روايات

رواية إلى متى يا قلب الفصل الخامس 5 بقلم عزة فتحي

رواية إلى متى يا قلب الفصل الخامس 5 بقلم عزة فتحي

رواية إلى متى يا قلب الجزء الخامس

رواية إلى متى يا قلب البارت الخامس

رواية إلى متى يا قلب الحلقة الخامسة

دخلت ساره تجري الي غرفتها تبكي خائفه جدا من عمها لتدخل سهام إلى غرفتها
سهام : في ايه يا ساره مالك يا بنتي بس خايفه كده ليه
ساره : عمي جاي هنا خائفه اوي يخدني
سهام : ولا يقدر يلمس شعره منك مش يخدك ارفعي راسك والضحكه الحلوه وانت راكبه الحصان اشوفها تاني ايه ده يا بنت خياله مولوده بتركبي حصان
ضحكت ساره رغم الدموع التي تملا وجهها
مسحت سهام دموعها حضنتها بحب وقالت
سهام :عمك تحت تنزلي رأسك مرفوعه مش خايفه من حاجه انتي مش لوحدك انتي وراكي أهل وعزوه تحميكي ماشي
لم تعرف سهام ماذا فعلت بكلمتها في ساره كانت كلمات تحتاجها ساره بشده فقد كسر عمها فيها الاحساس بالأمان وشعرت انها وحيده بهذه الدنيا بعد موت جدتها لكن كلمات سهام كانت مثل الغريق الذي وجد قشه فمسك بها
ارتمت ساره في أحضان سهام تبكي وتشهق لتربط عليها سهام حتى هدئت
سهام : يلا يا قمر اغسلي وشك وحصليني تحت
ساره : بجد انا مش ليا عائله بس انا ليا ام كمان
سهام : غيري هدومك والبسي احلى فستان عندك وانزلي مستنياكي تحت
قبلت ساره خدها وابتسمت
إما في الاسكندريه في مكتب أحمد
طرقت جولي الباب ودخلت
نظر إليها أحمد وسرح في شعرها الأصفر وعيناها الخضروان وسمارها
أحمد : ممكن اسال سؤال
جولي : اتفضل
أحمد : انت تقربي لساره
جولي : لا مش من عيلتها
أحمد : بس في حاجه اجنبي في الموضوع
جولي : ايوه جدتي يونانيه بس انا سمراء لوالدي ايه ده يا مستر احمد انت بتعاكسني
أحمد : وانا اقدر انتي حمايه
جولي : الصفقه بتاعتك انا خلصتها واي تأخير في التسليم حيكون بمبلغ بسيط أقل بكثير من الاول
أحمد : ازاي عملتي كده
جولي : اللغه أهم حاجه انك تتكلم نفس اللغه في اي صفقه انا عرفت ازاي اوصل لمدير الشركه واتكلم معاه اتنطتت عليا كنسليت كل حاجه وقلت كلها عشوه بره مش مشكله
نظر لها أحمد بزهول لقوه شخصيتها وقدرتها على اتخاذ القرارات
أحمد : وبعدين
جولي : كلمني اتحايل عليا لغايه موافقت على اني اعمل شرط جزائي مائه الف جنيه ولو عجبه
أحمد : من شرط جزائي خمسه مليون
جولي : عيب عليك اي خدمه
أحمد : بجد انا مش عارف اشكرك ازاي ممكن تقبلي مني المبلغ البسيط ده
اخرج أحمد دفتر شيكاته وكتب شيك بمائة الف جنيه
أحمد : ده أقل حاجه ممكن اكافئك بيها
نظرت إليه جولي باحتقار والي الشيك ثم قطعته ورمته على المكتب بعد أن نظرت إليه بتكبر وخرجت من المكتب
اتصل أحمد بجاسر وهو حزين جدا في النهايه زعلت منه جولي مره اخرى
أحمد : شوف لك حل مع جولي دي
جاسر : حصل ايه تاني انا لسه ماشي النهارده لحقتم تتخانق معها ايه خسرت الصفقه
أحمد : بالعكس دي عملت صفقه ناجحه جدا لاانا ولا انت ولا حتى ساندى عندها نصف ذكائها دي دهيه
جاسر : طيب زعلان ليه
أحمد : انا كنت فرحان جدا بعملها وحبيت اديها مكافئه كتبت ليها شيك بمائه الف جنيه تقطعه وترميه على المكتب ده ادب
جاسر : لا انت اللي حمار حد يعمل كده هي مستنيه فلوسك صحيح غبي
أحمد : انت اتجنت قاعد تشتم
جاسر : اتفضل شوف بقى حتصالحها ازاي انا معنديش استعداد اخسرها
وأغلق السكه
نزلت ساره ترتدي فستان ازرق بدون اكمام وفردت شعرها
نظرت إليها سهام بابتسامه سعيده
سهام : تعالى يا عروستنا سلمي على عمك
ساره : اهلا وسهلا يا عمي اهلا يا تنط ساميه
سعيد : اه اخبارك يا بت اخويا عامله ايه مش تسألي علينا
ساره : معلش مشاغل يا عمي
ساميه : ايه يا ساره مش تعدي على بيت عمك تسلمي على أهله ولا نسييتينا خلاص
سهام : هي لسه واصله النهارده
ساميه : اه ويا ريت يا ساره متركبيش خيل في القريه تاني يقولوا علينا الناس ايه انت مش في اسكندريه
نظرت إلى حماتها
دخل جاسر ووالده محمود كبير العائله في هذه اللحظه
محمود : ساره تركب خيل مع جوزها زي مهي عايزه ولي مش عاجبه يخبط دماغه في الحيط
قامت ساره تقبل يده فهي لم تراه اليوم لأول مره منذ فتره طويله
محمود : أدب وأخلاق وجمال اخوك عرف يربي يا سعيد
