روايات

رواية بنت الملك ثروان الفصل الثالث 3 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الفصل الثالث 3 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الجزء الثالث

رواية بنت الملك ثروان البارت الثالث

رواية بنت الملك ثروان الحلقة الثالثة

نظرت روفان لملك ثروان والملك رئبال بصدمه :طلا*سم اي ويعني اي جمله هي اي انا انسيه مش زيكم حد يقولي اي اللي بيحصل هنا
نظر لها الملك رئبال بهدوء وقال :روفان كل حاجه ليها وقت مناسب وكمان في حاجات مينفعش احنا اللي نقولها لازم انتي اللي توصلي ليها
تنهدت روفان بضيق وقالت :ماشي انا معاك اول حاجه عرفني انت مين وانا اوصل لغرفه دي ازاي
ابتسم لها الملك رئبال وقال :بصي يا ستي انا الملك رئبال كنت الملك علي مملكه الجا*ن بس دلوقتي ابني هو اللي بيحكمها اسمه نبراسئيل
نظرت روفان لملك بشرود وهي تفكر لماذا عندما سمعت اسم نبراسئيل شعرت أنها سمعت هذا الاسم أو أن هي تعرف ذلك الشخص لكن كيف لا تعلم خرجت روفان من شرودها على صوت
دلير وهو يدخل لغرفه بحماس :وانا اكون ابن الملك رئبال اسمي دلير
نظر له الملك رئبال بصدمه وقال بتساؤل:انت جيت هنا ازاي وعرفت منين اني هنا
ابتسم دلير بتوتر وقال :انا كنت جاي اقاعد مع روفان وعرفت انك هنا من حارس البيت اللى واقف بره
نظرله الملك رئبال بستغراب:وعايز اي من روفان يا دلير انت متعرفش روفان ولا هي تعرفك هتكون عايزها فى اي بقي
نظر له دلير بتوتر وقال :اصلا ما ه هو انا هتعرف عليها في أي هو غلط اني اتعرف عليها
ابتسمت روفان وقالت وهي تمد يدها له وتقول:لا مش غلط انا روفان اسمك حلو اتفضل اقاعد خلينا نتعرف علي بعض ياعم
سلم دلير على روفان ثم جلس امامها وهو يقول بمرح :هو دا الكلام بعد اذنكم بقي انا هخطف القمر دي خمس منكم سلاموا عليكم
نظر له الملك رئبال بعدم تصديق وقال هو يحدث نفسه :لو نبراسئيل سمعك بتقول كد هينفخك وانا اللي هقوله انك قولت كد يلا طريق السلامه ليك عشان بعد كد تتعلم الادب يامهزق
نظر دلير لملك رئبال بشك :بتقول حاجه يابابا معرفش ليه حسيتك بتقولي حاجه
ابتسم الملك رئبال بشر وقال:انا مقولتش حاجه المهم انا همشي دلوقتي دلير متتاخرش لان اخوك عايزك فى موضوع مهم اووي
نظر دلير له بخوف:مع ان مش مطمن بس حاضر مش هتاخر ربنا يستر
نظر لهم الملك ثروان بهدوء:انا هخرج اعمل كم حاجه وارجع ليكم عايزه اي حاجه ياروفان
نظرت له روفان بضيق وقالت بسخريه : علي اساس أن عارفه اي حاجه هنا عشان اكون عايزه حاجه اقولك اه عايزه ارجع العالم بتاعي
تنهد الملك ثروان بحزن:مش هقدر ارجعك العالم بتاعك وانا قولت ليكي خليكي هنا واوصلي لغرفه رقم ٧وانتي هتعرفي كل حاجه
نظرت له روفان بغيظ وقالت بعدم اهتمام :تمام تمام
غادر الملك ثروان و رئبال من الغرفه نظرت روفان لدلير وهي تريد أن تعرف ماذا يحدث هنا ولماذا لا يوجد احد يريد مساعدتها
نظر لها دلير بهدوء ثم ابتسم وقال : عايزه تعرفي اي عشان كد بتبصي ليا بشكل دا انا عارف النظرات دي كويس
نظرت روفان لارض وقالت بتوتر :بص بصراحه كد هم حاجات كتير أولهم انت مش ملك ازاي شكلك انسان طبيعي
ابتسم دلير على توترها وقال بهدوء :لان انا ابن الملك رئبال وأخو الملك نبراسئيل وكمان امير في مملكه الجا*ن عشان كد اقدر اكون بشكل انسان لكن ليا شكل تاني واكيد مش هخليكي تشوفي الشكل دا من اول مره اشوفك فيها فاهمه
اؤمات روفان بنعم وقالت بفضول :اه فهمت عندك حق بس بقولك في حاجه كمان عايزه اعرفها ازاي الملك ثروان ملك علي مملكه الجا*ن ونفس الكلام لملك رئبال والملك نبراسئيل هو مش المفروض انها مملكه واحده
نظر لها دلير بتفكير :لا يابنتي دي مش مملكه واحده دول ٧ بمعني زي عندكم هو انتم عندكم دوله واحده لا في اكتر من دوله ولكل دوله حاكم أو رئيس نفس الكلام عندنا
نظرت له روفان وقالت بفضول :فهمت ومين الاقوي هنا مملكه الملك ثروان ولا مملكه رئبال ولا مين بظبط
ابتسم دلير على فضولها وقال :اقوي مملكه هنا هي مملكه نبراسئيل بس ليه بتسالي كل دا انا بقيت شكك اني فى تحقيق
نظرت له روفان بهدوء وقالت :بصراحه لان حسه اني في روايه مغامره وخيال وعايزه افهم كل حاجه فيها عشان اقدر اتوقع علي الاقل نهايتها
قهقهة دلير بقوة على حديثها وقال وهو يحاول ان يتملك نفسه :انتي فعلا في مغامره بس خليكي عارفه أنك كل يوم هنا هتتعلمي حاجه جديده عشان كد اعتبري نفسك بتقرأي روايه انتي هتكوني فيها البطله يارب تكوني فاهمني المهم عايزه تسالي في أي تاني
ابتسمت روفان على حديثه شعرت براحه معه وقالت بتساؤل:اه الصراحه هو فين مكان الغرفه رقم ٧
تنهد دلير بحزن : محدش يعرف مكانها غير الشخص اللي مطلوب منه أنه يعرف مكانها بمعني انتي بس اللي تقدري تعرفي مكانها
نظرت له روفان بضيق وقالت برجاء:طب مفيش اي حد يقدر يساعدني اوصل لمكانها أو حد يساعدني اوصل لعلامه لان بجد انا مش فاهمه اي حاجه ولا حتي عارفه انا بدور علي اي كل اللي اعرفه اني عايزه اوصل لغرفه دي عشان اخلص من كل حاجه بتحصل في حياتي او على الاقل افهم انا اي
نظر لها دلير بهدوء وقال بجديه :بصي خليكي عارفه أن انتي لازم توصلي لي اي علامه تساعدك توصلي لغرفه من بعد كد ممكن نبراسئيل يساعدك لكن دلوقتي مينفعش حد يساعدك بس انا عرفت حاجه هقولك عليها ممكن تساعدك
ابتسمت روفان بسعادة وقالت بلهفه : اي الحاجه اللي ممكن تساعدني انا عقلي واقف مش قادره افكر ثم قالت بتساؤل ونبراسئيل هيساعدني ازاي هو لو قادر يساعدني ممكن يساعدني من دلوقتي ليه نستنى لما اوصل لعلامه
نظر لها دلير بهدوء وقال بجديه :مينفعش نبراسئيل يساعدك دلوقتي هتعرفي بعدين ليه مينفعش وحاجه كمان مينفعش انا اللي اقولك دقيقه خليكي هنا حبيبتي بره وانا جبتها لانها عارفه معلومات عن الغرفه رقم ٧ اكيد هتقدر تساعدك
نظرت له روفان بستغراب :طب طالمه هي عارفه معلومات عن الغرفه ازاي متعرفش مكانها
نظر لها دلير وقال بهدوء :منا بقولك معلومات ومعلومات بسيطه جدااا دا غير ان قولت ليكي انتي بس اللي تقدري تعرفي مكانها مينفعش حد تاني
تنهدت روفان بحزن على حالها ثم قالت بلهفة :ماشي بسرعه دخلها
اؤما لها دلير ثم قال بصوت مرتفع :إلينار تعالي
نظرت له روفان بستغراب :هي كد هتسمعك مانت بتقول انها بره مش هنا
ابتسم دلير وقال بهدوء :يابنتي انا اقدر اسمعها حتي لو هي مكنتش معايا في نفس المملكه
نظرت له روفان بصدمه وقالت بعدم تصديق :بتهزار صح
قهقهة دليرعلى حديثها وقال :يابنتي هفضل اقولها ليكي انا مش انسان في طبيعي يكون ليا مميزات ودي من المميزات اللي عندي فهمتي
اؤمات بنعم روفان وقالت بهدوء :اه فا
قطع كلمات روفان صوت إلينار وهي تقف أمامهم وهي تنظر لهم بغضب وتقول :اخيرا كل دا وانا مستنيك تقولي تعالي
ابتسم دلير بتوتر :اسف ياحبيبتي متزعليش تعالي يلا اقاعدي جنب روفان
نظرت له إلينار بضيق ثم نظرت لروفان وقالت بهدوء:ازيك انا إلينار قوليلي اقدر اساعدك ازاي
نظرت روفان لدلير بستغراب ثم نظرت لها وقالت بتفكير : دلير قال إنك تعرفي معلومات عن غرفه رقم ٧
اؤمات لها إلينار بنعم وقالت بجديه :اه اعرف معلومات بس انتي عايزه توصلي لغرفه دي ليه
تنهدت روفان بحزن وقالت:عشان اعرف انا مين وافهم كل حاجه بتحصل حواليا
نظرت لها إلينار بصدمه وقالت بهمس يكاد يكون مسموع:مستحيل تكون هي بس ازاي
نظرت لها روفان بستغراب: انتي بتقولي حاجه
نظرت لها إلينار بتوتر :لا لا ولا حاجه المهم انا هساعدك في حاجه واحده بس والحاجه دي هي اللي هتوصلك لحاجه اللي بعدها وهتفضلي كد لحد ما توصلي لغرفه رقم ٧
اؤمات لها روفان بتفهم وقالت بلهفه :قوليلي اي هي الحاجه دي
نظرت إلينار لها بهدوء ثم قالت بجديه : بس عايزه اقولك أن الحاجه دي سهل أن انا اقولها لكن صعب انك تلقيها لأنها هتكون جنبك في كل مكان لكن انتي مش هتعرفي انهي واحده فيهم من اول مره لا انتي هتفضلي تدوري لحد ما توصلي
نظرت لها روفان بضيق وقالت :طيب موافقه قوليلي بقي اي الحاجه دي بقي
نظرت إلينار لها بهدوء وقالت:المراية
نظرت لها روفان بستغراب وقالت بعدم فهم :المراية ازي مش فاهمه اي اللي دخل المراية في في موضوع غرفه رقم ٧
ابتسمت إلينار بخبث وقالت بغموض :دا هتعرفي لما توصلي لمراية هتقدري تفهمي كل حاجه وقتها
نظرت لها روفان بغضب وقالت :وانا هعرف ازاي انهي مراية اللي انتي عايزها دا كل اوضه فيها بدل المراية ٤ طب على الاقل قوليلي عليها حاجه مميزه ولا لا
تنهدت إلينار بضيق وقالت بجديه:انتى بتتعصبي عليا ليه انا قولتلك أن هيكون صعب تعرفي دي انهي مراية فيهم انا قولت ليكي المعلومه اللي عندي غير كد انا مقدرش اساعدك
نظر دلير لروفان وقال بهدوء :إلينار معاهه حق علي فكره إلينار اقوي بنت في المملكة هنا وهي نص سا*حره ونص ج*ن بمعني أنها عندها قدرات كتير جدا وحقيقي ولو كان في حاجه تقدر تساعدك بيها اكتر من كد كانت هتقولك
نظرت إلينار لدلير وقالت بهدوء:يلا يا دلير نمشي عشان روفان تقدر تفكر وتعرف هتعمل اي وهتدور ازاي
غادر دلير و إلينار المنزل وجلست روفان علي الارض وهي تنظر أمامها وهي تفكر ماذا سوف يحدث ولماذا حدثت كل تلك الأشياء و ان في غمضه عين أصبحت حياتها رواية غريبه مش مفهوم فيها فين البداية أو النهاية ظلت روفان تفكر حتي نهضت وقالت
وقالت وهي تحدث نفسها :انا هفضل كد افكر كتير انا لازم اتحرك اشوف انهي مراية هتعرفني الطريق
………………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الملك ثروان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى