Uncategorized

رواية هنايا الفصل السابع 7 بقلم شوشو النجار

 رواية هنايا الفصل السابع 7 بقلم شوشو النجار

رواية هنايا الفصل السابع 7 بقلم شوشو النجار

رواية هنايا الفصل السابع 7 بقلم شوشو النجار

صباح يوم جديد
هنا: الو 
مراد: زوجتي المصونه هعدي عليكي  علشان نروح الشركه مع بعض وقفل السكه 
هنا بتبص علي التليفون: هقتله والله 
ساميه: انتي بتكلمي نفسك 
هنا: ماهو كله بسببه 
ساميه: بسبب مين يابنت المجنونه 
هنا: الراجل اللي متجوزاه 
ساميه: مراد هو في زيه ونبي دا خساره فيكي 
هنا: ماما انا اللي بنتك مش هو علي فكره 
ساميه: ياريته كان هو احسن من البقره اللي باكلها ومش نفعاني في حاجه 
هنا: والله كونت شاكه انك امي من زمان.  انا ماشيه
مراد: كل دا اتاخرت علي شركه خلصي 
هنا ببرود: والله مش عجبك اروح الشركه لوحدي 
مراد ببرود مماثل: عجبني طبعا مراتي تعمل اللي هي عاوزاه
هنا بغيظ: بطل تقول مراتي وجوزي 
مراد: ليه ياهنون مش دي الحقيقه اوريكي قسيمه الجواز 
هنا : هتتتتشل
وصلوا الشركه مع وصول ادهم وسمر 
هنا : ايتا ايتا ايتا جايه مع ادهم يعني 
سمر: ها صدفه صدفه ياهنون
هنا: اي هنون اللي طلعلي فيها دي امشي قدامي وهعرف بردو
مراد بغمزه: اي الجو معاك 
ادهم باستعباط:  لا الجو لطيف 
مراد: انت هتستعبط اي اللي جاب سمر معاك 
ادهم: عادي السكرتيره بتاع مكتبي وقبلتها صدفه 
مراد:صدفه!
ادهم: ها اه صدفه طبعا 
مراد: همشيها بمزاجي علي فكره لاغايت أما تيجي تقول بنفسك 
هنا: حبيبي علي نياته كل البنات اخواته الا يابت يافرحه هو استاذ ادهم مرتبط 
فرحه: كان بيقول أنه عاوز يخطب
هنا:اوووبا ويعمل فرحه معانا انا ومراد الاانتي رائيك اي ياسموره
سمر بارتباك: ها رائي في اي 
هنا: دا سموره مش معانا خالص يافرحه 
سمر بغيظ: بت انتي، انتي هتتسلي عليا ولاااي
فرحه بدون فهم: في اي ياجماعه متفهموني 
هنا: اصل يافروحه كان يامكان وانا جايه انهارده الشركه الصبح لقيت مين بببقي ادهم وسمر جاين مع بعض 
فرحه: العب يافرغلي 
سمر : انا همشي واسبلكم الدنيا خالص 
ضحكت هنا وفرحه عليها 
فرحه: يالا انا هروح هتعوزي حاجه 
هنا: متستني يابنتي لما نروح وتروحي مع اخوكي 
فرحه: لا انا لسه هروح اشتري حاجه باي يامرات اخويا 
هنا: قلب مرات اخوكي والله 
_ حبيبي علي نياته كل البنات اخواته 
مراد: اه والله كلهم ولاد عمي 
هنا بخضه: انت بتطلع منين ياعم انت 
مراد: حد يقول لاجوزه حبيبه ياعم انت؟
هنا:حبيب مين 
مراد: الاه؟ جوزه معدتش بتدايقك 
هنا بتغير الموضوع: حضرتك عاوز حاجه 
مراد: حضرتي مش عاوز حاجه يازوجتي العزيزه ومشي
هنا : قلب زوجتك العزيزه والله وانت عسل كدا ،اي اللي بتقوليه دا يازفته كل دا تمثيليه
جيهان: هاي مراد موجود 
هنا بتبصلها من فوق لاتحت:انتي مين 
جيهان: عندي معاد مع مراد 
هنا : مراد؟! واقول لامراد مين. بقي 
جيهان : قوليله بس جيجي وهو هيعرفني 
هنا: جيجي دا احلوت خالص 
مراد: وحشتك ولااي يامراتي 
هنا بقرف: واحده اسمها جيجي بتقول أن عندها معاد 
مراد بيبص في ساعته: هي اي اللي جابها بدري دي 
هنا بغيظ: كمان عارف معادها 
مراد لاحظ عصبيتها: وانتي مضايقه ليه 
هنا: انا مش مضايقه يااستاذ بس الشركه كلها عارفه اني مراتك حتي لو تمثيليه ولازم تحترمني
مراد: اديكي قولتي تمثيليه ،دخليها .
هنا خرجت من عنده وعاوزه تعيط وخدت حاجتها وروحت 
اول موصلت البيت دخلت اوضتها وفضلت تعيط اخر متعبت نامت 
ساميه: تعالا ياحبيبي 
مراد بقلق: هنا موجوده ياماما 
ساميه: ايوا في اوضتها نايمه من ساعه مجت 
مراد: ممكن اخشلها 
ساميه: خشلها ياحبيبي دي مراتك 
دخل مراد الاوضه لقي هنا نايمه ودموعها علي خدها 
مراد في سره: اسف علي كل دمعه نزلت من عيونك معرفش عملتي فيا اي حركتي قلبي من اول لحظه شافك فيها مصدقت القي مشكله عمك وامسك فيها علشان اتجوزك عمر مكان وجودك في حياتي تمثيليه هانت ونعيش انا وانت حياتنا الصح 
خرج مراد من الاوضه من غير ميصحيها 
ساميه: ها ياحبيبي صحتها 
مراد: لا ياماما سبتها نايمه وياريت متقولهاش اني جيت 
ساميه: طب اقعد اتعشي معايا 
مراد: الف هنا ياحبيبتي يادوب  همشي انا
تاني يوم 
هنا: صباح الخير ياماما 
ساميه: صباح النور ياقلب ماما 
هنا: قلب ماما انتي سخنه ولااي 
ساميه وهي بتاخد الشبشب من علي الارض: انا غلطانه ياجذمه 
هنا : ايوا كدا ساميه حضرت 
ساميه: طب افتحي الباب بدل مفتح دماغك 
هنا فتحت الباب لقت سمر وفرحه 
هنا بااستغراب: خيرررر 
فرحه: خير أن شاء الله 
هنا: طب استنوا هخش البس ننزل الشركه مع بعض 
سمر:لااا 
هنا :لا اي 
فرحه: اصل مراد هو اللي بعتنا وقال نروح نقعد معاكي 
هنا: مراد اخوكي عمل كدا ؟
فرحه: ايوا مراد جوزك عمل كدا
هنا: بس انا عاوزه انزل الشركه 
تليفون هنا بيرن 
سمر: احم استاذ مراد قال إنه هيكلمك ويالا من هنا لاغايت أما نفطر مع امك القمر دي 
هنا: طفسه طول عمرك 
دخلت اوضتها 
هنا: الو 
مراد: فرحه وسمر وصلوا
هنا: ايوا مش عارفه حضرتك عملت كدا ليه 
مراد: اصل عرفت انك روحتي امبارح بدري ونمتي اول مروحتي فاقولت ياواد يامراد ممكن تكون مراتك تعبانه ولا حاجه 
هنا بعصبية: انا مش مرات حد ومش تعبانه وعلي امبارح أنساه 
مراد: انسي غيرتك عليا من جيجي ولا عصبيتك 
هنا: جيجي مين اللي اغير منها دي 
مراد: يعني بنغير 
هنا: مبتزفتش ، وبعدين قول انك مش عاوزني انزل علشان يفضالك الجو مع الوان الطيف بتاعتك 
مراد ضحك بعلو صوته
هنا بعصبية: شايفني ارجوز ولا بقول نكت 
مراد: لا شايف زوجتي بتغير عليا ، جيجي مافيش بينا وبينها حاجه خالص دي عميله شغل ولما قولت معادها لسه مجاش لان كان في اجتماع بين شركتها والشركتنا واكيد انتي عارفه أن كان في اجتماع امبارح 
هنا: مسالتكش 
مراد: ياشيخه  داانتي فضولك هيموتك يالا سلام يازوجتي وخلي بالك علي نفسك 
هنا قفلت معاه وفضلت تتنطط من الفرحه وان مافيش اي علاقه بينهم 
فرحه بصوت عالي: كل دا بتكلمي اخووويا 
هنا خرجت ليهم: زوجي وقره عيني براحتييي 
فرحه: ياخويا ياجااااامد 
ضحكوا مع بعض وفطروا ودخلوا اوضه هنا
هنا:سمر تليفونك بيرن 
سمر : ها حاضر 
خدت تليفونها وطلعت اتكلمت بره 
هنا وفرحه بيبصوا لابعض : شوفتي اللي انت شوفته ،.شوفت ارهنك أن البت دي في حاجه مخبياها علينا 
سمر خلصت ودخلت لقتهم قاعدين وبيبصوا ليها 
سمر: احم في اي مالكم 
هنا بتقرب منها: هتعترفي لوحدك ولا نكهربك
سمر برقت: اتكهرب 
فرحه قربت هي كمان : ممكن نلسوعك بردو 
سمر: اي جو ريا وسكينه دا ياجماعه 
هنا وفرحه في صوت واحد: انجززززي 
سمر: خلاص خلاص بصوا انا وادهم بنحب بعض وهو هيجي يتقدملي بس كدا 
هنا: كل دا من ورانا 
سمر: عادي كونت هقولكم  خلاص بقي 
فرحه: لا احنا زعلانين 
سمر: مخلاص ياختي انتي وهي هو انا اتجوزت من وراكم 
هنا بتبص لاافرحه: اقنعتني 
فرحه: وانا كمان خلاص مسمحينك 
هنا : يالا حضن جماعععي 
حضنوا بعض 
هنا: اوعوا الباب بيخبط يخربيتكم 
هنا بتفتح الباب بتنصدم : انتتتت 
يتبع ..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دكتورة قلبي للكاتبة شوشو النجار

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!