Uncategorized

رواية أنا آسف يا أمي الحلقة الخامسة 5 والأخيرة بقلم وفاء كامل

 رواية أنا آسف يا أمي الحلقة الخامسة 5 والأخيرة بقلم وفاء كامل 

رواية أنا آسف يا أمي الحلقة الخامسة 5 والأخيرة بقلم وفاء كامل 

رواية أنا آسف يا أمي الحلقة الخامسة 5 والأخيرة بقلم وفاء كامل 

في القسم :٠٠٠٠

كان يجلس احمد وهو يرتعش بشده من اثر الصدمه في لمح البصر حدث مالم يكن في الحسبان قتلت زوجته من فعل ذلك ماحدث ي الله كم اشعر وكان الحياه قد تتوقف من حولي الحياه تتضيق وتتضيق لتجعلني اختنق اين انتي اين انتي ي منبع الحنان اين انتي ي امي اين ليفيق من شروده على صوت وكيل النيابه. 

وكيل النيابه : ها ي استاذ احمد معندش اقوال تانيه. 

احمد بوجع وانهيار :صدقني ي حضره الظابط انا مقتلتهاش والله مقتلتها دي مراتي وكانت حامل اقتلها ليه. 

وكيل النيابه بحده:ي سلام ده مش مبرر ي استاذ احمد ياما ناس قتلت ابوها وامها وبعدين خفيه سلاح الجريمه علشان تمنع عن نفسك الشبهه. 

احمد بانهيار:كفايه سعادتك ارجوك الي قتلها هو الي بلغ عني علشان البسها انا مقتلتهاش والله مقتلتها. 

وكيل النيابه :يجدد حبس المتهم احمد السيد اربع ايام علي ذمه التحقيق. 

احمد بوجع وانهيار:انتي فين ي امي الحقيني ٠

في فيلا ادهم :٠٠٠٠

ادهم :ها ي ست الكل كنتي عيزاني في ايه. 

سندس بحنان :مش انت بتعتبرني زي امك. 

ادهم :مش زى انتي امي فعلا. 

سندس بحب:يبقا خلاص انا عايزه يكون ليا احفاد ساره حكتلي علي كل حاجه وده ظلم ي ابني من حقها تكون ام. 

ادهم بعتاب لذاته:وانتي فاكره انا مش متضايق ي امي انا كمان نفسي بس بجد خايف خايف اموت واسيب ابني لوحده. 

سندس :استغفر الله العظيم ي ضنايا ده كلام ده ده كله بايد ربنا سبحانه وتعالى اوعدني ي ادهم اوعدني ي ضنايا. 

ادهم بابتسامه حنان:حاضر ي امي اوعدك. 

ليقاطعهم تلفون ادهم (مروان) ٠٠٠٠

ادهم :خير ي مروان. 

مروان :احمد السيد قتل مراته النهارده واتقبض عليه. 

سندس بصراخ :ابني احمد ده ابني ي ادهم . 

ادهم :اهدي بس ي امي اهدي هنروح نشوف ايه الي حصل. 

سندس بانهيار:احمد ميعملش كده ي ادهم ميعملش. 

ادهم :لسه بدافعي عنه بعد كل الي حصل. 

سندس بقلب الام :ده ابني ي ادهم لازم ادافع عنه مهمها حصل قلب الام ي ضنايا ابوس ايدك ي ادهم اتصرف اتصرف. 

ادهم بتهدئه:حاضر ي امي حاضر اطمني هناخد نادين ونروح نشوف ايه الي حصل ٠

في الحاره :٠٠٠٠٠

عمار :جرا ايه يا صابر كده انا هخد فلوس من مين. 

صابر بمكر:وانا مالي ي اخويا روح للي في السجن الي كاتبلك وصل الامانه انا مليش فيه. 

عمار :ماشي ي صابر هروحله. 

صابر بانتصار وخبث:تمام كده والله وهتلعب معاك ي صابر انا عارف ي احمد ان دلال وحشتك علشان كده هبعتك ليها ههههههه ٠

في القسم :٠٠٠٠٠

كانت تجلس الام سندس بدموع وقهره علي ولدها فهذه هي الام هي الي تتضحي هي مهمها فعلوا أولادها تظل قلبها ينفطر عليهم من اقل مكروه تظل تدعي وتدعي الله دائما ان يكرمهم ويرعاهم. 

وكيل النيابه :منور ي ادهم بيه انا سمحت بالزياره في الوقت ده علشان خاطرك. 

ادهم :شكرا ي سياتك. 

دارين :ارجوك ي سياده المقدم القضيه فيها نقص كتير واضح انها متلفقاه مش محتاجه. 

وكيل النيابه :ودي مهمه حضرتك ي حضره المحاميه ده شغلك انا قدامي كل الادله بتقول ان هو الي قتلها ده شغلك انتي انك تثبتي العكس. 

ليقاطعهم دخول احمد وهو في حاله لا يرثي لها يخفض راسه ارضا يشعر وكان النهايه قد اقتربه ليرفع راسه تدريجيا ليرى الامان سر الحياه ذاتها منبع الحنان ليرتمي في احضانها بقهره ودموع وندم وعتاب لذاته على مفعله فهو يعترف انه يستحق اكتر من ذلك العقاب بكثير لما فعله بوالددته. 

احمد بدموع ووجع واسف :انا اسف ي امي اسف سامحيني والنبي انا عارف اني استاهل اكتر من كده علي الي عملته بس ارجوكي ي امي سمحيني متتدعيش عليا ابنك اتكسر ي امي واتذل. 

سندس بدموع غزيره :ادعي عليك ازي ي ضنايا ده انت روحي وقلبي ي ابن بطني مهما عملت هتفضل ضنايا حته من قلبي انشاء الله هدعيلك وربنا هيخرجك منها ي ضنايا. 

ادهم بحنان:متقلقش ي احمد هتخرج. 

ليقاطعهم دخول عمار. 

احمد بصدمه:عمار. 

عمار بندم :احمد انا كنت في غيبوبه وصحيه لما فكرت الاعب صابر في اللعبه الوسخه دي بس قررت اني أصلح غلطتي. 

احمد بدهشه : صابر صابر ايه علاقته بالي حصلي. 

سندس بغضب:ده عيل ابن حرام طول عمري مش برتحاله. 

امجد اخو صابر:عندك حق ي حاجه سندس. 

احمد بدهشه :استاذ امجد. 

امجد :للاسف ي احمد انا عارف ان الكلام ده مش اي راجل يتحمله لاسف دالال مراتك كانت بتخونك مع صابر وكانت متفقاه معاه كمان انه ياخد منك الفلوس ويقسموه بالنص ويهربوا سوا. 

ساره بصدمه:استغفر الله العظيم يارب فيه ستات كده. 

سندس:فيه واقوي ي ضنايا ربنا يرحمها ويسامحها بقا ويرحمنا برحمته. 

دارين :وليه ميكونش هو الي قتلها اختلفوا مثلا فاقتلها وحب يخلص من احمد ويلبسه القضيه ويهرب بفلوس كل الناس مش احمد بس. 

ادهم :صح ي دارين برافوا عليكي. 

دارين :استاذ امجد مستعد تكون مع الحق وتنقذ احمد البري من انه ينسجن ظلم. 

امجد :مستعد ي استاذه انا ميهمنيش اخويا انا يهمني ربنا سبحانه وتعالى وانا مع الحق في اي حاجه. 

دارين بحماس:تمام سياده المقدم من فضلك لازم تتعاون معانا دي الخطه الوحيده الي نقدر ننقذ بيها احمد ونمنع صابر من الهروب وانه يفلت بجرايمه. 

وكيل النيابه :تمام انا معاكم طبعا. 

كانوا يتحدثون ولم يعايروا من كان يقف يتصنما مكانه من الصدمه فماذا يقولون هل كانت زوجته تخونه وتحاول خداعه والنصب عليه هذا معقول اي نوع من النساء هذه الذي تفعل كل ذلك هل انا استحق كل هذه الصدمات هل استحق نعم استحق فانا من بعت امي من اجل من لاتسوا شيئا نعم تستحق وتستحق أكتر من ذلك اما سندس كانت تتحضنه بدموع علي ولدها وعلي ماوصل له لتتدعي الله ان يخرجهم من ذلك المازق ٠

في منزل صابر :٠٠٠٠

امجد بمكر:على فين ي صابر. 

صابر بحده:ملكش فيه ي امجد انا مش عيل صغير. 

امجد بخبث:طب ايه ي اخي ده انا قولت انك هتزعل وتتوجع على دالال حبيبه القلب ٠

صابر بارتباك:واتوجع ليه كانت مراتي ولا حبيبيتي دي عشقيتي واحده شمال كانت بتسلمني نفسها بارددتها الله يرحمها بقا مطرح مراحت. 

امجد بحده:لا ي شيخ وي تري اديتها فلوسها الي اتفقه عليها معاك قبل متموت الفلوس الي خدتوها من أحمد جوزها. 

صابر بزهق:ي ساتر كان يوم اسود يوم ما حبيت ادخلك في السبوبه دي معايا وقولتلك لا ي سيدي ماخدش حاجه بنت الايه كانت طالبه نص المبلغ ده كلام انا اعمل ده كله علشان هي تاخد النص علي الجاهز. 

امجد بغضب :علشان كده قتلتها مش كده. 

صابربحده:علشان طماعه كانت لازم تموت لأنها عرفه عني اكتر من الازم اي نعم بنت الايه متتعوضشي بس يلا النصيب بقا. 

امجد بغضب:انت ايه ي شيخ شيطان ضحكت علي واحده لحد مخلتها تخون جوزها وبتتكلم وكأنك ملكش اي ذنب. 

صابر بحده:انا مضربتهاش علي ايدها كله بمزاجها. 

وكيل النيابه :وانت هتتدخل السجن ي صابر بس غصب عنك. 

صابر بصدمه :بتبلغ عني ي امجد بتبعيني ي اخويا. 

امجد بالم:انت الي بعت نفسك الاول ي صابر كان لازم اشتري انا طاعه ربنا الي حصل ده كان لازم ي حصل ي اخويا ياما نصحتك كتير ومفيش فايده. 

وكيل النيابه :خدوه علي البوكس ٠

(وبالفعل تم القبض علي صابر وخروج احمد من السجن) 

في فيلا ادهم :٠٠٠٠

سندس بسعاده عارمه:حمد الله على السلامة ي ضنايا ٠

احمد بندم :الله يسلمك ي امي ادهم باشا انا مش عارف اقولك ايه علي الي عملته مع امي ومعايا علمتني درس صح فهمت قصدك وصدقني ندمت واتعلمه الدرس اوي. 

ادهم :انا كان لازم اعمل كده الام حاجه غاليه اوي كان لازم اعلمك غلطك علشان تحافظ عليها وتعرف قيمتها. 

ساره بسعاده:الحمد لله اتلم الشمل واتجمعتوا علي خير ربنا ميحرمكم من بعض ابدا. 

احمد:تسلمي يارب يلا بقا ي امي نرجع بيتنا. 

ادهم برعب لفقدان والدته مره ثانيه :تاخدوها فين انا مش هسمحلك بده ابدا عايز من بعد ماربنا عوضني بام جاي تخودها مني مش هيحصل. 

سندس :اهدا ي ضنايا. 

ادهم بغضب ودموع:مش هيحصل ي امي خلاص عايزه تسبيني ارجوكي خليكي معايا انا مقدرش اعيش من غيرك صدقيني انتوا هتقعدوا معانا هنا احمد بقا خلاص كأنه اخويا وشريك معايا في الشركه احنا مصدقنا يكون لينا اهل انا وساره ودارين مينفعش تسبونا. 

سندس بحب:خلاص ي احمد الي ادهم قاله هيحصل صدقني انا كمان مبقتش قادر استغنا عنهم هنقعد هنا.

احمد :الي تشوفيه ي امي يمشي علي رقبتي ٠

ليقاطعهم تلفون ادهم. 

ادهم بخضه:انت بتقول ايه ي مروان . 

مروان :زي ماسمعت ي ادهم باشا سالم الزفت صاحب القضيه الي ماسكها دارين هانم ضرب عليها نار بس اطمن هي بخير واتقبض علي عمل كده واعترف علي سالم كمان.

ادهم برعب:طب هي فين دلوقتي في انهي مستشفي ٠

مروان :في مستشفي الصفا. 

سندس بخضه:في ايه ي ادهم ي ابني. 

ادهم بقلق:دارين اتضرب عليها نار وفي المستشفى يلا بسرعه. 

احمد بقلق:دارين. 

في المستشفي :٠٠٠٠

سندس برعب:حمد الله على السلامة ي ضنايا. 

دارين بابتسامه :الله يسلمك ي امي. 

ساره بغضب:ربنا ينتقم منهم ده احنا هنتجنن لما اغمي عليكي تاني لما احتجتني دم بس الحمد لله استاذ احمد طلع نفس الفصيله وهو الي اتبرعلك. 

دارين بوهن:مش عارفه اشكرك ازي. 

احمد:مين الي المفروض يشكر مين انتي انقذتي حياتي انا مديونلك بكتير اوي ي دارين ٠

لينظروا الي بعضهم البعض نظرات توحي بالكثير ٠٠٠٠٠٠

بعد مرور سنه ونصف :٠٠٠٠٠

كانت تجلس سندس في غرفتها وهي تلاعب الصغيره سندس ابنت ادهم وساره بحب شديدا فهي حفيددتها اي ان كانت الحقيقيه. 

ادهم بحب:ربنا يخليكي لينا ي امي يدوب ساره تقدر تنام شويه من العفريته دي. 

سندس بضحك:ههههههه دي عفريته دي ملاك زيكم بالظبط ربنا يخليهلكم ي ضنايا. 

ادهم بابتسامه:ربنا يخليكي لينا ي امي. 

سندس بخبث:مالك ي احمد شكلك مش طبيعي. 

ادهم بمكر:زي متكون عايز تقول حاجه. 

احمد بعشق:بصراحه بقا ي ادهم انا عايز اطلب منك ايد دارين. 

ادهم وسندس بضحك معا:ههههههههههه طب ماحنا عارفين. 

احمد بضحك :هههههه بقا كده بتشغلوني ماشي. 

ادهم بحب:صدقني انا عمري مهلاقي لاختي شخص زيك يصونها ويرعاها حطها في عنيك ي احمد دي روحي. 

احمد بصدق :في قلبي صدقني مش عنيا بس. 

سندس بسعاده وهي تحتضنهم الاثنان بعشق وسعاده ام لابنائها. 

(ربنا يكرمكم ي ولادي واشوف السعاده في حياتكم علطول وتنورا حياتي دايما. 

ساره ودارين بتذمر طفولي :واحنا بقا ملناش حضن ولا ايه.

ليرتموا سريعا الي احضانها لتتدمع سندس عيناه فرحا وسعاده لاولادها) ٠٠٠٠٠

هذه هي الام العطاء الامان الحنان حافظوا على امهاتكم لانهم اغلي مافي الحياه مهما يكون حواليك أشخاص مستحيل تلاقي احسن من والدتك ربنا يخلليكم امهاتكم يارب ويرحم امهاتنا المتؤفين ٠

الجنه تحت أقدام الأمهات

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحبك يا فرحتي للكاتبة زينب الجزائرية.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!