روايات

رواية بين شظايا القلب الفصل الرابع عشر 14 بقلم شروق حسام

رواية بين شظايا القلب الفصل الرابع عشر 14 بقلم شروق حسام

رواية بين شظايا القلب الجزء الرابع عشر

رواية بين شظايا القلب البارت الرابع عشر

رواية بين شظايا القلب الحلقة الرابعة عشر

تاني يوم صحي من النوم وهو متعصب خد شوية من هدومه وراح علي أوضة الغسيل
ادهم بزعيق “تااااامر”
_”ايه ده” قالها ادهم وهو بيرفع هدومه للخدم عشان يشوفوها
_”دي هدومي اللي معمولة يدوي”
ادهم وهو بيحدف التيشرت بتاعه علي الخدامة “المسيها”
_”دي مش زي هدومك العادية اللي بتلبسيها” “دي بتتشكل علي الجسم حسب الحجم”
ادهم بعصبية “والمنظفات الرديئة بتاعتكم بوظتها”
_”ايه اللي بيحصل؟” قالتها جميلة وهي داخلة بعد ما سمعت صوته العالي
_”ايه اللي بيحصل؟ بقي عندي حساسية وحبوب في جسمي!!”
جميلة بقلق وهي عايزة يخلع الروب بتاعه “حساسية؟ وريني”
بعد ادهم ايديها من عليه بسرعة قبل ما تعمل حاجة
_”مش مشكلة، وريني”
ادهم بهمس “انتي مجنونة؟ انتي عايزة مني كدا قدام الكل؟؟”
_”متقلقش، هيغمضوا عينيهم، يلا وريني”
_”جميلة، انتي بتهزري و….” قطع كلامه تامر وهو بيقول
_”ايه اللي بيحصل هنا عايز حاجة يابيه؟”
ادهم بعد عن جميلة وبصله بحدة “تعال هنا”
_”يابيه، احنا بنحط منعم قماش” “اللي بيخلي الهدوم ناعمة و كمان …..” قطع كلامه ادهم وهو بيقول
_”اخرس!!” بعدين قاله بأمر “روح، وألبسه يلا”
“يلااا”
دخل علي وماجد علي صوت زعيقه
علي بقلق “فيه حاجة يامرات أخويا”
_”اخوك مزاجه سئ النهاردة”
ادهم بضيق”مزاج سئ؟!” “حصلي حساسية وحبوب في جسمي بسبب المنظفات” “مش عارف اقعد أو اقف كويس”
_”انا كنت عمال اهرش طول الليل”
دخل تامر بعد ما لبس التيشرت بتاع ادهم
_”ادهم بيه”
_”انت خلصت كويس” “ايه رأيك بقي؟؟”
تامر بالم “ادهم بيه، ده بيوجعني أوي”
ادهم وهو بيشاور له بصابعه بحدة “متكونش درامي أوي كدا، تمام”
لسه ادهم هيكمل وصلة الزعيق اتقطعه جميلة وهي بتقول بهدوء “اهدي واسمعني، اديني يوم واحد بس” “وبكرا هيكون عندك 365 تيشرت جديد” (قصدها هتجيبله تيشرتات تكفيه لمدة سنة 365 يوم)
_”تمام” “متلبسش تيشرتات من دي تاني النهاردة”
بعد شوية كان ادهم ماشي مع ولاد عمه ورايحين علي جناح كبير في فندق كبيرة خاص بالعيلة وهم ماشيين ماجد قاله بهزار “يعني خليتنا نلبس بدل وانت لابس عباية؟؟”
كلهم ضحكوا علي كلام وادهم متكلمش وصلوا الجناح
كان فيها راجل كبير في السن قاعد فيها حواليه حرس كتير وصناديق فيها أسلحة متطورة (طبعا كل اللي في الرواية ده خيال في خيال ومفيش كدا في الحقيقة ويمكن فيه الله اعلم معادا شوية حاجات زي قسوة الاب والخيانة)
فريدريك ببرود”مين هو الزعيم (Who is the Boss) ”
ماجد شاور علي ادهم بهدوء
ادهم وهو واقف قدامه ومربع ايده “فريدريك (Frederick ) ”
فريدريك وهو بيقوم وبيقف قدامه وبيساله ” انت اللي كلمت المهندسين بتوعنا علي الموبايل (You are the one who spoke to our engineers on the phone)
كمل كلمه بالعربي اللي هو بتقنه “ايه الرؤية دي!” “ايه الفكرة العظمة دي!!”
_”فريقي اتجنن من الفكرة”
زيدان وهو بيحط ايده علي كتف فريدريك “ورينا اللي عندك”
فريدريك بزعيق وهو بيشيل ايده من عليه وبيقوله بتحذير “متفكرش تاني تحط ايدك علي كتفي مفهوم!!”
شاور ادهم لماجد أنه يهدي وميعملش حاجة
كمل فريدريك كلامه وهو بيقول بزعيق “انا مش هنا عشان اوريكوا العاب ولا اسحلة لعبة !”
_”متتعداش حدودك”
فريدريك وهو بيكلم واحد من رجالته “شوية اغبية” ” كل اللي معاهم هو الفلوس معندهمش لا انضباط ولا اخلاق ولا احترام” “شوف ازاي بيتكلموا بحماقة وغباء …..” (الراجل اصلا مش فاهم هو بيقول ايه عشان هو بيتكلم عربي)
قبل ما يكمل كلامه كلهم علوا صوتهم عليه وقالوله “ايه”
فريدريك وهو بيشاور لهم بأمر “اخرسوا واهدوا”
واحد تاني من رجالته اللي بيفهم عربي ” ياباشا، هم شايفين انك بتشتمهم”
فريدريك ببرود “لازم يشوفوا ويعرفوا” “كان الاخ ده عنده الشجاعة أنه يلمس فريدريك”
قال كلامه وبعدين راح ناحية ماجد ووقف قدامه وقال بحدة ” أنا اصلا مش بسلم البضاعة بنفسي ، ناس غيري دي مهمتهم”
_”انا جيت هنا، عشان الراجل ده ” “الراجل ده وبس ” قالها وهو بيشاور علي ادهم “اللي ادي لفريقي الفكرة العبقرية للجهاز ده”
ادهم بهدوء “فريدريك لو سمحت كمل كلامك في الشغل”
_”لا اصل رجالتك بيحسبوني راجل توصيل طلبات”
علي الناحية التانية كان سراج داخل الفندق اللي فيه ادهم ومعاه حرس كتير جدا ومعاهم أسلحة
سراج وهو واقف في نص الفندق وبيقول بصوت عالي “ادهم! انت فين؟”
كل اللي قاعدين بصوله بخوف وقلق
نرجع تاني عند ادهم
فريدريك بيتكلم وبيقول “الواحد بس لما يحس بخطر، أول حاجة بيعملها أنه يحمي عيلته”
فريدريك بتحذير وجدية “وانتو بتستخدموها لازم تلبسوا سماعات ايربودز أو هيدفون من غيرهم قول لسمعك باي باي”
الكل هز له رأيه بمعني تمام
راح ناحية الصندوق كبير شوية وقال “دلوقتي، ده ….” قطع كلامه صوت
•◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆◇◆•

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بين شظايا القلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى