روايات

رواية العالم الموازي الفصل الأول 1 بقلم سحر حسين

رواية العالم الموازي الفصل الأول 1 بقلم سحر حسين

رواية العالم الموازي الجزء الأول

رواية العالم الموازي البارت الأول

رواية العالم الموازي الحلقة الأولى

الحلقه الاولى :
انا فراس حمداني عندي ٢٧ سنه حصل معايا موقف غريب جدا جدا انا الكل بيقول عليا اني نحس من اول ما تولد عشان امي توفت وهي بتولدني وبابا كان بيحب امي جدا جدا و اول ما تولد كان بابا بيقولي لحد ما كبرت اني انا السبب في موتها ولو انها تخلت عني كان زمانها هي اللي عايشه .
الدكتور قال لماما أن الحمل ده صعب عليكي وفي خطوره كبيره عليكي وساعتها ماما قالت لا انا ه ولده حتي لو ه يقصر عليا .
وللاسف هي ا توفت وهي بتولدني ومن ساعتها وانا مكروه في العيله هنا وبابا عايز يخلص مني باي شكل من الأشكال وللاسف انا وحيد معنديش اخوات يعني المفروض اني اكون عزيز علي بابا انا اخر حاجه من ماما بس للاسف كان ب يسبني للجيران هما اللي يربوني .
المنطقه كلها اخواتي والكل بيعطف عليا و بيعملوني علي اني يتيم ام واب .
في يوم كنت مخنوق وعلي أخري ومش طايق نفسي فقولت انزل اتمشي شويه وحنا قريبين شويه من الغابه ومن كتر ما انا كنت مخنوق مشيت ونسيت نفسي في المشي لحد ما دخلت وسط الغابه وروحت عند شجرة وقعدت ومن كتر ما انا حزين وشوفت حاجه كده من بعيد حاسس اني شوفت كلب أو ذئب معرفتش احدد للاسف بس حسيت أن هو بيقرب عليا شويه شويه واول ما ركزت شويه لقتها بنت شكلها جميله جدا جدا وكانت لبسه فستان جميل اوووي بس كانت بتبص عليا بطريقه غريبه وهي فضلت ساكته وانا كنت عمال اتكلم معاها وهي مش بترد .
فراس : انتي مين …… واي اللي جايبك هنا انتي هنا لوحدك ….. وبعدين كان فيه غالبا حيوان هناك .
البنت : لا مفيش حاجه هناك انا لسه جايه من هناك .
فراس : الله صوتك حلو اوي انتي اسمك ايه .
البنت : انا اسمي ريتا .
فراس : بستغراب ريتا .
ريتا : اه حلو .
فراس : اه حلو .
ريتا : وانت اسمك ايه .
فراس : اسمي فراس .
ريتا : فراس اسمك حلو اوي .
فراس : شكرا .
ريتا : العفو .
فراس : انتي عندك كام سنه .
ريتا : انا كبيره وانت .
فراس : هههههههههه كبيره اه باين عليكي انا يا ستي ٢٧ سنه .
ريتا : اده بس انت صغير .
فراس : هههههههههه الله يسامحك يا ستي انتي هنا مع مين .
ريتا : مع اهلي وعائلتي .
فراس : انتو عايشين هنا معقوله .
ريتا : اه يعني قريبه من هنا .
فراس : ماشي .
ريتا : وانت قاعد هنا .
فراس : لا انا من بعيد شويه .
ريتا : طيب اي رايك تيجي معايا عندنا .
فراس : عندكو فين .
ريتا : في القصر بتاعنا .
فراس : قصر انتو قاعدين في قصر .
ريتا : اه أمال انت قاعد فين .
فراس : انا قاعد في بيت عادي .
ريتا : طيب ما تيجي معايا واعرفك علي اهلي .
فراس : لا معلش خليها في يوم تاني بقي .
ريتا : ماشي هستناك .
فراس : ماشي يا ريتا انا لزم امشي دلوقتي وان شاء الله هشوفك تاني .
ريتا : ماشي انت بس تعالي هنا وفكر فيا وانا هظهر علي طول .
فراس : هههههههههه كده على طول اول ما افكر فيكي هتظهري .
ريتا : اه تعالي هنا بس وجرب وانت تشوف .
فراس : خلاص ماشي هاجي وجرب بنفسي .
ريتا : طيب انا همشي بقا .
وهي مدات ايديها عشان تسلم عليه وكانت لزم تلمس ايده عشان تعرف تدخل في تفكيره وهو مد ايده وفعلا سلم عليها وحس بإحساس غريب اوووي جوه وبعد كده لفت وشها ومشيت شويه وبعد كده اختفت .
قاعد يدور عليها وبعد شويه مشي وروح بيته وفضل يفكر فيها ومش عارف يطلعها من دماغوه وفضل يتخيلها في كل مكان حواليه وكان بيسمع صوتها في كل مكان يروحه ومكنش قادر يستحمل الوضع ده بس هو كان حاسس ان هو مبسوط وكان حاسس بإحساس اول مره يحسه .
تاني يوم أول ماصحي قام لبس وجهز نفسه عشان يروح عندها الحو كان حلو والشمس كانت طالعه بس اول ما وصل نفس المكان حصل العكس الشمس غابت والجو غيم هو استغرب بس قال يمكن من تغير الجو ممكن يحصل .
وفعلا اول ما فكر فيها ظهرت فعلا هو كان واقف وهي جت من وراه وحطت ايديها علي عيونه وقالت …….
ريتا : مش قولتلك اول ما تفكر فيا هتلاقيني قدامك .
فراس : انتي غريبه جدا انا مبطلتش تفكير فيكي .
ريتا : مش انا قولتلك مش هتبطل تفكير فيا .
فراس : اه فعلا انا اول مره افكر في حد كده .
ريتا : هو انت ليه في عيونك حزن كده .
فراس : لا عادي .
ريتا : طيب تعالى وانا هخليك تنسي كل حاجه مزعلاك .
فراس : ليه هتعملي اي .
ريتا : اقولك عمرك شوفت الطبيعه من فوق الشجر يعني من فوق .
فراس : هههههههههه لا انا مش قرد عشان اطلع فوق الشجر .
ريتا : طيب تعالى نتعامل علي هيئة قرد ونطلع فوق .
فراس : هههههههههه طيب يلا بينا يا ستي .
ريتا : طيب هات ايدك .
فرس فعلا أداها ايده وهي خدته واتنقلو فوق الشجر لحد ما خدته للعالم بتاعها بس فوق .
فراس : اده انتي عاملتي ده ازاي .
ريتا : ده العالم بتاعي هيعجبك اوووي .
فراس قاعد يبص حواليه في كل ناحيه وشاف مناظر جميله جدا جدا وكانو هما في جنينه وكانو لوحدهم بس كان المنظر جميل جدا .
فراس : اي الجمال ده انا مشوفتش حاجه زاي كده قبل كده .
ريتا : انت لسه مشوفتش حاجه كل يوم هوريك حاجه ماشي .
فراس : تمام ماشي وانا هجيلك كل يوم .
فضلو قاعدين وهما كانو مبسوطين جدا وفراس كان فرحان ومبسوط معاها جدا جدا وقاعده توريله المناظر كلها اللي حواليها .
وهو كان متفاجأ جدا من المناظر .
فراس : عارفه انا ممكن افضل هنا ومرجعش هناك تاني .
ريتا : خلاص خليك هنا وانت هتكون مبسوط جدا معانا اوووي .
فراس : بس للاسف مش هينفع حاليا .
ريتا : خلاص منين ما تعوز ابقا تعالي .
فراس : تمام ماشي .
فضلو قاعدين مع بعض مبسوطين وريتا كانت بتحرك الورد والزهور والفرشات حواليه عشان يكون مبسوط .
وهنا تكون الحلقه الاولى خلصت .
بقلم سحر حسين ❤️

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العالم الموازي) 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!