Uncategorized

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الثامنة 8 بقلم رقية محمود

 رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الثامنة 8 بقلم رقية محمود 

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الثامنة 8 بقلم رقية محمود 

رواية وتجمعنا الأيام الحلقة الثامنة 8 بقلم رقية محمود 

ندي قررت تكلم عمر وراحوا اتقابلو ف الكافيه اللى جنب الشركه 

عمر/ تشربي اى 

ندي/ عمر انا عايزاك تسمعني

عمر/ اتفضلي 

ندي/ عمر انا فاهمه انك بتحبني انا مقدره والله بس اناا عمري م شوفتك غير اخوياا انا ..

عمر وهو بيقاطعهاا بالكلام/ بتحبيه ؟

ندي / هو مين

عمر/ انتي عارفه كويس 

ندي وهياا بتحط وشهاا ف الارض / اه بحبه ي عمر 

عمر/ تمام

ندي/ بس والله انت فاهم غلط يوم م شوفتناا ف الاوضه انا اتكعبلت ووقعت عليه 

عمر/ مش عايز مبرر دي حياتك وانتي احق بالاختيار 

ندي / يعني هتقنع عمي اننا منتجوز

عمر بوجع / اه هقنعه 

ندي بفرح وعفويه/ بجد ي عمر انا بحبك اوي ومسكت ايده 

عمر بص ع ايدهاا وغصب عنه راح ماسكهاا وباعدهاا عنه 

عمر بكسره/ مبروك مقدما 

ندي/ احم الله يبارك فيك اسفه غصب عني 

عمر/ تمام ، انا همشي بقاا علشان وراياا شغل وهبقي اكلم بابا بالليل ،تحبي اوصلك 

ندي/ لا لا شكرا متعطلش نفسك اناا هاخد تاكسي 

عمر/ تمام ، خلي بالك من نفسك 

ندي/ حاضر ، شكرا ع كل اللى بتعمله معايا 

عمر/ العفو ولف وشه ومشي وافتكر كل ايامهم وافتكر يوم الغيبوبه لما عمل حادثه وفضل يعافر علشان يوصلها افتكر ايام م كانوا جنب بعض افتكر كلامهاا ودبشهاا وجعفر اللى جوهاا وقال/ والله اناا بحبك بس انتي مش عايزاني ولو سعادك مع غيري ف بتمنالك السعاده 

ندي ركبت تاكسي وراحت المستشفي اللى المفروض مالك يعمل فيهاا العمليه ودخلتله 

مالك/ كنت متأكد انك هتفضلي جنبي 

ندي/ انا وعدك اني عمري م اسيبك وانا قد وعدي 

مالك / وانا هفضل جنبك لحد اخر يوم ف عمري 

ندي/ انا كلمت عمر ووافق انه يقنع عمي 

مالك/ تعرفي ان ده احلي خبر سمعته انهارده 

ندي/ بجد طب انت اكلت

مالك/ ندي ليه ، لا ليه بجد بتفصليني م كناا ماشين كويس اى اللى جاب سيره الاكل 

ندي / الحق علياا بطمن عليك ممكن تكون الناس الوحشه اللى هناا مأكلكش انا غلطانه ي سيدي لا حاسب كده ايدي متلمسنيش لا متمسكش فياا

مالك/ انتي عبيطه ي بت انا جيت جنبك 

ندي/ يعني انت كنت مش هتمسك فياا 

مالك/ انا هفضل متمسك بيكي لحد م اموت 

ندي/ ي باشاا هو اى كل شويه موت موت موت ي شيخ اتقي الله انت عايز تموت ولا اي 

مالك/ بت قومي امشي اطلعي بره من هناا يخربيت فصلانك استاذه فصلان 

ندي/ خلاص يسطاا متزقش بس براحه ع نفسك ي شبح ليطقلك عرق والله حاجه تموت وانت صغير خصوصا اللى بيقعوا اليومين دول الصغيرين 

مالك/ اناا راجل محترم ومش هرد عليكي ???? 

ندي / لا ونبي رد 

مالك/ م خلاص بقاا ي بت خلصناا

ندي/ بت كمان كداااااب كداااااب محبتنيش ابعد متلزمنيش ???????? 

مالك/ خلاص ي بت يخربيتك هتلمي عليناا النااس 

ندي/ يعني انت همك النااس اكتر مني????

مالك/ ي دين امي ي بنتي اعملك اى 

ندي / متعملش حاجه مس عايزه حاجه منك اصلا???????? 

مالك/ طب متزعليش طيب ، بحبك طيب اناا جزمه اني زعلتك خلاص 

ندي/ يسطاا مش حوار خلصانه هعديهاالك بس علشان داخل عمليات بس المره الجايه مش هعديهاا هاا 

مالك/ ادعيلي بس اخرج من هنا 

ندي / جنبله تفائل قاعده جنبي???? 

مالك/ ي دكتور ونبي ي تاخدني العملياات ي تاخد البت دي من هناا علشان اناا المراره قد كدهو????

ندي فضلت تضحك ومالك سارح ف ضحكتهاا

مالك/ تعرفي ان ضحكتك عندي بالدنياا 

ندي / ولد عيب بؤحرج ????

مالك / اااه قلبي ي رب هتجبلي شلل ف قلبي 

ندي/ سلامته 

مالك/ ونبي انتي اللى سلامته 

ندي/ يبني ليه مصمم تحرج نفسك وتحرجني مبعرفش اقول اناا كلام حلو مبعرااااافش ايه مبتفهمش????

مالك/ انا جزمه اني اتكلمت بس اعمل اى بحبك????‍♀️

ندي/ وانا كماان بحبك 

مالك بفرحه / لولولولولوى ي فرج الله قالت كلمه ي شيخه ده انا كنت داخل وقولت مش طالع دكتوور انا جااهز

ندي بضحك/ ربناا يقومك لياا بالسلامه 

مالك/ ربناا يخليكي لياا وميحرمنيش منك ي كميل????????

وجه الدكتور والممرضين علشان ياخده العملياات وندي ودعته 

ندي/ هتطلعلي هاا متغيبش كتير

مالك/ انا لو طلعت من هناا او مطلعتش هفضل احبك 

ندي/ انشاء الله هتطلع وهنفضل مع بعض 

مالك/ سلام 

ندي/ سلام 

بعد دخول مالك العملياات فضلت ندي تدعي لحد م جالهاا تيلفون من روفيده 

ندي/ اى ي فوفه 

روفيده/ انتي فين

ندي/ ف .. عند واحده صحبتي 

روفيده/ مستنياكي ف البيت اوعي تتأخري 

ندي/ بس …

روفيده/ سلام 

ندي/ سلام 

ووقفت قدام باب العمليات وقالت / مالك معلش لازم اروح علشان شكل ف حاجه اوعدك اول م تصحي هتلاقيني جنبك 

ندي روحت واول م دخلت البيت لاقت روفيده واقفلهاا

روفيده/ كنتي فين 

ندي لسه هتتكلم بس لاقت قلم نازل ع وشهاا اتصدمت هيا عمرهاا م ضربتهاا 

روفيده/ اوعي تكدبي وتقولي انك مع صحبتك 

ندي بدموع / لا ي ماما كنت مع مالك ف المستشفي علشان هيعمل عمليه 

روفيده/ مالك مالك مين مالك اللى ظهر ف حياتك فجأه وانا اقولهم لا بنتي واثقه فيهاا بنتي عمرهاا م تعمل حاجه غلط ابدا كل يوم والتاني نازله خارجه معاه وت كبي معاه العربيه والتيلفون اللى ف ايدك ده هو اللى جابه وتخرجوا وتتفسحوا انتي فين ي ندي انا مع صحابي ي ماما واناا نايمه ع وداني 

ندي/ بحبه ي ماما بحبه ، اه بحبه هو اللى قلبي دقله هو اللى كان جنبي اول م فتحت عيني من الغيبوبه هو اللى كان بيطمني هو اللى بضحك معاه من قلبي هو اللي حسسني اني ف كافه والعالم كله ف كافه تاينه ، هو اللى حسيته شبهي حسيته مني هو اللى مبخافش منه بتعامل معاه بطبيعتي وحاببهاا هو اللى واثقه اني لو وقعت هيسندني ي ماما ، اناا لما بشوفه مبقاش عارفه اناا هنزل واشوف الناس ازاى من بعده ، هو حلو ي ماما بكل م في 

روفيده/ ي خساره تربيتي فيكي ،اسمعي يوم الخميس خطوبتك ع عمر وخلص الكلام وان كان ع عمر ف معرفش يقنع عمك وخلاص انتي ل عمر ومسمعكيش تجيبي سيره زي زفت تاني 

ندي فضلت تعيط لحد م نامت من التعب تاني يوم لبست وكانت نازله ل مالك 

روفيده/ انتي رايحه فين 

ندي/ نازله 

 روفيده/ نازله فين مفيش خروج من البيت يلا ع اوضك 

ندي/ يعني اى يعني هتحبسيني

روفيده/ انا زمان كنت سيباكي براحتك علشان واثقه فيكي لكن دلوقتي انا اكتشفت اني معرفتش اربي وانا مش هنزلك الشارع تاني يلا ع اوضك

ندي دخلت وفضلت تعيط 

ندي/ ليه ي ربي ليه كل م اتعلق ب حاجه تضيع مني او تسبني وتمشي ليه كل حاجه حلوه بتبقي فتره صغيره ،انا اسفه ي مالك ،اسفه اني مكتنش قد وعدي ، اسفه اني مقدرتش احافظ ع حبي ليك اسفه ع كل حاجه مش بأيدي اصلحهاا ي رب خليك معاه ي رب ، قومه بالسلامه 

عدت الايام وندي لسه محبوسه ومالك لسه مفاقش من العمليه  وجه يوم الخميس اللى المفروض الخطوبه 

عزمه ناس كتير وكلهم كانوا بيرقصوا وفرحانين بس ندي كانت زعلانه زعلانه علشان هتتخطب لواحد غير حبيبهاا وزعلانهاا لانهاا لوحدهاا معهاش صحااب معندهااش حد قريب منهاا يشاركهاا سعادتهاا هه او حتي تعاستهاا لبست فستان موف ف ابيض جميل وهياا كانت جميله بس للاسف الجميل مبيكملش دخل عمر ع ندي 

عمر/ اناا اسف معرفتش اقنعه 

ندي/ تمم مش مهم 

عمر/ اوعدك اني هحاول ولو مقدرتش هنتجوز ست شهور ع الاقل ونطلق

ندي/ مش عارفه اقولك اى 

عمر/ متقوليش ي ندي اهم حاجه سعادتك

ندي/ ربناا يخليك لياا

عمر/ ويخليكي ، يلاا نطلع وطلعوا 

كريم / كويس عايزين تكسرو كلمتي 

عمر/ بابا ! انت هنا من امتي 

كريم/ بابا اى بقاا م خلاص كلمتي نزلت الارض

عمر/ لا ي اباا لا عاش ولا كان اللى ينزل كلمتك اناا اسف 

كريم/ حد يطلب المأذون بسرعه كتب كتابكوا انهارده 

ندي / بس ي عمي …

كريم / مفيش بس وكلامي هيتنفذ 

المأذون جه وقعدوا كلهم 

المأذون خلص وقال/ بارك الله لكما وبارك عليكماا وجمع بينكما في خير 

ف مكاان ماا / تيتييتيييتييبيتييبييتيي 

يتبع..

لقراءة الحلقة التاسعة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية براءة للكاتبة آية عامر.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!