Uncategorized

رواية نيروز والظابط الحلقة الخامسة 5 بقلم سماح أبو داغر

 رواية نيروز والظابط الحلقة الخامسة 5 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة الخامسة 5 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة الخامسة 5 بقلم سماح أبو داغر 

Ola, [20.03.21 17:38]

ووصلنا الفصل الي فات

وفي يوم نيروز بدور في أوضتها ع حاجه ليها شافت الجزمه وافتكرت أنها لازم ترجعها نيروز اي ده اودهاله ازاي دي وافتكرت انو ساب كارت له وارقام تلفونتاته وعنوان شركته

‏وكانت هترن عليه بس احسن اني اودهاله واشكره بالمره

‏نيروز لبست وخرجت من أوضاتها وخدت تاكسي ووصلت للمكان نيروز ي االله اي الجمال ده شركه دي ولا قصر

بس اسكتي ي هبله انتي جايه هنا وهتمشي تاني

ودخلت الشركه وسالت ع مكتبه

السكرتيره الدور التاني ي فندم نيروز ابتسمت لها شكرا

ولسه هتركب الاسانسير وركبت وملحظتش انو حد معاها في نفس الاسانسير لانه منتبه في ملفات في أيده

وفجاءه بتبص جنبها لاقته احمد بص ليها وعلمات الدهشه عليه ولسه هيتكلم الاسانسير عطل وبدأت تصرخ لأنها بتتخنق وبتخاف في نفس الوقت من الاماكن المغلقه احمد لاحظ كده وخدها ع كتفه وبدأ يطبطب عليها ويهديها

‏كده وبسرعه كان شيلها واتصل بالصيانه وقعد يزعق ويشخط جامد كأنها روحه اتسحبت منه

‏الاكسجين خلص حواليهم في الاسانسير ونبضها بدء يهبط عملها تنفس صناعي وبعدها بتوع الصيانه جم والاسانير انفتح وهو شالها وفضل باصص عليها وكان بيتمني أنها تكون بخير ???? حطها ع الكنبه في المكتب وبيفوقها باي طريقه ومفقتش وبعد ساعتين فتحت عيونها بتبص حواليها انا فين واي الي جبنب هنا احمد انتي كويسه دلوقتي نيروز بتعب ايو كويسه وبدأت تتزاكر ولحظت أنهم لوحدهم هنا نيروز انتا بتعمل اي هنا وهي مصدومه ومين جبني هنا انطق احمد يعني في مكتبي وبتزعقيلي كمان متيجي تتديني قلمين نيروز ها اتكلم مين جابني هنا احمد قص عليها الي حصلها نيروز نعمممم يعني انتا شلتني وكمان حطيت بوقك في بوقي احمد يرفع حاجبه ايو وبوستك كمان نيروز اتعصب اكتر انتا ازاي تعمل كده احمد يعني بدل متقوليلي الف شكر مثلا لا سبتي الموضوع كله ومسكتي في البوسه نيروز علفكره انتا قليل الادب احمد بتكبر عارف نيروز اتفضل الجزمه بتاعتك احمد يعني انتي جايه هنا عشان ترجعهالي حد قالك اني بنت قدامك نيروز لا بس هي غاليه وانا مستحيل أخدها احمد اعتبرها هديه نيروز لا معرفكش عشان اخدها منك احمد قعد يفكر دي بنت فقيره واي بنت غيرها كانت هتتطلب فلوس لا دي رجعتهالي

‏احمد طب عندي حل نيروز نعم قول احمد تشتغلي هنا في الشركه وتسدي حقها من راتبك يعني كأنه قرض وكده يبقي مش بعطف عليكي ولا حاجه نيروز انا مبفهمش هنا حاجه احمد هعلمك هتكوني السكرتيره بتاعتي نيروز تيب موافقه احمد روحي ارتاحي دلوقتي وتعالي ابداءي من بكره نيروز شكرته جداا واخيرا هتلاقي شغل كويس وحياتها هتتتحسن

روحت عرضت الفكره ع كلمتها وطبعا وفقت كل ده تحت أنظار لوليا الحقوده ع اختها أنها هتبقي مع حبيبها الي سمته حبيبها

ونيروز هزال تعالي معايا اشتري فستان حلو كده وهحكيلك في السكه هزال اشطا خمسه ي جميل وهكون عندك وبعد قليل نيروز وهزال راحو مول واشتروا فستان وحكتلها ع كل حاجه وهزال ريحتها شويه وكأنه جبل كان ع قلبها تاني يوم نيروز بدأت تجهز عشان شغلها الجديد ولبست فستان ليلي بلوه وتركت العناء لشعرها بلا قيود ووضعت قليل من الميكب

‏ووصلت المكتب واول مشافهة احمد جزبته جداا وبدأت تتعلم بسرعه هي شاطره وزكيه

نيروز متيجي تتغدي سوا وانا هعزمك احمد ياريت يلا

نيروز يلا هفجاءك

احمد قاد العربيه ونيروز جمبه ووصلوا عند محل كشري نيروز يلا انزل احمد هناكل هنا نيروز يلا بس ده بيعمل كشري تحفه

احمد تيب يلا ونزلوا كلو كشري مع ضحكات نيروز ع اكله فهو ليس معتاد أن يأكل مثل هده الاكلات الشعبيه

وبعدها كلو حمص الشام ودره وبطاطا وجريوا شويه نيروز الله نفسي في حاجه اعملها دلوقتي احمد اي هيا نيروز تركب مركب في النيل وبالفعل احمد خدها وركبو في المركب وكان في ناس معاهم وفي اغاني شغاله وابداو يلعبون لعبه العبه عباره عن مين اجمل صوت وعملوا قرعه والقرعه رست ع احمد تالت مرات أنه يغني وبالفعل بدء يغني المرادي ويبص ع نيروز

ونيروز بعد إلحاح كتير وبتبص لاحمد وبدأيغني وكل اغنيه بيبص ع نيروز وعيونهم بتقول كلام وهما فهمينو

اأول مرة اتقابلنا والربكة اللي في كلامنا

كانت بتقول في بينا هتكون عشرة سنين

طيبة قلبك وخوفه و الرقة اللي في كسوفه

خلوني ماشوفش غيره لو مهما شوفت مين

أول مرة اتقابلنا والربكة اللي في كلامنا

كانت بتقول في بينا هتكون عشرة سنين

طيبة قلبك وخوفه و الرقة اللي في كسوفه

خلوني ماشوفش غيره لو مهما شوفت مين

مين غيرك هلقى مين بجمال قلبك ده فين

ده مفيش غيرك معايا هيعيش يا مالية العين

ده انتي اللي جوايا دلوقتي او بعدين

حُبك غير حياتي ولقيت فيكي أمنياتي

وبعيش جمبك يومياتي بحلم وأفرح كتير

خليتي لعمري معنى انا وانتي الشوق جمعنا

حُبك ليا ده نعمة حبك عالم كبير

أول مرة اتقابلنا والربكة اللي في كلامنا

كانت بتقول في بينا هتكون عشرة سنين

طيبة قلبك وخوفه و الرقة اللي في كسوفه

خلوني ماشوفش غيره لو مهما شوفت مين

مين غيرك هلقى مين بجمال قلبك ده فين

Ola, [20.03.21 17:38]

ده مفيش غيرك معايا هيعيش يا مالية العين

ده انتي اللي جوايا دلوقتي او بعدي

وتحت اعجاب الكل وتصفير من الشباب الي كانو معجبين بيهه جدا ا جدااا هي ملكه وبس ومش عاوز حد يبصلها وبعديها اليوم خلص ووصلها ع البيت وطبعا تحت أنظار اختها الي هتموت ع احمد وبتفكر ازاي تاخده أو تمتلكه ليها وبدأت تخطط ه هتعمل اي فهو بالنسبة لها شاب غني وووسيم كمان فرصه متتتعودش

وبعد أيام لم يحدث فيها شيء احمد بقي متعود عليها في كل حاجه

نيروز جهازي نفسك هنسافر دبي في مؤتمرات هناك واجتماع وهو يومين وحجزتلك في اوضه في فندق لوحدك

وبدأت تفكر في إخوتها ومامتها بس امي ا احمد هجبلها ممرضه تقعد معاها

نيروز تممم نيروز جهزت نفسها للسفر احمد جهز نفسه وسفرة هما الاتنين بعد وصولهم هناك وبدو الموتمر والمناقصات الشركه والمشروع والاجتماعات نيروز تقدمها حلو جداا والكل انبسط فيها بعد مخلصو الاجتماع احمد كان تقديمك حلو مكنتش اعرف انك هتبقي شاطره كده نيروز اتحرجت وخدودها احمرت واكسفت وتركته لازم تجهز الشنطه عشان يرجعو ه وراحت تتمشي ع البحر شويه بين النخيل والقمر

وبعدها احمد فضل يدور عليها ع البحر لحد ملامحها ونيروز لمحته وتتسال لماذا جاء الي هنا

احمد انتي ازاي تيجي هنا من غير أذني نيروز نعممم اذن مين ي ابو اذن كنت خطيببي ولا ابويا انتا مشخطيبي

احمد بس هبقي نيروز بشهيق روح العب بعيد وتركته لتمشي وحدها وجدت يده تشده إليه احمد انا مش عيل معاكي في المدرسه فوقي نيروز وانتا ملكش دعوه بيا فوق لنفسك كده وصحصح احمد اثبتلك واقترب منها وضع شفتاه على شفتيها يقبلها بغضب وشغف حاولت تبتعد عنه لم تستطيع مشاعر جديده سيطرت عليها

عندما تركها نظر إلى حالتها الضائعه احمد أول مرة حد يبوسك فى السن دة

نيروز : أنا مصريه مش اجنبيه عندى عادات وتقاليد إزاى تسمح لنفسك تعمل كدة

احمد : وأنا متمسك بالعادات والتقاليد وجاى اطلب أيدك تتجوزنى

نيروز : لا أنا مش موافقه روح للحلوه اللي انت كنت معاها

قصدك لوريا وانتي تعرفيها منين نيروز اتحركت وكانت هتمش بس شدها ليه تاني وبغضب لما اكون بكلمك تردي متسبنيش وتمشي نيروز سيب ايدي داس اكتر حاضر حاضر اععععع وبسها من خدها وغمضت عينيها قوليلي تعرفي لوريا منين نيروز زقته بعيد عنها ودموعها بدأت تنزل لا أصل في الشركه لما هي جاتلك ودخلت عليك حضنتك وبستك و من خدك وقعدت ع رجلك قولت تبقي خطيبها وسمعتها وهي بدلعك وتقولك ي بييبي الي شبه البرص الجعان احمد ضحك ????????ومقدرتش اكمل احمد فرحان من جواه بس مبين عكس ذلك وانتي بتسنطي علينا وفجاءه ملقهاش قدامه قعد يدور عليها ملاقهاش وعدت ايام ونيروز قعدت فتره متروحش الشركه ورجعت شغالها القديم احمد الي هيجنني ويشوفها باي طريقه وفي يوم

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية حوري للكاتبة شيماء محروس.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!