بعد ان هدء واستجمع قوته ابدا ياابني مشكله وهتتحل ان شاء الله،

بعد اذنكم ،

وذهب الي الداخل،، والجميع يقتله الفضول ،

وركب هادي سيارته وترك الحفله ،

هشام : انا عرفت كل حاجه سمعت الحوار

ياسر : سمعت ايه !

هشام : البت دي ضاربه ورقه عرفي مع هادي وجت قالت ل ابوه ..

كان هشام يعلم ماحدث ولكن مااقبحه!

فقد كانت هذه عادته نم الناس والافتراء عليهم ،،،

 

 

 

 

 

 

كريم بغضب : انت مجنون ايه ال بتقوله ده،

انت تخرس خالص انت انسان زباله !

ياسر يحاول تهدئة كريم :ياابني اهدي بس ،

يكمل كريم : ده واحد زباله ،

ال يجيب ف سيرة بنات الناس يبقي حقير !

هشام : ياعم وانت زعلان عليها كده ليه،، تكونش ضاربه ورقه عرفي معاك انت كمان ماهي شيخه بقي والشرع محلل ليها اربعه،،

لم يستطع كريم ان يتمالك اعصابه

وهجم عليه واخذ يضرب فيه بشده والجميع يحاولون

تخليص هشام من بين يديه،،،

………..

 

 

 

 

 

ياسر : انت اتجننت انت ازاي تعمل كده الواد كان هيموت ف ايدك!!

كريم : وقف العربيه دي انا عاوز اتمشي،

ياسر : كريم انت عاملت كده ليه؟ ومن امته وانت بتعمل كده عشان واحده،

كريم : انا نفسي معرفش بس يمكن كانت صدمه ب النسبالي، عشان كنت فاكرها واحده محترمه اول مره واحده تعرف تخدعني،

ياسر : وانت ايه عرفك ان هشام صادق،

همس اما سألتني ع عنوان هادي قالتلي انها متعرفش شكله حتي!!

كريم بغضب : عشان هي واحده كدابه،، طبيعي انها تعمل كده عشان انت متحسش بحاجه ،

ياسر : طيب اقفل الموضوع ده واهدي بس كده،

#انتباه

قال تعالي ” ياأيها الذين امنوا ان جائكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهاله فتصبحوا ع ما فعلتم نادمين “

بعد مرور اسبوع …

 

 

 

 

 

 

ياسمين : يابنتي كتب كتاب ازاي من غير حتي خطوبه ،،

همس : ياحببتي الموضوع حصل بسرعه جدا

ياسمين : وده معناه انك متجيش الجامعه اسبوع !

همس

رنا كانت محتجاني جمبها مكنش ينفع اسيبها ،،

ياسمين: طيب هتيجي بكره ولا هتستني لحد ما بنت عمك تتجوز ما هو ده ال ناقص!!

همس : لا ان شاء الله جايه بكره..

وبعد ان أغلقت همس مع صديقتها لم تعلم اهي سعيده ام حزينه ،

سعيده علي ان والد هادي كان شخص م حترم لم يريد اي فضيحه، وتحدث مع ابراهيم بالطبع ،

بعد ان اخبرته رنا بكل شئ، فلم يكن لديها خيار أخر، رغم مساعدة همس لها ولكن كان يجب ان يعلم والدها،

وقام بضربها وتوبيخها

 

 

 

 

 

 

واتفقوا ف نهاية الامر مع والد هادي ان يتزوجها ،وذلك بعد اسبوع وبدون ان يعلم اي شخص من الاقارب ان يعلم سبب الزواج فلقد استطاعت مساعدتها،

وف نفس الوقت كانت حزينه ع بنت عمها، وحزنها الشديد في اكثر وقت تفرح فيه اي بنت،

يااااااارب وفقها ف حياتها الجديده واهدي الانسان ال هيتجوزها، يارب يتوب ويحبها ويحافظ عليها ،

واغمضت عينها بطفوليه،

لكي تنام وتذهب للجامعه ف الصباح…………….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!