لم يرد سعيد وبعد قليل استئذن ومشي وزوجته غاضبه جدا كانت تريد أن تسبب لها المشاكل لتطلق من جاسر
محمود : تعالى يا ساره اقعدي جمبي هنا
ساره : حاضر يا عمو
محمود؛ انا سمعت انك خايفه تيجي بلدنا مين يقدر يبص لك وانا اقتله انت في حمايتي يا بنتي
دمعت عيناها وهي تقول
ساره : شكرا يا عمو
جاسر : يله يا ساره ننام لحسن حنسافر بكره الصبح
ساره : ممكن نقعد بكره كمان وحشتني ماما سهام
جاسر : ماشي بكره بس
صعدت ساره إلى جناح به غرفتين لها ولجاسر كان مخصص ليتزوج به ونامت لأول مره ليست خائفه من شئ
ذهب أحمد إلى إحدى محلات الزهور واشتري باقه ورد كبيره ووضعها على مكتب جولي مع اعتذار بسيط لها
دخلت جولي إلى مكتبها لتجد الورد ورساله اعتذار اسف جدا
ابتسمت جولي وشمت الورد بفرح ثم وضعته في زهريه
بعد ساعه دخل أحمد إلى مكتب جولي
أحمد : جولي صباح الخير
جولي : صباح النور مستر احمد
أحمد : جولي عندي عشاء عمل النهارده ومحتاج تيجي معايا علشان تترجمي للضيوف
جولي : وفد ايه
أحمد : الماني حعدي عليكي الساعه ٨
جولي :تمام شكرا على الورد
أحمد : العفو أهم حاجه متزعليش مني
جولي : لا خلاص متعملهاش تاني
كان محمد جالس في مكتبه بعد يوم صعب من العمل في المستشفي رن هاتفه
محمد : الو
منه : اذيك يا محمد
محمد : منه وحشتيني فينك مسمعتش صوتك من اكتر من شهر
منه : انا اوصل مطار برج العرب الساعه ٨ مساء
محمد : اخيرا يا منه اخيرا
شعرت منه بالالم من فرحته برجوعها وهي ناويه تبيعه
وصل محمد إلى المطار وجد منه أمامه فابتسم واحتضنها وأخذ ححقائبها ومشى
منه : بعد اذنك ممكن نتكلم في مكان في السكه
محمد : مش صبره نوصل بتنا
منه : ارجوك
محمد : حاضر حاضر
وقف بسيارته أمام إحدى الكافيهات
محمد : ليه مقولتليش انك جايه كنت ضبط البيت ده انت عروسه لو تعرفي اد ايه وحشتيني واد اه بح…..
منه : محمد ارجوك اسمعني
محمد : قولي
منه : محمد انا تعبت اوي في شغلي وفي اني اوصل للمستوى ده انا مش قادره اسيب شغلي ولا دراستي
محمد : قاصدك ايه
منه : تعالى معايا عيش في ألمانيا ارجوك نكمل حياتنا هناك
محمد : انتي عارفه كويس اوي رأي في الموضوع ده انا بحبك اوي واستنيتك سنين ولكن اعيش بره اسكندريه لا كنت عشت مع اهلي في أثينا مقدرتش انا زي السمك يموت لو طلع بره
منه : يبقى انت اختارت يا محمد مش انا انا مقدرش اسيب حياتي وشغلي اللي تعبت و نجحت فيه
محمد : قصدك ايه
منه : كل واحد يروح لحاله
نظر إليها محمد بغضب شديد وارتفع صوته وهو ويقول
محمد : بعد خمس سنين جايه تقولي كل حاجه انتهت طيب ليه استنيتك السنين دي تصدقي انا غلطان
منه : كل شئ نصيب وانا كل السنين دي بقنع نفسي ارجع مش قادره
محمد : عارفه ليه لأنك مش قادره تحبيني
منه : انا لو مش بحبك كنت وافقت اتجوزك ليه
محمد : علشان تسافري بره علشان تستغلي حبي وتكملي تعليم بره
لم ترد عليه منه مشي أمامها وركبت بجواره السياره
منه : ممكن توصلني لخالي جاسر
محمد : خالك جاسر في البلد تحبي اوصلك البلد لاهلك
منه : لا البلد لا مش عايزه حد من اهلي يعرفوا اني رجعت من ألمانيا أو اننا حنسيب بعض
محمد : ومين قالك اني مش ارجعك لابوكي واطلقك هناك
منه : لاني متأكده انك انسان محترم
محمد : طيب يلاه معايا وركن أمام بيته
منه : انا مقدرش اعيش معاك
محمد : لا تقدري انت ليكي اوضتك وانا اوضتي وحتعيشي معايا الشهر ده اخر يوم قبل متمشي ورقه طلاقك حتكون في جيبك ومحدش يعرف أي حاجه عن اتفقنا كأننا رجعنا لبعض وبعد شهر حاقول اننا متفقناش وكل واحد في حاله
منه : طيب ليه
محمد : علشان كل واحد حيقول كلمه ملهاش لازمه عن انتظاري ليكي سنين طويله واخد على قفايه
منه؛ خلاص بس مفيش جواز بينا
محمد : احنا متجوزين
منه : اقصد واحمر وجهها خجلا
محمد : لا انا معنديش استعداد المسك الحب بيحتاج اهتمام علشان يقوى وانت عملت كل حاجه تخليني اخرجك من قلبي النهارده قدرتي تخرجي من حياتي كلها كفايه عليكي اوي كده
إلى متى يا قلب؟ عزه فتحي
اتمنى التفاعل معي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي :اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية إلى متى يا قلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى