روايات

رواية سحر الحب الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية سحر الحب الفصل الثالث 3 بقلم صفاء حسني

رواية سحر الحب البارت الثالث

رواية سحر الحب الجزء الثالث

سحر الحب
سحر الحب

رواية سحر الحب الحلقة الثالثة

صرخت بأعلى صوت انتى مين وعايزة منى ايه ليه دايما بقيت تظهر اقدمى
ضحكت الا موجودة في المرايا وقالت
انا قرينتك اسمي زي اسمك لكن شكلي احلى من شكلك وانتى اللى طلبت منى اجى ليك
وعندنا فى عالم الجن لم اكون مسؤولة عن حد لازم اكون تحت طوعه
رفضت سمر
لا انا مطلبتش منك تيجي
ضحكت الا فى المرايا
كدابة عشان طول عمرك كنت ب تقف قدام المرايه وانتي عريانه وتسالنى امتى اكون زي النجوم
ايام كتيره سمعتك وانتى بتعيط وشفوت دموعك كان صعب اسيبك لكن انتظرت انك تيجى لحد عندى ولو نجحت أن اخليك سعيدة يكون المقابل يتم شفاء
كبير عظماء الجن
كنت مستغربة كلامها وانتى مالك بسعادة وانا مالي بكبير الجن اعوذ بالله منك ومنه وبدأت أقرأ سورة الصغيرة
(#الكاتبة #صفاء #حسنى)
ضحكت الجنية
انتى معانا من زمان يعني كل الا بتعملي ده مش يجيب معايا نتيجة فاسمع مني وافهم كلامى
رفضت سمر واستمرت بقراءة القرآن
ضحكت الجنية
انتى امتى دخلت الحمام فقلت أعوذ بالله من الخبث والخبائث والا مرة امتى سمعت كلامك ولدتك لم قالت ليك الرسول انهى اللعب
رفضت سمر
الرسول أنهى الصبيان
الصحيحين وغيرهما أن النبي -صلى الله عليه وسلم- قال: إذا كان جنح الليل أو أمسيتم فكفوا صبيانكم؛ فإن الشياطين تنتشر حينئذ، فإذا ذهبت ساعة الليل فخلوهم، وأغلقوا الأبواب، واذكروا اسم الله؛ فإن الشيطان لا يفتح بابًا مغلقًا.
ومعنى جنح الليل -كما قال العلماء-: ظلامه، وقيل: أول ما يظلم. ومعنى: فكفوا صبيانكم: أي: ضموهم ومنعوهم من الخروج والانتشار.
(#الكاتبة #صفاء #حسنى)
دفعتنا الجنية وقعت على الأرض وفقدت الوعى تانى وفجأة لاقيت معها في مكان غريب
ضحكت الجنية فاكرة المكان ده والا لا
هزيت راسي بالنفي وانا احاول اصرخ وأقرأ قرآن لكن حسيت ان صوتى انحشر
أكملت الجنية
انتى وقعت هنا لم كنت طفلة في الحفرة ده وانا وقتها كنت صغيره وقتها جسمي وجسمك اندمجوا مع بعض من وقتها أنا بقيت دائما معاكى عشان
انتى تصلح يكون قلبك الكبير ل كبير عظماء الجان
لكى يعود شباب لازم اخد جسمك
لم تستوعب سمر
مش فاهمه يعني ايه
ردت عليها الجنية
كبير عظماء الجان مريض والطبيب طلب أن تضحي جنيه من الجينات بجسدها لفتاة ثمينة مقابل أن يأخذ منها الطاقة لكى يعيش مرة أخرى وقتها طلبت اقوم بهذه المهمة وعشت في جسدك
وكنت كل ما تكبر يوم يأتي اليوم الذي سوف نستبدل جسدك بجسدي لكي أتزوج منه وإعطائه الطاقة الأزمة
كنت تائهة مش فاهمه هى بتقول ايه هو انا بحلم والا علم وقولت ليها
انا مش فاهمه حاجه
(#الكاتبة #صفاء #حسنى)
وضحت الجنية اكتر
انتى الوحيدة الا شايفة نفسك دلوقتي جسمك ثمين لكن كل الا حوليك شايفنى انا انا اخدك جسمك الثمين الردى مع القلب الطيب ووضعت ليك الجسد الجميل والعود الرائع مع الغرور والكبرياء سوف تكون مشهورة ومعاكى مال كثير وهتشتغل في الاعلانات والدعاية لكن يوم ما قلبك يقع في الحب ويتخلص من الأنانية والغرور سوف يعود جسدك ليكى
وفجأة لاقيت امى بتصحينى
انتى نمت تانى والا ايه يا بنتى قومى كده
فتحت عيوني وانا مش عارفة ولا فاهمة حاجة
ابتسمت أمي
انا جبت ليك هدوم خروج جميلة تليقي على جسدك الرشيق بنتى أصبحت جميلة ورشيقة
ومن اليوم ده كنت بشوف نفسي في عيونهم الكل شايفنى رشيقة جميلة لكن قلبي وعقلي كان رافض ده وفعلا لابست بنطلون جينز وقميص جينز الا ماما جبتهم وذوقت نفسي وفرد شعري الاسود الناعم
وخرجت من بيتنا كل النااس كانت نظرتهم عليا وطول الطريق كدة حتى فى الباص اول مره احس بالثقة في نفسي وإن لفت نظر الكل بعد ساعات من الطريق كنت وصلت الجامعة وبيت الطالبة
(#الكاتبة #صفاء #حسنى)
لم دخلت استغرب انا مين الأمن ومصدقش الا لما طلعت الكارنيه بتاع الجامعه والاشتراك
وقتها فاستغرب وسألني
انتى عملت ايه في نفسك يا بنتى ازاى اتغير، جسمك
كدة وقتها رديت عليه
عملت عملية تدبيس ومع الايام وزنى نزل
طبعا هو صدقيني بسرعه ونسي ان فقيرة وجاي من بلد فقيرة ازى اعمل عمليه بكل الفلوس دي لكن محدش يصدق ان جسمي جسم جنيه مش جسمى انا
طلعت شنطة هدومة ونفس الاستغراب، على كل البنات ماعد هند الا كنت بحس انها عارفه او فهم حاجه وبقيت تخاف تقرب منى او تتعامل معايا
فى الاول مركزتش سبت الشنطة ورحت على
الجامعه وكل الشباب والبنات اتلموا عليا وبقيت سيرة على كل لسان المعجزة الا حصلت ان سكر تنزل بالطريقة ده
وفى الا كان اول مره يشوفنى لكن حسيت وقتها ان لازم افضل على طول كده بالجسم ده مش مهم الحب المهم افضل فى نظر الكل حلوة
مرت الأيام وفى يوم لقيت
قرب ممدوح منى وهو نظرته كلها اعجاب وكانه اقصد يفتح باب الحديث معايا
(#الكاتبة #صفاء #حسنى)
ازيك ياقمر اخبارك ايه
ابتسمت سمر
اهلا يا ممدوح اخبارك ايه
رد عليا ممدوح
الحمدلله هي هندى طلبت نقل من الجامعه ليه ايه السبب
انا انصدمت لما عرفت بنقلها
انت بتقول ايه امتى حصل ده
شرح لى ممدوح وهو مستغرب
غريبة انا عارفة انكم اصحاب ودايما انتى بير اسرارها ازاى مش تعرف
بلعت ريقي وانا مستغربة فعلا
وخد بالي بعدها عنى وانها مبقتش تتكلم معايا لكن تتنقل ممكن العمل إلا كانت عايزة تعمله منفعتش فسألته
انت بتحب هندى والا لا
بلع ريقه ممدوح
ليه السؤال ده دلوقتي
انا هجمته الصراحة وقلت
سؤال غريب انت أعم ومش بتشوف اقد ايه هندى بتحبك وانت كنت متجاوب معها ايه الا حصل والا البنات عندكم مجرد لعبة أو عربية تتغير بغيره
أحرج ممدوح وقال
انا مش بلعب بمشاعر البنات وانا فعلا أتقدم لخطبة هندى لكن استغربت انها عاوزة تتنقل فقلت ممكن تكون عارفه
كانت صدمة تانى لي وسألته
امتى خطبتها وليه محدش يعرف وليه دائما كنت ب تقف مع شهد البنت الجديد
(#الكاتبة #صفاء #حسنى)
استغرب ممدوح وسألها
شهد بتكون بنت عمى الدكتور محمود فطبيعي اقف معها انتى بتجيب معلوماتك من مين وبدأ يتذكر
عشان كدة محضرتش الخطوبة ولم سالت عليكى ضحكوا ومحدش علق افتكرت أنهم احرجوا تيجي
بدأت تفهم سمر
عشان وزنى وكدة يعني انتم عملتوا حفلت الخطوبه قبل ما اعمل العملية صح
هز راسه ممدوح صح لكن من بعد ما انتي تعبتي وهندى متغير جدا مبقتش زى الاول ولم انتى رجعتى قررت انها تنقل وعشان كدة جيت سألتك ايه الا حصل
