روايات

رواية بنت الملك ثروان الفصل الرابع 4 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الفصل الرابع 4 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الجزء الرابع

رواية بنت الملك ثروان البارت الرابع

رواية بنت الملك ثروان الحلقة الرابعة

يجلس الملك نبراسئيل وينظر لكل من إلينار ودلير بغموض
ابتسم دلير بتوتر وقال : هو ممكن افهم انت عايزني انا و إلينار في أي بظبط
نظر له نبراسئيل بهدوء وقال بتحذير : بص بهدوء كد انت اخدت إلينار وروحت لروفان ليه ومش عايز كذب انت عارف لو حسيت انك كذاب هعمل اي
ابتلع دلير ريقه بصعوبه وقال بتوتر :ردي يا إلينار عليه يلا متخافيش دا زي اخوكي الكبير
نظرت له إلينار بصدمه وقالت بهمس لدلير :الاه هو سالك انت انا مالي اتفضل رد علي اخوك الكبير
نظر لهم نبراسئيل بغضب :في أي انتم الاتنين حد يتنيل ويرد عليا كنت بتعملوا اي عند روفان
نطق دلير بسرعه:إلينار كانت بتساعدها توصل لعلامه توصلها لغرفه رقم ٧
ابتسم نبراسئيل بغموض :وعرفتي منين العلامه اللي توصلها لغرفه يا إلينار
نظرت له إلينار بخوف وقالت:بصراحه مش عارفه هي كانت صدفه لان انا كنت بدور بين الكتاب السح*ر الاسو*د زي مانت عارف اني بحب اقرأ في كتاب السح*ر ولقيت المعلومه دي وكم معلومه تانيه بس مكنش ينفع حد يعرف المعلومات دي هي معلومه واحده اللي اقدر اقولها وهتساعد روفان توصل لغرفه
اؤما لها نبراسئيل بتفهم وقال بهدوء:ماشي يلا اطلعوا بره انتم الاتنين
قهقه دلير بتوتر ثم نظر لي إلينار وقال :عيوني يلا نجري قبل ما يغير رأيه
غادر دلير و إلينار نظر نبراسئيل لظهر دلير وابتسم بغموض ثم اغمض عينه وقال بهمس :كويس اني قدرت اساعدك في حاجه ياروفان قريب اوووي هظهر ليكي واكون جنبك
نظر له الملك رئبال بصدمه وقال :يعني انت اللي ساعدتها توصل لي المعلومه دي
نظر له نبراسئيل بستغراب:حضرتك جيت امتي
جلس الملك رئبال بجانبه وقال بهدوء :انا جيت من بعد ما دلير خرج بس انت كنت سرحان عشان كد مختش بالك مني بس قولي ساعدت روفان توصل ازي لي العلامه دي واصلا إلينار اللي ساعدتها و اي العلامه دي
نظر نبراسئيل لارض ثم نظر لملك وقال بهدوء :انا استخدامة قدره الضوء ودا خلني اقدر اعرف في انهي كتاب موجود معلومات عن الغرفه رقم ٧ والكتاب دا كان كتاب سح*ر اسو*د وانت عارف ان انا مينفعش اساعد روفان بس إلينار تقدر تساعدهه لو قالت ليها علي المعلومه دي غير ان إلينار ديما بتكون في المكتبه فا دا ساعدني اني اخليها تاخد بالها من الكتاب وتعرف المعلومه دي والعلامه هي المراية
اؤما له الملك رئبال بتفهم وقال بفضول:طب وازاي إلينار راحت ليها وهي اصلا متعرفش روفان غير من الصور اللي معاك
ابتسم نبراسئيل وقال بهدوء :دي بسيطه انت عارف ان دلير بيقول كل حاجه لي إلينار وهو كان مديق أنه مش عارف يساعد روفان عشان كد قال لي إلينار كل حاجه و إلينار حبت تساعد روفان بس كد
نظر له الملك رئبال وقال بعدم تصديق :انت مصي*به انا كنت عارف انك ومش هتهدي غير لما تساعد روفان توصل لعلامه
اؤما له نبراسئيل بنعم وقال بحب :طبيعي اساعدها وهفضل احاول اساعدها وانا هظهر ليها قريب اووي
الملك رئبال:ماشي انا همشي دلوقتي
تنهد نبراسئيل بحب وقال :وانا هروح لروفان
تنهد الملك رئبال من عناد نبراسئيل وقال :روح يا نبراسئيل بس حاول انها متشوفكش هي مينفعش تشوفك دلوقتي
نبراسئيل:متقلقش سلام
………………………..
تتحرك روفان في الغرفه بتوتر وهي تنظر لكل مراية موجوده بعدما جمعت كل مرايات المنزل أمامها وظلت تفكر
وضعت روفان يديها على راسها وقالت بهمس:طب انهي واحده فيكم هعرف ازاي
يقف نبراسئيل في ركن في الغرفه وهو ينظر إليها ويقهقهة علي تصرفاتها حاول يساعدها لكن خائف أن تعلم بوجود شخص معاها فى الغرفه
نظرت روفان لمرايات بتفكير:طب دلوقتي اعمل فيكم اي انا نفسي افهم ازاي حياتي اتحولت لكل دا انا كا روفان كنت عايزه اتجوز واقاعد اكل طول اليوم مش مغامره ومرايات وجان انا كان مالي ومال كل دا بس
نبراسئيل بهمس :دي هتتجنن قريب لو فضلت في العالم دا
ظلت روفان تفكر ثم قالت بصوت مرتفع :صح انا شوفت قبل كد في الروايات اللي بتكون خيال أن الد*م ممكن يعرفها علي الحاجه دي يلا نجرب
نظر لها نبراسئيل بصدمه وقال بهمس:يخربيتك د*م اي انتي لو عملتي كد في كل المرايات هيخلص دمك وبرده مش هتعرفي انهي منهم المراية الصح
جلست روفان جنب المرايات تنهدت بحزن علي كل شئ يحدث لها
نظرت روفان لهم مره اخرى كانت تتحدث مع نفسها وتقول بحزن :بس دم اي يارب اعمل اي دلوقتي انا تعبت وربنا تعبت انا مالي بجد بكل دا يارب مش كفايه اني حتي امي مش جنبي ماتت وسبتني وسط كل دا ولا اللي بيقول أنه ابويا ابويا ازاي حد يفهمني انا هتجنن بجد طب لو هو ابوياا ازاي وكل ما اسال يقولولي الاجابه في غرفه زفت ٧ كفايه بجد كل دا انا مش قادره استحمل مش كفايه اني ديما لوحدي مكنش ليا غير امي ودلوقتي مليش غير ربنا ساعدني يارب اخرج من كل دا
ظلت روفان تفكر في تلك الأشياء وهي تبكي اغمضت عيونها بحزن وتعب ثم تنهدت بضيق فتحت عينيها نظرت حوالها بصدمه وقالت :اي دا في اي ياماما يابابا حد يلحقني
كانت الغرفة كلها مليئة با دخان باللون الاحمر والمرايات كلها اتكسرت لكن يوجد مراية واحده فقط لم تنكسر و بعد مرور ١٠ دقائق بدأ الداخان يقل من الغرفه نظرت روفان لشكل المرايات وهي مكسوره وقالت بخوف :ازاي انا مش فاهمه حاجه اي اللي حصل
دخل الملك ثروان الغرفه وهو يقول بقلق :في أي ياروفان صوتك كان عالي جدا
نظرت له روفان وقالت بصدمه:المرايات كلها اتكسرت المراية دي الوحيده اللي فضلت كد
نظر الملك ثروان حواله بهدوء ثم نظر لها مره اخرى وقال :طب اهدي كد وفاهميني اي اللي حصل بظبط
اؤمات له روفان وقالت بخوف :حاضر انا جمعت كل المرايات اللي موجوده في البيت عشان واحده فيهم هتكون اول علامه توصلني لغرفه المهم وقاعدت علي السرير وانا مش عارفه اعمل اي عشان اعرف انهي فيهم اللي تساعدني بعدهه غمضت عيني وفضلت اعيط
تنهد الملك ثروان براحه وقال :كده يبقي الحل بسيطه اووي انتي كانت دموعك هي الحل اول ما دموعك لمسة مرايه فيهم انكسرت المرايات و عشان كد كان صعب تعرفي انهي منهم لان مستحيل يجي في دماغك أن الحل هو دموعك
نظرت له روفان بصدمه ثم نظرت لمرايات مره اخرى وتقول بعدم تصديق :يعني كد المراية الوحيده اللي موجوده هي دي اللي هتساعدني
اؤما الملك ثروان بنعم وقال:اه شوفتي بقي الدنيا سهله المهم يلا شوفي هتعملي اي بالمراية انا هروح أكمل شغل
نظرت له روفان بستغرب وقالت بتساؤل :هو انت بتشتغل زي البشر
ابتسم الملك ثروان بسخريه:لا بلعب اكيد يعني بشتغل اومال انا ملك علي المملكه دي ازاي
اؤمات له روفان بتفهم وقالت بجديه :خلاص امشي انا هقاعد اشوف هعمل اي بالمراية دي
تنهد نبراسئيل براحه وقال بهمس: اخيرا عرفتي الحل و قريب اووي انا هظهر ليكي انا لازم امشي
غادر نبراسئيل وترك روفان تنظر لمراية بتركيز شديد
ابتسمت روفان لمراية وقالت بهمس :هعمل فيكي اي بقي
المراية : اهلا بيكي في خريطه العالم الاخر
تركت روفان المراية بصدمه نظرت لها برعب وقالت :يالهوي هو في أي بقي انا ياما بقيت مجنونه ياما مجنونه مفيش حل تاني وربنا
المراية :انا لا أستطيع ان اتحدث كثير انا فقط اريد أن اخبرك بشئ عندما تحتاجين لخريطه العالم الاخر حتي تساعدك علي الوصل إلي الغرفة انظري الي المراية جيد سوف اتحول الي الخريطة
نظرت لها روفان بصدمه تحاول ان تستوعب انها تتحدث مع مراية وقالت بخوف : يعني انتي مش هتعرفي تتكلمي تاني
المراية:نعم
تنهدت روفان براحه جاست على الفراش بتعب وقال :الحمدلله واخيرا قدرت اوصل لحاجه تساعدني هعمل اي تاني صح لازم اشوف الخريطة
جذبت روفان المراية وهي تنظر لها بتركيز شديد ثم بدأت المراية تتحول إلي خريطة
روفان :انا عايزه افهم العالم دا هيوصلني لي اي و الخريطة دي هتساعدني ازي هو انا عارفه حاجه في العالم دا
#نبراسئيل هيظهر امتي لروفان
#المرايه هتساعد روفان ازاي وهي اصلا متعرفش حاجه في العالم دا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الملك ثروان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى