Uncategorized

رواية غيث ومرام الحلقة السادسة 6 بقلم منار رضا

 رواية غيث ومرام الحلقة السادسة 6 بقلم منار رضا 

رواية غيث ومرام الحلقة السادسة 6 بقلم منار رضا 

رواية غيث ومرام الحلقة السادسة 6 بقلم منار رضا 

مامت مرام/غيث بعتلك حاجة تاني .

مرام/استني  ي مامتي هشوف كدا  قعدت جمب مامتها وفتحت الفون ودخلت علي الشات مابينهم لقت غيث باعت……

(مرام كانت بعتاله عاوز ايه)

غيث/عاوز ايه 

مافيش  ازيك ي غيث اي حاجة كدا طمنيني عليكي طيب ي بنتي .

بصت مرام لمامتها بمعني اعمل ايه 

مامتها قوليلوا كويسة كنت عاوز ايه بقا .

كتبت مرام لغيث زي مامتها قالت لها 

سمعت مرام صوت رسالة دخلت لقت نادر بعتلها اغنية (اوعديني لرامي جمال) 

سمعت الأغنية هي ومامتها مرام طبعا كانت مبسوطة الاهتمام جميل لما حد يهتم بيكي وتفاصيلك الي هو يبقي عارف انك بتحبني اللبان بالفراولة مش بالنعناع متابعك وعارف لونك المفضل استيلك المفضل الاكل الي بتحبيها يكون عارف انك بتحبي الاكل الحار عن الحلويات عارف لما بتزعلي أو تفرحي  صوتك بيبقي عامل  ازاي تفاصيل قمر اوي  لما يكون حد مهتم بيكي وعارفها عنك وبيحاول يبسطك ويفرح قلبك . ……

مامت مرام بحزم/مرام مترديش علي نادر بأي حاجة ماشي.

مرام بلطافة/ي مامتي هو انا أقدر اعمل حاجة من غير مااقولك وبعدين هو بابا مش هينزل بقا واحشني اوي.

مامتها /هانت ي قلب ماما كلها كام شهر وينزل.

وهما بيتكلموا سمعوا صوت رسالة.

فتحت الفون  لقت غيث باعت=يارب دايما بخير هقولك علي حاجة بس متقوليش لحد اشطا.

(مرام بتكتب الي مامتها بتقولها عليه).

=تمام مش هقول

=أحلفي مش هتقولي.

=واللهي ماهقول لحد . 

مرام بتحلف بقلب جامد كدا كدا اصلا مامتها شايفة الشات .

عند غيث  بخبث /

عملالي نفسها أن مافيش غيرها حلو اوي انا هوريكي ي مرام انا فعلا كنت بتسلي لمااقولتلك بحبك زمان ولو زمان مجتيش سكة هجيبك دلوقتي واخليكي تعشقيني  وانا الي هسيبك  ….(واحد زي غيث ده مريض مبيحبش غير نفسه بسبب تفكيره الطائش هيضيع حب حقيقي وقلب لو لف الدنيا مش هيلاقي حد بحبه قده)

غيث بكدب=انا بحبك ي مرام وقريب اوي هاجي اتقدملك رسمي.

مرام اول ماشافت الرسالة قلبها بيدق بسرعة حست أنه هيغمي عليها ……مامت مرام قالت ليها اكتبيله 

=أنا خالتك ي غيث .

غيث/ اول ماشاف الرسالة اتصدم و اتفزع من علي الكرسي وقال ي نهار اسود اعمل ايه دلوقت أنا كدا اتدبست ولا أيه بعدين قعد تاني وقال بخبث  طب مانخليها خطوبة واهو اقضي يومين حلويين مع مرام البريئة هههههههههههه (ضحكة شريرة ).

غيث/هجيلك ي خالتوا وأجيب بابا وماما وهتقدم رسمي انا بحب مرام اوي.

مامت مرامشافت الرسالة قالت لمرام مترديش عليه  اقفلي الفون وانا هقول لأمه علي الي هو بيعمله.

مرام/ماهو ممكن يكون بيحبني فعلا يعني ي ماما.

مامتها/غيث لسه عيل وانتي كمان مينفعش ارتباط دلوقتي……..

اتنهدت مرام بحزن الي تشوفيه ي ماما.

فتحت مرام الفون ونزلت علي الاكوانت بتاعها 

“لرُبما أنتَ حُلمٌ لِأحَدهم وأنتَ لا تدري!”????

عند غيث في الكلية شاف الرسالة ضحك بخبث حلو اوي كدا  عملها لاڤ علي البوست  ………………صحبه جاي عليه شد كرسي وقعد عليه بتضحك كدا وقعت ولا ايه .

غيث/لا وحياتك انا بوقعهم فيا بس انت عامل ايه.

صحبه/فل ي صحبي.

غيث/اه صح انا هخطب ولسة هيكمل…..

صحبه شرق وفضل يكح تخطب انت تخطب….

غيث/فترة مؤقتة بس عشان اوريها انا مين.

صحبه/غيث حرام عليك متعملش كدا بنات الناس مش لعبة……

غيث/ي عم فكك مني انا خلاص قررت  وانا بحب العب انا ماشي سلام.

صحبه ي بني لسة  محاضراتك …

غيث/مليش مزاج بااااي.

صحبه /باي ربنا يهديك بجد……

روح غيث وقال أمانتها أنه عايز يخطب مرام 

مامته/ غيث انت صغير ومرام برضوا مينفعش كلام دلوقتي.

غيث/ي ماما نقرء فاتحة وتلبس دبلة بس  انها تبقي خطيبتي .

مامته/بتحبها للدرجة .

غيث/اوي ي ست الكل وعايز تبقي خطيبتي بقا.

مامته/خلاص هبقي اكلم خالتلك.

غيث/كلميها دلوقتي شوف الواد هقول لأبوك الاول قبل مااقول لخالتك.

غيث/ماشي بس متتأخريش ي ماما ونبي .

مامته / ماشي ي غيث هقوم اخلص الي ورايا   قبل ما أبوك يجي من الشغل لسة هتقوم لقت   الباب بيخبط قام غيث وفتح الباب جيت فوقتك ي حج ادخل ادخل …

بابا غيث/مالك يولد في ايه .

غيث/انا عايز اخطب.

بابا غيث/تجوز ايه ي بني انت لسة صغير بعدين هتلاقي من البنات الي انت بتصاحبهم ومستحيل اوافق عليهم.

غيث بتسرع/ومين قال جواز بس قصدي هخلي فترة الخطوبة طويل يعني ي بابا .

بابا غيث/ومين العروسة .

مامت غيث/مرام العروسة مرام.

بابا غيث/عسل مرام ادب واخلاق واحترام اول مرة تعرف تختار ي غيث خلاص انا هكلم عمك ابو مرام والي فيه الخير ربنا يقدمه هقوم اغير هدومي بقا.

مامت غيث/قوم ي حبيبي عقبال تغيروا هدومكم اكون حضرت الاكل…………………..

جريت الأحداث بسرعة بابا غيث اتصل بأبو مرام وباباها وافق وقاله هاخد رأي مرام وارد عليك.

……………………..

عند مرام

 سمعوا صوت الفون بيرن راحت مرام وفتحت علي طول بابا وحشتني اوي .

باباها/ي حبيبت بابا وانتي وحشتنيني اوي طمنيني عليكي .

مرام بسرعة /الحمدلله ي بابا هتنزل امتي بقا وحشتني اوي انت كويس طمني عليك .

باباها/اسكتي ي لمضة شوية نازل قريب اديني ماما.

مرام بصوت عالي/ماما ي ماما بابا جريت علي مامتها في الاوضة وحطت الفون علي ودنها بابا علي الفون .

مامتها/   ي مجنونة خضتيني ازيك ي حبيبي وحشتني اوي………….

مرام أيوة ي ست الكل بقا اسيبكوا لوحدكوا بقا وبتغمز وتخرج من الاوضة وهي بتضحك ………

مامتها/البت دي مش عارفة طالعة مجنونة لمين ……..