كتمت وجعي جوى عشان افهم السر وراء خوف هندى
وسألته
هى فين دلوقتى
رد ممدوح فى المجمع بتلم حاجاتها
شكرته و جريت جري اشوفها وافهم منها وفعلا لقيتها قبل ما تخرج دخلت وقفلت الباب
وسألتها
مالك يا هندى ليه بعد عنى انا مش صحبتك
اتكلمت هندى ب ارتباك
انتى بقيت منهم انا شوفت كل حاجه سامحنى يا صحبتى مكنتش اعرف ان الساحرة ضحكت عليا وخليتنى اجيبك معايا عشان غرضهم هما سامحني
مكنتش اعرف انك هتكون قربنا ليهم
انا انصدمت لما سمعت كلماته
قربنا ازى يا بنتى انا بخير وبقيت حلو وجميلة زى ما انتى شايفه
تنهدت هندى
انا وانتى الا عارفين الحقيقه ولو مش بعد عنك يقتلونى هما اخدو جسمك قربنا عندهم واخدوا روحك فى جسم جنيه وفجاة لاقيت نفسى زى ما انا بجسمى وقلبي الطيب وظهرت الجنية
(#الكاتبة #صفاء #حسنى)
وقالت
برافو عليكى وانتى عارفه كده لازم تموتي
انا صرخت في الجنية
اوعى تقرب منها مفهوم سيب هندى حياتها
ابتسمت الجنيه
اسيبها لو اتفقت تكون معانا وفى طريقنا مفهوم لو فى يوم خلفت كلامنى جسمك ده يظهر اقدم النااس
صرخت في هندى وقولت ليها
امشي يا هندى امشي وانا مسامحك
جريت هندى وهى خايفة ومرعوبة شفوت الخوف في عيونها ووقفت اقدم الجنية
انا موافقه لكن على شرط يكون معايا فلوس كتيرة اوى واكون مشهورة ويوم ما اقع فى الحب وجسمى يرجع ليا اقدر اعمل عملية بحق وحقيقة
ابتسمت الجنيه
اتفقنا انتى من دلوقتى تنفذي كل طلبتنا وجسمك الملينا وقلبك الابيض يكون معانا وتزرع عندك قلب حقود مغرور مع الجسم الرشيق
هزيت راسي وقلت مفهوم بس هندى محدش يقرب منها
ضحكت الجنية
بتدفع على الا سلمتك قربنا عشان ممدوح يتقدم لها ويتزوجها يمكن علشان لسه قلبك الابيض موجود لكن مع الشهرة والغرور انتى بنفسك هتنتقم منها
فجأة لقيت نفسي اغمى عليا مكانى وكأن اللى حصل مجرد حلم.
فتحت عيوني لقيت اسيل جانبي بتفوقنا وبتقولي فوقى يا سمر ايه الا حصلك يا بنتى
انعدلت وشوفت جسمى لاقيت نفسي رجعت رشيقة، زى ما كنت بلعت ريقي وسالتها
هى هندى فين بخير
هزت راسها اسيل بحزن هندى عملت حادثة وهى بتجرى ومستعجلة
انا شهقت انتي بتقولي ايه انا لازم اروح اشوفها
ردت اسيل
بس انتي تعبانة يا بنتى هتروح فين انتى ليه اخد كرسي صعب كدة ل تخسيس بقيت ضعيفة وعلى طول بيغمى عليك
سبتها تتكلم وقومت غيرت هدومى وسرحت شعري، وانا شايفة الجنية فى المرايا اقدمى وبتقولي
متخافيش هى بخير لكن عشان عدى يتنفذ ليكى كان لازم تاخد رقصه ودنى عشان متفتحش بوقها
وقتها سبت المرايا وانا عاوزه اكسرها ونزلت جري لحقتنى اسيل
استنى يا سمر تعالي اوصلك
وفعلا ركبت مع اسيل وانا خايفة اشوف اي مرايا، كرهت نفسي وكرهت اليوم الا تمنيت فيه اكون كدة
ولعنت هندى إلا عملت فيا كدة شفوت الجنيه فى مرايات العربية وهي تضحك ولسه
غمضت عينى عشان مش اشوفها
ووصلت لحد المستشفى
واول ما وصلت طلعت اسال علي هندى وانا مرعوبة عليها تارة وتارة اخرى نفسي اخنقها على ألا عملت في وانا طالعه فجاءة انصدمت فيها
سألتها المذيع في مين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية سحر الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى