روايات

رواية جرح الحياة الفصل الثالث 3 بقلم رنا سليمان

رواية جرح الحياة الفصل الثالث 3 بقلم رنا سليمان

رواية جرح الحياة البارت الثالث

رواية جرح الحياة الجزء الثالث

رواية جرح الحياة
رواية جرح الحياة

رواية جرح الحياة الحلقة الثالثة

_لسة فاكر ان ليك بنت بعد العُمر دا كله
_مكنش ب ايدي يا هاجر اني اسيبك وابعد عنك…….بُعدي عنك كان علشانك انتي
_المفروض اني اصدقك واجري عليك احضنك ونبدا صفحة جديدة ولأ كأن حاجة حصلت مش كدة!
_عارف انه صعب عليكي انك تصدقيني بس والله دي الحقيقة يا هاجر
_حقيقة اية…….حقيقة اية اللي تطلق امي وترمينا انا وهي في الشارع و متسألش عنا حتي……..حقيقة اية اللي تخليك تسيبني مع واحد غريب يربيني ومتفكرش حتي انك تسال عني في يوم……..الحقيقة اللي بتقول عليها دي دمرت حياتي وخلتني اعيش أسوأ ايام حياتي في مصحة نفسية ……..حقيقة اية دي اللي بتتكلم عنها يا ………يا بابا
_كُنتي عايزاني اعمل اية يا هاجر………انا لو كُنت اخذتك من امك وعيشتك معايا كُنتي هتموتي من الجوع ……..انا عملت كدة علشان تعيشي حياة كويسة …….بعد معرفت ان امك اتجوزت قولت اكيد الشخص دا هياخد باله منك ويعاملك زي بنته بس صدقيني انا بُعدي عنك مكنش بمزاجي دا كان علشان حبي ليكي
_هو انت بجد مصدق الكلام اللي بتقوله……..مقتنع بيه ومستني مني اني اصدقه كمان……..تفكيرك دا دمر حياتي وخلاني افقد الثقة في كل اللي حواليا………عارف الراجل اللي مكنتش بتسأل عني وفاكر انه واخد باله مني دا عمل اية……….كان بيستخسر فيا الاكل اللي باكله ومكنش بيصرف عليا جنيه واحد……..كان بيكرهني لدرجة انه كان بيحطلي حبوب تخليني اعمل حاجات غريبة علشان يقنع امي اني مجنونة ويخليها تدخلني مصحة علشان اتعالج وابعد عنهم
كان باصص عليا وعلي وشه ملامح الصدمة ومكنش مصدق اللي بيسمعه
_مالك …….مش مصدق اللي بقوله ولا اية
_لا طبعا مصدقك بس
_بس اية………مفتكرش ان في كلام تقدر تقوله يخليني اسامحك بعد كل اللي حصلي دا
_انا اسف يا هاجر
ضحكت وبصيت الناحية التانية وانا بحاول امنع دموعي انها تنزل
_اسف……..كل اللي حكيته ليك دا واللي عيشته وانت بعيد عني جاي تقولي اسف……..تفتكر اسف دي ممكن تصلح اللي اتكسر فيا او تخليني انسي كل اللي مريت بيه بسببك!
فضل ساكت وباصص في الارض
_كُنت عارفة انك معندكش رد……..انا غلطانة اني ضيعت وقتي معاك
_لا يا هاجر……..هاجر انا عارف اني غلطت في حقك كتير بس…….بس انا عندي استعداد اني اعوضك عن كل اللي فات……..انا كُنت فاكر اني عُمري في حياتي ما هقابلك بس الصدفة خلتني اقابلك انهاردة بعد كل السنين دي……..بس خلاص احنا اتقابلنا وانتي عرفتي السبب اللي خلاني بعيد عنك كل دا …….انا اسف اني كُنت بعيد عنك كل الوقت دا …….تعالي نبدا صفحة جديدة وصدقيني هعوضك عن كل اللي فات
_متأخر اوي الكلام دا…….مبقاش ينفع اننا نبدا صفحة جديدة………من انهاردة انا مش هعيش غير لنفسي وبس……..وعلشان اعمل كدة لازم ابعد عن هنا وانسي كل اللي فات
_سلام …….يا بابا
اخدت شنطتي واديته ضهري ومشيت ……….مهتمتش بيه ولا فكرت للحظة اني ارجع علشانه……..معرفش اشمعني دلوقتي ظهر قدامي وانا بحاول ابعد وانسي كل الماضي وابدا مع نفسي حياة جديدة………مش عارفة لية ظهر في الوقت دا بالذات بس اللي انا متاكدة منه………ان خلاص مبقاتش فارقة معايا اني اقابله او لا اهم حاجة عندي دلوقتي هي نفسي……..لازم اعيش حياتي واشوف نفسي وانسي ابويا وامي وجوزها وحتي ادم……..انا هونت عليهم كلهم ومن انهاردة مش هعمل حساب لحد زي ما طول الوقت محدش فيهم عمل حساب ليا ……..مكنتش عارفة هعرف فين ولا لمين بس كنت واثقة ان ربنا مش هيسيبني ابدا لوحدي
كُنت قاعد علي السلم وباصص علي شقتها وبفتكر اول مرة اتقابلنا فيها برأ المصحة
_شكلك مبسوطة
_اوي……..لاول مرة احس ان حياتي ليها معني……..عايشة حياتي ومبسوطة ومفيش حد يقدر يدايقني تاني
_يا رب دايما تكوني مبسوطة في حياتك
_انا ببقي مبسوطة وانا جمبك وبس
_افهم من كدة اني لو مشيت مثلا هترجعي للمصحة تاني
_هو انت ممكن تمشي وتسبني!
_ممكن لية لا……..العلاقة اللي كانت بينا علاقة مريضة ودكتور وخلصت ………عادي اني ابعد عنك اعتقد انه طبيعي جدا
فضلت ساكتة وباصة ليا بصدمة ومش بتتكلم……..ضحكت علي شكلها وبدات اتكلم بضحك
_هو انتي بتصدقي اي حاجة حد يقولهالك كدة يا هاجر
_حرام عليك يا ادم انا افتكرت انك بتتكلم جد
_لا متقلقيش انا عُمري ما هبعد عنك………انا محتاج وجودك جمبي اكتر ما انتي محتاجة دا
_اوعدني يا ادم انك مش هتبعد عني ابدا
مسكت ايديها وبصيت ليها وانا علي وشي إبتسامه
_اوعدك يا هاجر اني مش هسيبك وهفضل جمبك لاخر يوم في عمري ولو حصل وبعدت هقولك علي السبب اللي يخليني ابعد عنك……..انا مصدقت الاقيكي ومستحيل اسيبك تروحي من ايدي
فضلنا باصين لبعض وساكتين
فوقت من سرحاني علي صوته بصيت قدامي لقيته واقف وعلي وشه ابتسامه قومت بعصبية وقفت قدامه
_انت ليك عين تيجي لحد هنا…….عايز منها اية ابعد عنها
_السوال دا المفروض انا إللي أسأله……..مش المفروض انك نهيت علاقتك معاها وبعدت عنها جاي لحد هنا لية
_انت كمان هتمنعني اني اجي هنا
_طبعا……..احنا اتفقنا انك هتبعد عنها نهائيًا ووجودك هنا ملهوش غير معني واحد …….انك مستغني عن حياتها
_لا من الناحية دي متقلقش………مبقاش في هاجر خلاص
_يعني اية
_يعني هاجر مشيت خلاص……..سافرت ومش هترجع تاني ………يعني هي في امان دلوقتي وعمرك ما هتقدر تأذيها ولا انت ولا غيرك
_قولتلها……..كُنت عارف انك خاين وهتقولها علشان كدة عملت حسابي ……..قولتلك بلاش تلعب معايا علشان متندمش بس مسمعتش كلامي……..متزعلش بقي من اللي هيحصل ……..عايزك تشوف الفيديو الجميل وتقولي اي رايك
اخدت منه التلفون بعصبية وبدات أشوف الفيديو…….كنت مصدوم من اللي شوفته وفي نفس الوقت خايف عليها ……..رميت التلفون علي الارض وجريت من غير ما اتكلم معاه كلمة واحدة…….كنت بدعي اني الحقها قبل ما يحصلها حاجة ……..مكنش عندي استعداد اني اخسرها لاني مليش غيرها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جرح الحياة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!