بابا مرام/يعني مش عارفه طالعة لمين هي طلعالك في كل حاجة في جمالك وشقاوتك وحشتنيني اوي.

مامت مرام/بتحب تكسفني انت.

بابا مرام/ أنا متأكد انا خدودك بقت حمره ياريتني كنت موجود عشان اشوف الخدود الفراولة دي.

مامت مرام/هقفل في وشك اتكلم جد شويه هتيجي امتي ي حبيبي.

بابا مرام/قريب ان شاءالله ابو غيث كلمني طالب ايد مرام لغيث.

مامت مرام/وانت قولتله ايه.

بابا مرام/ قولتله انا موافق بس اهم حاجة موافقة مرام انتي ايه راءيك ي حبيبتي.

مامت مرام/  هو غيث طيب بس بيكلم بنات وكدا مش مطمناله .

بابا مرام/كلنا كنا كدا شباب بقا بس بدال عايز يتقدم يبقي بيحبها .

مامت مرام/ عندك حق بس مرام لسة صغيرة ي حبيبي.

بابا مرام/الخطوبة نحددها 3سنيين  تكون خلصت  أولي كلية واهو عارفين أهله ناس محترمة وكويسة.

مامت مرام بقلق/مش عارفه والله هقول لمرام وأشوف رأيها وانا هصلي صلاة أستخارة الأول خلي بالك من نفسك ي حبيبي .

بابا مرام/وأنتوا كمان خلي بالكم من نفسكم سلام ي حبيبتي .

مامت مرام بقت مش عارفه هو كويس لبنتها ولا لا انا هصلي أستخارة والي فيه الخير ربنا يقدمه …………………

عند نادر سمع باباه وهو بيكلم عمه  فديو 

أبوه /هما ناس كويسة فعلا ي ابو مرام بس الواد ابنهم ده غريب كدا انت شايف ايه وام مرام .

عمه /الواد لو مابيحبش مرام مش هيتقدم لها وعارفنهم احسن من الي منعرفهوش  .

بابا نادر/شوف بنتك هتوافق ولا هترفض هي الي هتعيش معاه .

عمه/عندك حق ي حج انا هقفل عشان اكمل شغل عايز حاجة.

بابا نادر/ ربنا يقويك ي حبيبي والي فيه الخير ربنا يقدمه سلام …………….

نادر كان قاعد علي أعصابه ومتوتر دماغه بتروح وتجيب في افكار  (بصوت غير مسموع غيث *****بيعمل ده كله عشان ضايقني مش بيحب مرام وهي غبية ممكن توافق ازاي مش شايفة  حبي ليها انا هعمل ايه دلوقتي انا مش عاوز حد غيرها يارب اجعلها من نصيبي )فاق نادر علي صوت والده .

بابا نادر / نادر سرحان في أيه  مالك ي بني.

 نادر بشرود/انا كويس  كويس ي بابا انا هدخل انام تصبحوا على خير.

مامت نادر /اتعشي ي حبيبي قبل ما تنام .

نادر /مش جعان ي ماما ودخل علي اوضته .

مامت نادر /بقولك ي أبو نادر انا حسة أن الواد نادر بيحب مرام.

بابا نادر/ انا كمان حاسس بس لو من نصيبه هتبقي ليه.

مامت نادر /عندك حق ي حبيبي يلا ناكل بقا…………………………..

عند مرام 

دخلت مرام أوضة مامتها بعد ماخبطت علي الباب ماما ي ماما.

مامتها/ادخلي ي مرام.

مرام/مالك ي مامتي .

مامتها/ مرام انتي بقيتي أنسة كبيرة وانا مامتك وصحبتك وهقولك علي حاجة وتجوبيني عليها ماشي ي حبيبتي .

مرام بخوف وتوتر / أتفضلي ي ماما .

مامتها/غيث متقدملك ي مرام ايه راءيك.

مرام/……………….

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ديفشا للكاتبة شهد مرسي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!