روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل الحادي عشر 11 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل الحادي عشر 11 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء الحادي عشر

رواية جعلتني ملتزما البارت الحادي عشر

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة الحادية عشر

((((((((((((((((((((( 11 ))))))))))))

ذهبت للمحاضره

كريم : مفيش حد يدخل ورايه برااا،

لم تجادله همس، وخرجت واغلقت الباب،

ذهبت للكافيتريا،

كانت حزينه بشده لما حدث ل رنا ،،،

ياسمين : كنت عارفه اني هلاقيكي هنا،

انتي بقالك اسبوع مجتيش ،وجايه متأخره كمان، ايه الهنا ده!

ع فكره نتيجة البحث ظهرت!!

ياله عشان نروح نشوفها ،،

……

 

 

 

 

 

 

 

همس بصدمه : ازاي ياياسمين صفر ،

ده انا البحث بتاعي كان كويس اوي !!

ياسمين : ياهمس اهدي دي حتي مش بتتضاف لنتيجة الماده ،،،

همس : بس انا كده اتظلمت وال ظلمني دلوقتي عنده استعداد يظلمني بعد كده !!

ياسمين :تقصدي دكتور كريم smile رمز تعبيري

همس: ايوه ياسمين هو وانا مش هسكت، وتركتها وذهبت ،

تدق همس باب مكتب كريم ،،

كريم : ادخل

همس تدخل وتترك باب الغرفه مفتوح ،،

لاحظ كريم ولكنه لم يعلق ع ذلك ،

كريم بتجاهلها، ويتصنع انه مشغول بورق ع المكتب : خير ف حاجه يادكتوره !!

همس : بعد أذن حضرتك يادكتور البحث ال قدمته ازاي اخد فيه صفر!!

البحث شامل كل حاجه،

 

 

 

 

 

 

نظر اليها باحتقار : انا دكتور الماده مش انتي!

يعني انتي دورك تعملي البحث وانا دوري ادي الدرجه !

ولا تحبي تيجي تقعدي ع مكتبي !!!

همس : بس ده ظلم !!

كريم بغضب :

متتعديش حدودك دي درجتك ال انا شايفها اكتر من كده لاه !!

همس ،وهي تتمالك دموعها فلم تتحمل هذا الظلم !!

كريم باستهزاء : معلشي سؤال

هو انتي فايدة الهدوم ال انتي لبساها دي ايه!!

لا بجد عامله كل الجو

ده عشان تعيشي ف دور المحترمه !!

انتي اقل احترام من اي واحده حقيره شوفتها قبل كده !!

ياانسه همس

 

 

 

 

 

 

ولا اقول يامدام

مش انتي برده متجوزه هادي عرفي!!

ولا ده عندك ميتحسبش جواز..

همس:

ول أول مره في حياتها تشعر ب الكسره،

لقد مر عليها بما لا يتحمله،

احد موت امها

ثم ابيها

ثم اخوها

ثم معاملة زوجة عمها ….

ولكن كل هذا لم يكن شئ بما تفوه به هذا الكائن الان!!

لقد اتهمها

ف احترام

 

 

 

 

 

 

 

وف عرضها ،

وف تربيتها،

لقد كانت ف كابوس،

حقا انه كابوس،،

وقع البحث من يديها

ولم ترد حتي عليه،

لم تدافع عن نفسها، فقط تركته ورحلت وهي تبكي بحرقه …

خرجت همس وهي تبكي بشده

لم اكره ف حياتي شخصا ما، ولكني اكره هذا الشخص، اكرهه بشده، اكرهه لدرجة اني لا اطيق رأيته …………

هشام ايوه دي ال كريم ضربني عشانها،،،

اماني: انت هتهرج بقي دي كريم عبد الحميد يبصلها!!

انت شايف لبسها عامل ازاي ،،

هشام :

انا قولت ابلغك ياقطه اصلها راحت عليكي،

اماني بغضب مش انا ال يروح عليا

 

 

 

 

 

 

…………

ف المنزل والجميع حاضرون

اليوم عقد قران رنا

احمد : ماكنتش حابب انك تتجوز ب الطريقه دي،،

بس عمري ماكنت هسيبك تلعب باعراض بنات الناس،،

هادي : مش انت هترتاح اما تجوزني بنت غلطت معاها،

احمد: اقفل الموضوع ده وخليك راجل دي هتبقي مراتك ،

هادي بغضب : اها هتبقي مراتي

…….

كريم : مش عارف ياياسر بشوفها ف الجامعه ،

بس مبقتش تحضر محضراتي خالص ،

ياسر : بعد ال قولته ده وعاوزها تحضر

………..

رنا بعد اذنكم ممكن كلكم تطلعوا برا الاوضه خمس دقايق

ريهام : ياله انتم مش سمعتوا قالت ايه ،،،

 

 

 

 

 

 

 

رنا : اطلعي معاهم ياريهام !!

همس خليكي انتي عاوزاكي…

همس انتي ملاك انا عارفه اني غلطت غلطة عمري:(

وعارفه ان هادي مش طايقني!!

بس انتي ال ساعدتيني وساعدت اهلي اللي بيعاملوكي وحش،

اما كنت منهاره، محدش خد باله مني غيرك” لو عشت عمري كله مش هقدر ارد ليكي ال انتي عملتيه ،،

همس : بس بس بطلي عياط مفيش عروسه تعيط يوم فرحها، عاوزاكي تنسي كل ال فات وتفتحي صفحه جديده !!

خلي هادي يحبك ويحترمك !!

غيري الصوره ال خدها عنك،

وقبل كل ده اعرفي ان ربنا موجود علطول، بيسمعنا وبيسمع كل ال بنقوله ،،

ربنا كبير اوي بيتوب علي كل ذنوبنا حتي لو عاملنا ايه،،

” ان الله لا يغفر ان يشرك به ويغفر ما دون ذلك”

رنا : تحضن همس بقوه خدي بالك من نفسك همس: وانتي كمان ياحببتي خدي بالك من نفسك

………..

ف الجامعه .

ياسمين : انتي مينفعش متحضريش المحضراته اكتر من كده

همس : انا

 

 

 

 

 

 

 

باخد منك المحاضرات وخلاص،

ياسمين : والسكاشن ياهمس بطلي هبل بقي!!

همس: بعد أذنك سبيني ع راحتي

……..

كريم : ايه !!!

اتجوز اتجوز مين وأزاي!!

ياسر : بنت اسمها رنا وبعد التحقيقات اتضح انها بنت عم همس ،،

عرفت ان انت كنت ظالمها ^^

كريم بصدمه : وعشان كده كانت ف الحفله!!

ياسر : لالا بجد برافو عرفتها لوحدك دي

كريم : ياربنا

انا قولتلها كلام وحش كتير ^^

ياسر : خلاص بقي كبر دماغك، واديها درجتها ف البحث، ومتبقاش تدخل المشاكل الشخصيه ف شغلك تاني!!

كريم : انا لازم اعتذرلها ،

وتركه وذهب ف

حالة ذهول من صديقه ياسر ف كريم لم يتأسف ل أحد من قبل…………………

 

 

 

 

 

 

ف الكافيتريا تجلس ياسمين مع همس

..

كريم: انسه همس

همس: ياله ياسمين عشان نلحق نروح،

كريم : يمسك ب يديها ليوقفها عن الذهاب لتسمعه ،

وهنا لم تتمالك همس نفسها وقامت بضربه ع وجهه

امام الجميع !!

وبصوت عالي اوعى تحاول مره تانيه تقرب مني او تكلمني او تلمسني ،، وببكاء شديد تكمل:

انا مش هسمح ان حد يقرب مني او يتعدي حدوده معايه تاني!!

ياسمين تبكي : همس ياله بينا !!

ف وسط ذهول الجميع،

و صمت تام اصاب المكان !!

رحلت همس مع صديقتها ياسمين

همس تبكي يانهيار : يااااااااااااااااااااااااااااااارب مش عارفه ايه ال بيحصلي ده ،،

ازاي واحد يمسك ايدي ب البرود ده!!!

انا انا هحاول من الجامعه دي ،،

 

 

 

 

 

 

 

انا مش قادره اتحمل اكتر من كده!!

ياسمين: اهدي بالله عليكي

انا هسأل عن التحويل لازم اسيب الجامعه دي هروح عين شمس!! ياسمين : يابنتي مينفعس

همس : انا هروح للعميد !!

وقبل ان تكمل ياسمين حديثها

تركتها وذهبت!!

……….

دخلت همس المبني كان الوقت قد تأخر،

الساعه اوشكت علي الرابعه ،،

والاداره مغلقه ،

ولكن همس قد رأت سيارة العميد امام المبني، ف بتاكيد هو بالداخل ،

همس اقتربت من غرفة المكتب كان الباب مفتوح جزء منه ،

وقبل ان تدق باب المكتب!!

سمعت صوت كأنه شخص يحتضر !!

فتحت الباب بسرعه

فوجدت شخص يمسك اله حاده!!

 

 

 

 

 

 

ويضرب عبد الحميد ع رأسه بقوه لدرجة ان ملابس

همس امتلئت

بدمائه!!

نظر الشخص اليها وهمس تقف وتصرخ بصدمه!!

و بأعلي صوتها فأمامها قتيل ،

وقاتل يحاول الهروب!!

ولكن قبل ان تثتغيث بأحد،،

قام بضرب همس ع رأسها مره واحده ب الشئ الممسك به،

فوقعت ارضا وفقدت الوعي!!!!!

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى