روايات

رواية بنت الملك ثروان الفصل الثاني 2 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الفصل الثاني 2 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الجزء الثاني

رواية بنت الملك ثروان البارت الثاني

رواية بنت الملك ثروان الحلقة الثانية

فتحت روفان عيونها وجدت انها في غرفه مختلفه عن الغرفه القديمه ويوجد اصوات منخفضه قريبه منها نهضت من علي السرير بهدوء واقتربت من الصوت
المجهول :ياسمو الملك مينفعش أن الانسيه دي تفضل هنا هتمو*ت معانا
الملك ثروان :دي بنتي ومش هتمو*ت معانا انا متاكد
المجهول:لو مش هتمو*ت ليه ايديها اتحر*قت دا لو مكنش انقذهه كانت هتمو*ت
الملك ثروان بغضب :انا قولت ليك انها مش هتمو*ت عايزني اسيب بنتي في عالم البشر عشان يقتلو*ها كفايه أنهم قت*لوا امها وهو هيفضل ينقذهه وهيحميها أنا متأكد من دا
المجهول:وانا بقولك أن دي لو بشريه كامله هتمو*ت هنا
الملك ثروان بغموض :ومين قال إنها بشريه كامله ولو حتي هي بشريه كامله انا مش هبعدهه عني
المجهول:انت تقصد أنها مش انسانه كامله صح وأنها من الجان
الملك ثروان بغموض :لا هي مش من الجان
المجهول كان سوف يرد علي الملك لكن رائ روفان وهي تنظر لهم
المجهول :عن اذن حضرتك أنا لازم امشي
الملك ثروان:ماشي انا هروح لروفان
اقتربت روفان من الملك وقالت بهدوء:انا هنا
نظر لها الملك ثروان بستغراب وقال:انتي هنا من أمتي
تنهدت روفان بتعب وقالت بفضول :من بدري ممكن اعرف تقصد اي بكل كلامك دا وكمان مين اللي انقذني
ابتسم الملك ثروان على فضولها وقال بغموض :اللي انقذك هتعرفي في الوقت المناسب أما الكلام اللي انتي سمعتي دلوقتي لي تفسير واحد وانتي عارفه
تنهدت روفان وقالت بتفكير:غرفه رقم ٧ صح زي مانت قولت قبل كد أن الغرفه دي فيها كل حاجه انا عايزه اعرفها بس انا اعرف مكان الاوضه دي منين وازاي اخرج اصلا خرجت دقايق وأيدي اتحر*قت بشكل دا
مسك الملك ثروان يدها ثم لمس الحر*ق وقال بهدوء:اهو ياستي الحر*ق مش موجود واه الاجابه في غرفه ٧ ومحدش يعرف يوصل لغرفه دي غيرك انتي
نظرت روفان بعدم تصديق ليدها وقالت بصدمه :اي دا الحر*ق فين انت اي بظبط
ابتسم الملك ثروان على رد فعلها وقال :منا قولتلك انا ملك علي مملكه الجان
نظرت له روفان وقالت بضيق :انا بجد حسه إن كل دا هب*ل ياما انا اتجننت ياما بحلم
الملك ثروان بهدوء :انتي ولا اتجننتي ولا بتحلمي قومي يلا افطري هتلقي الاكل تحت وحاولي تدوري علي اي حاجه يمكن تعرفي اي هي غرفه رقم ٧
…………………
في مكان آخر كان يقف شاب طويل القامة عريض المنكبين لديه ملامح صارمة لون بشرته خمري وعينيه حادة لونها عسلي كان ينظر إلي أحد الصور خرج من شروده علي صوت شخص آخر يقول بضيق من تصرفات شقيقه : هتفضل كد لحد امتي انت ليه مش عايز تعرفها انت مين
نظر له نبراسئيل بهدوء ثم نظر لصوره مره اخرى وقال بجديه :لحد ما تقدر توصل لي اي علامه تعرفها مكان غرفه رقم ٧
نظر له دلير بغضب وقال:بس انت ملك اقوي حتي من الملك ثروان ليه مش عايز تساعدها عشان تقدر تقرب ليها وتخلص من كل دا هي مستحيل توصل لوحدها
تنهد نبراسئيل بتعب وقال بحزن : افاهمني دا مينفعش دلوقتي لان
قطع كلمات نبراسئيل صوت الملك رئبال (والده) وهو يقول بهدوء :كلام اخوك صح يا دلير لان لو هو قرب ليها من قبل ما توصل لي اي علامه هيكونوا هم الاتنين في خطر
جلس دليرعلى الارض وقال بغضب :فهموني اي هو الخطر دا انا برده امير واعرف حاجات كتيرر
نظر له الملك رئبال بحده وقال:انا كنت ملك المملكه دي وبعدي اخوك واحنا الاتنين منقدرش نعمل اي حاجه فا انت ياامير هتعرف تعمل حاجه
نظر لهم دلير بغضب وقال بجديه :انا بجد بقيت مش فاهم حاجه انا بس عايز اعرفكم حاجه لو انا قدرت اوصل لي اي معلومه هروح اقول لروفان عليها و هساعدها
غادر دلير الغرفه وهو مصمم يوصل لمعلومات تساعد روفان نظر نبراسئيل الي الباب ثم تنهد وقال :مش عارف اعمل اي انا نفسي اوووي اساعدها يابابا بس ازاي مينفعش اقرب منها حتي انا مش فاهم ليه بيحصل لينا كد
الملك رئبال:لازم تستحمل لحد ما كل دا يخلص و اهام حاجه انك تكون بعيد عنها ممكن تساعدها من غير ما هي تاخد بالها زي انهارده فاهمني
نظر له نبراسئيل وقال بهدوء:فاهم هعمل كد لحد ما يجي الوقت اللي اكون في جنبها ثم قال بتعب انا عايز انام وارتاح شويه
الملك رئبال وهو يفتح باب الغرفه : ماشي انا هكلم الملك ثروان عشان اطمن علي روفان وبرده نشوف هنقدر نساعدها توصل لي الغرفه دي ازاي
تنهد نبراسئيل بتعب وقال وهو يحدث نفسه:يارب تقدري توصلي لغرفه ياروفان او علي الاقل لعلامه واحده تساعدك توصلي ليها
……………………………..
كانت روفان تبحث في كل ركن في المنزل إلي أن نظرت لباب غرفه مغلقه اقترابت روفان من الغرفه بهدوء وهي تحاول أن لا تصدر أي صوت حتي أصبحت إمام باب تلك الغرفه حاولت أن تفتح الباب لكن الباب مغلق ظلت تحاول اكثر من مره ابتعدت عن الباب عندما سمعت صوت الملك ثروان
ينظر لها الملك ثروان بغضب لدرجه ان روفان شعرت انه سيقت*لها فى اي لحظه :انتي بتعملي اي هنا ومين سمح ليكي تيجي جنب الاوضه دي انطقي
نظرت روفان ليدها وقالت بتوتر :ب بدور يمكن القي اي حاجه تساعدني اوصل لغرفه ٧ اللي انت بتقول عليها
الملك ثروان بغضب وعيونه بدأت تتحول إلي اللون الاحمر:متقربيش من الاوضه دي ابدا انتي فاهمه
نظرت روفان له بخوف بهمس:فاهمه فاهمه مش عايزه اعرف فيها أي اسفه بجد مش هقرب منها خلاص متعملش ليا والله مقصدش
نظر لها الملك ثروان بحده :تمام اتفضلي امشي من هنا مش عايز اشوفك حتي قريبا من الاوضه دي
رجعت روفان كذه خطوة خلف وقالت بر*عب :حاضر حاضر همشي اهو
نظر الملك ثروان الي روفان وهي تبتعد عن الغرفه ثم نظر حواليه حتي يعلم يوجد شخص هنا اما لا فتح باب الغرفه بهدوء وهو ينظر لذلك الشخص هو/ي نائم/ه علي الفراش في عالم/ه الخاص اقترب من الفراش ثم جلس بجانب ذلك الشخص وقال
تنهد الملك ثروان بحزن وهمس يكاد يكون مسموع:مش عارف لحد امتي هفضل مستني انك تفتح/ي عينك الحاجه الوحيده اللي انا عارفها أن روفان مينفعش تدخل الاوضه دي دلوقتي لازم الاول روفان تقدر توصل لغرفه رقم ٧ من بعدها وهي هتقدر تدخل الاوضه دي
غادر الملك الغرفه وهو شارد الذهن في كل تلك الأحداث قطع تفكيره صوت شخص يقول
‘سمو الملك ثروان الملك رئبال عايز حضرتك ‘
الملك ثروان بهدوء :تمام انا هروح اشوفه عايز اي خليك واقف هنا لو الاميره روفان قربت من الاوضه دي امنعها
غادر الملك ثروان وهو يفكر في ماذا يريد الملك رئبال ظل يفكر حتي وصل للغرفه التي يجلس بها الملك رئبال دخل الغرفه وهو يبتسم ويقول بترحيب : عامل اي وحشني جداا
الملك رئبال قال بجديه :انا بخير المهم انا كنت جاي عشان عايز اعرف منك حاجه
الملك ثروان بستغرب:حاجه اي ثم قال بقلق مملكتك بخير وانتم بخير
اؤما له الملك رئبال بنعم وقال بهدوء :احنا بخير متقلقش ثم قال بتساؤل انا كنت عايز اعرف انت هتساعد روفان ولا لا وانا وولادي ينفع نساعدها ولا لا
نظر له الملك ثروان بحزن وقال:مينفعش حد يساعدها اصلا هي بس اللي تقدر تساعد نفسها لو انا أو انتم ساعدنها هنكون بنخلي أنها توصل لغرفه حاجه شبه مستحيل
تنهد الملك رئبال بتعب وقال بغضب:نفسي افهم اي اللي دخل كل حاجه في الغرفة دي لو انت انا مش هسامحك ابدا
نظر له الملك ثروان بصدمه وقال :انا ازاي بس منا عارف ان الغرفة دي شبه مستحيل حد يوصل ليها اقوم عامل كد في بنتي انت عارف ان هي السبب في كل دا
نظر له الملك رئبال وقال بفضول:طب هو انت محاولتش تقول لروفان هي اي وبقت بنتك ازاي
تنهد الملك ثروان بحزن وقال: معرفتش بسبب السحر اللي موجود فى البيت حتي مفيش طلا*سم عرفت تحل السحر دا
الملك رئبال: انا هح
نظرت روفان لملك ثروان والملك رئبال بصدمه :طلاسم اي وسحر اي ويعني اي جمله هي اي انا انسيه مش زيكم حد يقولي اي اللي بيحصل هنا وانا ازاي بقيت معاكم هنا

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الملك ثروان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى